ad

Geregisseerd door: Michael Mann

Met onder meer: Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer

Releasedatum: 15 december 1995

Over Heat

"A Los Angeles crime saga."

Detective Vincent Hanna (Al Pacino) is geobsedeerd door de dief Neil McCauley (Robert De Niro), en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Mooi stukje Fortune

Thanks man!

avatar van TheJonas

TheJonas

Prachtige film, ik heb hem een tijdje geleden al gezien. Deze blijft goed! Jammer dat het jaren duurt voor dat er nog eens een film verschijnt van dit niveau hoewel "The Town" tot nu toe heel erg in de buurt kwam maar er nog lang niet aan kan tippen.

avatar van Harmonika

Harmonika

Bankoverval scene is weergaloos met ophitsende muziek constant op de achtergrond.

avatar van Alucard133

Alucard133

Ongekend goede film.

Soort beste aflevering van Miami Vice.

avatar van Multimediaknaller

Multimediaknaller

Een film met 2 top acteurs komt op de 26e plaats terecht, maar in mijn optiek niet meer dan een doorsnee politiefilm.

avatar van Insignificance

Insignificance

Multimediaknaller schreef:

in mijn optiek niet meer dan een doorsnee politiefilm.

Welke is volgens jou dan wel een topper?

Kollinski

De beste actiefilm allertijden

avatar van Multimediaknaller

Multimediaknaller

Insignificance schreef:

Welke is volgens jou dan wel een topper?

Cop Land (1997)

avatar van Brabants

Brabants

Cop Land in een zucht boven Heat noemen dat is pas echt knap!

avatar van Brabants

Brabants

In deze super spannende thriller vechten goed en kwaad het uit waarbij twee grootmeesters(DeNiro en Pacino) aan het front staan. Vanaf de opening scène tot aan de spannende eind scènes en alles daar tussenin is gewoon geweldig van opzet. De koffieshop scène vertelt alles over de kracht van deze film en het sterke optreden van deze twee heren. De menselijke kant van de personages is enorm goed uitgebeeld, waarbij ook Val Kilmer in hun schaduw ijzersterk acteert. De actiescènes zijn levensecht, waarbij echte locaties zijn vruchten afwerpen boven het gebruik van studiodecors. De straatscène waarbij de kogels je om de oren vliegen blijft mij van alle films die ik ooit gezien heb nog steeds het meeste bij.

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Misdaad is een genre wat mij over het algemeen goed ligt, combineer dit met een fantastische cast, flink wat actie en een spannend plot en je krijgt een geweldige film als Heat.

De cast bestaat uit een waslijst aan bekende acteurs maar de film draait voornamelijk om de verhouding tussen De Niro en Al Pacino, mooi om deze mannen zo tegen elkaar aan het werk te zien. Val Kilmer en Tom Sizemore spelen overtuigend de handlangers van De Niro. In het begin was ik bang dat het zou zorgen voor een overkill aan bekende acteurs maar het pakte juist erg goed uit.

Al vanaf het begin, na de overval op de transportwagen, is het duidelijk dat dit geen lieve film is en dat actie en geweld niet gemeden wordt, dit doet de film erg goed. De scene dat ze zich een uitweg vechten na het overvallen van de bank is fantastisch.

Het spel tussen misdadiger en agent is erg sterk en de, behoorlijk lange, speelduur vliegt voorbij.

Ik had op een ander einde gehoopt maar desondanks was het een mooi einde van een schitterende film.

avatar van Lucky.Luciano

Lucky.Luciano

Voor mij de beste film in zijn genre,zeker al 10 keer gekeken.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Was destijds een erg vernieuwende film. Eén van de grote troeven van Heat is de tijd die er genomen wordt om de karakters één voor één uit te diepen. Zelfs voor De Niro heb je begrip waarom hij doet wat hij doet in de film. Er zijn uiteindelijk geen good guys en bad guys, alleen mensen die door de omstandigheden gedwongen worden tot acties. Heat is ook meer dan deze sterke personages, neergezet door acteurs in topvorm. Ook de stijlvolle regie, de adembenemende actiescènes, een psychologisch spel tussen twee mannen die bangelijk veel met elkaar gemeen hebben en niks te verliezen hebben... dat mag allemaal geprezen worden. Dit blijft Mann's beste; velen hebben dit al proberen na te apen (ik denk bvb aan een film als The Town), maar het niveau van Heat hebben ze niet weten te bereiken. Mijlpaal!

avatar van DiDa

DiDa

Nieuwe bluray release met nieuwe kaft:

bol.com | Heat (Blu-ray)

avatar van PCTERN

PCTERN

Top 10 film !

Op alle 4 fronten topperdetop....

Visueel, verhaal, ondanks talloze vergelijkbare films was deze toch uniek en origineel.

Titanenstrijd tussen 2 top acteurs perfect in elkaar gezet.

