• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.659 stemmen
Avatar
 
banner banner

Braveheart (1995)

Oorlog / Historisch | 177 minuten
4,00 7.138 stemmen

Genre: Oorlog / Historisch

Speelduur: 177 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Mel Gibson

Met onder meer: Mel Gibson, Sophie Marceau en Patrick McGoohan

IMDb beoordeling: 8,3 (1.153.219)

Gesproken taal: Engels, Frans en Latijn

Releasedatum: 7 september 1995

Plot Braveheart

"Every man dies. Not every man truly lives."

Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

William Wallace

Murron MacClannough

Princess Isabelle

Robert the Bruce

Hamish Campbell

Young William Wallace

MacClannough

Mother MacClannough

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

ja ben er in dat opzicht erg met fisherking eens


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

(dat ik het eens ben met de kritiek op de mensen die problemen met deze film hebben)

kijk anders maar eens goed mijn kritiek na en die van jou!


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

salvatore schreef:

serieus gast...zeg dan niks. Ik heb mijn argumenten gegeven en ik hou mezelf daarbij. Alles wat jij hier loopt te verzinnen is bullshit. Ik ben toch behoorlijk in de aanval gegaan en dan ga jij zeggen dat ik uit de discussie probeerd te lullen?? Je vind dus om voor zulke films die een inspiratiebron was voor vele filmen maar 1 * moet krijgen omdat hij teveel over romantiek gaat en omdat 1 zon gast daarvan helemaal niet houdt en hem daardoor maar ff 0.5 * geeft??

Jongen, wie heeft jou het recht gegeven om voor anderen te bepalen welke beoordeling ze mogen geven? Wouter heeft duidelijk geformuleerd waarom hij het een 0.5* waard vind en daarmee is 't uit. Een beoordeling is puur subjectief. Er is geen enkele film die minstens een bepaalde waardering waard is. Ongeacht hoe belangrijk die was voor andere films. Dat is een puur non-argument.

En ik snap echt niet waar je je zo ongelofelijk druk om maakt. Wat heb jij er aan als wouter z'n stemmen gaat aanpassen? Concentreer je op de mensen wiens stemmen jij wel serieus neemt zodat je je filmwereld kunt verbreden en besteed geen tijd aan zinloze discussies. Want op deze manier vrees ik dat je je niet geliefd zal maken.


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

ik zit hier niet om vrienden te maken ik vind het gewoon respectloos om 0.5 * te geven

en zou graag zijn reactie daarover willen horen

ps. ik baseer mijn kritiek op de tvkrant redenering over sterren.

En ik denk dat je als persoon een 0.5 * geeft over een film die qua thema (ook romantiek) je geheel niet interesseerd je niet zon laag cijfer moet geven/ of juist helemaal niet moet beoordelen. Naar mijn mening ziet dit eruit als de film lager in de ranking te plaatsen. Als hij 2 sterren had gegeven wat ook wel voor een matig tot slechte film staat had ik geen problemen mee gehad maar door 0,5 sterren te geven wat de film op gelijke hoogte van waardering als zeemeerman bijv. zet. (zelfs nog lager)... ik probeer hoogstens een beetje een discussie op gang te krijgen. Misschien goed idee voor een nieuw topic??


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Hoeveel berichten moet hij hier plaatsen waarin 'ie z'n 0.5 verdedigt?

Moeten we de mogelijkheid tot het geven van een 0,5 maar afschaffen? dat is immers voor elke andere film net zo respectloos.


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

salvatore schreef:

en zou graag zijn reactie daarover willen horen

Ehm, blader een paar pagina's terug en ga al zijn berichten lezen..

ik probeer hoogstens een beetje een discussie op gang te krijgen. Misschien goed idee voor een nieuw topic??
Probeer je jezelf nu weer uit de discussie te lullen? Als we allemaal dezelfde filmsmaak hebben, dan zal het hier een lekker saaie boel worden. Raar dat jij geen respect op kan brengen op de mening van een ander, een mening die goed onderbouwd is. Dat kan ik van jou niet zeggen.


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

Nick Kang schreef:

(quote)
Ehm, blader een paar pagina's terug en ga al zijn berichten lezen..

(quote)
Probeer je jezelf nu weer uit de discussie te lullen? Als we allemaal dezelfde filmsmaak hebben, dan zal het hier een lekker saaie boel worden. Raar dat jij geen respect op kan brengen op de mening van een ander, een mening die goed onderbouwd is. Dat kan ik van jou niet zeggen.

