Free Willy (1993)

Verenigde Staten / Frankrijk
Familie / Avontuur

geregisseerd door Simon Wincer
met Jason James Richter, Lori Petty en Michael Madsen

Jesse is in een pleeggezin geplaatst, maar loopt weg en bekladt het bassin van een dolfinarium met spuitverf. De politie brengt hem terug naar zijn pleegouders met de opdracht alles schoon te maken. Bij de uitvoering hiervan sluit hij vriendschap met Willy, een eigenwijze orka die niet veel van mensen moet hebben en al van jongs af aan in gevangenschap leeft. Juist omdat ze zo gelijk zijn, liggen de twee elkaar wel. Jesse wil alles doen om Willy te bevrijden.

avatar van knusse stoel
botssiee schreef:
wtf! Wat moet die film om 3 uur 's nachts op tv??!!!

Ik vermoed omdat de film al zo'n 20 jaar oud is dat men hem daarom op dat tijdstip plaatst.
Onterecht vind ik want de jeugd en liefhebbers van dit soort films ligt net als mij dan op een oor of op het achterhoofd. Maar de planners van tv-zenders doen wel vaker gekke dingen in onze ogen, wel vermoed ik dat ze deze film al lang overdag hebben laten zien, want de aankoopsom moet ook terug worden verdiend.

Het is een aardige film over de relatie tussen een mens en een roofdier.

Alleen wordt in de film teveel gesuggereerd dat het een 'aaibaar' zoogdier is terwijl een orka niet voor niets de naam 'killerwhale' heeft. Het is het grootste lid van de dolfijnen familie (Delphinidae) en heeft op volwassen leeftijd ongeveer een lengte van 7 - 8 meter en een gewicht van 6 - 10 ton (6000 - 10000 kg).
Een troep kan tussen de 2 en 90 dieren bedragen. Dus krijg er geen ruzie met eentje!

avatar van DwarreI
Een orka is ook best een aaibaar dier hoor, er is -voor zover bekend- in ieder geval nog nooit een mens door een orka aangevallen, laat staan gedood. In het wild dan, een ander verhaal wordt het zodra ze in gevangenschap als circusdier gehouden worden (waarna ze psychisch door kunnen draaien met alle gevolgen van dien), zie Blackfish.

Het was het leukst om deze solide, hartverwarmende, vertederende, ontroerende en visueel sterke familiefilm over de ongebruikelijke vriendschap tussen een jongen en een orka (die het beide niet gemakkelijk hadden) samen met kinderen te zien. En natuurlijk is de film clichématig, zoetspappig en volgens een bepaald beoogd stramien gemaakt. Maar ik heb er van genoten. Zowel de met stijl gemaakte onderwaterbeelden als die boven de oppervlakte hadden impact en ook de speciale effecten waren fantastisch. De destijds twaalf jaar oude Jason James Richter speelde behoorlijk naturel.

avatar van feyenoordfan01
jeugdsentiment!

avatar van wolfmaat120
Ik keek free Willy vroeger heel vaak en ik moet zeggen ik vindt de eerste leuk

avatar van cucciolo
Viel me alleszins mee dit weer terug te zien! Zo een orka is natuurlijk prachtig om te zien, maar in realiteit was 'Willy' helemaal niet zo free, maar is hij gevangen en heeft zijn vrijheid nooit meer terug gehad. Hoe ironisch..
Het verhaaltje om Jesse heen vond ik een meerwaarde. Hoewel over-sentimenteel gebracht, voegde het wel iets toe aan een jeugdfilm.

(verwijderd)
Voor de zoveelste keer Free Willy opgezet deze middag. Blijft toch een prachtig jeugdsentiment en prachtige feelgood film. Vind de score hier nog steeds onbegrijpelijk, verder zegt Gauke hierboven precies hoe de film in elkaar steekt.

avatar van IH88
“Let's free Willy!”

Als er naast Star Wars één film symbool staat voor mijn jeugd dan is het Free Willy wel. De band tussen Jesse en Willy, het standaard coming of age verhaaltje, Willy die naar zijn familie terug wil, de wijze Schellenberg, het belachelijke maar toch ook emotionele einde en natuurlijk ‘Will You Be There’ van Michael Jackson. Het is puur jeugdsentiment. Natuurlijk zie ik nu wel de tekortkomingen, en die overweldigende indruk maakt de film niet meer. Na documentaires als Blackfish kijk ik ook met andere ogen naar de film jammer genoeg. Maar nostalgische gevoelens roept het nog steeds op.

avatar van dvdfreak123
Na jaren eindelijk deze nog eens gekeken. Nog steeds een mooie film, maar als kind was hij natuurlijk nog mooier. Is dan ook een en al jeugdsentiment deze. 7/10

dvdfreak123 schreef:
Nog steeds een mooie film, maar als kind was hij natuurlijk nog mooier.

Met die gedachte ging ik een aantal jaren geleden ook weer kijken, maar ik vond het eigenlijk zelfs beter dan verwacht. Voor mij misschien wel de meest ondergewaardeerde film op MovieMeter/IMDb. Letterlijk de meest minimale voldoende hier, raar.

Edit: 3 berichten hierboven blijkbaar ook al gereageerd als een soort fanboy... achja.

avatar van dvdfreak123
(verwijderd) schreef:

. Is idd ondergewaardeert hier vind ik ook. Zijn veel films die hoger scoren die ik veel minder vind als deze. Ok hij is cliche en voorspelbaar maar tenzij je een hart van steen hebt moet je toch wel een beetle meeleven met willy in deze film. En jeugdsentiment tot en met voor mij. Was gek op deze film in men jeugd.

(verwijderd)
Eigenlijk vind ik hem totaal niet cliché en voorspelbaar, juist omdat dit (voor zover ik weet) een unieke film is. Zijn er andere films met zo'n chemie tussen een kind en een dier? Sentimenteel is die wel zeker, maar dat maakt zo'n familiefilm ook zo fijn als tussendoortje tussen het zwaardere werk door.