Song without End (1960)

Alternatieve titel: Crescendo

Drama / Muziek

geregisseerd door George Cukor en Charles Vidor
met Dirk Bogarde, Capucine en Geneviève Page

Franz Liszt krijgt bezoek van zijn vrienden Chopin en Händel, die hem vertellen dat er een nieuw talent in de stad is. Door een comeback te maken op dezelfde dag als het optreden van de jonge pianist speelt hij diens zalen leeg. Na afloop komt een beeldschone prinses hem vragen een benefietvoorstelling te geven in Wenen voor de slachtoffers van de overstroming in Hongarije. Aansluitend doet hij een tournee door Oostenrijk. Zijn hart ligt echter bij verschillende vrouwen.

Het mooiste aan deze biografie zijn het camerawerk en de schitterende muziek, vandaar de Oscar. Een sublieme Dirk Bogarde heeft duidelijk de uitstraling om in de huid van Liszt te kruipen.