Changing Lanes (2002)

Drama / Thriller

geregisseerd door Roger Michell
met Ben Affleck, Samuel L. Jackson en Sydney Pollack

De ambitieuze advocaat Gavin Banek moet een belangrijk dossier afleveren bij de rechtbank. De wanhopige vader Doyle Gibson heeft net een nieuw huis voor zijn ex-vrouw en twee zoontjes gekocht in de hoop ze terug te krijgen. Wanneer de twee in een verkeersongeluk met elkaar terecht komen raakt Banek z'n dossier kwijt, en mist Gibson een belangrijke afspraak bij de rechtbank. De ruzie die op het ongeluk volgt escaleert aangezien Banek wanhopig is om zijn dossier terug te krijgen.

avatar van mnrk
Het is een zeer sterke film met een goed verhaal.

Dit komt mede door het sterke acteerwerk van Samuel L. Jackson en Benn Affleck.

De scene waarin Jackson in de taxi zit en Affleck voorbij rijdt en hem dan de moer van zijn autowiel laat zien is echt geweldig en past helemaal in de film.

De speelduur van de film was ook precies goed, niet te kort en niet te lang.

Als onze grote vriend Doyle (Samuel L. Jackson) niet zo'n zootje had gemaakt van z'n eigen leven waarbij zijn huwelijk leidt tot een scheiding e.d. had al deze ellende nooit hoeven plaatsvinden. Als hij pas op het laatste moment een serieuze actie onderneemt (kopen van een huis) wat dan mislukt, is het zijn eigen domme fout. Had hij maar eerder in actie moeten komen i.p.v. zielig naar de drank grijpen.

Heb deze film uitgezet na het kansloze betoog over de recent van zijn voetstuk gevallen Tiger Woods...
Het gevoel dat mij wederom weer een dosis Holywood-moraal door mijn strot werd geduwd was genoeg.

Als men dan toch zo graag een les uit deze film wil trekken laat het dan zijn: Eerst eens na te denken over te verrichten daden en daarna, als een volwassen man, de gevolgen te accepteren. In plaats van overgevoelig te reageren op een man die je 'blank cheque' geeft omdat hij haast heeft. Heb een beetje begrip voor je medemens!

avatar van flyer
Er zijn mensen die nooit geen tegenslag te verwerken krijgen. Als ik reactie lees van demorge lijkt hij of zij precies zo een iemand. Het verhaal van de film is juist ijzersterk natuurlijk heeft Doyle in het verleden fouten gemaakt maar hij had de kracht en de moed om zijn leven op te pakken en er weer iets van te maken. Als je dan een egoïstisch figuur als Banek tegen komt en je weer tegenslag krijgt te verwerken ja dan zou er bij mij ook iets gebeuren. Gelukkig komt ook Banek tot inkeer. kortom goede film

avatar van sinterklaas
Prachtige hedendaagse oorzaak/gevolg thriller met 2 ijzersterke rollen van L. Jackson en Affleck die als tegenstanders meer dan perfect uit de verf komen. Je zou de term ook wel een beetje kunnen vergelijken met een Butterfly Effect. Affleck zet een schitterende rol neer als advocaat Banek die een autoongeluk maakt met een vader die midden in de scheiding zit genaamd Gipson. En die autoongeluk heeft heel veel gevolgen. Gipson komt te laat op zijn rechtbank voor de scheidingsregelement en de oplossingen en heeft ondertussen ook een dossier van Banek te pakken. En zo gaan de 2 mannen elkaar chanteren om zo hun doel te bereiken wat bereikt zou worden als die ongeluk en de vele dingen erna niet gebeurd was.

En zo zie je ook dat Gipson het wel heel zwaar voor de kiezen krijgt op vele momenten en dat je soms wel een beetje zijn leed kan invoelen. En dat allemaal in 1 dag. Banek daarintegen maakt de boel alleen maar erger. Maar uiteindelijk besluit hij toch maar Gipson de verloren tijd terug te geven wat een heel mooi einde opleverd.

Hele goede film die je toch wel aan het denken zet. Ook de sfeer was erg regenachtig en somber en dat maakte de film ook extra goed. Schitterende film met een topduo.

Met een pienter scenario, een hoog tempo en sterke personages die op hun rancuneuze kruistocht zichzelf tegenkomen komt deze thriller opvallend sterk uit de hoek en stijgt Hollywood zowaar even boven zichzelf uit. Met het onderwerp verkeersagressie snijdt 'Changing Lanes' (wat zoveel betekent als verandering van rijstrook) een actueel thema aan dat de moraal opvallend genuanceerd in beeld brengt en zo een mooie boodschap openbaart.

