Antitrust (2001)

Alternatieve titels: Conspiracy.com | > Antitrust <

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Peter Howitt
met Ryan Phillippe, Rachael Leigh Cook en Claire Forlani

Milo krijgt een baan aangeboden bij een groot computerbedrijf, om te werken aan een groot satelliet-communicatiesysteem. Als een vriend van hem, die niet voor het bedrijf wilde werken, vermoord wordt, en de code waar hij aan aan het werk was later bij het bedrijf van Milo opduikt, begint hij achterdochtig te worden. Is Gary Winston, z'n baas, wel te vertrouwen?

avatar van otherfool
De euro die hij mij kostte dubbel en dwars waard. Leuke film, waarvan je het boodschapje meteen weer mag vergeten, maar op momenten best spannend is. Robbins speelt zijn Gates rol met plezier.

3,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film is beter dan hij op het eerste zicht blijkt te zijn. De film is niet overal even sterk, maar uiteindelijk is het wel een sterke thriller. Ryan Philippe en Tim Robbins zitten goed in hun rol. Forlani acteert ook heel leuk, maar de rol van Cook mocht beter uitgediept worden, net als anderen personages waar meer mee gedaan kon worden. Doet me een beetje denken aan The Recruit.

Deze film is zeker de moeite waard om naar te kijken.
Had op het einde toch nog wel wat verrassingen in petto !! Vond hem inderdaad beter dan ik ooit verwacht had.

Verrassingen op het einde? Was nogal voorspelbaar allemaal, dacht ik zo...

avatar van Roodkapje
Ver weg blijven van dit onding. Duidelijk nog een film die gemaakt is tijdens de dotcom rage. Het verhaal is oeverloos dwaas, de spanning bestaat erin schuifbalkjes te zien opvullen om files te kopieren. Kortom: heb je niets met computers: bekijk dit niet!

avatar van finaldestiny
vond dit een hele spannende film, zat goed in elkaar. heb ontzettend genoten.

ik vond dit echt een goede film en net zoals otherfool kostte deze film mij 1 euro, en deze euro was meer dan zijn geld waard.

Roodkapje? vanwaar haal jij die balkjes, er is maar 1 keer een balkje te zien in deze film.

verdient zeker een plaats in mijn top 10

avatar van bartsch
Waar is deze film te koop voor weinig geld?

Aan het begin vond ik het nogal verwarrend en saai, maar later werd het verhaal steeds beter en het werd erg spannend.

avatar van Thanoz
bartsch schreef:
Waar is deze film te koop voor weinig geld?

Hij zit in een moviebox met 3 andere films, die bijna overal te krijgen is.

avatar van trebor
Heb deze film recent gezien, Film1 denk. Vond het geen hoogstandje maar toch wist deze film me te boeien om tot het eind te kijken. Nergens echt spannend en veelal voorspelbaar. **,5

avatar van trebor
Film Pegasus schreef:

Ik vind een vergelijking met The Recruit misplaatst, die film zit wel ff beter in elkaar.

Nee hoor.

avatar van rroossiiee
Deze film kostte mij 1,50 en dat was die zeker waard!

avatar van macrobody
Leuk filmpje voor een avondje. Niets hoogstaands maar wel degelijk met een boodschap en waarschijnlijk niet eens zo ver van de waarheid...

avatar van pink_roosje
Goede film en goed geacteerd, over het wereldje van de computer wizzkidz. 3*

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een film die veel open source software laatzien zoals linux..
Erg leuk gedaan en een leuk uitgewerkt verhaal..
Ook de acteurs waren lang niet slecht!.
De film is soms wat overdreven.. maar dat irriteerd niet.. het verhaal is meer dan duidelijk.. en ook wat ze willen overbrengen op de kijker.
4 sterren!