Must see voor iedereen.

avatar van JacoBaco

JacoBaco

Goed, maar niet bijzonder goed. En inderdaad, als jullie mijn top 10 zien, dan past een film als Heat daar ook helemaal niet tussen!

avatar van Niickydefelii

Niickydefelii

Schitterende film, hier zit echt alles in!

Briljante acteurs ook allemaal.

Dat stukje op de weg, dat wapen gevecht, legendarische scene, zo goed

avatar van baspls

baspls

A guy told me one time, "Don't let yourself get attached to anything you are not willing to walk out on in 30 seconds flat if you feel the heat around the corner." Now, if you're on me and you gotta move when I move, how do you expect to keep a... a marriage?

Eind jaren '80 had Mann plannen voor een tv-serie over een kat en muis-spel tussen bankovervallers en de LAPD. De pilot werd uiteindelijk als de geflopte film L.A. Takedown uitgebracht en de serie kwam er nooit. Jaren later boog Mann zich opnieuw over het script en maakte de beste film uit zijn carrière.

Detective Vincent Hanna zit achter een bende goed georganiseerde professionele bankovervallers aan. Door een uit de hand gelopen overval komt hij op het spoor van meesterbrein Neil McCauley. Beide zijn echte professionals. Hanna verliest zich zo in de zaak dat zijn huwelijk op de klippen loopt en McCauley dreigt alles te verliezen.

Heat is de aller eerste keer dat Al Pacino en Robert De Niro samen in een film te zien zijn. Eerder zaten ze allebei in The Godfather: Part II, maar deelden geen scènes door een verschil in tijdsperiode. Pacino en Niro zijn twee acteurs die heel erg aan elkaar gewaagd zijn en vaak met elkaar worden vergeleken. Juist daarom is het zo mooi dat ook de personages Hanna en McCauley in veel opzichten elkaars gelijke zijn, maar ook weer veel verschillen in hun karakter hebben. Hanna is een harde detective die niet vies is van wat verbaal geweld (volgens Mann te wijten aan een drugsverslaving van het personage). McCauley is een zakelijke en introverte crimineel. Hanna's leven valt uit elkaar en McCauley's leven moet nog echt beginnen. De chemie tussen de twee acteurs is perfect en met name de dialogen van Pacino waren echt geniaal. Who? Who? What are you, a fucking owl? Verder hebben we dan nog Natalie Portman in haar derde rol, Val Kilmer, Jon Voight en Danny Trejo in enkele van hun beste rollen.

Michael Mann staat bekend om zijn sterke cinematografie en sfeervolle kleurgebruik. Heat is dan ook meesterlijk opgenomen in prachtig breed Anamorphic formaat met lenzen van Panavision, verzorgt door cinematograaf Dante Spinotti. Briljant ook om juist tijdens de beroemde café-scène het camerawerk simpel te houden. Met twee camera's tegelijk opgenomen, een over-the-shoulder shot van Pacino en een over-the-shoulder shot van De Niro. De vele nachtscènes hebben een heerlijke sfeer door de prachtige kalme blauwe kleur. Als je de film naast The Dark Knight van Christoper Nolan zet zie je duidelijk dat Nolan zich door het LA van Mann heeft laten beïnvloeden voor zijn versie van Gotham City.

Verder staat Mann natuurlijk ook bekend om de sfeervolle elektronische muziek die in zijn werk gebruikt wordt. Elliot Goldenthal verzorgd een mooie orkestrale soundtrack met thema's die de spanning en drama ten goede doen. Daarnaast bevat de film veel synthesizer muziek van Brian Eno en Moby die de sfeer van de film dan weer versterken.

De Directors Defenitive Edtion heeft een prachtige 4K-restauratie van de film. Je ziet her en der dat de kleuren achteraf zijn veranderd en enkele shots opnieuw ge-edit zijn. Het is echter geen hele grote update, maar meer een must door de beeldkwaliteit.

Heat is een moderne film noir, die zowel ultra-realistisch als prachtig stilistisch is. Het meesterlijke acteerwerk, de focus op drama en harde realistische actie maken Heat tot een uitzonderlijke goede Misdaad/Thriller.

avatar van DoTheRightThing

DoTheRightThing

Ik heb deze film nu meerdere keren gezien, misschien wel 10 keer, wat al aangeeft dat het geen vervelende film is om naar te kijken. De eerste keer werd ik weggeblazen, de beelden, de acteurs en het plot waren allemaal op nivo en het is natuurlijk een grote film.

De keren daarna ga je pas echt kijken en dan ga je ook de mindere kanten zien.

