Hamlet (1990)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk / Spanje

geregisseerd door Franco Zeffirelli
met Mel Gibson, Glenn Close en Ian Holm

Hamlet, Prins van Denemarken, keert terug naar zijn vaderland wanneer zijn vader, de koning, sterft. Zijn moeder Gertrude is al hertrouwd met zijn oom Claudius, de nieuwe koning. Ze dringen bij Hamlet aan om hem te laten trouwen met zijn geliefde Ophelia. Wanneer de geest van zijn vader echter verschijnt om Hamlet te vertellen dat hij door Claudius en Gertrude vermoord is, is Hamlet uit op wraak.

Beste Mel Gibson die ik heb gezien.

GerwinF
Alleen zo een zwaard (of lans) vasthouden is niet zo slim. (zie poster)

Goed acteer werk !

Alleen niet mijn soort film ... kon mijn gedachten niet echt bij het verhaal houden door het toch niet gemakkelijk taalgebruik en het behoorlijk langdradige verhaal ...

3 sterren

avatar van Ramon K
A Silly Poem

Said Hamlet to Ophelia,
I'll draw a sketch of thee,
What kind of pencil shall I use?
2B or not 2B?

ROTFLMAO

Niet echt mijn straatje, maar ik was aan het eind toch wel geboeid... Verder is de film (qua acteerewerk en vorm) niet een hele prestatie, matig zou ik eigenlijk willen zeggen... 3*

En toch nog 3 sterren Menghini?....

Ik vond dit helemaal niks. Ik kon de aandacht er absoluut niet bij houden. Dat "rare" gepraat is niet voor mij weggelegd, ik zie daar de kunst niet zo van en ik vind het al helemal niet geschikt voor film.

Als je een avond voor mij als een eeuwigheid wil laten duren, dan moet je mij deze film voorschotelen.

0.5 ster.

avatar van Ziggy007
Verplichte kost dit jaar bij Engels literatuur. Volgens mijn leraar is Mel Gibson wel een showpikkie, en maakt hij er een one-man show van. Heb ooit het toneelstuk gezien als jochie van 5ofzo dus zou het absoluut niet weten, maar liever Mel Gibson dan een grijze muts. Begon saai, leek een lange zit te worden, maar naarmate het verhaal vorderde kwam je er mee in. Geen aanrader om in je vrije tijd te kijken, niet vanwege kwaliteit (was ok) maar vanwege ... het de zoveelste verfilming is, het taalgebruik etc. 3*

flipsen schreef:
En toch nog 3 sterren Menghini?....

0.5 ster.

Ben het er helemaal mee eens. Heb hem ook verplicht gezien en is lettelrijk om in slaap bij te vallen. Het zal wel niet mijn ding zijn waarschijnlijk, maaar toch...

avatar van rensiemetal
Kijk deze film nu met school (engels literatuur)
Ben niet meer welkom zei mijn lerares, omdat ik in slaap viel tijdens de film.

avatar van Anatolia
Vooral een goed acterende Mel Gibson. Setting was ook goed.

En Glenn Close en Meryl Streep zijn één en dezelfde persoon, kan niet anders.

Weinig woorden.

avatar van Renaat Selder
Verrassend goede film. Gibson blijft overeind tussen kanonnen als Alan Bates en Paul Scofield, acteurs die gelardeerd werden in Shakespeare. Een moedige beslissing van Gibson om in 1990, op het toppunt van zijn Hollywoodiaanse roem, een zware rol als Hamlet op zich te nemen. Hij zet de krankzinnigheid, de melancholie van Hamlet treffend neer.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben nog op zoek naar de versie van Kenneth Branagh, maar deze kwam ik sneller tegen. Een pak korter en toch ook met een sterrencast. Visueel is de film van Franco Zeffirelli niet zo mooi, m'n probeert het historisch wat geloofwaardiger aan te kleden. Maar bij een toneelstuk van Shakespeare mag het van mij wel wat romantischer. Maar deze film leek me wel ideaal om het verhaal wat te leren kennen.

Mel Gibson werd opgepikt na rollen waarin hij toch halfgek is als Mad Max of Lethal Weapon. En hij past mooi in de rol van Hamlet. Een boeiend figuur en eens je mee bent met het typische Shakespeare-taaltje, wordt je zo meegesleept.

De film heeft haar momenten en de makers hebben een compromis proberen te maken tussen de authentieke Shakespeare en een film die niet zo lang duurt voor de filmliefhebber. Visueel is dit niet echt mooi, zoals ik al zei, maar de acteurs maken gelukkig wel veel goed. Ik heb meer hoop in de versie uit 1996.