Pastichio Rocker
Het enige goeie aan deze film was Tim Robbins, die met zichtbaar plezier een groteske persiflage doet van Bill 'Micro$oft' Gates. De rest kon me nauwelijks bekoren, maar dankzij Tim toch nog 2 sterren.

veron35
Erg aangenaam verrast door dit filmpje. Een van de leukere thrillers om naar te kijken. Niet bijzonder, maar wel erg vermakelijk met een goede Tim Robbins.

avatar van Banjo
dit is toch die film waar de 2 jongens/mannen thuis een eigen klein casino'tje op zeten?

Pastichio Rocker
Banjo schreef:

Nee.

avatar van Banjo
nee ik ben in de war met boilerroom

avatar van picah.q
De film is nu op tv. ga hem kijken =)

avatar van OlafK
De film is net afgelopen. Ik vond hem alleraardigst! een goed verhaal met veel spanning. Goed geacteerd en niet zo traag. Goede film!

avatar van campodellarana
Een kleine onvoldoende voor deze film. Er zaten best wat spannende momenten in de film, maar ja, het werd steeds ongeloofwaardiger en belachelijker naar het einde toe. Het acteerwerk was ook niet al te best.

Barcel
wow! een erg goeie film zeg! alleen had ik wel wat meer geweld verwacht bij het einde. jammer, maar de film verdient zeker een 4,5*

5 dvd's voor 5 euro bij de Blokker. Deze is de ene euro die hij dus heeft gekost me meer dan waard. Aan de rating te zien, een mijns inziens onderschatte film.

Ik verwachtte er zelf niet veel van, maar de film kon mij erg boeien. Het verhaal is natuurlijk erg ongeloofwaardig, maar wel leuk uitgewerkt. Een beetje een jongensboek, waarbij drie nerds de grote boze machtige zakenman de baas zijn.

Dat de film met een 'happy end' zou afsluiten stond aan het begin van de film al vast, maar toch zaten er spannende scènes bij. De ongeloofwaardigheid droop er van af, maar dat stoorde me geenszins.

Vooral het moment in de kinderhal, wanneer Milo ontdekt dat zijn hele leventje ongeveer nep is, kon ik waarderen.

Beter dan verwacht en voor de prijs moet je het ook niet laten..(5dvd's voor 5 euro bij bart smit)

Redelijk, maar daar houdt het ook bij op: 2.00
En daar is ie weer hoor, een stukje filmlectuur afkomstig uit de welbekende euroknallers-graai-bak. Maar dat dat per definitie slechte films oplevert is allerminst het geval. Antitrust is een van de betere films die ik heb opgeduikelt uit een dergelijke graai-bak bij een niet nader te noemen winkelketen, en dat mag ook wel eens gezegd worden, al ben ik op deze wijze meer dan eens tegen aardige titels aangelopen (en ja, ook nog veel meer rotzooi, met de nadruk op veel). Maar goed, antitrust dus. Vooral wat interressant gedoe met computers en een paar handenvol met nerds, welke geleid worden door een simplistisch wraakverhaaltje.

Men tracht bijzonder interressant met dit verhaaltje te doen, maar het zijn met name de overdaad aan cliche's, het uitermate voorspelbare karakter van het plot, enkele belachelijke gebeurtenissen en de ietwat langdradige duur van het 'onderzoek' van Milo die het script nochtans vrij laag bij de grond houden. Ondanks alle standaard die deze film kent is het verhaal toch zeker wel 'goed te doen', en bleef ik ondanks de laagdremepligheid van deze prent toch geboeid naar Antitrust kijken. Enerzijds omdat ik me toch wel redelijk sterk voel aangetrokken door films met een zekere mate van 'high-tech' en anderzijds hoe het psychologische spelletje tussen Winston, Milo en Alice zich voltrekt. Vooral dat laatste bereikte op een gegeven moment een klein hoogtepunt, maar jammergenoeg deed men hier uiteindelijk toch zeer weinig mee.