Je begrijpt er echt helemaal niks van heh. Lees het nog een paar keer door wat ik heb gezegt dan zie je toch dat ik echt duidelijk maak dat ik iemand mening respecteer. Ik heb geen zin om nu weer hetzelfde opnieuw te zeggen. Probeer het eerst te begrijpen en dan normaal kritiek te leveren op mijn kritiek, dan krijg je normaal antwoord...zucht


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

In alle berichten wil je alleen maar zeggen dat wat Wouter vind dat dat niet mag kunnen. Althans, dat maak ik op uit de berichten die ik van jou heb gelezen. Dan vind ik niet dat je iemands mening respecteerd.


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

gast je begrijpt mn statement gewoon niet


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

Dan moet jij mij toch is uit gaan leggen wat je statement us...


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

ga maar ff naarr de chat want nu word er wel heel erg van topic verandert


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

salvatore schreef:

(quote)

Maar om voor films zoals braveheart, forrest gump, moulin rouge, scarface, 2 van de matrix, jurrasis park en zo kan ik er nog wel tig opnoemen die hij lager dan een 1 gaf dat is echt diep triest om zo n laag cijfer te geven voor films die als grondleggers gefungereerd hebben. Alleen al om jurrasic park waarbij schitterende digitale beelden gemaakt zijn die de digitalefilm wereld, waar nu ongelooflijk veel gebruik van word gemaakt, in een nieuw tijdperk van film geschoten hebben. Erg respectloos om zulke films als beneden de ondermaat te rangschikken. En als het dan nog om kwijlfilms gaat (wat jij waarschijnlijk vreselijk vind) die voor andere doelgroepen bestemt zijn en om mensen eens in een mooi nieuw wereld te plaatsen waarbij ze niet even niet denken aan de hedendaagse problemen. Dan vind ik het eerder om films zoals die te beoordelen in de mate waarin ze weergeven hoe mooi dat wereldje is.

Sorry, ik begrijp geen bal van wat je zegt. (Die ene ster voor JP was idd te weinig. Heb er twee van gemaakt. Zo slecht was het inderdaad ook weer niet.)


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

salvatore schreef:

ik zit hier niet om vrienden te maken ik vind het gewoon respectloos om 0.5 * te geven

en zou graag zijn reactie daarover willen horen

ps. ik baseer mijn kritiek op de tvkrant redenering over sterren.

Wát voor redenering?

En wat heb ik daar mee te maken?

En ik denk dat je als persoon een 0.5 * geeft over een film die qua thema (ook romantiek) je geheel niet interesseerd je niet zon laag cijfer moet geven/ of juist helemaal niet moet beoordelen.

Je bent echt lastig te volgen. bedoel je dat je denkt dat ik niet van het genre houdt waar Braveheart toe behoord en dat ik daarom een 0,5 heb gegeven?

Waar wekte ik die indruk?

Als het genre 'pompeuze megalomane film van een narcist die overact' is, dan heb je gelijk.

Naar mijn mening ziet dit eruit als de film lager in de ranking te plaatsen.Als hij 2 sterren had gegeven wat ook wel voor een matig tot slechte film staat had ik geen problemen mee gehad maar door 0,5 sterren te geven wat de film op gelijke hoogte van waardering als zeemeerman bijv. zet. (zelfs nog lager)...

Geef mij dan eens een reden om een film een 0,5 te geven. Dat er iets misschien wél goed is aan een film is voor mij niet perse een reden om met sterren te gaan smijten. Het ergste wat een film mij aan kan doen is dat ik me stierlijk verveel of dat ik me er aan erger. Als één van de twee maar erg genoeg is, komt er bij mij een 0,5. Ook al acteert er een bijrolspeler prima, zijn de jurken mooi of de special effects geslaagd.

Enne... als je aan mij morgen vraagt welke film we gaan kijken, de Zeemeerman of Braveheart - kies ik voor die eerste.


avatar van Spider

Spider

  • 324 berichten
  • 1063 stemmen

Wouter schreef:

Als het genre 'pompeuze megalomane film van een narcist die overact' is, dan heb je gelijk.

Hey dat is een goeie..

Ik vind het ook een hele slechte film en Mel Gibson is ongelofelijk irri.


avatar van WiLL

WiLL

  • 272 berichten
  • 668 stemmen

Nou ja ieder zijn mening, heb geprobeerd eerder in dit topic Wouter tot een hoger cijfer over te halen ... niet gelukt nou ja jammer dan

Maar , ik denk dat ik mijn eigen film lijst maar eens ga napluizen.

Ik heb films die ik saai vond op basis van acteren , beelden toch nog 2,5 * gegeven bijvoorbeeld.

Maar als anderen hier zo`n film direct 0,5 geven dan ga ik ook op die manier beoordelen.

