Le Conseguenze dell'Amore (2004)

Alternatieve titel: The Consequences of Love

Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paolo Sorrentino
met Toni Servillo, Olivia Magnani en Adriano Giannini

Iedereen heeft wel een onbespreekbaar geheim. Maar Titta Di Girolamo heeft er meer dan één. Da's duidelijk. Waarom zou een man van vijftig, afkomstig uit het zuiden, anders acht jaar in een anonieme hotelkamer in een anonieme stad in het Italiaanse deel van Zwitserland willen wonen? Acht jaar zonder werk. Schijnbaar. Jaren van stilte en van veel sigaretten, jaren van hangen in de lobby of de bar van het hotel, elegant gekleed, maar zonder zichzelf ooit iets van luxe te gunnen. Een vreselijke routine, eeuwig wachtend tot er iets gebeurt. Titta observeert, starend naar het leven dat aan hem voorbij trekt, emotieloos. Schijnbaar. Hij heeft niemand meer. Een man alleen, verloren. Wat verbergt hij en waarom? Wat zijn Titta Di Girolamo's onnoembare geheimen?

avatar van Chuck Taylor
Wat een frustratie.. Heb in Italie de dvd hiervan nieuw aangeschaft, leek me leuk zo'n Italiaanse versie.. Zit net een uur goed in de film, begint hij te haperen en 5 minuten film is onmogelijk om af te spelen - de dvd-speler, de playstation of vlc stoppen er allemaal mee. Binnenkort maar even lenen van een vriend om de film goed en geheel te kunnen zien.

Herziening bevestigt nogmaals de maximumscore.

5 *

avatar van Near_Dark
Plot: Titta di Girolamo is een eenzame man. Hij woont reeds 8 jaar een teruggetrokken bestaan in een Zwitsers hotel. Titta doet er alles aan om zijn medemens te ontwijken, zegt tegen niemand goeiedag en zal je ook nooit betrappen op een glimlach, zelfs geen poging tot...

De afgelopen10 jaar heeft hij bijna geen oog dichtgedaan, hij lijdt namelijk aan Insomnia (slapeloosheid).
Bijgevolg ziet hij er constant dodelijk vermoeid uit en rookt sigaretten aan de lopende band.
Met behulp van een stethoscoop tegen de muur luistert hij zijn buren af.
Zijn aristocratisch uiterlijk en serieux dwingt bij de meeste mensen ontzag af, ook al gedraagt hij zich als een etter.

Reeds 24 jaar lang gebruikt hij wekelijks één shot Heroïne, 's nachts dwaald hij doelloos door de stad.
Plots staat er in zijn hotelkamer een aktentas. Titta blijft er even naar staren,neemt vervolgens gehaast een Pistool uit zijn kluis, doet zijn beste maatpak aan en verdwijnt met de koffer naar de garage waar hij in zijn wagen stapt en vertrekt....

Wat volgt moet je zelf maar achterhalen

Ik vond het een stijlvolle, ingetogen film.

De muziek was opvallend goed, meestal rustig en sfeervol met af en toe een opflakkering van zware electro, speciaal.

Het is een film die je even doet stilstaan en nadenken over de zin van het leven.
Hier ga je zeker niet vrolijk van worden.
Mensen die van nature last hebben van neerslachtige buien doen er goed aan deze film te mijden.
Of juist niet, om zich nog eens extra is die sfeer te kunnen wentelen, het valt maar te bekijken wat je fijn vindt...

7/10.
Een mooi liefdesdrama dat absoluut de moeite is om te bekijken als ze'm eens op tv spelen.

avatar van Jawaddedadde
Sfeervolle, intrigerende en tragische film.

Beklijvende kijkervaring. Prachtige shots die begeleid worden door schitterende muziek. Vooral rustig voorbijglijdende camerabeelden, veel in-en uitzoomen. Enige uitzondering hierop zijn de scènes waarin Di Girolamo z'n wekelijkse geldkoffertje krijgt...en hoppa, cinematografie wordt heftiger, de muziek intenser. Ook de tweede scène waarin hij heroïne gebruikt is bijzonder fraai geschoten. Het leek wel een loop van camerabeelden te zijn. Zelden een film gezien waarbij beeld en muziek zo met elkaar verweven zijn en elkaar opwaarderen. Prachtig!