Het acteren waar iedereen zo hoog over opgeeft valt best wel mee. Niemand kan natuurlijk beweren dat dit de beste acteerprestatie ooit van ze is, Pacino heeft minimaal 10 films waar hij Heat overtreft, en dat geld ook voor de Niro. Verder blijft het een kut einde, The Town doet dat veel beter. Zeker als je de film meerdere keren hebt gezien, dan heb je de neiging om na de shoot out op straat het daarbij te laten, prima einde, misschien nog een scene waar Neil in de sunset verdwijnt, prima....En, wat mij vooral stoorde, was dat de ontsnapping van Waingro vrij onmogelijk leek. Een mens kan namelijk gewoon twee dingen zien, een politie auto die voorbij rijd, en een gast die op de grond ligt, zeker in een hoog adrenaline gehalte moment. Vier man zien hem niet, in een vrij overzichtelijke situatie met wat geparkeerde autos. Kan niet.

Daarnaast, je moet de film ook wel vergelijken met andere films in dit genre, en dan kan je deze film onmogelijk op hetzelfde nivo plaatsen als bijvoorbeeld Once upon a time in Amerika, wat voor mij de ultieme gangster film is.

Maar goed, Pacino en de Niro samen blijft legendarisch, Mann blijft top qua beelden en het verhaal blijft zeker de moeite waard, ook al scoort het geen 10 voor wat betreft de meerdere keren kijken factor.

Na de eerste keer gaf ik de film een 4.5, daalde af naar 4 en gaat nu naar een 3.5, en daar zal het zeker wel bij blijven.

avatar van Kenzomovies

Kenzomovies

voor mij 1 van de beste films ooit gemaakt!

2 topacteurs en nog een val kilmer in form.

actie pur sang

zulke maken ze al lang niet meer !

top 5*

avatar van rebelkush

rebelkush

Dit is toch wel een zeer sterke cast.

Robert de niro, Al Pacino, Val Kilmer, Jon Voight, Tom Sizemore, Ashley Judd en William Fichter.

Ik kijk deze film elke jaar weer, als het op tv komt of op dvd, het verveelt eigenlijk nooit.

Twee legendarische acteurs Robert de Niro en Al Pacino maar Val Kilmer steelt hier wat mij betreft toch wel de show.

Het einde doet altijd weer pijn.

avatar van rebelkush

rebelkush

DoTheRightThing schreef:

De keren daarna ga je pas echt kijken en dan ga je ook de mindere kanten zien.

Ik vind niet dat je Heat en Once upon a time in Amerika met elkaar kunt vergelijken.

Ze hebben misschien wel zelfde genre actie maar daar blijft het ook bij.

Ik vind Once upon a time in Amerika (OUATIA) meer drama/actie en Heat meer Actie/misdaad/thriller.

OUATIA lijkt meer op godfather en Heat meer op The town.

OUATIA heeft meer een verhaal en Heat veel en veel meer actie.

De ontsnapping van Waingro en mensen vermoorden zonder vermomming is achterlijk maar elke film heeft wel zijn schoonheidsfoutje.

avatar van Maarten0402

Maarten0402

Dit is inderdaad totaal niet te vergelijken met Once Upon A Time In America (gangster epos).

Dit is een action/heist movie. De stijl is compleet anders.

Ik snap dat we tussen gangster films nog wel wat verschillen kunnen vinden, maar ik gooi films als Once upon a time in America, Scarface, Heat, Godfather, Carlito's way, the Town, Things to do in Denver, American Gangster, Romanzo criminale, City of God, Donnie Brasko enz gewoon allemaal op 1 hoop. Laat ik het zo zeggen, het zijn films waar criminele activiteiten de boventoon voeren. Toch?

Ik geef de films een waardering en dan ontkom je niet aan vergelijken. Godfather en Once upon a time in America zijn voor mij de standaard, Scarface komt daar vlak achter en en daar vergelijk ik andere films in dat ruime genre mee.

Wat mij betreft kan je niet Once upon a time in America 5 sterren geven, en vervolgens Heat ook. Kan niet, is niet uit te leggen. Acteren, plot, muziek, impact etc zijn van een totaal ander nivo.

Zelfs de films achter Godfather en Once upon zoals Scarface, Donnie Brasko, Carlito's way zijn voor mij beter. En al die films kan ik meerdere keren per jaar zien, zonder dat het verveelt.

Nogmaals, Pacino en de Niro samen in 1995 was legendarisch, de shoot out op straat ook gruwelijk, maar er zitten gewoon zwakke punten in het verhaal en het einde is te Amerikaans, de bad guy moet wel gepakt worden. Acteren is ook niet dusdanig dat de algemene opinie is dat ze beiden de beste rol uit hun carriere vertolken. Voor mij dus 3.5. Als je vier geeft dan snap ik dat nog, hoger slaat wat mij betreft nergens op. Dan heb je te weinig films gezien, of echt goed gezien.

En dan vergeet ik nog Casino en Goodfellas natuurlijk, beide ook van een ander, hoger nivo dan Heat.

avatar van Illum Sphere

Illum Sphere