ad

Geregisseerd door: Laurence Dunmore

Met onder meer: Johnny Depp, John Malkovich en Samantha Morton

Releasedatum: 16 september 2004

Over The Libertine

"He didn't resist temptation. He pursued it."

In het Engeland van eind zeventiende eeuw is dichter John Wilmot (Johnny Depp), de Tweede Graaf van Rochester, ongetwijfeld de meest controversiële man in het gevolg van koning Charles II. Wilmot is een onverbeterlijke rokkenjager die meer dan vrijzinnige toneelstukken schrijft. Hoewel hij getrouwd is met de mooie Elizabeth Malet, laat hij zijn oog vallen op de jonge actrice Elizabeth Barry. Hij neemt zich voor om haar bij te staan in haar prestaties op het toneel én tussen de lakens. Maar met een man als Wilmot is moeilijk te leven en als de drank zijn tol eist en alle vrouwen zich tegen hem keren is er slechts één vrouw die door dik en dun aan zijn zijde blijft staan: de echtgenote van wie John zelf eigenlijk niets meer wil weten.

imageimageimageimageimage

avatar van Malick

Malick

Johnny Depp in een wel beestachtig meesterlijke rol als dichter. Waarschijnlijk zullen niet veel mensen tegen deze smerige bende kunnen. Waar incestueuze relatie de orde van de dag zijn, drugs en alleen maar alcohol drinken zo normaal lijkt en naakt rondlopen als iets gewoons lijkt. Bij deze film had ik geen verwachtingen ben ook niet iemand die Depp helemaal geweldig vindt vooral dat uitje in de zee dat ik tot drie keer toe moest aanschouwen. En dat ik echt vreselijk vond maar hij bewijst eens te meer dat hij kan acteren en hoe! Zijn ogen spoten vuur, zijn mond was een waterval met zijn beestachtige taal. Het is een kwestie van tijd dat je de film uitzet of dat je van de film gaat houden. Ik vond het van begin af aan al iets opmerkelijks hebben. Denk aan de manier van de camera continu aan het observeren en lijkt soms te dicht op de personages te zitten dat het beeld niet helder was. Het voelde koud en als een complete bende. Neem daarbij de muziek eronder vooral operastukken en was verkocht. Verder zijn de performance van John Malkovich en Samantha Morton ook uitmuntend te noemen. Ze zetten goed af tegen het spel van Depp vooral de manier hoe Morton het doet eerst verleiden en dan dood laten vallen, meesterlijke zet. Alhoewel ik niets heb met kostuumdrama’s meestal te mooi, te intellectueel, te schoon, te typisch, wordt hier een tijdperk neer gezet zoals ik denk dat de meest juiste is. Zelfs Koning Charles de II komt er bekaaid af in de wereld van opium, opera en prostituees. Machtige ervaring terwijl ik het niet verwachtte en ten tweede doordat veel mensen deze film te walgelijk voor woorden vonden. Was ook meer in het straatje Ex Drummer meets The Cook the Thief His Wife & Her Lover en als je daar al niet van houd ga dit dan ook niet aanschouwen. Een film die ik zeer zeker in me collectie opneem zodat als mensen erna vragen ook kostuumdrama’s kan uitlenen.

avatar van Max en Joep

Max en Joep

wat een tegenvaller zeg.

ik verwachte een duistere perverse grimmige film over liederlijke tijden, De Sade-achtig.

een saai en braaf middelmaatje was het echter.

avatar van anne J

anne J

Ik zou echt zo ontzettend graag die eruit gehaalde scènes van de film willen zien, waar blijkbaar wordt verteld wáárom John zo is geworden. Weet misschien iemand toevallig of deze ergens op het internet te zien/vinden zijn..? Heb zowieso op youtube niks kunnen vinden.. En blijkbaar staan die scènes wel op de Amerikaanse dvd? Ik heb zelf de Nederlandse, waar trouwens helemaal geen extra's op staan.

Ik moet deze film zowieso nog eens kijken, da's al meer dan een jaar terug. Ik snap er echt niets van dat het gemiddelde nou zelfs een 2.98 is.. The Libertine verdient toch zeker wel meer? :/

avatar van anne J

anne J

Vandaag na meer dan een jaar eindelijk weer gezien! En mijn punt gaat zonder twijfel met 0.5 ster omhoog (Van een 4 naar 4.5 dus).

De vorige keer dat ik de film zag vond ik hem al meesterlijk. Toen was ik 14 jaar en nu ben ik bijna 16 en nu vind ik hem nóg meesterlijker. Nu valt me nog meer op hoe goed al die dialogen eigenlijk zijn en de film vind ik nog mooier en beter. Mooi klinkt zo raar bij deze film, omdat het niet echt 'mooi' is, maar het is gewoon erg goed en deze film sleept me mee.

Te ver gaan om te moeten voelen.

The Libertine is echt een juweel. Ik heb alles de vorige keer al gezegd, dus ik ga het niet herhalen.