Het verhaal op zich is vrij eenvoudig maar z'n kracht schuilt vooral in wat we als kijker niet weten. Waarom zit Di Girolamo al 8 jaar in dat hotel? Heeft hij familie, vrouw, kinderen? Slechts met mondjesmaat wordt die informatie vrijgegeven waardoor je als kijker gaat meeleven en echt wil weten wat nu de volgende verrassing zal zijn.

Toni Servillo acteert geweldig als mysterieuze, emotieloze en kille Titta Di Girolamo. Het lijkt wel of hij amper leeft, alsof het leven voorbijgaat en hij langs de zijlijn toekijkt. Enige keer dat we hem zien lachen is wanneer hij eindelijk met Sofia heeft gesproken, dan verschijnt er zo'n monkellachje op z'n gezicht. Over Sofia gesproken, wat een prachtige vrouw is die Olivia Magnani toch!

De eindscène bezorgde me kippevel. Di Girolamo wist dat z'n leven op een dramatische wijze zou eindigen en hij verzet zich er dan ook niet tegen. Na 8 jaar eenzaamheid lijkt hij wel zo afgestompt dat de dood eigenlijk alleen maar verlossend kan werken. Hij blijft gewoon wezenloos voor zich uitstaren.

Ik denk dat deze een plaatsje in m'n top 10 ga geven, dat heeft hij wel verdiend. Topper!

avatar van wendyvortex
Film die uiteindelijk draait om de vraag: Wie is de hoofdpersoon en wat doet hij al acht jaar in dat hotel?
Dat levert zowaar een spannende film op.
Bijna een thriller zelfs.
En soms lijkt het ook wel de anti-Amelie te wezen.
Ondertussen horen we op de soundtrack o.a. Boards Of Canada en Mogwai.
Prachtige film!

avatar van usr14112
Aparte visueel zeer sterke film. Een bijzonder, maar toch ook eenvoudig, verhaal met een sterke vertolking van de hoofdrolspeler. De film kabbelt rustig voort en is wat mij betreft soms wat te ingetogen. Halverwege had ik een moment van, kom op nou, iets meer snelheid. Toch een film met een bijzondere klasse.

avatar van sinterklaas
Erg boeiende film die toch wel 2 splitsingen heeft. De ene splitsing is dan een doodnormale vertelling over een eenzame man in een stadje in Zwitserland die een saai leventje lijd en waardoor de film ook echt een stukje serieuze cinema is met ook een stukje familiedrama. De 2de splitsing is dan een overschakeling naar dat ie een huurmoordenaar blijkt te zijn en met typische Amerikaanse bombastische break core achtige muziek zijn pistool pakt en op een stoere manier naar zijn BMW loopt om naar zijn huurmoord locatie te rijden. En dat maakt de film zo bijzonder. Visueel zit de film ook erg modern en goed in elkaar en die hoofdpersoon word ook heel goed neergezet. De film schakeld ook van de ene genre naar de andere genre van drama naar thriller en zelfs een beetje actie. En wat snelheid betreft: dat is in deze film wel ruim aanwezig.

Wat mij ook erg tevreden stelde was die (helaas wel eenmalige) soundtrack van Boards of Canada.

En ook het einde was inderdaad indrukwekkend en keihard. En het is ook net alsof de hoofdrolspeler helemaal niks meer geeft om het leven en de dood.

Hele bijzondere Thriller.

avatar van HarmJanStegenga
Prachtige, fascinerende film. Na afloop werd ik toch even 'stil' van hetgene wat ik had gezien, een film die me niet zo snel los laat denk ik. Toni Servillo zet een geweldige ingetogen rol neer als de intrigerende Titta Di Girolamo (wat een naam).

De lange shots, de vele stiltes, het prachtige camerawerk, de ongelovelijk mooie muziek en... Olive Magnani! Wat een prachtige vrouw zeg, ongelovelijk. Ijzersterke rollen van beide hoofdrolspelers in een onvoorspelbaar, mysterieus en bijzonder verhaal. De film kent vele prachtige scénes; het moment waar Titta zichzelf met heroïne inspuit en de camera over hem heen draait, de scéne dat hij - onder begeleiding van de prachtige muziek - naar de baas wordt begeleidt en natuurlijk de indrukwekkende scéne waar Titta het cement in zakt. Hij vind het wel goed zo. Mooi, mooi, mooi. Er zijn nog wat zaken die ik nog niet helemaal kan plaatsen (het auto ongeluk en de gemiste berg trip bijv.), maar dat geeft niet. Sowieso is dit een film om vaker te zien.