No more mister nice guy , daarbij denk ik direct al aan een film als Fargo, Bruce Almighty, .... beide gewoon ongelovelijk saai dus 0,5 *.


avatar van pjotr

pjotr

  • 2672 berichten
  • 2781 stemmen

Is dit een dreigement?

Je maakt zelf toch uit hoe je een film beoordeelt...ik wel in ieder geval.


avatar van dave

dave

  • 1079 berichten
  • 885 stemmen

coole film

vooral grappig als ze hun rok optillen

zodat de engelsen hun *** konden zien!!

machtige film!


avatar van De GeuS

De GeuS

  • 2180 berichten
  • 2859 stemmen

Ieder zijn eigen mening, maar om "braveheart" nu op 1 lijn te zetten met iets als "filmpje" of "de zeemeerman", tja....


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

WiLL schreef:

No more mister nice guy , daarbij denk ik direct al aan een film als Fargo....

iemand die een film als fargo 0,5 geeft, heeft in deze discussie geen recht van spreken.


avatar van pjotr

pjotr

  • 2672 berichten
  • 2781 stemmen

De GeuS schreef:

Ieder zijn eigen mening, maar om "braveheart" nu op 1 lijn te zetten met iets als "filmpje" of "de zeemeerman", tja....

Maar om daarom nu een aantal andere films naar beneden te halen als tegenactie.....dat is 2x


avatar van De GeuS

De GeuS

  • 2180 berichten
  • 2859 stemmen

Je bedoeld wat Will deed....?

Ja ok, maar ik denk trouwens niet dat hij het gedaan heeft; hij was denk ik tijdelijk "ontoerekeningsvatbaar" vanwege de "zeemeerman/braveheart" vergelijking....


avatar van WiLL

WiLL

  • 272 berichten
  • 668 stemmen

mister blonde schreef:

(quote)
iemand die een film als fargo 0,5 geeft, heeft in deze discussie geen recht van spreken.

goh laat ik nu zo denken over mensen die een film als braveheart 0,5* geven

Het is geen dreigement, ik denk dat ik tot nu toe gewoon te hoge scores heb gegeven, die ga ik nu aanpassen.

Fargo was een voorbeeld van een film waar ik de vrouwelijke agente zeeeeer irritant vond, vergelijkbaar met wouter en mel gibson .

Ik vond het verhaal saai , vergelijkbaar met wouter en braveheart.

Dus is een 0,5 * op zijn plaats, vergelijkbaar met wouter en braveheart.

Oh en Mister Blond ik heb maar niet op je gereageerd in de Return of the King topic , toen je je ook al gedroeg als een soort filmgod ... ga jij lekker films als fargo kijken en 5* geven , dan doe ik dat met films als Return of the King en Braveheart ok ?


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

stel je niet zo aan. ik heb Braveheart ook 5 sterren gegeven en LOTR 4 sterren.

als ik me gedroeg als een filmgod (WTF is dat eigenlijk?) had je toen daar moeten reageren. nu komt het een beetje over als een zielige natrap van iemand die geen idee heeft wat voor argumenten die nu weer eens moet gebruiken.

als jij Fargo 0,5 wil geven moet je dat lekker doen (interesseert me echt minder dan niets). je moet alleen niet zo verbouwereerd doen als iemand een hoog aangeschreven film die jij goed vindt een 0,5 geeft, terwijl je zelf een film die nog hoger aangeschreven staat opeens hetzelfde cijfer geeft.


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Zullen we het weer over Braveheart hebben?


avatar van Da_mark

Da_mark

  • 28 berichten
  • 30 stemmen

Braveheart vind ik samen met the Pariot (die van mel gibson, niet die van opa segal) en American History X de mooiste film die ik gezien heb...


avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2242 stemmen

Een tip: Check de film Gallipoli, dat is één van Gibson's eerste films toen hij nog niet echt was doorgebroken voor het grote publiek.

Maar naar mijn mening blijft Braveheart zijn beste film, vooral omdat hij de film zelf had geregiseerd.


avatar van rprp98

rprp98

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

Braveheart is en blijft gewoon een topfilm, punt uit.


avatar van Yuppie_Scum

Yuppie_Scum

  • 151 berichten
  • 141 stemmen

top film met veel gevoel, bloed zweet en tranen!!!

4,5*


avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

  • 4648 berichten
  • 2102 stemmen

Leuke spektakelfilm die mij alleen niet raakte. Kwam misschien omdat ik hem keek met een kratje bier en wat vrienden waarvan de meesten hem al gezien hadden.

Had er meer van verwacht, daarom zal ik hem zeker nog eens kijken.

Voorlopig 3 sterren.