MENU

Verenigde Staten / Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Matthew Broderick, Maria Pitillo en Jean Reno

Door jaren atoomproeven in de Stille Oceaan, is een enorm beest ontstaan: Godzilla. Het monster is wakker en stevent rechtstreeks op New York City af. De Amerikaanse regering stelt direct een onderzoeksteam samen. Nick Tatopoules maakt deel uit van dit team. Zijn taak: onderzoeken wat Godzilla naar New York City heeft gedreven. Nick gaat samen met het leger achter het enorme beest aan, met maar één doel: Godzilla vernietigen voordat hij alles en iedereen verplettert.

avatar van ikkegoemikke
geplaatst op 21 januari 2014, 14:27 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
The radiation isn't an anomaly, it's the clue.

Naar aanleiding van de nieuwe release van Godzilla dit jaar, waar ik overigens wel enorm naar uitkijk, deze oude blockbuster uit 1998 eens herbekeken. Tja, het is overduidelijk een gedateerde film op gebied van CGI en het acteren is soms enorm ergerlijk en kinderachtig. In vergelijking met de nieuwe film van dit jaar, ziet dit er inderdaad maar armzalig uit. Langs de andere kant kan ik me nog de originele Godzilla films herinneren die ik jongzijnde zag in zo'n ouderwetse bioscoop op een zondagmiddag. Steevast was er een Bruce Lee geprogrammeerd in combinatie met een Japanse Godzilla (Vs. King-Kong) of Bud Spencer/Terence Hill film. Die Japanse Godzilla niemandalletjes waren helemaal om van te gieren. Het leek wel een plastiek figuurtje tussen een kartonnen dozen decor met vreselijk slechte effecten erbovenop geplakt. Vergeleken hiermee is deze Godzilla state-of-the-art.

Vooreerst het monster Godzilla zelf. Op sommige momenten zijn de beelden enorm geslaagd zoals de onderwater beelden. Het overgrote deel van de film krijgen we echter alleen maar delen van Godzilla te zien : een poot die neergezet wordt op enkele stilstaande taxi’s, een rondzwiepende staart of het hoofd alleen. Niet bepaald hoogstaande technologie. Trouwens stoorde mij toen al (en nu ook) het feit dat de dreun van het neerzetten van een poot met de daaropvolgende schokgolf niet correct sync loopt met het opwippen van personen en auto’s. Naar mijn gevoel verloopt dit met iet of wat vertraging. Het feit dat New York in een puinhoop wordt herschapen is een leuk gegeven. Dat het leger daar meer de oorzaak van is dan Godzilla die er doorheen dendert, is dan weer te belachelijk voor woorden. En ik had soms ook wel het gevoel dat het decor opgebouwd was met kartonnen dozen.

Het meest irriterende in deze films zijn de stupide en vreselijke vertolkingen. Vooreerst Mathew Broderick vind (en vond) ik totaal misplaatst in deze monsterfilm. Hij is te verdragen in een komedie zoals “She’s having a baby”,”Addicted to love” of “Inspector Gadget”, maar niet in deze rampenfilm. Of men gebruikte hem om het komisch gehalte omhoog te krikken. Zijn achternaam Tatopoulus zorgt al onmiddellijk voor infantiele dijenkletsers door de versprekingen. En de hele tijd host hij door de regen met zijn belachelijk mutsje en telkens als hij iets zegt klinkt het automatisch ongeloofwaardig en precies verzonnen. Dat hij tenslotte ook nog eens direct de verklaring heeft hoe Godzilla is ontstaan en dat we aan de wieg staan bij het ontstaan van een nieuwe diersoort, was echt om te lachen.
Maria Pitillo is dan wel een engelachtige verschijning maar zo melig en voorspelbaar. De blonde bimbo op de nieuwsafdeling die geen vermeldenswaardig belangrijk nieuws mag brengen, maar toch op slinkse wijze aan beeldmateriaal komt , dat dan weer snugger wordt gestolen door haar baas om dan uiteindelijk triomferend een Pullitzer-prijs-waardige reportage te maken op het uiteinde. Jongens toch ! En blijkt ze ook nog een oud liefje te zijn van Broderick. Hank Azaria vond ik eigenlijk nog het beste te pruimen. Een aardige gozer die op het juiste moment de camera kan hanteren voor exclusieve beelden. Toch raar dat op dat moment telkens de camera niet echt goed functioneert.
Bij deze 3 horen dan nog een rijtje hoogst irritante personen, zoals daar zijn : Kevin Dunn als betweterige en schreeuwerige Kolonel, Michael Lerner als domme en dikke burgemeester, Arabella Field als vriendin van Animal, die blijkbaar nog niet doorheeft dat een cameraman soms gevaarlijke situaties meemaakt en hier telkens hysterisch op reageert, Vicki Lewis als bronstig wetenschapsvrouwtje die ondanks de apocalyptische situatie toch de tijd vind om kwijlend naar Broderick te kijken (Een mens moet haar prioriteiten stellen hé) en last but not least Doug Savant als voor mij de meest stupide en oerdomme soldaat ever in het Amerikaanse leger. De PeeWee Herman van het Amerikaans leger.

