Dao Ma Zei (1986)

Alternatieve titel: The Horse Thief

China

geregisseerd door Zhuangzhuang Tian
met Rigzin Tseshang, Jiji Dan en Jamco Jayang

Het verhaal speelt zich af in Tibet rond 1920. Norbu, een paardendief, wordt met zijn gezin uit het dorp verbannen, nadat hij beschuldigd wordt van diefstal uit de tempel. Hij toont berouw en probeert via Boeddhistische rituelen tot inkeer te komen, maar als het noodlot toeslaat wordt hij gedwongen opnieuw te stelen.

avatar van xgogax
Ik wil Martin Scorsese bedanken voor de ontdekking van dit meesterwerk.

Opvallend weinig stemmen hier.

Vond het een mindere Tian. Hoewel al een hoop van z'n eigenheid te herkennen is, werkt het gewoon niet super.

Film mist een goeie editor en verdient een betere soundtrack. Het is een film die zwaar op sfeer speelt, en met ondermaats presteren in voorgenoemde categorieën zorgt het ervoor dat de sfeer niet continue sterk genoeg is om de aandacht vast te houden.

Verhaaltje is redelijk simpel, setting boeit mij ook iets minder. Als je wat oudere Chinese films (dramas) gaat kijken kom je toch al snel in de armoedige settings terecht. Daarmee kwam ik dus zeker niet aan m'n trekken.

Visueel is het wél mooi. Véél erg mooie plaatjes, maar echt vloeiende cinema is het niet. Daarmee wordt het wat teveel een fotoalbum in plaats van een visueel indrukwekkende film.

Toch zijn het de beeldjes die de film ternauwernood nog redden. Hoewel het af en toe wat doorbijten is, valt er veel moois te zien en weet het leven in de Chinese bergen toch te overtuigen.

Tian is van ver gekomen, misschien dat dit in z'n tijd nog wel indrukkenwekkend was, maar toch een kleine tegenvaller. Hij maakt ze tegenwoordig veel beter.

avatar van Fikret8
xgogax schreef:
Ik wil Martin Scorsese bedanken voor de ontdekking van dit meesterwerk.

Hij vond dit de beste film van het afgelopen eeuw.

Bron: The Story of Film: An Odyssey (2011)

avatar van Mattson
Bij vlagen mooi, maar vaak ook erg rommelig.

We krijgen een heleboel Tibetaanse tradities te zien waardoor het soms een beetje een documentaire dreigt te worden. Wel werd de nachtelijke ceremonie bij kampvuur erg mooi in beeld gebracht. Film begint redelijk zwakjes, maar herpakt zich zeker in het middenstuk. Ik had zo een beetje het gevoel dat de regisseur tijdens het opnemen enorm veel bijleerde waardoor het naarmate de film vorderde steeds beter uit ging zien (al weet ik natuurlijk niet in welke volgorde de scenes werden opgenomen).

Tian weet soms uit te pakken met enkele prachtige shots, qua cinematografie valt er niet erg veel te klagen in deze film. Problemen zitten vooral in de rommelige plot dat soms irritante sprongetjes maakt en zelf ook niet al te veel om het lijf heeft en de erg rommelige editing. Sommige cuts waren echt niet om aan te zien. Over het acteren, het pijnlijke inspreken van de dialogen en de "actiescènes" valt evenmin veel goeds te zeggen, maar gelukkig komen deze niet al teveel op de voorgrond om de film ten gronde te brengen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Wonderschoon.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zeer mooie film inderdaad. Ook vanaf een ongerestaureerde en niet anamorphische Chinese DVD. Herken niet zoveel van problemen van sommigen hier. Het spaarzame plot zit de film gelukkig nooit in de weg en zowel soundtrack als de wat ruwe editing droegen bij aan de film. Dit is een beetje waar ik bij iemand als Paradjanov ook op hoop ( al vond ik dat in de ene film die ik van 'm zag bepaald niet en heb mede daardoor nog steeds niet meer van 'm gezien, komt nog). Een bijzonder filmische blik op inmiddels waarschijnlijk verdwenen rituelen van een volk bij de grote gebeurtenissen van het leven. Zou dit nog weleens gerestaureerd op een groot doek willen zien.