ad

Geregisseerd door: Tom Shadyac

Met onder meer: Kevin Costner, Joe Morton en Ron Rifkin

Releasedatum: 22 februari 2002

Over Dragonfly

"When someone you love dies... are they gone forever?"

Dr. Joe Darrow is een gerespecteerd hoofd van een eerste hulp afdeling. Wanneer zijn vrouw Emily omkomt tijdens een medische missie in Venezuela stort Joe zich volledig op zijn werk. Hij raakt er van overtuigd dat Emily met hem in contact probeert te komen door middel van de bijna-doodervaringen van zijn patiënten. De mysterieuze libellen die hem achtervolgen herinneren hem aan haar.

imageimageimageimage

avatar van 606

redelijke film maar deed me niet zo veel.

kevin was goed.

3 sterren

avatar van Frankeermachine

Frankeermachine

soom schreef:

Wauwie. Intense thriller, met een paar echte schrikmomenten, een goed verhaal en goede hoofdrolspelers. Ook het einde is zeer goed, ik vond het er wel bij passen eerlijk gezegd.

Het was een prima film, maar waarschijnlijk kan ik er niet van slapen..

Ik heb denk ik een hele andere film gekeken. Ok ik schrok van de papegaai, maar overal niet bijster spannend. Er zijn betere films van dit genre.

avatar van jeronimus72

jeronimus72

wel eens gezien, boeide niet echt

avatar van nightbreed

nightbreed

Ik vond dit een erg originele en boeiende film die me van de eerste tot de laatste minuut braaf op de bank heeft weten te houden.

Verwacht geen enge of bloederige film want dit is dus geen horrorfilm, deze film richt zijn pijlen vooral op het drama en het bovennatuurlijke en in een mindere mate op de spanning, hoewel er toch een groot deel van de film een soort van spanning is.

Cijfer: 3,5

BlueJudaskiss

Hoe kun je dit spannend noemen?

avatar van bootylicious

bootylicious

ik snap niet dat de veronica gids hem maar 1 ster gaf,

ik vond hem niet geweldig,

maar zeker wel meer dan 1 ster waard.

ik vond het een boeiende film,

met een bepaald soort spanning die je van het begin tot het einde vasthoud.

zeker een 3 waard dus.

bootylicious schreef:

ik snap niet dat de veronica gids hem maar 1 ster gaf

Ik wel! Groot gelijk!

avatar van Nienke1981

Nienke1981

Ik heb deze in 2002 in de bios gezien een een paar keer op dvd.

Hij is inderdaad niet zo spannend als de meeste andere thrillers, maar de film boeide mij wel van begin tot eind! Er staat ook niet voor niks thriller/drama. De film heeft vooral een mooi einde.

avatar van finalman

finalman

Jordy schreef:

beetje een zeikfilm

hmh, niet echt akkoord maar ieder hun eigen smaak

ik kan er maar een 3* voor geven, dus 6 op 10.

Usual Suspect

Redelijke film, ook al hebben we het al zovaak gezien.

De film heeft zeker zijn spannende momenten, de nodige schrikmomenten en een prima plot.

Alleen is het vrij vermoeiend om naar Costner in deze film te kijken, hij acteert als een natte dweil.

2,5.

avatar van Coop

Coop

hel mooi voor samen met je geliefde, vond hem prachtig, 4.5*

avatar van Schiedammer

Schiedammer

Voor mensen die gevoelig zijn voor en misschien wel geloven in het bovennatuurlijke, is Dragonfly een onderhoudende film. Het gegeven is uiteraard niet nieuw. Bijna-dood ervaringen en de doden die uit het hiernamaals contact met ons proberen te leggen zijn thema’s die al vaker verfilmd zijn.

Zoals de schrijver zelf al aangeeft, de film gaat over perceptie en geloof. Hoe meer je openstaat voor het onwaarschijnlijke en onverklaarbare, hoe meer je uit de boodschappen die ons op deze wijze bereiken kunt halen. Dat is waarschijnlijk ook hoe je deze film moet bekijken, openstaan voor hetgeen niet zo makkelijk te verklaren is. De laatste jaren mogen films over het onverklaarbare zich weer in toenemende belangstelling verheugen. Uiteraard is de serie X-Files die bijna tien jaar heeft bestaan daar een schoolvoorbeeld van. Maar films als The Sixth Sense, Unbreakable en Signs, allemaal films trouwens van M. Night Shyamalan, zijn goede voorbeelden van succesvolle films waarin het onverklaarbare centraal staat. Dragonfly heeft wat dat betreft nog een overeenkomst met The Sixth Sense, in beide films staat ook het contact met het hiernamaals centraal. Dragonfly haalt niet het niveau van The Sixth Sense, maar is zeker een onderhoudende film. Dragonfly is een film over het verwerken van een groot verlies en over ware liefde. De libelle (dragonfly), het symbool in deze film, wordt door de indianen beschouwd als een symbool voor vervlogen illusies. Voor mij een dikke 3,5*.

avatar van T.Bos

T.Bos

Indrukwekkend ijzersterk verhaal over liefde.

avatar van mister blonde

mister blonde

Kutfilm. Ontzettend saai en niet spannend. Er gebeurt werkelijk niets dat de moeite waard is. Standaard thrillertje over een arts die verscheurd wordt door de dood van zijn vrouw. Costner kan met dit personage, wat een intense rol zou moeten zijn, niet omgaan. Wat een stijve hark eigenlijk.