Akkoord. Je moet er niet van uitgaan dat dit accuraat en realistisch is. Voor zoiets moet je naar “The Butler” kijken of iets dergelijks. Maar er zitten toch wel enkele zaken in die echt bij de haren getrokken zijn. Dat Godzilla ontstaan is door radioactieve stralingen door kernproeven op Frans-Polynesië is eigenlijk een variant van de originele film. Waarom het beest tot Manhattan moet zwemmen om haar eieren daar te leggen is mij een raadsel. Hij/zij moet van de Grote Oceaan door het Panama Kanaal , langs Florida en dan zo naar New York. Toeristisch uitstapje ? De piloten die de helikopters besturen hebben blijkbaar geen IQ test moeten afleggen. Ze worden achtervolgd door Godzilla en kijken panikerend over de schouder, wetende dat als ze dat ding lijnrecht omhoog zouden sturen ze warempel uit de klauwen zouden blijven van Godzilla. Daarnaast denk ik ook dat hun wijsvinger met secondenlijm vastzat aan het vuurmechanisme, want ze bleven continue kogels rondspuiten ook als ze niks in hun vizier hadden. En Godzilla is toch ook niet zo minuscuul dat ze er zo langs vuren. Dr. Tatopoulus is een gerenommeerd onderzoeker op gebied van mutatie bij dieren door stralingen. Op het moment dat hij dit als verklaring voorlegt dat Godzilla eigenlijk een gemuteerde hagedis zou kunnen zijn, verklaard iedereen hem voor gek. Waarom hebben ze hem dan in de eerste plaats erbij gehaald ?

Het einde was nog enigszins vermakelijk met de Jurasic Park-achtige baby Godzillaatjes. Maar over het algemeen was het een ontgoocheling. “Godzilla” had niet het effect als pakweg Jaws of King-Kong waar je waarachtig een angstig gevoel van kreeg en gespannen in je stoel naar zat te kijken. Zoals iemand suggereerde op IMDb : schaf je een levensechte Leguaan aan als huisdier, plaats het in het midden van de huiskamer tussen wat Lego huizen, en observeer hoe het zich voort beweegt en alles omstoot. Dit kan ook zenuwslopend spannend zijn. Ik was er 15 jaar geleden niet ondersteboven van , en dat blijkt nog zo te zijn.

2 *

edje555
geplaatst op 15 februari 2014, 15:20 uur, permalink
Totaal geen probleem met deze film !
special efects zijn verbluffend.

kijkt lekker weg.

avatar van Peterke!
geplaatst op 18 maart 2014, 23:58 uur, permalink
Na de trailer van de 2014 versie te hebben gezien wilde ik deze film nog eens gaan kijken. Ik had de film in geen jaren gezien en hoewel ik nog enkele dingen wist, was ik het meeste toch wel vergeten. Het acteerwerk was wel zwak op sommige momenten en de humor was ronduit belachelijk! Echter gebeurd er zoveel dat je daar wel doorheen kunt kijken. Vooral richting het eind zat ik op het puntje van mijn stoel. Om niet teveel te verraden (voor mensen die de film nog niet gezien hebben) was ik bijvoorbeeld de eieren helemaal vergeten. De kenners weten wel wat ik daarna allemaal gebeurd. Ik heb genoten van de film, en ik kan niet wachten om de nieuwe Godzilla in 3D te gaan bewonderen in de bioscoop!

avatar van ibendb
geplaatst op 6 april 2014, 0:06 uur, permalink
Roland Emmerich schotelt ons (alweer) een patriottistisch Amerikaans stukje film voor.