Wat het acteren betreft leek het net of ik naar een TV-film zat te kijken. Niemand steelt de show, alhoewel Tim Robbins zeker wel zichtbaar leek te genieten van zijn rol als leider van een dergelijke computer business gigant, al vond ik zijn acteren zeker niet om over naar huis te schrijven. Ryan Phillippe heb ik eenmaal eerder aan het werk gezien en bleef ik 'neutraal' wat zijn acteren betreft, en daar blijf ik bij. Phillippe kon mij geen moment overtuigen van zijn acteertalenten, daarintegen stelt hij ook zeker niet teleur. Echter wist hij zich in een aantal scenes totaal geen houding te geven, wat bij mij toch een licht onbevredigend gevoel achterlaat. Verder nog een aantal middelmatige bijrollen van onder andere Rachael Leigh Cook, Claire Forlani en Yee Jee Tso.

Het realisme in deze film is helaas met een flinke korrel zout te nemen. Meerdere keren heb ik bij een aantal situaties mijn wenkbrauwen gefronst, want daar werd ik niet heel vrolijk van. Ik noem de lamlendige plotwending van Alice die niet is wat het lijkt, de enorme bewegingsvrijheid die Milo krijgt terwijl ze wisten dat hij door had wat er speelde bij het bedrijf van Winston, de plotselinge karakterovergang van Shrot en het happy-end wat ik veel te simpel en inspiratieloos vond. Ik kan nog wel twintig zaken noemen die nauwelijks enige vorm van realisme bevatten, maar die zal ik jullie besparen. Verder vond ik het nogal slordig dat men het verhaal rondom advocaat/jurist Barton niet verder vorm heeft gegeven. Het blijft nu gissen naar zijn rol in het geheel, en hetgeen dat hij voor Alice heeft geregeld. Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met budgettechnische redenen.

Cinematografisch wist deze film me toch wel enigszins te verrassen. De eerste paar minuten dacht ik van: waar gaat dit eindigen, maar gelukkig werd het snel beter, en heb ik de hele film nauwelijks op een verslapping kunnen betrappen. Het camerawerk is vooral erg degelijk, is de film over het algemeen aardig aan elkaar gemonteerd en zitten er zowaar een aantal hele behoorlijke scenes in de film verwerkt. Een enkele keer waren scenes nogal onderbelicht, waarschijnlijk om wat extra sfeer te creeeren, maar dat is naar mijn idee totaal niet uit de verf gekomen. Als er uberhaupt al sprake was van enige sfeer in deze prent. Verder noem ik nog even de muziek, want vooral de openingstune vond ik allesbehalve geslaagd. Deze track past absoluut niet in de film thuis, en had ik eerder het idee naar films als Bravehaert of King Arthur te kijken dan naar een ingenieus 'hackfilmpje'.

Ondanks dat de kwaliteit (in de breedste zin van het woord) te wensen overlaat, wat overigens veelal het geval is in dergelijke lowbudgetfilms, bied het verhaal voldoende soelaas om je toch nog redelijk te amuseren met deze prent. De vaart zit er op een aantal punten na goed in, het verhaal is weliswaar laagdrempelig maar toch redelijk overtuigend neergezet, laat het acteren te wensen over maar is het de rol van Robbins die toch nog een gematigd positieve indruk achter, enige vorm van realisme ver te zoeken is en het cinematografisch eenvoudig, doch doeltreffend is. Ziehier deze prent in een notendop. Concluderend is Antitrust een aardige film om een keer gezien te hebben, maar daar eindigt het dan ook wel mee: 2.00 (2.20).

avatar van iGeO
Aardig filmpje over computernerds, opensource en een BillGates-achtige softwaremagnaat. Niet slecht geacteerd en het verhaal is ook best.
Lekker wegkijken, maar niet meer dan dat.

2,5 * (wordt dus 3***, afgerond).

PS. altijd een genot om Claire Forlaini te mogen aanschouwen .