Legionnaire (1998)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Peter MacDonald
met Jean-Claude Van Damme, Adewale Akinnuoye-Agbaje en Steven Berkoff

Alain Lefevre (Jean-Claude Van Damme) is een Franse playboy die verliefd wordt op de vriendin van een gevaarlijke maffiabaas. Wanneer de maffiabaas achter hun verboden affaire komt, vlucht Alain voor zijn leven. In Noord-Afrika gaat hij in dienst bij het genadeloze Franse Vreemdelingenlegioen. Het Legioen staat onder commando van een gewelddadige officier en Alain moet zich zien te redden te midden van onbetrouwbare, agressieve collega's en de bloeddorstige guerrilla's. Na zijn diensttijd wil hij terugkeren naar Parijs om de maffia aan te pakken. Maar het zover is, zal hij eerst de nodige overwinningen moeten behalen.

avatar van Spetie
Matige film waarin Jean-Claude van Damme een bokser speelt, die tegen wil en dank in het vreemdelingenlegioen belandt.

De meeste films van van Damme leunen vooral op de actie. Deze film bevat niet zoveel actie, maar richt zich vooral op de dramazijde van het verhaal. Om dit gedeelte van een film te kunnen laten slagen is er degelijk acteerwerk vereist. Van Damme gaat daarin in deze film duidelijk ten onder. De bijrollen zijn wat beter ingevuld, waarbij sommigen, zoals de donkere man, wel overtuigen en anderen niet.

Het verhaaltje is verder niet bijster sterk en omdat het drama niet echt overtuigd, komen de actiescènes als welkome afwisseling. Die zijn op zich redelijk, hoewel het er soms wat chaotisch uitziet. Nee van Damme kan zich beter op het trappen en vechten richten, want in een film als deze komen zijn mankementen als acteur duidelijk naar boven.

avatar van John Lee Hooker
Een zeer vanzelfsprekend avontuur waarin Jean-Claude Van Damme als voormalig bokser gedwongen wordt om in het leger te gaan. Hij maakt hier enkele vrienden en moet ze helaas ook afstaan. Het doel van dit alles bleef me eigenlijk onduidelijk en het leek alsof de commandanten ook niet echt een heldere missie voor ogen hadden. Ondanks dat er van beide partijen gesneuvelden in beeld kwamen werd het al snel duidelijk dat het legioen vrij kansloos was in het afgelegen kasteeltje dus echt spannend vond ik het niet. Een beetje jammer ook dat onze held het als enige overleeft zonder botbreuk of verminkingen. Er zit wel een aardige sfeer in en het is kundig in beeld gebracht.

Bij films met Jean-Claude Van Damme ging het er hoofdzakelijk om zijn gespierde lijf aan de buitenwacht te tonen; het verhaal was ondergeschikt. Ondanks de wat domme story is 'Legionnaire' toch, qua actie, aardig onderhoudend; zonder de stereotype gevechtstechnieken dit keer. Onze held laat ook nauwelijks zijn vuisten zien, wel zijn bilpartij.

een film met een goed Verhaal en een beetje actie
daar hou ik van!

avatar van BlueJudaskiss
Clichématig en met een zeer oninteressant laatste half uur, maar vermakelijk en aardig in beeld gebracht.

Zo te zien is het vandaag Jean-Claude Van Damme dag bij RTL 7 want dit is al de tweede film die men vandaag zal uitzenden met hem in de hoofdrol. Dit is wel een totaal andere film dan de eerste die men uitzendt ("Bloodsport") maar ook deze keek zich best lekker weg. Het is een echte Avontuur / Actie film en de beelden van Noord-Afrika zagen er best fraai uit. Hoogstaand is het verhaal zeker niet (moet je ook niet verwachten met Jean-Claude Van Damme in de hoofdrol) maar het is daardoor wel makkelijk om te volgen. Hoewel er niet echt veel vecht scenes (wat eigenlijk hoort bij Jean-Claude Van Damme) inzitten wordt dit wel ruimschoots gecompenseerd met schietactie. De film duurt niet echt lang en kijkt zicht lekker weg. Jean-Claude Van Damme deed het best aardig in deze film maar Adewale Akinnuoye-Agbaje (spreek dat maar eens uit zonder je te verslikken ) troeft hem toch af. Gewoon prima vermaak op een zaterdagavond.

avatar van mnrk
There are only three ways you can return to France. One, fulfill your contract. Two, disability. And three, in a box!

Blijft nog steeds een vermakelijke film van Peter MacDonald....

Het verhaal is natuurlijk redelijk voorspelbaar, maar de gehele aankleding en setting zorgt toch voor een leuke film...