Nu de reboot van Godzilla eraan komt, was ik wel eens benieuwd naar hoe deze film uit 1998 zou zijn. Monsterfilms als deze zijn er genoeg, maar om de zoveel tijd is er wel eentje die je positief kan verrassen. Cloverfield bijvoorbeeld was geweldig en verfrissend. Deze film was dit niet.

Werkelijk alles aan deze film steekt tegen: Het verhaal (welk verhaal?), de mislukte poging tot humor, de CGI, het acteerwerk, en als dieptepunt: Godzilla itself. Het acteerwerk is bijzonder belabberd dat elke zin die (snel afgerammeld) uitgesproken wordt gewoon zijn geloofwaardigheid verliest. Geen enkel personage was boeiend of interessant. Integendeel, ik kon ze allemaal eigenhandig vermoorden met een bijl zodat ik erbij Shakespeare quoteer en vertel wat écht acteerwerk is.

Het monster, Gojira, zelf was ook erg triestig. De special effects waren te belabberd voor woorden en het leek alsof Godzilla rechtstreeks uit zo'n oude Zoo Tycoon videogames gewandeld is. Het monster lijkt ook helemaal niet op zijn origineel. Het lijkt simpelweg op een dinosaurus die van filmset gemist is.

En dan de humor. Wat een grap! Elk sprankje humor kwam zo geforceerd over zoals alleen Hollywood het kan. Ongrappig en zelfs pijnlijk te noemen. De Fransen worden in deze blockbuster te zeik gezet. In andere woorden: belachelijk gemaakt. Ze spreken tegen elkaar geen Frans. Nee, hoor. Hooguit twee zinnen Frans in een dialoog en de rest is gewoon Engels.

De lange speelduur, langdradigheid, slechte CGI en beroerd acteerwerk maken deze film tot wat het is: Een monsterlijk hoopje dinostront.
1,*

avatar van rep_robert
geplaatst op 15 april 2014, 12:39 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Het blijft best een fout filmpje, maar Godzilla was op HBO en met de nieuwe reboot op komst heb ik deze toch een kans gegeven.

Emmerich films zijn eigenlijk best erg typisch, maar wat me vooral opviel aan Godzilla is toch dat dit echt een typisch jaren 90 product is. De special effects zijn helaas maar zo zo en om Godzilla door een bordkartonnen stad heen te zien slenteren is dan ook niet heel overtuigend. De tand des tijds heeft deze versie dus niet doorstaan.

Toch heb ik me meer dan prima vermaakt. De jaren 90 elementen komen ook sterk terug in het toch erg vergezochte plot met vreemde personages. Gelukkig houdt Emmerich het luchtig en kan ik juist deze elementen wel waarderen omdat deze een bijdrage leveren aan het geheel. Dat vriendinnetje, Jean Reno...het slaat eigenlijk helemaal nergens op en misschien dat ik daardoor de film nog wel weet te waarderen.

Misschien komt het uiteindelijk ook omdat er toch wel een aantal leuke, kenmerkende elementen in de film zitten en deze vinden we vooral in het begin van de film terug. Dat ouwe vissertje op die steiger...geniaal

Jammer dat het op het eind wel behoorlijk weg slipt en de film echt veel te veel Jurassic Park elementen bevat:
-Godzilla is een iets grotere T-rex
- De Godzilla baby's zijn net de velociraptors, inclusief de uitbraak scenè in Madison Square Garden die me weer deed denken aan de Velociraptor scene in het museum in JP1.

Zo kan ik wel langer doorgaan.

Het is zeker geen originele en visueel fraaie film, maar het sentiment en een paar memorabele momenten houden deze film toch op 3 sterren. Wat vooral als voordeel zal werken is dat deze versie echt als voorgerecht zal gaan dienen voor het gigantische monster dat volgende maand bij ons als hoofdgerecht zal gaan draaien.

avatar van -jack_sparrow-
geplaatst op 13 mei 2014, 23:00 uur, permalink
Ik snap de negatieve reacties en de super-lage rating op imdb soms niet goed!