Leuke film, met een leuk uitgewerkt verhaal.

Film-Master
ik vind dit wel een erg spannende film eigenlijk.

avatar van John Lee Hooker
Aardig.

Ben Affleck en Samuel zijn een interessante combinatie in deze thriller en zij dragen de film eigenlijk helemaal. Die vrouw van Gavin vond ik tegenvallen.
Geldzaken, familie, werk, dossiers. Ik vond het niet heel erg interessant om eerlijk te zijn maar er waren genoeg spannende dialogen.
Verder zit alles 'n beetje standaard in elkaar. De grote stad, kantoor, een beetje saaie vormgeving en camerawerk maar goed daar wordt de aandacht hier niet op gelegd.

Prima om een keer gezien te hebben.

avatar van Rodger
leuke film, alles zit goed in elkaar, en niet vervelend om te kijken..

avatar van Spetie
Redelijke film, die op sommige momenten echter te ongeloofwaardig is om echt te overtuigen.

Ben Affleck doet het hier redelijk, maar ondanks dat gegeven blijf ik hem maar een zeer beperkt acteur vinden. Jackson doet het al een stuk beter, maar vooral Sydney Pollack speelt echt ontzettend sterk. De dialogen zijn goed, waardoor de film zijn boeiende momenten heeft, maar qua spanning is het allemaal niet veel.

Verder is het verloop van de film redelijk voorspelbaar. Er zitten wel een paar twistjes in, maar die vond ik op zich niet zo heel bijzonder. Ook het einde van de film is redelijk teleurstellend. Het onderhoudt allemaal wel, is niet heel velend, maar is op sommige momenten gewoon te ongeloofwaardig, waardoor de kracht van de film, die de film op momenten wel heeft, duidelijk verloren gaat.

avatar van lexiepexie
mooie film.

avatar van m1701
Goeie film!
Boeiend van begin tot het eind.
En natuurlijk een heerlijk einde
Acteerwerk van beide was ook overtuigend met name Jackson

Ben na 30 minuten in slaap gevallen, toen ik wakker werd waren ze nog bezig over dat verloren document...gaaaaaaap..

avatar van boozebelly
Onderhoudend genoeg om wel te blijven boeien, maar echt bovengemiddeld goed wordt het nergens.
Echt goede spanning ontbreekt en het verhaal kent een paar wel hele onwaarschijnlijke toevalligheden. Wel heeft de film een aangenaam tempo en steekt het qua verhaal best origineel in elkaar. Het acteerwerk is van een vrij standaard niveau.

Leuk voor een keertje, maar zal me niet lang bijblijven.

Redelijke film, al heb ik van beide hoofdrolspelers al betere dingen gezien.

Ik denk dat de regisseur geprobeerd heeft een op maatschappelijk terrein kritisch stuk te maken, maar eerlijk gezegd was dat vlees noch vis. Wel zag ik een vakkundig gemaakt, interessant, soms sentimenteel en boeiend drama, over twee mannen wier leven op een dag veranderde, rondom het gezegde oog om oog, tand om tand, met daarnaast de ingrediënten vertrouwen, moraal, manipulatie en zelfs wat psychologie. De cast speelde uitstekend (Ben Affleck bijvoorbeeld liet zien hoe overtuigend hij kan spelen).

avatar van Gang_Star
Een drama/thriller die zich voornamelijk op drama focust. Een enkele beslissing dat zorgt voor ingrijpende gebeurtenissen. Na pakweg vijfenveertig minuten komen er enkele thriller elementen in maar dat zorgt niet voor de nodige spaninning. Toch is de film best redelijk te noemen, mede doordat het acteerwerk ruim voldoende is en het verhaal best aardig bedacht is.

avatar van Antonev
Prettig filmpje dat behoorlijk vlot wegkijkt. Geen hoogstaande cinema, maar toch boeiend genoeg om er 1,5 uur de aandacht bij te houden. Jackson speelt de rol van boze en gefrustreerde erg goed. Weer een rol die hem op het lijf geschreven is. Affleck vond ik weinig overtuigend overkomen.

avatar van IH88
Changing Lanes

Samuel L. Jackson en Ben Affleck hebben een conflict en dat loopt steeds verder uit de hand. Het begint met wat gescheld, maar beide gaan steeds een stapje verder. Totdat beide levens bijna volledig geruïneerd zijn. Dit is een echte acteursfilm en gelukkig hebben de mensen van de casting een home run geslagen. Jackson is altijd goed en Affleck kan de gefrustreerde gladjakker in zijn slaap nog spelen. Het einde is wel een anticlimax.