Free Willy 2: The Adventure Home (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk
Familie / Avontuur

geregisseerd door Dwight H. Little
met Jason James Richter, Mary Kate Schellhardt en Michael Madsen

De geadopteerde Jesse krijgt te horen dat zijn echte moeder eindelijk gelokaliseerd is, doordat ze overleden is. Hij blijkt een halfbroer te hebben die nu als pleegkind wordt opgenomen in hun gezin. Jesse wil hem echter niet accepteren, zeker niet omdat hij steeds leugens vertelt. Als ze allen gaan kamperen zien ze de orka Willy die herenigd is met zijn familie. De vrijheid van de orka's wordt nu echter bedreigd door een ramp met een olietanker.

The Scorcher
Een goede film.

avatar van Nagini
Hoe kan iemand deze film nu niet leuk/mooi vinden.
Een prachtige familiefilm over een bijzondere vriendschap, die weer herenigt word. Ook Jesses eerste liefde komt na voren.
Ik vind het een spannende en mooie film.

avatar van MNV2
Matig vervolg op een zeer goede familiefilm, afgezien van de prachtige beelden en de mooie muziek krijgt de film te maken met tenenkrommend slecht acteerwerk, wat in het eerste deel toch nog van een behoorlijk niveau is.

De klad komt er al aardig in: 1.50 (1.70)
Waar het origineel al niet bijster interessant was, wordt dat in het tweede deel nog eens dunnetjes over gedaan. Maar het frisse waar het origineel nog op kon bogen is hier niet meer aanwezig en dat maakt Free Willy 2 allesbehalve een geslaagd vervolg. Hoewel de karakters zijn behouden, wat de herkenning van de film zeker vergroot, is het scenario opnieuw niet bijster interessant. Het script blinkt uit in besluiteloosheid en dobbert maar wat in de rondte zonder dat er echt een doel aan de horizon gloort. Daar komt de onzin omtrent het halfbroertje van Jesse en zijn zogenaamde liefde nog eens bij, hetgeen de malaise er zeker niet minder om maakt. Daarnaast had ik het gevoel alsof men het plot alleen maar aan het rekken was naar het einde toe om aan 90 speelminuten te komen, want het laatste halfuur voelt zeer onsamenhangend en langdradig aan.

Ook het acteerwerk is minder dan in het origineel. Richter is veel minder overtuigend in zijn rol als Jesse dan in het origineel, waar hij nog een zekere aaibaarheidsfactor had. Dat ontbreekt hier echter volledig. De miscasting van Bacall als Elvis pakt ook zeer ongelukkig uit, evenals het karakter van Nadine, dat eerder in de weg lijkt te zitten dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. Verrassend genoeg waren de dialogen wel iets beter dan in het origineel, maar het houdt zeker niet over.

De regisseur van het origineel aanhouden of voor nieuw elan kiezen, het verleden heeft uitgewezen dat het eigenlijk niet zo veel zegt. Het kan alle kanten op, zeker wanneer een origineel al niet bijster sterk was. Voor Little lag er dan ook niet echt veel druk op om de film boven het origineel uit te laten stijgen, en dat gebeurd dan ook niet. Evenals het origineel zit het werkje erg standaard en planmatig in elkaar, alhoewel Little hier en daar iets meer gevoel voor de omgeving heeft waar een bepaalde scene zich afspeelt dan Wincer dat had. Toch doen beide films technisch niet voor elkaar onder, hetgeen niet echt verbaast als je ziet dat veel elementen rechtstreeks uit een handboek lijken te komen.

Script / Verhaal:................ 1,50
Acteerwerk:....................... 1,50
Regie / Speelduur:.......... 1,50
Realisme:......................... 2,00
Cinematografie:............... 2,00

Positie: 335/370
Free Willy 2 staat daarmee voor 'Godzilla' en achter 'Passenger 57'

Ik had deze film vroeger eens 1 keer gezien. Ik wist niet meer goed over wat hij ging. Hij is ook heel goed. Hij is wel iets minder dan de eerste film. Verhaal was ook goed. Hier is de muziek ook weer mooi.

Vindt deze beter dan de eerste vooral dankzij het halfbroertje van Jesse echt een komisch manneke diene dus geef deze film toch een 4.

avatar van Scorpio11
Smaken verschil maar ik vond deze iets minder dan de eerste.

avatar van Elineloves
Een stuk minder dan het eerste deel, maar dat viel te verwachten. Nog steeds een vermakelijke film voor een zondagmiddag (met de familie of de kinderen) maar daar blijft het ook wel bij. Orka's blijven schattig.

avatar van Matthiasc88
na de eerste een dalende lijn....

avatar van movie acteurs
Net zoals de eerste film vermakelijk. Ook was deze wel spannend maar daar houdt het wel een beetje mee op. Krijgt daarvoor dan nog wel een 2,5je.

avatar van van duijn
Boring.....

Deze film is leuk als je van de eerste houdt, maar lang niet zo mooi als de eerste. Een pluspunt dat ze dezelfde cast van deel 1 weer hebben opgetrommeld, wat het geloofwaardig maakt, maar ik heb het gevoel dat ze er meer van hadden kunnen maken. Het jammere ervan is dat Willy zelf zo op de achtergrond blijft. In deel 1 draait het echt om de vriendschap tussen Jesse en Willy, in dit deel mis ik die 'spark' een beetje. Er had wat meer interactie tussen de twee mogen plaatsvinden, zoals in deel 1. In plaats daarvan verzinnen ze er andere verhaallijntjes bij zoals dat halfbroertje en dat meisje, had voor mij niet zo nodig gehoeven. Vooral dat broertje niet, die hebben ze er naar mijn idee alleen maar ingedaan als excuus om wat meer drama te kweken. Maar in tegenstelling tot deel 1 wist het me niet echt te roeren. Ik vond het nu een beetje geforceerd.

Ik geef het een 3, omdat ik heel veel van Free Willy 1 hou en het een aardige poging tot een vervolg is.

avatar van Phantasm
Deze vind ik een stuk beter dan het 1-ste deel, gebeurt veel meer in en spannender, kijkt lekker weg.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Meer van hetzelfde en net als Free Willy 1 niet meer dan een emotionele familiefilm die enkel kijkers zal boeien die houden van dierenfilms enkel omdat er een dier in meespeelt. Free Willy 2 kan net als z'n voorganger niet meer dan dat bieden en speelt op automatische piloot. Slecht is het niet, maar gewoon saai en nergens interessant (wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt...)