Anastasia (1997)

Animatie / Familie

geregisseerd door Don Bluth en Gary Goldman
met de stemmen van Meg Ryan, John Cusack en Christopher Lloyd

De enige overlevende van de Romanov familie, Anastasia, neemt contact op met Dimitri en Vladimir. Met hen gaat ze op zoek naar haar familie in Parijs, terwijl Rasputin achter haar hielen zit met het doel haar te vermoorden.

avatar van PurpleButterfly
Mooie film, grappige dialogen en leuke personages die net echt lijken.

avatar van *film fan*
mooi film, leuk verhaal.
deel 2 ook

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ex-Disney.

Dat Bluth het ook zonder de beroemde studio kon bewees hij al met NIMH en andere animatie-klassiekers. De liedjes zijn weinigzeggend, evenals de cliché-characters, maar onderhoudend is het wel en e.e.a. kan moeiteloos concurreren met de betere Disney's. Bluth is natuurlijk niet voor niets een ex-medewerker. Formulewerk pur sang, maar wel werkend.

Goed.

Leon17
Ik heb deze film echt super vaak gezien en hij blijft leuk! Mooie film, grappige film en leuke personages!

avatar van aspro
Heb hem gezien donderdag 16/06/11 en moet zeggen op blu-ray is hij mooi.
En het berust ook op redelijke waarheid.
de geschiedenis van de tsaar en de romanov's.
Oh,en die raspoetin voor mij een van de mooiste personage's.
gewoon heel erg mooi!

avatar van Ste*
Heb deze film nu inmiddels erg vaak gezien, en de tijd is gekomen; ik ga hem verhogen tot 5 sterren.
De animatie is verbluffend; de decors, de manier van bewegen van de karakters, de vele actie-scenes (met de trein, op het schip, de dansscene in de grote zaal) de liedjes zijn geweldig (het schurkenlied van Rasputin doet eigenlijk niet onder voor het lied van Scar!), de humor is geslaagd, ik vind alles nagenoeg perfect.

Het realistische 'romkom' achtige acteren vind ik ook erg leuk, dat zie je bij bijvoorbeeld een Disney niet zo snel. Geeft het een volwassen tintje mee.

Ben dan ook best teleurgesteld door het vrij lage gemiddelde hier, deze film verdient toch een stuk beter.

avatar van ibendb
Anastasia.
Voor ik de film ging kijken heb ik wat achtergrondinformatie gezocht over de echte Anastasia Romanova. Die zou op haar 17de zijn gestorven samen met haar familie.
De film volgt niet het echte verhaal van de Russische prinses omdat ze er een kinderfilm van maakten. Al vind ik het wel jammer dat de slechterik in de film een zwarte magiër is. Het zou zeker gepast zijn als de Bolsjewieken de bedreiging van haar familie was.

Het verhaal is best wel erg mooi in elkaar gezet. De personages zijn best cliché, maar toch vermakelijk. Ook het plot is erg voorspelbaar. Maar wat de film samenhoudt, zijn de vele originele liedjes. Once Upon A December is veruit het beste liedje van de film. Het heeft een typisch Russische melodie en wordt erg mooi ingezongen. Het liedje van Rasputin (In The Dark of the Night) is ook erg aanstekelijk en gaf me ook kippenvel.

Een welverdiende 3,5*.

avatar van baspls
Goede film. Na herziening is deze toch weer erg leuk.

Erg mooie en realistische tekenstijl. Erg goede handgetekende animatie. Erg mooie achtergronden. Vreselijke CGI. Leuk verhaal. Matige liedjes. Beetje druk.

Pooka (de hond van Anastasia) lijkt wel heel erg veel op Gurgi uit The Black Cauldron. Ik was vergeten dat Bartok oorspronkelijk ook uit Anastasia kwam (waarom hij ook een eigen film kreeg die zich veel eerder afspeelt en hoe hij bij raspoetin is gekomen is mij een raadsel).

Deze film kon net zoals The Secret of NIMH of The Land Before Time een van de meer serieuzere Bluth-films worden. Het begint allemaal wel erg mooi en verhalend maar als er veel word gezongen en drukke personages naar voren komen word het al snel wel te druk.

Erg goede en vermakelijke film.

Ste* schreef:

3,25?? Is nog niet zo laag hoor. Had van mij inderdaad wel hoger gemogen maar dan zijn er nog zoveel andere films die iets hoger hadden gemogen. The Black Cauldron heeft maar 3,21

*film fan* schreef:
mooi film, leuk verhaal.
deel 2 ook

Er is geen deel 2.