Laat ik mezelf corrigeren, Ik snap de niet waarom mensen dit zo'n lage rating geven!!
Veel mensen zien dit als zo één van die mega slechte blockbusters! En DIT snap ik nu net niet?! Is deze film zoveel slechter dan Independence Day?! "Inday" is beter, jaa .... maar ook deze film heeft zijn silly-momenten, silly dialoog, silly stereotiepe personages!

... Ik geef toe, ik heb (nog) nooit de originele Godzilla films gezien dus dit was mijn eerste kennismaking met Godzilla zovele jaren geleden! (heb deze 10jaar geleden ofzo gezien, en ga morgen de 2014-versie zien) Maar ik vond deze film altijd al gewoon puur entertainment!! En is dat niet de bedoeling van film, ons een paar uurtjes uit ons eigen leventje halen en eventjes laten genieten van wat entertainment?! Ik breek een film niet graag af omdat hij een aantal foutjes maakt!!

MAAR Ik heb zelf natuurlijk ook wel problemen met deze film zoals het acteerwerk van Broderick, maar hij doet aardig zijn best en ik vond hem altijd een behoorlijk likable character! Jhaa de effecten zijn wat outdated, maar ik vond deze nog behoorlijk goed (voor die tijd)! Ik snap wel dat vele mensen vinden dat deze film wat van Jurassic Park wil stelen en wat inspeelt op de dino-hype van toen .... Maar uiteindelijk heb ik mij daar nooit echt aan gestoord, ik vond die scenes in Madison Square Garden altijd een behoorlijk enge en actievolle "third act"!
En jaa die scenes met Siskel en Ebert zijn zoo over the top ... maar toen ik dit de eerste keer zag, wist ik niet eens wie Siskel en Ebert waren, dus voor mij was dit personage gewoon de burgemeester van NY!
EN jaa ... Godzilla is niet "Godzilla" .....
Ik denk dat mensen deze film heel hard vergelijken met de originele Godzilla films (en zoals ik al zei, ik heb ze nog nooit gezien) en ik snap dat ze wat zijn afgedwaald van het originele recept, dus ik snap waarom de meeste fans een beetje teleurgesteld zijn met wat ze met hun held hebben gedaan! Maar ik denk dat daar net mijn voordeel in ligt, ik heb de originele versies nooit gezien dus ik kon nerges kritiek op hebben van .... "dit is niet Godzilla" of "zoiets zou Godzilla nooit doen" want ik kende Godzilla toen nog niet! Dus voor mij was dit gewoon een (Ja ik ga het toch zeggen) "dino-achtig monster dat New York aanvalt"-film.
En ik denk dat als (ze een ander monster hadden gebruikt, bijvoorbeeld Cloverfield ofzo en) deze film niet de naam Godzilla droeg .... deze film helemaal anders bekeken zou worden!!

Ps. vond de Score van David Arnold altijd super! Heb deze ook op men Ipod!!

In a nutshell: ..... Ja, deze film heeft fouten .. Ja, deze film is geen oscar-materiaal .. Ja, ze hadden misschien betere casting-keuzen gemaakt .. Ja, ze hadden zoveel meer kunnen doen met de source-material .. Ja, ik heb dit nooit een perfecte film gevonden .... MAAR NEE, dit is géén super slechte film, en als je van (the silly-ness of) Independence day en (the adventure of) Jurassic Park houd, kan ik je zeker deze film aanraden!!
Ik heb deze film gekeken toen ik 13 ofzo was (denk ik) en ik bekijk deze film tot op deze dag nog altijd op dezelfde manier: gewoon 2u en 20 minuten verstand op nul, en gewoon even genieten van een leuke avontuur en actie-film!!

geplaatst op 14 mei 2014, 13:58 uur, permalink
"This thing is much too big to be some lost dinosaur." ...
" !!!