Film zit ook nog eens vol met personages die oninteressant zijn en er eigenlijk niet toe doen (zijn studievrienden, die buurvrouw, zijn collega's en die directeur). De kans lag bij de kinderen in het ziekenhuis. Hoewel dat niet erg origineel was geweest (Sixth Sense bijvoorbeeld), zag ik daar de enige mogelijkheid iets mee te doen. Wat dus niet gebeurt.

Het eind is compleet debiel en veel te ver gezocht. Vies sentimenteel en erg onwaarschijnlijk. 'Hebben we daar dik anderhalf uur op moeten wachten', dacht ik nog. Typisch zo'n film die heel erg toeleeft naar het eind en waar eigenlijk de hele film om draait. Dit is meestal een risicovol gegeven, maar als je er dan zo'n eind tegenaan knalt, zit je met een film wat (letterlijk) gewoon niets is. Geen idee wat nu de verdere bedoeling was, want ik had wel constant het idee dat de makers heel nadrukkelijk iets probeerde te zeggen. Voor die schattige poging 1 ster.

avatar van mister blonde

mister blonde

Oh ja, dat gedoe met die dragonflies was ook volslagen debiel.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Ik had een spannende paranormale thriller verwacht, maar ik kreeg een soort geforceerde EO-spiritualiteit. Het einde sloeg echt helemaal nergens meer op. Redelijke premisse en zeker een aantal geslaagde schrik-momenten, dat dan weer wel.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Kostner is prima in deze bovennatuurlijke en sfeervolle thriller die tegen het eind nogal begint te ontsporen. Redelijk.

avatar van peruaansefilm

peruaansefilm

een van de mooiste films! à la Note BOok, FInding NEverland enzo! Erg mooie film (mooi verhaallijn) zeer goed geacteerd door Kevin Koster, prima rol en prima film! Ja mocht wel een Oscar voor krijgen, zelfs sommigen schrokken dat zegt al genoeg!

Jeauhan

Voor een thriller mist deze film veel te veel spanning, hoewel er wat schrikmomentjes inzitten. Richting het eind wordt de film almaar minder en minder. Dat Joe de betekenis van de kronkelniet direct doorhad is me werkelijk een raadsel. Toen het voor het eerst getoond had vreesde ik voor de betekenis die ik dacht dat het zou hebben.

Maar toch, toch had de film ook wel iets. Iets dat me pakte. Maar goed, het zal wel komen door het roodborstje dat vaak opduikt bij m'n opa's graf...

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2045 stemmen

In het begin krijgen me wat drama te zien, later in de film is het dan weer mysterieus. Het mysterieuze gedeelte miste spanning. Op het einde heb ik heel veel opmerkingen, spijtig genoeg kan ik die niet zeggen, want dan weet iedereen het einde van het verhaal. Costner doet het aardig maar het einde is te zwak.

avatar van jiggy

jiggy

Wat jammer deze film.

Geen spanning, saai en de regisseur wist duidelijk niet welke kant hij met de film opwilde.

Jammer, maar wegens Costner toch nog 1,5 ster

avatar van accordejoan

accordejoan

Er zijn altijd betere films, maar deze vond ik toch bijzonder goed. In veel recensies die ik gelezen heb wordt deze helemaal (onterecht) afgekraakt. Het verhaal was goed, er werd goed geacteerd, lekker mysterieus, een (voor mij) verassend einde. Heerlijke film!

avatar van Zandadder

Zandadder

Zeer tegenvallend. Saai en slap.

bild

In tegenstelling tot Zinema vind ik dit niet echt een sfeervolle thriller. Dragonfly is zowat inspiratieloos en het verhaal is verre van bovengemiddeld. Enkel Kevin Costner acteert nog redelijk.

avatar van SubzeroX

SubzeroX

vond het 'n hele mooie film

begrijp ook niet waarom hij zulke tegenvallende recensies krijgt want hij kijkt gewoon lekker weg en je wil gewoon weten hoe het afloopt

bild schreef:

IEnkel Kevin Costner acteert nog redelijk.

Vond je? Vond het vooral veel 'zucht, kreun, steun'-werk.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Was een vermakelijke film met een beste rol van Kevin Costner. Het onderwerp was wel weer standaard maar daarnaast ook best wel interesant. Het is een beetje nadenken of dit nou werkelijk een bovennatuurlijke thriller is of de film meer doelt op de hallucinaties van Joe. En er word ook een symboliek in gebruikt wat je ook al aan het denken zet. Voor de rest vond ik het acteerwerk een beetje wisselvallig. De ene keer lijkt Kevin Costner der wel wat voor over te hebben en de andere keer lijkt het wel alsof ie er op dat moment even geen zin in heeft. Het einde was ook best onverwachts dat Joe toch nog een kind heeft gevonden van zijn dode vrouw alleen wel jammer dat het einde wel erg zoet word weergeven. Maar evengoed heb ik me toch wel weten te vermaken in deze film. Die bovennatuurlijke films blijven altijd wel interesant want ze hebben ondanks het dito verhaal altijd wel weer wat interesants. Dragonfly is goed te doen voor een avond en een mooi tussendoortje voor bovennatuurlijke liefhebbers.

avatar van canciser

canciser

Was verrassend goed! Soms werd het een beetje langdradig maar de film had zeker zijn momenten. Het verhaal echter was helaas een beetje slap. Toch 3.5*

avatar van Fixi88

Fixi88

Matige film. Het verhaal was niet al te verassend en het werd ook geprobeert om het zo dramatisch mogelijk te vertellen. De film is ook niet echt spannend te noemen. Kevin Costner acteert wel degelijk. Leuk om een keer gezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van aburex

aburex

Dit is geen echte thriller maar een mysterieverhaal. Dus niet zagen over niet spannend en dergelijk. Het verhaal zit zer goed in elkaar en het einde is origineel