The Parent Trap (1998)

Alternatieve titel: Dubbel & Dwars

Familie / Komedie

geregisseerd door Nancy Meyers
met Lindsay Lohan, Dennis Quaid en Natasha Richardson

De identieke tweeling Hallie en Annie werd bij hun geboorte gescheiden wanneer hun ouders van elkaar scheidden. Wanneer de twee elkaar ontmoeten op een zomerkamp verzinnen ze een plan om zich weer bij elkaar te brengen.

djelle
Gescheiden ouders die ergens heel ver weg van elkaar gaan wonen en elk een kleine van de tweeling meenemen, het idee lijkt me een beetje ondenkbaar al zal zoiets (gelijkaardigs) vast wel eens gebeuren. Wat me daarentegen compleet onwaarschijnlijk lijkt is dat de zusjes dan op latere leeftijd geheel toevallig naar hetzelfde zomerkamp gestuurd worden in Maine, en dat terwijl de moeder in Londen woont en de vader in Californië. Dat is zoiets als je relatie redden op Temptation Island en er tergelijkertijd een geldkoffer ontdekken onder een van de palmbomen.

Omdat The Parent Trap al vanuit een dusdanig ireëel uitgangspunt vertrekt krijgt men de kijker nooit echt mee, hoe schattig de 2 kleine Lindsay Lohans ook moge zijn. Als romantische feelgood zit er nochtans iets in het relaas tussen het gescheiden koppel en wordt het zelfs met momenten best genietbaar uitgewerkt. Op voorwaarde natuurlijk dat je bestand bent tegen het feit dat de achtergrondfiguren volgens de Hollywoodregeltjes geschreven zijn: De butler is een oprechte lieverik met grappige maniertjes, de toekomstige stiefmoeder is een bitch van de zuiverste soort enzovoorts.

Zonder meer is The Parent Trap een flauwe film, maar het had erger gekund gezien het onzinnige concept. In elk geval toont het aan dat kiezen voor een goeie co-ouderschapregeling nog altijd het beste is, en dat Lindsay Lohan vroeger nog veel meer sproeten had. Als u dit laatste nergens op vindt slaan kan u gerust de film links laten liggen.

avatar van Penrue
Leuke familie film, toen we deze op DVD hadden gekocht heb ik deze met mijn broer en zus zo vaak gezien. Gewoon niet te streng beoordelen en gewoon met een lach bekijken.

Leuke film.

avatar van Jessel
Een prachtige familiefilm!!!!

Ik heb deze film vroeger vaak gezien, ik vond deze toen heel goed. Nu vind ik hem wel minder. maar toch nog goed. Het is een typisch Walt Disney verhaal. heel goede familie film en kinderen zullen deze heel tof vinden

avatar van JDSsmetje
Na herziening weet ik niet meer waarom ik deze film nog een 3* gegeven heb. Waarschijnlijk daar het goede acteerwerk.
En voor wie het nog niet zou doorhebben, dit is een echte kinderfilm.

Michelle__
Vroeger was dit echt mijn lievelingsfilm. Zoals anderen al zeggen, gewoon een hele leuk familiefilm. 'k Vind 'm zelfs nu nog leuk om af en toe terug te zien. Geen top film, maar wel heel vermakelijk. 3,5*

zeker een leuke veel good movie erg knap gespeeld door de zeer jonge Lindsay Lohan.

Hij was leuk, maar echt zwaar gekopieerd van it takes two. Daarom een slechte waardering

djelle schreef:

Natuurlijk is het 'in het echt' onwaarschijnlijk dat ze elkaar ontmoeten, maar zo serieus moet je de film helemaal niet nemen!

Het is een erg leuke familiefilm en als kind heb ik hem dan ook ontelbaar keer gezien. Als ik hem nu terug kijk vind ik hem nog steeds vermakelijk zelfs.

Ik heb hem net gezien.
Hij ging wel, wel een verassing dat ze weer bij elkaar komen zie je echt niet aan komen .
Maar voor een middagje op de bank te hangen was hij wel te pruimen.
***

Dit is een supper leuk goeggevoel film, Deze grappige film is leuk voor een vrijdag avond!!!!!!!!!!

Ik persoonlijk vind deze film leuker dan It takes two. Deze is al niet geloofwaardig, maar 2 losse meisjes die er het zelfde uit zien??? (lijkt mij onmogelijk).
Dus ga ik voor deze, het is tenminste nog een tweeling.
Los van het feit dat het allemaal heel toevallig is, heeft deze film wel leuke humor!
Dat maakt de film een stuk beter.
Ik vond deze als kind erg leuk en ik kan er nog steeds om lachen.

avatar van rick*
Hele leuke film, leuk script en leuk geacteerd. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er een kind is die deze niet leuk vond, ik vond 'm destijds geweldig en heb 'm dan ook vaak gezien.