avatar van alexspyforever
Dit is een van de favoriete tekenfilms van mijn nichtje. Toen ze nog klein was heeft ze deze onnoemelijk veel keren gezien. Het is geen onbekend verhaal natuurlijk en berust op figuren die echt hebben bestaan. Rasputin was indertijd inderdaad een raadsman van het Russiche koningshuis. Volgens sommige overleveringen zou hij zelfs een secret lover zijn geweest van de Russische koningin omdat Rasputin erin was geslaagd de zieke prins te genezen. Deze legende wordt bezongen door Boney M in het nummer "Rasputin". Nu over de tekenfilm heb ik niets dan lof. Op het vlak van animatie, verhaallijn, fantasy en personages zit het allemaal heel goed. Rasputin is een overtuigende slechterik om bang van te worden ook al zijn de momenten waarop hij letterlijk zijn hoofd verliest wel komisch. Raputin's sidekick is eigenlijk zo een beetje als Iago van Jafar uit Aladdin. Hij dient een slechte meester, maar in de grond is ie toch wel een goeie. Het enige probleem dat ik heb is het uitzicht van Bartok, ik had lange tijd niet door dat hij een vleermuis moest voorstellen Misschien zag hij er toch iets te cute uit daarvoor. Maar dat gezegd zijnde, meesterlijke film, met een heel mooi einde.

avatar van alexspyforever
baspls schreef:
Goede film. Na herziening is deze toch weer erg leuk.

Ik herinner me op die ouwe koopvideo ook een promotie voor een film van Bartok. Weet jij de titel hier nog van? Bartok, de geweldige of zoeiets?

alexspyforever schreef:

Bartok the Magnificent (1999) Geen geweldige film maar er zit een leuke gastrol van Tim Curry in en sommige karakters zijn goed getekend.

avatar van K. V.
Deze had 'k nog niet gezien, dus tijd om daar eens verandering in te brengen. De film had een groot Disney gehalte en kan zich wel meten met de klassieke/traditionelere films van "weleer". De typische elementen zitten er hier ook weer in, al is de humoristische sidekick (de hond) hier niet zo van toepassing.
Visueel zat het wel snor en vond 'k de film in het begin erg mooi, al was hij over de volledige lijn wel er goed. Verder waren de liedjes ook wel leuk.
Toch wel aangenaam verrast door deze animatiefilm.

avatar van rcuppen79
Mooie animatiefilm die wel een beetje een loopje neemt met de geschiedenis. De Romanov familie wordt hier afgebeeld als een vriendelijke en vrolijke familie, terwijl die tsaar Nicholaas II (de vader van Anastasia) toch echt geen lieverdje was. Maar goed Anastasia is dan ook een animatiefilm bedoelt voor kinderen, en geen documentaire.

De tekenfilm zelf ziet er prachtig uit, met mooie detailrijke animatie. Helaas zijn de karakters zelf een beetje kleurloos en echt vernieuwend is Anastasia ook niet. De film heeft een hoog Disney-gehalte en de schurken Raspoetin en Bartok de vleermuis hebben verdomd veel weg van Jafar en Iago de papegaai uit Aladdin. Ook bevat de film een overkill aan liedjes, waarvan slechts de helft geslaagd is te noemen. Bovendien halen deze liedjes het tempo uit het verhaal, waardoor de speelduur van anderhalf uur alsnog een lange zit worden.

Visueel is deze film een pareltje, maar inhoudelijk is ze helaas wat kleurloos. Don Bluth heeft betere animatiefilms op zijn naam staan.

avatar van mjk87
Film die ik al jaren eens wilde zien, vanaf dat ik klein was en deze uitkwam, maar om een verder vage reden is dat er nooit van gekomen. Nu dan toch, omdat er een gebruiker is wier top 10 ik eens wilde zien omdat die andere films allemaal bevielen, en deze stond daarvan in ieder geval nog open. In zoverre is het dus een teleurstelling omdat die andere film allemaal 4,0* of hoger scoorden.

Enfin, het is geen slechte film. Allereerst ziet de film er vaak fraai uit met mooie diepe kleuren, goed production design en vooral één fantastische scène die stilistisch doet denken aan het pointillisme en het werk van Renoir, dat in stijl eruit springt en wat betreft inhoud uitstekend past bij dat liedje waarbij die stijl wordt gebruikt. Ook zijn sommige scènes mooi duister en de schurk van dienst past daar prima bij. Wel moet gezegd dat de combinatie cgi en gewone animatie niet altijd even mooi is.

Het verhaal verder zelf is iets minder, vooral omdat Anastasia Romanova toch echt wel opgepakt is. Ik had liever dan een verhaal gezien vanuit die realiteit. Maar goed, eens je daar overheen gezet te hebben is de film niet altijd even sterk. Ook haar amnesie vind ik geen gelukkige keuze, vooral omdat die scènes aan het eind lichtjes ongeloofwaardig zijn dat ze ineens haar geheugen terugkrijgt en helemaal emotioneel is. Nee, daar kon ik niet in meegaan, want zij heeft al die jaren nooit wat gemist. Verder zijn de liedjes aardig, maar kan ik me dat nu niet meer herinneren. En hoewel het niveau over het algemeen aardig is, weet de film behoudens dan die éne scène nergens echt te sprankelen. 3,0* derhalve.

avatar van Richard_Voorhees
Als kind vond ik Rasputin maar een griezel. Deze blijft leuk.