Stijvolle film, met veel cinematografische hoogstandjes en een boeiend plot. Het tempo ligt vooral in het begin wat laag, maar dat heeft me geen seconde gestoord. Er gebeurt genoeg om vanaf de eerste tot de laatste minuut geboeid naar het scherm te zitten kijken. Prachtig, deze ga ik zeker vaker zien.

avatar van Tommeh
6 keer het woord prachtig, 3 keer mooi, 2 keer ongelovelijk en nog een arsenaal aan andere krachttermen, en dan tóch maar 4 sterren? Dat kan hoger!

avatar van HarmJanStegenga
Hehe. Ja, ik begin inderdaad wat rustig met 4 sterren. Heb de film direct op de lijst gezet om op dvd aan te schaffen. Waarschijnlijk gooi ik na herziening nog wel wat bij de score op.

gmx
HarmJanStegenga schreef:
Prachtig, deze ga ik zeker vaker zien.

Goed voornemen, heb zo'n vermoeden dat er een half puntje bijkomt bij herziening Het is echt zo'n film die bij elke kijkbeurt mooier wordt. Heb 'm zelf inmiddels al meerdere keren gezien. Elke keer begon dat om dezelfde reden: ik wilde nog eenmaal die beginscene zien met dat prachtige hypnotiserende, dromerige, 'Scary world theory' van 'Lali Puna'. Echter, elke keer kon ik het niet over m'n hart verkrijgen om de film stop te zetten na die scene en moest ik 'm weer helemaal tot 't einde uitzien

I've never said you'll have to
be afraid
of the cookie monster
beside your bed

It's not the real
The real one's in your head
Beyond control
The true one cuts you dead

elvisinho
Eerste film die ik met mijn vrouw heb gekeken. In juni 2008 voor het eerst, daarna op dvd aangeschaft en nog een paar keer bekeken. Steeds lees ik het verhaal weer net iets anders, of vallen andere dingen op. Ik vind het echt een prachtige film!

d1rty7
Een bizar drama met een ijskoud einde, hoe kan het iemand vergaan...
Ik ben onder de indruk, uren lang na deze film gezien te hebben bleef ik er aan denken.

groente12
Meesterlijke drama thriller. Als eerst moet ik mijn compliment geven aan Toni Servillo, want deze man is gewoon overtuigend als een eenzame depressieve man met een afschuwelijke geheim. Qua beeld en geluid zit de film perfect in elkaar. Er veel wordt gevarieerd en geëxperimenteerd met als de absolute hoogte punt zoals hier eerder aangegeven de heroïne scene en natuurlijk de laatste tragische scene. Le Conseguenze dell'Amore verdient een perfecte score.

avatar van Reinoir
Ah nu weet ik waar wibro z'n avatar vandaan heeft.

orbit
Mooie stemmige misdaadfilm.. niet altijd geheel duidelijk wat de drijfveren zijn van de hoofdpersoon, maar dat maakt het ook boeiend om naar te blijven kijken. Maar behalve wat mooie shots en toepasselijk dramatisch einde biedt de film nu ook weer niet zoveel extra.

avatar van voskat78
Zojuist weer herzien op tv...

Het blijft een meesterwerk!!

Resurrection
Een aantal jaar geleden zag ik deze film voor het eerst en ik vond hem toen echt geweldig. Cinematografische gezien is hij ijzersterk (Il Divo lijkt in dat opzicht heel veel op deze film) evenals de acteerprestatie van Servillo en ook het plot is goed. Toch wist hij niet dezelfde impact te genereren als bij de eerste kijkbeurt, maar dat doet wat mij betreft niets af aan de kwaliteit van deze film.

avatar van David Aaronson
De openingsscene drukte mij gelijk tegen de rugleuning van mijn stoel, net als bij Magnolia. Wat een shot; een camera observeert in een prachtig lijnenspel een man met een koffer op een lopende band die zeer langzaam naar de kijker toekomt.
De openingsscene kreeg bij mij niet het vervolg wat ik wel bij Magnolia had; een emotionele tour de force die mij raakte tot in mijn ziel. Misschien is het de bedoeling van de regisseur geweest om een klinische, afstandelijke film te maken omdat de wereld waarin de film zich afspeelt totaal geen emotionele ruimte laat. De acteurs spelen fantastisch, filmisch is het kunst, muzikaal is het dik in orde, emotie ontbreekt. Kortom een bloedmooie maar zeer klinische en afstandelijke film.