Maar ook nu is ie best leuk, maar dan moet het wel de Engelse versie zijn want de Nederlandse stemmen zijn totaal ongeschikt bij de personages. Als kind merk je zoiets natuurlijk niet zo op maar vandaag de dag stoort het mij toch wel. Verder blijft ie leuk om te zien, vooral het begin met het kamp dat is erg grappig.

avatar van skullcandygirl94
superrr familiefilm! erg lollig!

hheleen schreef:

Dit is een verfilming van de versie uit 1961!!!!!
It Takes Two is dus gewoon zwaar gekopieerd....

Muggsy
Goed om te zien dat de karakters van Quaid en Richardson niet te clichématig naar voren worden gebracht. Ze zijn echte persoonlijkheden maar dit doet niets af aan het feit dat het plot over het algemeen wel een cliché is. Het laatste half uur was beduidend zwakker dan wat voorafging en alhoewel de speelduur lang was lijkt het einde toch snel bij elkaar gegooid.

Fijne Komedie.
Had meer van verwacht maar op sommige stukken fijn, maar niet echt plat lichen van het lachen.
Mijn zus vond het een goeie film.(waarschijnlijk de tweeling)

xNineSien
ik vind het een saaie film

avatar van TragieStar.*
Een van de leukste films die ik vroeger bekeken heb.
De momenten zijn lekker hilarisch en het verhaal is leuk.
Natuurlijk weer voorspelbaar maar dan nog heel leuk
De cast is prima en Lindsay Lohan doet het geweldig in haar dubbel rol.
Vroeger dacht ik altijd dat ze echt tweeling was

avatar van moviemafketel
Ja hier was Lindsay nog zo braaf en lief. Jammer dat ze zo is afgegleden. Vind het wel een lekker ding.

avatar van TragieStar.*
Haha,

Ik vind Lindsay Lohan zoiezo nog een best goede actrice.
Alleen ze is een beetje door haar reputatie naar beneden gehaald.
Niet dat ze zo fantastisch kan acteren ofzo, maar toch leuk om naar te kijken en vooral naar deze film met haar in

Een hele leuke film! Ja natuurlijk is het allemaal wel heel toevallig en niet echt realistisch/geloofwaardig, maar moet dat dan de reden zijn om een film te kijken? Nee, Harry Potter is geloofwaardig....

Ik heb vroeger de nederlandse versie gezien 'dubbel en dwars' en ik vond de film echt superleuk! Zoals iemand anders ook al zei, als kind vind je dat niet erg, maar nu kijk ik toch wel heel graag de engelse versie!

En ja het is een voorspelbare film, maar dat is soms (voor mij best vaak in ieder geval!) toch ook gewoon hartstikke lekker!

PS: Zonde idd dat ze zo ontspoord (drugs, drank).... Je hoort dat vaker bij tienersterren, echt jammer..

avatar van Hip-Hop Drunkie
Jeugdsentiment ! Hier ben ik als klein jochie fan geworden van Lindsay Lohan ! Was denk ik wel verliefd op haar!

avatar van boemboem27
leuke vermakelijke voorspelbare familiefilm die geen moment verveeld.
zoetjes maar lekker voor een regenachtige zondagmiddag.

avatar van Al DeNiro
Wat een goede actrice en lieve kind was het toch toen.

Zo zie je maar wat drugs en alcohol kan aanrichten.

avatar van Elineloves
Ik heb me altijd menen te herinneren dat de Olson twins in deze film speelden, ik was dan ook verbaasd toen ik het jonge sproetenkoppie van Lindsay zag. Positief verrast, dat dan weer wel.

Eigenlijk is de film zo slecht nog niet, zeker voor de doelgroep. Natuurlijk is het cliché, voorspelbaar en kinderlijk, maar ook heerlijk zoet. Af en toe is een film als deze best welkom, ookal zit er een happy end aan te komen die je vanaf de eerste minuut kunt raden.

Lindsay deed het best aardig als jong kippie die een dubbelrol speelt. De ouders waren ook prima, maar de nieuwe vriendin van paps.. Wat een vervelend mens. Haar personage, en haar uitstraling spraken me totaal niet aan. Nouja, dan heeft ze wel iets goed gedaan.

Best leuk!

avatar van ibendb
Op zich een leuke film, maar ik vind persoonlijk It takes two beter.
Ik vind alles zo voorspelbaar. Het is ook zo cliché.

avatar van benni
Samen met dochter van 13 gekeken, en partner. Waren in een gezellige, familie bui. dan is zo'n film echt perfect. Zeer leuke film, moet je zien als je jonge kinderen hebt. Verbaasd deze nog nooit eerder gezien te hebben. Dubbelrol wordt door Lindsay echt perfect gespeeld! Knap op zo'n jonge leeftijd....

avatar van Decec
Ik vond een leuke familiefilm...
Knap dubbelrol actrice Lindsay Lohan speelt,
maar het is geen werkelijk tweeling...
Prima acteerwerk...
Leuk bekende acteur Dennis Quaid speelt goed...
Goed verhaal...
Leuk voor kinderen...

avatar van david bohm
Een feel-good movie met een schattige Ms Lohan in de hoofdrol. Zij acteert prima en ook de rest van de cast doet het aardig. Het is allemaal wat dik aangezet maar dat krijg je met een film die gericht is op kinderen.