avatar van dvdcrusher
mooie animatiefilm van de hand van grootmeester Don Bluth
voor mij de beste tekenfilm die niet van Disney is
5 sterren

avatar van Decec
Een goed animatie/avontuur/drama/familie/fantasie/musical/mysterie/romantiek film...
Goed verhaal...
Leuk gemaakte animatie...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Baboesjka
Mooi gemaakt, net echte mensen zoals ze praten en bewegen, fijne liedjes, goed verhaal en bleef boeien. Ik geef 4,5 ster!

avatar van Antonev
Fijne animatiefilm voor op de zondagmiddag. Ik was zo goed als door mijn voorraadje films heen, dat ik deze wel een keer een kans moest gaan geven. Vooraf niet verwacht, maar qua verhaal was het toch behoorlijk boeiend en zo nu en dan best wel geestig. De muziek blijft voor veel mensen vaak een puntje van kritiek, maar ik vond dat in deze film toch prima op orde. De animatie, tjah, ik vond het allemaal net iets te strak.

Wat een mooie musicalfilm. Beter getekend dan de tekenfilms van Walt Disney en beter verhaal. ik hou van gebeurde verhalen die gebaseerd zijn op beroemde personen. Net zoals de Sissi films met Romy schneider die zo romantisch zijn inplaats van de echte Sisi (Elisabeth) die helemaal niet zo gelukkig was. hetzelfde geld wat voor deze film deze film is ook geromantiseerd en minder heftig omdat het voor de jeugd is. terwijl de echte Anastasia en haar familie de Romanovs gruwelijk vermoord zijn. de film is vooral gebaseerd op het mysterie of Anastasia nog leefde of niet 60 jaar lang heeft de vrouw Anna Anderson het volgehouden dat zij Anastasia was terwijl er in 2007 er weer onderzoek naar is gedaan en wel degelijk bleek dat ze wel vermoord is. De muziek uit de film is bloedmooi , once upon a december vooral instrumentaal is ontroerd om van te gaan huilen. door dat nummer die ik vorig jaar ondekte toen ik 17 was begon ik interesse in de film te krijgen ook natuurlijk omdat het wat over de Romanov familie gaat. Sinds een paar dagen terug heb ik de film voor het eerst helemaal gezien daarna meteen besteld. terwijl ik nu al achttien ben . heb de afbeelding ooit wel gezien maar had niks met animatie films die buiten disney stonden deze film brengt daar dus ook verandering in. Nogmaals 1 van de beste musicaltekenfilms die er is. Alleen Rasputin en bartok de vleermuis vindt ik wel aardig kinderachtig omdat het verhaal aan de ene kant nog wel realistisch of een klein deel waargebeurd is en hun zich echt zo overdreven gedragen.

avatar van Black Math
Deze film heb ik geloof ik nog in de bioscoop gezien. Destijds vond ik alles wat getekend was leuk en deze film was daar geen uitzondering op. Helaas is er nu niet veel meer van over.

Dit oogt toch als een Disneyfilm maar dan met een lager niveau. Een typische in-en-in slechte antagonist, een beetje magie, en heel veel liedjes. Het is interessant om de stijl van de liedjes aan te horen, je hoort uit elke tijd de film komt, want de Disney films uit die tijd hebben dezelfde stijl, met van die lange krachtige uithalen en koortjes enzo. Maar geweldig zijn de liedjes in deze film helaas niet; alleen het liedje van Raspoetin, een aardige stemrol voor Lloyd overigens, was nog wel aardig.

Animatie is inmiddels ook flink verouderd. Bij de actiescenes is het duidelijk dat een hoop met de computer gedaan is, met name als voertuigen als locomotieven, auto's en schepen etcetera in het spel zijn. Dat ziet er tegenwoordig veel natuurlijker uit, de computerscenes van de betere animatiefilms van tegenwoordig zien er veel gedetailleerder uit waardoor het net lijkt alsof ze met de hand getekend zijn. De karakterontwerpen zien er wel hedendaags uit, maar meer van een hedendaagse westerse animatieserie dan van het niveau van een film. In ieder geval niet erg expressierijk en eigenlijk behoorlijk grof.

De enige scene die er qua animatie voor mij uit stak was het liedje (ugh) in Parijs, waarbij de achtergronden met stippeltjes getekend waren als ware het pointillistische schilderijen waren. Om die reden niet het absolute minimum. 1* dus.

avatar van IH88
“She certainly has a mind of her own.”

Uitstekende animatiefilm. Anastasia heeft qua verhaal weinig nieuws te bieden, maar dat hoeft ook niet als alles zo perfect wordt uitgevoerd. Mooie animatiebeelden, prima stemacteurs, wat romantiek, sfeervolle muziek en een sterke heldin. Anastasia is een krachtig personage en het is interessant om haar te blijven volgen. Minpunt is dat Rasputin een wat magere slechterik is en weinig dreiging uitstraalt. Maar daar staat veel goeds tegenover.