Heerlijke (Heropfrissing)
!!! 'Godzilla' uit 1998 van Roland Emmerich is een verbluffende
knappe film met een heerlijke 'Godzilla' in de 'hoofdrol' !
Nostalgie (voor mij) met enkele verbluffende spectaculaire actie-scènes !
Puur popcorn vermaak met enkele leuke humoristische momenten.
Uiteraard kijk je naar de spanning en actie ... en die waren ruimschoots aanwezig met nog
steeds een fraaie 'Godzilla' !

avatar van Chilli
geplaatst op 21 augustus 2014, 15:53 uur, permalink
Helemaal eens met Jack Sparrow hierboven.

avatar van Left4Dead
geplaatst op 9 september 2014, 14:21 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ben totaal geen fan van de producten van Emmerich, toch gooi ik er zo nu en dan ééntje van hem in de speler. Aktie zonder je hoofd te gebruiken plus heerlijke effecten, alleen voor dat schuif je achter zijn producten. Matthew Broderick als hoofdrolspeler is me eigenlijk maar een doorn in het oog maar hij was hot in die tijd (wat me nog altijd verbaasd).

Vaak gaat het bij deze films, films over de bedreiging van de mensheid, over dat Amerika de werled weer red. Het grote Amerika, hoe zouden we zonder moeten stralen zulke films te vaak uit en voor mij is dat ,als Amerikafoob, zowel lachwekkend als irritant. Een dure productie en toch niet eens zo grote cast (op Reno na) die het verhaal moeten verfraaien.
Ik had de prent eerder gezien maar wist er niet zoveel meer van en het was weer een warm-up voor die uit 2014 natuurlijk. Hij stond bij garant voor 2.5** maar ben benieuwd wat de prent me vandaag brengt, zeker nu de bluray-versie aanwezig is.

Het verhaal is dus simpel, een gemuteerd beest moet worden vernietigd omdat zij de strijd aangaat met de mens en gevaar levert. Het leger plus een aantal deskundigen moeten achter het beest aan om het te vernietigen. That's it, no more, no less.

Het is een film uit 1998 dus je bent benieuwd of het gedateerd (in beeld en geluid) is of zich nog redelijk kan meten met de nieuwe technieken. Hierop kan ik makkelijk ja zeggen, ik heb vele ergere/zwakkere effecten in films de laatste jaren gezien.
Het beeld stond er netjes op en het geluidsspoor was heerlijk DTS, een genot. Het camerawerk is prima, het acteerwerk volstaat (meer niet) het verhaal is droevig simpel en het script gaat er mee door.
De lengte van de film is overdone, hoe komt men erbij om altijd zulke lange films te moeten maken met dan ook nog zo'n simpel verhaal.
De soundtrack is weer zo bekend als dat Manneke Pis in Brussel staat. Het "Amerikaanse legerorkest" heeft weer mogen zorgen voor een pompend en kloppend deuntje om zo wat spanning te garanderen. Voor mij werkt dat niet meer, ik heb het er een beetje mee gehad.

Dan de karakter, tjee wat een drama. Alsof er geen goede scriptschrijver was te vinden die iets origineel uit de hoek kon komen en wat minder stereotype gebruikte. De cast is "jammerlijk" voor de prent maar heeft natuurlijk ook maar te houden aan het script. Toch had men beter keuzes moeten doen want deze lege hulzen brengen niks toe aan de film en/of hun carriere. De humor ga ik het niet over hebben want die was er niet, ze hebben wel een poging gedaan.

Inhoudelijk gaat het al snel verkeerd, als voorbeeld: het grote logge beest heeft geen moeite om sidewinders te ontwijken. A.u.b. zwakker kun je het niet bedenken, alle moderne technieken bleken ontoereikend. En zo kun je door gaan natuurlijk.

Kun je dan nog wel genieten van de film? Tuurlijk wel puur voor het geluid en beeld maar dan heb je het gehad. Dat genot wordt dan wel meerder male onderbroken door standaard gezeik, liefde enz. Maar dat hoort nou eenmaal in een blockbuster en voor mij heb ik daarvoor mijn duim getraint om op vlotte manier door te kunnen spoelen.

Twee uur en 16 minuten stond er aan het eind op de teller en dat is echt ook een nadeel van deze film. Minus 45 minuten had best gekund.

Ben benieuwd naar Godzilla 2014! Voor het geluidspoor en FX heb ik hier nog 2.5** voor over. De rest is absoluut oninteressant.

geplaatst op 17 september 2014, 19:53 uur, permalink
Door de tegenvaller van de versie in 2014 deze nog een keer gekeken. Ik voel me bijna schuldig maar ik ben veel meer geamuseerd bij deze versie....en daar gaat het toch uiteindelijk om bij films