Free Willy (1993)

Verenigde Staten / Frankrijk
Familie / Avontuur

geregisseerd door Simon Wincer
met Jason James Richter, Lori Petty en Michael Madsen

Jesse is in een pleeggezin geplaatst, maar loopt weg en bekladt het bassin van een dolfinarium met spuitverf. De politie brengt hem terug naar zijn pleegouders met de opdracht alles schoon te maken. Bij de uitvoering hiervan sluit hij vriendschap met Willy, een eigenwijze orka die niet veel van mensen moet hebben en al van jongs af aan in gevangenschap leeft. Juist omdat ze zo gelijk zijn, liggen de twee elkaar wel. Jesse wil alles doen om Willy te bevrijden.

avatar van knusse stoel
botssiee schreef:
wtf! Wat moet die film om 3 uur 's nachts op tv??!!!

Ik vermoed omdat de film al zo'n 20 jaar oud is dat men hem daarom op dat tijdstip plaatst.
Onterecht vind ik want de jeugd en liefhebbers van dit soort films ligt net als mij dan op een oor of op het achterhoofd. Maar de planners van tv-zenders doen wel vaker gekke dingen in onze ogen, wel vermoed ik dat ze deze film al lang overdag hebben laten zien, want de aankoopsom moet ook terug worden verdiend.

Het is een aardige film over de relatie tussen een mens en een roofdier.

Alleen wordt in de film teveel gesuggereerd dat het een 'aaibaar' zoogdier is terwijl een orka niet voor niets de naam 'killerwhale' heeft. Het is het grootste lid van de dolfijnen familie (Delphinidae) en heeft op volwassen leeftijd ongeveer een lengte van 7 - 8 meter en een gewicht van 6 - 10 ton (6000 - 10000 kg).
Een troep kan tussen de 2 en 90 dieren bedragen. Dus krijg er geen ruzie met eentje!

avatar van DwarreI
Een orka is ook best een aaibaar dier hoor, er is -voor zover bekend- in ieder geval nog nooit een mens door een orka aangevallen, laat staan gedood. In het wild dan, een ander verhaal wordt het zodra ze in gevangenschap als circusdier gehouden worden (waarna ze psychisch door kunnen draaien met alle gevolgen van dien), zie Blackfish.

Het was het leukst om deze solide, hartverwarmende, vertederende, ontroerende en visueel sterke familiefilm over de ongebruikelijke vriendschap tussen een jongen en een orka (die het beide niet gemakkelijk hadden) samen met kinderen te zien. En natuurlijk is de film clichématig, zoetspappig en volgens een bepaald beoogd stramien gemaakt. Maar ik heb er van genoten. Zowel de met stijl gemaakte onderwaterbeelden als die boven de oppervlakte hadden impact en ook de speciale effecten waren fantastisch. De destijds twaalf jaar oude Jason James Richter speelde behoorlijk naturel.

avatar van feyenoordfan01
jeugdsentiment!

avatar van wolfmaat120
Ik keek free Willy vroeger heel vaak en ik moet zeggen ik vindt de eerste leuk

avatar van cucciolo
Viel me alleszins mee dit weer terug te zien! Zo een orka is natuurlijk prachtig om te zien, maar in realiteit was 'Willy' helemaal niet zo free, maar is hij gevangen en heeft zijn vrijheid nooit meer terug gehad. Hoe ironisch..
Het verhaaltje om Jesse heen vond ik een meerwaarde. Hoewel over-sentimenteel gebracht, voegde het wel iets toe aan een jeugdfilm.

(verwijderd)
Voor de zoveelste keer Free Willy opgezet deze middag. Blijft toch een prachtig jeugdsentiment en prachtige feelgood film. Vind de score hier nog steeds onbegrijpelijk, verder zegt Gauke hierboven precies hoe de film in elkaar steekt.

avatar van IH88
“Let's free Willy!”

Als er naast Star Wars één film symbool staat voor mijn jeugd dan is het Free Willy wel. De band tussen Jesse en Willy, het standaard coming of age verhaaltje, Willy die naar zijn familie terug wil, de wijze Schellenberg, het belachelijke maar toch ook emotionele einde en natuurlijk ‘Will You Be There’ van Michael Jackson. Het is puur jeugdsentiment. Natuurlijk zie ik nu wel de tekortkomingen, en die overweldigende indruk maakt de film niet meer. Na documentaires als Blackfish kijk ik ook met andere ogen naar de film jammer genoeg. Maar nostalgische gevoelens roept het nog steeds op.

avatar van dvdfreak123
Na jaren eindelijk deze nog eens gekeken. Nog steeds een mooie film, maar als kind was hij natuurlijk nog mooier. Is dan ook een en al jeugdsentiment deze. 7/10

dvdfreak123 schreef:
Nog steeds een mooie film, maar als kind was hij natuurlijk nog mooier.

