Tempo Si È Fermato (1958)

Alternatieve titel: Time Stood Still

Italië

geregisseerd door Ermanno Olmi
met Natale Rossi, Roberto Seveso en Paolo Guadrubbi

Twee mannen wonen in een huisje bij een verlaten bouwterrein, dat zij moeten bewaken. De bouwplaats is verlaten omdat de arbeiders voor de winter allemaal naar huis zijn. Eén van de mannen neemt op een dag zijn ontslag en vertrekt. Hij wordt vervangen door een vrolijke en jonge student uit de stad. Jeugd en vrolijkheid zijn de oude bewaker volkomen vreemd, hij is slechts gewend aan ellende en eenzaamheid. Deze nieuwe ervaring overdondert hem...

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mooie, kleine film, over een wat stuurse maar niet onvriendelijke man die ergens in Noord-Italië zijn dagen slijt als opzichter bij een verlaten dam. Als de jonge Roberto bij hem wordt geplaatst ontdooit hij wat, maar het blijft klein en beheersbaar. De film heeft een rustig tempo, er gebeurt niet bar veel en er is ook nauwelijks sprake van een spanningsboog- al zorgt de storm op het eind nog wel voor enige onrust. Het conflict tussen Natale en Roberto stelt in wezen ook niet zo veel voor en beperkt zich tot wat opgetrokken wenkbrauwen hier en daar.

Toch heb ik met genoegen gekeken naar deze slice of life, met verdienstelijk acteerwerk door de beide hoofdrolspelers zonder dat ze heel diep hoeven te gaan. En er is ook wel iets terug te vinden van zijn latere meesterwerk Il Posto, waarin verveling en monotoon werk nog meer centraal staan. Veel langer moest het niet duren, maar al met al een goed debuut van de onlangs overleden Ermanno Olmi.

avatar van Darbie
Ik heb genoten, wat een juweeltje !

[ . . zelfs filmknorrepot houbi gaf een waardering van 2,5 !! ]