Pippi Långstrump (1969)

Zweden / West-Duitsland
Familie

geregisseerd door Olle Hellbom
met Inger Nilsson, Maria Persson en Pär Sundberg

Roodharige Pippi Langkous neemt haar intrek in de leegstaande villa Kakelbont. Dat is dan mooi geregeld: met niemand wat te maken en alle tijd om haar nieuwe vriendjes Tommy en Annika die om de hoek wonen, uitgebreid over vader Langkous te vertellen. Die is namelijk zeekapitein en ook nog koning van Taka-Tukaland. Het blijft natuurlijk oppassen voor mevrouw Prysselius, directeur van het Kinderbureau, die Pippi een keurige opvoeding wil geven. Maar echt gevaarlijk zijn die twee dieven die het op Pippi's goud gemunt hebben.

domkey
Een rotjoch vond ik het, zelfs nu nog.Sorry!

avatar van movie acteurs
Een van de bekendste dingen uit Zweden. Pipp Langkous is ook het beroemdste personage van Astrid Lingdren. Zeker wel wat minder leuk dan vroeger maar toch is het wel vermakelijk dus 3,0.

Blijft toch een genot om naar te kijken, ook al heb ik hem al zo vaak gezien van kinds af aan. Opvallend is ook dat ik normaal een hekel heb aan nasynchronisatie (dat is voor mij zelfs een reden om een film bijvoorbaat al niet te kijken), maar bij Pippi moet ik de Nederlandse nasynchronisatie met die onwerkelijke stemmetjes hebben. Anders is de film voor mij niet af.

avatar van planet_of_death
Die stemmen zijn duidelijk ingesproken door volwassenen. Ik vond het helemaal niks, maar voor veel mensen heeft het toch z'n charme. Uiteraard omdat het vroeger ook zo was.

avatar van movie acteurs
Blijven toch leuke films, zelfs met die enge cheesy nasynchronisatie. 1,0 punt erbij. Een 4,0 dus.

avatar van wess16
Ook na 473 keer gezien te hebben blijft ie leuk! Gelukkig (nog) geen moderne remake van.

avatar van .Fee.
Pippi was mijn heldin, ging steevast als Pippi verkleed naar school. Mijn oma had precies zo'n pakje voor mij gemaakt

wess16 schreef:

Toch wel: deze.

avatar van SnakeDoc
Ik vraag me ff af of ik deze ook gezien heb. Is dit ook de film waarin ze onderandere naar de kermis gaat, en waar ze voor het eerst een dagje naar school gaat en daar een enorm paard op het krijgt bord tekent?

Jeugd sentiment (kwam vroeger geregeld op de Duitse TV) en Pippi was destijds zeer leuk entertainment voor kinderen. Het was soms spannend en je kon er vaak mee lachen, soms was het zelfs een beetje sentimenteel. Maar al met al was het gewoon leuk om te zien, en de beelden zagen er vaak fraai uit. Eerlijk gezegd was Pippi ook best pikant want ze liep altijd rond met "strapse"

avatar van SnakeDoc
Veel gezien vroeger! Blijft de leukste Pippi Langkous!

avatar van TragieStar.*
Dit keek ik vroeger altijd! En het was geweldig. Ik had me nooit echt gerealiseerd dat het al zo oud was!

De Nederlandse stemmen zitten nog altijd goed in mijn hoofd. Laatst nog een klein stukje gezien op TV en kon er nog steeds erg van genieten. Echt een jeugdsentiment dus.

Word weer eens tijd om de hele reeks weer te bekijken.

avatar van RuudC
Als kind was ik altijd van de tekenfilms. Geacteerde kinderseries keek nooit. Alleen voor Pippi Langkous maakte ik een uitzondering, want die had een bepaalde onschuld en knusheid over zich heen. Voor de films geldt uiteraard hetzelfde. Ik merk dat ik er nu ook nog altijd prima naar kan kijken. De Nederlandse dub klinkt zowel vertrouwd als afgrijselijk, maar hier in Nederland valt er gewoon niet in het Zweeds aan te komen.