Prachtig geconstrueerde film, en al even mooi uitgewerkt!

speranza
Mijn hemel! Ik kom superlatieven tekort om mijn bewondering voor deze film van de daken te schreeuwen! Dit is een audiovisueel meesterwerk met buitengewoon sterk acteerwerk van Toni Servillo. De manier waarop hij het ondraaglijke bestaan van de hoofdpersoon neerzet is onvoorstelbaar knap. De ontwapenende lach van de door Olivia Magnani gespeelde serveerster weet nog enig licht in zijn uitzichtloze bestaan te brengen.

avatar van wibro
Mooi verwoord Speranza. Als ik het niet met jou eens zou zijn, dan zou ik onmiddellijk mijn avatar moeten veranderen.

AddictedToMovies
Ontzettend indrukwekkende film. Het kent een sterke sfeer, en bouwt zich goed op; Langzamerhand kom je achter de mens in Di Girolama. Lange tijd zijn er open plekken waar je de hele tijd naar blijft gissen wat het extra boeiend maakt. Aan het eind zijn de meeste vragen beantwoord, en liet het een enorme indruk achter, maar is mij de hoofdvraag nog niet volledig duidelijk; Le Conseguenze dell'Amore. Maar dat is het mooie van kunst; ook als je het niet begrijpt kan het enorme indruk op je maken, en heb je vervolgens genoeg stof om over na te denken. Naast het verhaal is het ook vrij briljant gefilmd. Dat in combinatie met de zeer variërende, doch treffende muziek. Elke keer weer gaf die de film een extra dimensie. Verschillende sferen komen zo langs (denk bijvoorbeeld aan het werk, slaaploosheid, voorzichtige romance, maffia) en toch vormt het een geheel. Reken daar uitstekend acteerwerk en een heftig einde bij op, en je hebt een waar meesterwerk.

avatar van Norma
Bijzondere film. Bijzonder deprimerend ook, vond ik, maar wat een intrigerend portret. Sterk hoe uiterst bedachtzaam en stukje bij beetje duidelijker wordt naar wie je kijkt en wat er speelt. Desondanks ging ik me halverwege toch een beetje afvragen of het uiteindelijk allemaal wel ergens heen zou leiden. Nou, en of het ergens heen leidt! Ik ben er een beetje stil van. Titta di Girolamo is één van de meest knap neergezette filmpersonages die ik ken.

It needs courage to die in a daring way”. En dat deed hij dan toch maar.

Dit was het niet voor mij, een paar gelikte 'moderne' scènes en een mooie vrouw maken voor mij nog geen zomer...ik vond het een vervelend gebeuren.

Geen boeiend verhaal, overdreven dramatiek, zogenaamd kunstzinnige stiltes etc. Dan gaan die mooi opgenomen scènes juist irriteren in plaats van verbluffen.

avatar van simonvinkie
Goeie ingetogen film, met een kalm verhaal. De film had een wat traag begin, maar boeide van begin tot eind. Heel veel lof gaat naar Toni Servillo, die hier echt een prachtrol neerzet. Een kettingrokende emotieloze man. De film heeft een mooie sfeer, en een paar sterke momenten. Het eindeshot, dat je zijn jeudvriend op een electriciteitsmast ziet zitten, was erg aangrijpend. Verder was de film ook erg mooi geschoten, en had hij de hele speelduur een uitstekend niveau.

3,5* met een flinke kans op verhoging.

avatar van 93.9
Film zit goed in elkaar, maar daar zijn er zo veel van.
Van mij hoeft een film niet perfect in elkaar te zitten, film mist diepgang.
Het is allemaal zo ongeloofwaardig, zoals in veel maffiafilmpjes

avatar van Redlop
93.9 schreef:
Film zit goed in elkaar [ ] film mist diepgang.

Maar in welk opzicht zit de film dan goed in elkaar? De diepgang zit 'm juist in het ingetogen personage dat een leven ambieert dat hij nooit zal kunnen leiden omdat hij letterlijk en figuurlijk opgesloten zit vanwege zijn verleden. Alleen al daarom zou ik dit geen standaard maffiafilm noemen.

avatar van 93.9
Standaard mafiafilm is het zeker niet. Voor een gedeelte wel, op het einde.
Maar wat weten we nou echt over die man, die serveerster...
In deze film voert de stijl (die perfect genoemd mag worden, beetje hi-tech achtig) de boventoon.
Hou niet zo van die maniertjes, dat firtuose hoeft van mij niet zo.

avatar van Redlop
93.9 schreef:

Ik vraag me af of we het over dezelfde film hebben? High Tech?