Met die gedachte ging ik een aantal jaren geleden ook weer kijken, maar ik vond het eigenlijk zelfs beter dan verwacht. Voor mij misschien wel de meest ondergewaardeerde film op MovieMeter/IMDb. Letterlijk de meest minimale voldoende hier, raar.

Edit: 3 berichten hierboven blijkbaar ook al gereageerd als een soort fanboy... achja.

avatar van dvdfreak123
(verwijderd) schreef:

. Is idd ondergewaardeert hier vind ik ook. Zijn veel films die hoger scoren die ik veel minder vind als deze. Ok hij is cliche en voorspelbaar maar tenzij je een hart van steen hebt moet je toch wel een beetle meeleven met willy in deze film. En jeugdsentiment tot en met voor mij. Was gek op deze film in men jeugd.

(verwijderd)
Eigenlijk vind ik hem totaal niet cliché en voorspelbaar, juist omdat dit (voor zover ik weet) een unieke film is. Zijn er andere films met zo'n chemie tussen een kind en een dier? Sentimenteel is die wel zeker, maar dat maakt zo'n familiefilm ook zo fijn als tussendoortje tussen het zwaardere werk door.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ik zag Free Willy destijds in een bioscoop op vakantie, waarna thuis de videoband helemaal kapot werd gedraaid. Zoiets wordt altijd bevestigd als je een film op latere leeftijd nog eens terugkijkt en je nog steeds elke dialoogzin letterlijk mee kan praten. Free Willy bevat alle elementen voor een redelijk spannende familiefilm; een jonge, onbegrepen hoofdrolspeler, een paar vriendelijke figuren, een slechterik en natuurlijk een aandoenlijk dier. Tel daarbij een nummer van Michael Jackson op de soundtrack en je hebt een hit. Want dat was Free Willy, die bracht enorm veel geld binnen. En niet alleen de kassa van de studio, na de film werd ook een enorm bedrag binnengehaald voor de Save the Whales Foundation.

Wat me opviel is hoe weinig lucht er eigenlijk in Free Willy zit; de film is enorm serieus en flink dramatisch. Een straatjongen verlaten door zijn moeder, kan niet met z'n pleegouders overweg, een orka die z'n familie mist; heftige shit, eigenlijk. Minst dramatische is misschien nog wel de over de top schurkenrol van de altijd boos-kijkende Michael Ironside. Hij is de zakenman, compleet met rode zijden badjas, die steeds letterlijk in de film moet benoemen dat het 'm allemaal om geld te doen is. Michael Madsen, die een jaar voor deze film nog oren van politiemannen verwijderde, is hier juist de normale, sympathieke dude. Maar eerlijk is eerlijk, die rol gaat hem goed af en ook de rest van de cast is prima. Richter speelde zijn eerste filmrol en doet dat erg aardig, hoewel hij verder niet echt is doorgebroken. Dan werd zijn tegenspeler Keiko een stuk bekender.

Free Willy is verder een prima film. Hij is een tikkeltje slow, het actie/avontuur gedeelte komt pas vrij laat in de film kijken - en zelfs dan is het nog niet bijster spectaculair. Ook het verhaal is alles behalve verrassend, maar wat wil je als de trailer (en zelfs de poster) eigenlijk al heel veel weggeven van de film. De muziek van Basil Poledouris is sterk, hoewel daar ook wel wat jeugdsentiment bij komt kijken; heb de theme altijd erg fijn gevonden. Free Willy is geen hele uitzonderlijke film, maar een sympathieke familiefilm is het wel.

Vooruit, 3,5 sterren.

avatar van Seifer
Een walvis die nooit helemaal vrij is geweest, hartverscheurend. De film is een leuke jeugdfilm maar echt niet meer dan dat.

avatar van Vidi well
Leuk jeugdsentiment.

De film maakt enigszins nostalgisch naar een jeugdige generatie die vooral buiten speelde (we zien skateboards, graffiti en Jesse interesseert zich totaal niet voor de pc van zijn pleegouders). Daarnaast draagt het wijde kledinglook en de onvermijdelijke Nike Air bij aan de 90’s feel van deze film.

De film is erg klef, en het acteerwerk is middelmatig op zijn best. Personages worden karikaturaal aangezet en zelfs Michel Madsen speelt hier maar matig, terwijl hij een jaar ervoor in Reservoir Dogs een memorabele vertolking gaf aan mr. Blonde.

Maar dat alles staat in dienst van een hartverwarmend verhaal over twee eenzame zielen die elkaar vinden, ongeacht hun verschillen. Het verlangen naar vrijheid is daarnaast universeel en het is daarom dan ook dat deze film toch wel een snaar weet te raken. Fijne film om weer eens gezien te hebben.