Met Jean-Claude Van Damme zou je natuurlijk met vechten verwachten maar ondanks dat gebeurt er genoeg waardoor er redelijk wat vaart in blijft, de overige cast in deze film is op zijn plek met een prima rol van Adewale Akinnuoye-Agbaje en Steven Berkoff...

Topfilm. 5 sterren.

avatar van Lurtz
Aardige film, soms nogal langdradig maar leuke bijrollen van o.a. Mr Eko van Lost.

ramonbrenda
ik vond dit echt een goede film goed acteerwerk en een heel leuk verhaal

avatar van john mcclane 2
er zijn (naar ik weet) niet veel films over het vreemdelingen legioen.
terwijl het voor actie films zekere tot de verbeelding moet spreken.
nieuwe naam,nieuw begin,snoeiharde training,en vervolgens worden uitgezonden naar oorlogs gebieden...dat klinkt toch als een basis van een goede film.
deze stelde niet teleur.en is geen doorsnee van damme film,tot op zekere hoogte.
vooral de woestijn scene vond ik indrukwekkend.

avatar van krosnicky
1 van de Betere JCVD films de actie en het acteer werk waren goed met een paar prachtige woestijn shots en een leuke bijrol van Berkoff die we nog kennen van Octopussy , Beverly Hills cop en Rambo First Blood Part II . Ook De Casablanca achtige slot scène was ook erg mooi gedaan .

avatar van Metalfist
I suggest you keep one last bullet in your pockets, not for your enemy, but for yourselves

Ik heb het vermoeden dat Legionnaire één van de eerste Jean-Claude Van Damme films was die ik indertijd heb gezien. Ik heb in ieder geval nog een heldere herinnering hoe ik als 8 à 9-jarige de VHS tape in de videotheek zag staan (al vermoed ik wel dat het mijn 5 jaar oudere broer was die de film effectief mee naar huis nam) en na al die jaren stond de 'erehaag' waar Van Damme door moest me nog altijd helder voor de geest. Ooit dus wel gezien, maar nooit op gestemd of een recensie over geschreven. Hoog tijd dus om dat eens te veranderen!

Want Legionnaire mag zich in de categorie scharen van beste Van Damme films. JCVD was in de jaren '90 op de top van zijn carrière en leverde een aantal erg vermakelijke films af. Toch begon je te merken dat het vet wat van de soep was met bijvoorbeeld Knock Off, Maximum Risk en TimeCop. Het zijn namelijk niet meteen films waar je mij een plezier mee doet maar Legionnaire is een ander soort film in het oeuvre van de Muscles from Brussels. Het is en blijft een actiefilm natuurlijk en de kogels vliegen je bij vlagen rond de oren, maar het uitgangspunt van het vreemdelingenlegioen biedt genoeg stof voor een vlotte film en het plot rond Alain die tegen wil en dank dieper en dieper in de shit geraakt is boeiend genoeg om speelduur te rechtvaardigen. Regisseur Peter MacDonald - die indertijd zijn debuut maakte met Rambo III - maakt echter niet overal de juiste keuzes. Zo is het begin met Alain als bokser in de jaren '20 er een beetje met de haren bij getrokken, maar eenmaal op locatie aangekomen schiet de film de goede richting uit.

Temeer omdat Van Damme hier iets meer emotie laat zien dan we gewend zijn. Oké, ook dat komt er niet altijd even goed uit maar de combinatie met zijn medesoldaten levert nog een paar toffe scènes op. De clichés zijn weliswaar rijkelijk aanwezig - natuurlijk is vriendschap belangrijk! - maar je merkt wel een zekere evolutie in de samenhang tussen Alain, Luther, Mackintosh en Guido. Fijn dan ook dat ze voor die mensen dan ook nog wat deftige acteurs hebben weten te ronselen. Adewale Akinnuoye-Agbaje (Luther) staat hier nog aan het begin van zijn carrière, ondertussen gekend uit onder andere Lost en Suicide Squad, en deelt een goede chemie met Van Damme maar ook Nicholas Farrell (Mackintosh) en Daniel Caltagirone (Guido) mogen niet onderschat worden. Met Steven Berkoff als Sgt. Steinkampf heb je tenslotte nog een degelijke brulaap als overste, die moeten er ook altijd zijn in dit soort films.

Fijn! Altijd tof wanneer zo'n film na al die jaren nog overeind blijft staan en Legionnaire mag zich voor mijn part bij het beste eind jaren '90 werk van Van Damme voegen. Hierna ging het echter helemaal bergaf met onder andere die verschrikkelijke Universal Soldier sequels en Dragon Eyes (met weliswaar nog eens af en toe een opflikkering zoals JCVD uit 2008) maar dat heeft verder geen invloed op Legionnaire. Ik heb enkel nog maar Lionheart ongezien liggen, hopelijk is die van eenzelfde niveau.