4.5* na herziening.

avatar van thoms04

thoms04

toppertje, meesterlijk, wat een acteur, hij draagt alles, maakt de hele film! 4

avatar van thoms04

thoms04

Nogmaals bekeken, deze keer wat meer gefocust op de dialogen, symboliek en behandelde thema's. Gaat van 4 naar een 4.5.

meesterlijk!

avatar van Norma

Norma

Werkelijk een prachtige proloog en epiloog! Helaas liet het grootste deel van wat zich daar tussen bevond mij koud. Sterke rol van Depp en een paar dramatische scènes zoals de aanvaring met zijn vrouw als hij ziek en lamlendig op zijn stoel toch de drank probeert te pakken Maar het hoogdravende gebral en gekibbel over het toneel vond ik weinig interessant. De moeite waard om Depp zo aan het werk te zien maar qua verhaal deed het me niets.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het verhaal was idd niet veel soeps en gewoon niet echt een geheel. De film bevat wat goeie ideeën, maar ze zijn iets te schaars. Johnny Depp doet z'n best, al wordt het soms een cliché figuur. De rest van de figuren zijn zo vaag dat je al snel vergeet wie er nog bij was. De sterkte van de film was een poging tot sfeerzetting. Een film die op één of andere manier toch blijft boeien, al dan niet in de hoop dat het betert. Beetje op en af film waar meer in gezeten had.

avatar van Ik kijk

Ik kijk

Weer een film met een top prestati van Depp.

Leuke film goed verhaal niet standaard, maar goed

Juneau

Een enorme tegenvaller. Film verveelde me mateloos, bah.

avatar van Telekinetic

Telekinetic

Bizar laag gemiddelde voor deze prachtige poetische film.

Johnney Depp kan gewoon geen slechte films maken !

avatar van Lupussy Galore

Lupussy Galore

Wow, dat was een geweldige film! Geweldige dialogen waar je denk ik van moet houden. Poëtisch? O ja, zeker weten. En natuurlijk een geweldige hoofdrol speler.

Ik hoop zo spoedig mogelijk een goede biografie over John Wilmot te vinden.

avatar van RuudC

RuudC

Eigenlijk was de aanschaf van deze dvd een verrassing voor mijn vriendin, want zij valt (net als grootste deel van vrouwelijk Nederland) als een blok voor Johnny Depp. Het ontbreken van een fatsoenlijk plot is de voornaamste reden van het feit dat we beiden vrij weinig met deze film konden aanvangen. Geen enkele acteur wist me te overtuigen. John Wilmot zal vast een begenadigd poëet geweest zijn, maar op basis van The Libertine ga ik me niet in zijn werk verdiepen. Meer dan een vrij ordinaire soap in barokstijl kan ik er niet van maken.

avatar van nadrin

nadrin

knappe acteerprestatie maar een grotesk verhaal.

Dat naar het einde wel intenser wordt.

Maar toch een ruime onvoldoende.

avatar van brielen

brielen

Mooie rol van Depp! Meesterlijk!

avatar van xekjiram

xekjiram

Opnieuw intens genoten van de film (via Net5). En me afgevraagd waarom er destijds zoveel cruciale scenes zijn gesneuveld op de montagetafel.

Waaróm was John Rochester zo getraumatiseerd geraakt? Eén van die gesneuvelde scenes bevat beelden van een slagveld waar de jonge Rochester verschrikkelijke dingen meemaakt en getraumatiseerd raakt.

Waarom kon hij zijn vrouw Elizabeth niet oprecht liefhebben? Zie de scene aan het begin als hij haar "vingert"; hij kust haar niet!

Kussen is een vorm van intimiteit die "seks" voor veel mensen onderscheidt van "liefde". Dat kan hij niet opbrengen.

Pas als de actrice Elizabeth (niet dezelfde Elizabeth als zijn vrouw) in staat is na zijn aanwijzingen de juiste emoties te geven aan bepaalde toneelscenes kan hij liefhebben (hij kust haar dan ook en is zelfs in staat zijn impotentie te overwinnen). Quote van Rochester uit de film: "I wish to be moved. I cannot feel in life. I must have others do it for me in theater." De actrice Elizabeth heeft dat bij hem mogelijk gemaakt.

Helaas was het te laat, Rochester was al erg ziek. Waaraan hij uiteindelijk is gestorven (pokken? SOA? de gevolgen van zijn alcoholisme? de kwikbaden waar hij zijn SOA in hoopte kwijt te reaken?) is niet duidelijk.

Het hele verhaal van Rochester is het verhaal van een getraumatiseerde man die net zo oud werd als Jezus van Nazareth. De hele film (gebaseerd op een toneelstuk, vandaar het pompeuze taalgebruik) zit vol verwijzingen daarnaar. Zowel het trauma als het geloof.

Het is een heel moeilijke film om te volgen, vanwege de verwijzingen en het gebrek aan relevante achtergrondinformatie. En het is volgens mij het meest intense stukje acteerwerk dat Johnny Depp ooit heeft geleverd. En nog steeds niet is geëvenaard.

PS: ik heb de film al in allerlei ondertitel-versies gezien. Qua ondertiteling is het best lastig, en ik ben geen expert in hoogstaand Engels, maar ik geloof dat de ondertitelaars van de versie die Net5 vanavond heeft uitgezonden series een geweldig stukkie werk hebben afgeleverd!

avatar van Decec

Decec

Een redelijk dramafilm...

Redelijk verhaal...

Geen mooie drama...

Wel mooi kostuum...

Geen mooi HD kwaliteit, overal geruis...

Redelijk acteerwerk...

Wel goed bekende acteur Johnny Depp...

Tja over sex en liefde, geen romantiekfilm...

Geen moeite waard...

Tarkus

Matige erotische prent, die me niet erg kon boeien.

Op de vertolking van Johnny Depp is helemaal niets op aan te merken, hij is, zoals steeds, steengoed in zijn rol.

Ook de andere leden van de cast waren goed.

Maar zoals ik reeds zei, het verhaal op zich kon me niet boeien, vandaar de lage score.

avatar van trebremmit

trebremmit

Droevig maar prachtig weergegeven drama, een genot om naar te kijken en te luisteren.

Depp speelt een complexe man waaraan ik geen hekel kon krijgen, eerder meedelijden.