Mercuriales (2014)

Frankrijk

geregisseerd door Virgil Vernier
met Ana Neborac, Philippine Stindel en Jad Solesme

In Mercuriales fungeert het verscheurde landschap van de Parijse voorsteden als de hallucinante achtergrond waartegen zich een gestoord sprookje afspeelt over de schimmen van gewezen toekomstbeelden. In een wolkenkrabber met uitzicht op de Parijse voorstad Bagnolet bezint een jonge zwarte nachtbewaker zich over de faciliteiten van zijn eerste nacht bij zijn baan. Vervolgens zijn er twee meisjes - een Franse (Stindel), de andere Moldavische (Neborac) - die werken als receptionisten in de lobby, die vriendschap sluiten als ze dwalen langs de afbrokkelende woningbouwprojecten, verlaten snelwegen en industriële wildernis die de wolkenkrabber omringen...

Oeps! Wat een hoge score hier voor een plotloze film, die zo’n beetje het midden probeert te houden tussen een documentaire over een voorstad van Parijs en een speelfilm over een handjevol inwoonsters. Ik vond het nogal saai en langdradig, omdat er naast het ontbreken van een verhaal ook op visueel vlak weinig te genieten valt. Let wel, met uitzondering van de beide protagonisten. Die zien er goed uit, Ana Neborac in het bijzonder. Wat dat betreft kan ik de slotopmerking van Fransman alleen maar onderschrijven.