Hoewel de film best vermakelijk is, geef ik toch de voorkeur aan bijvoorbeeld Pippi in Taka Tuka land. Dat is veel meer een avontuur, terwijl de eerste officiële film meer een aaneenschakeling van losse momenten is. Het is verder niet vervelend. Er zitten ten slotte enkele leuke scenes in. Zelfs voor 1969 zijn er een aantal dingen behoorlijk gedateerd. De auto is bijvoorbeeld nog van voor de oorlog. Dat het werkt, merk je ook bij bijvoorbeeld Suske en Wiske en de avonturen van Kuifje. Lekker oubollig dus. Samen met de scenes in de luchtballon en het feest leuk om te zien. Toch zijn er van Pippi leukere films gemaakt.

ZDF (Pippi Langkous, maandag 9 april, 10:35 uur)
Aanrader

Ik vond dit nu leuker om te zien dan toen ik klein was. Ik had toen een beetje een hekel aan Pippi.
De dub vond ik beter dan gemiddeld, goede stemmen en meer naturel ingesproken.
Best een leuk en spannend verhaal voor kinderen, avontuurlijk.

Pippi was mijn jeugdheldin. Ze was goedgebekt, liet niet met zich sollen en ja, wie wil er nou niet een buurmeisje dat een paard kan optillen? Een heel bord taart leek me in die tijd ook wel wat. De stemmetjes storen mij niet maar dat komt natuurlijk omdat ze zo bij mijn jeugd horen. Heerlijk terug naar vroeger met deze Pippifilms....

De stemmetjes werden trouwens maar door een paar mensen gedaan: Pippi door Paula Majoor, Annika door Ida Bons, en Tommy door Trudy Libosan. Verder Aart Staartjes en Hans Hoekman. En als ik me niet vergis, deden die vijf mensen ook alle andere bijstemmen.... wel knap op zich. En ik vind dat Ida Bons van Annika best wel heel goed het tutje maakte dat ze eigenlijk was. Annika durfde in eerste instantie niks maar werd meegesleept door Pippi, die álles durfde, en door haar broertje dat veel avontuurlijker was dan zij. Sterke quote van Annika: "Nee, dat kan toch wérkelijk niet Pippi!"

avatar van Mochizuki Rokuro
Tweemaal grotendeels gezien deze week. We zijn inmiddels in huize MR aan het overstappen van de tekenfilms naar Pippi. Als er een keuze wordt voorgelegd van Up, Totoro (of Kiki nu ook wel vaker) en Pippi blijkt de laatste vaak populair.

Toch redelijk consistent in toon, spanningsboog en jolijt. Beter dan mij in het geheugen stond. De andere delen zullen ooit wel volgen.

avatar van TragieStar.*
Vroeger was dit de enige film die ik van Pippi had, en deze heb ik heeel vaak gezien als kind.

En het blijft nog steeds heel erg leuk om te zien Heb altijd alleen de Nederlandse versie gezien, en daarom stoor ik me er ook niet aan. De stemmen zijn zoiezo erg grappig.

Word nog altijd emotioneel van het einde, wanneer [spoilerPippi afscheid neemt van Tommy en Annika en met haar vader meegaat (wat dus uiteindelijk niet gebeurd).]

avatar van Spetie
De films van Pippi Langkous heb ik talloze malen gezien.

Ik was lang in de veronderstelling dat Pippi Nederlands was, maar dat bleek later dus niet zo te zijn. Het blijft een leuk avontuur dit, ook al speelt het jeugdsentiment zeker wel mee. De onnozele Pippi, die supersterk is, haar vriendjes Tommy en Annika, die veel ontzag en bewondering voor Pippi hebben, omdat ze zich helemaal zelf weet te redden. Het voelt allemaal erg vertrouwd en ondanks dat het soms best oudbollig is, heeft het nog altijd een bepaalde frisheid.

Pippi Långstrump is zodoende de eerste film van een aardige reeks en blijft leuk vermaak voor de kinderen.

avatar van alexspyforever
Mijn stem heeft vooral met jeugdsentiment te maken. Dat de stemmen gedubt zijn naar het Nederlands lijkt nu dat we weten dat het eigenlijk Zweeds is, een beetje hinderlijk. Aan de andere kant lijkt het wel raar om in het Zweeds te kijken omdat ik dat helemaal niet gewoon ben bij deze films.
In deze film of eerste compilatie van de TV-reeks gaat het vooral om de introductie van karakters. Het is bij latere avonturen dat het echt leuk gaat worden.