I Tre Volti della Paura (1963)
Genre: Horror
Speelduur: 92 minuten
Alternatieve titels: Black Sabbath / The Three Faces of Fear / Drie Aangezichten van de Verschrikking / The Three Faces of Terror
Oorsprong:
Italië / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Geregisseerd door: Mario Bava en Salvatore Billitteri
Met onder meer: Boris Karloff, Mark Damon en Michèle Mercier
IMDb beoordeling: 7,0 (13.855)
Gesproken taal: Italiaans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot I Tre Volti della Paura
"The Three Faces of Fear!"
Een drietal griezelverhalen. 'The Telephone' gaat over een prostituee die in haar appartement geterroriseerd wordt door telefoontjes van haar uit de gevangenis ontsnapte pooier. 'The Wurdalak' handelt over een Russische graaf die een familie ontmoet die zich bezig houdt met het doden van vampiers en 'The Drop of Water' gaat over een verpleegster die de ring steelt van een overleden medium, die later achter haar aan komt om wraak te nemen.
Externe links
Acteurs en actrices
Gorca (segment "The Wurdalak")
Sdenka (segment "The Wurdalak")
Vladimire d'Urfe (segment "The Wurdalak")
Rosy (segment "The Telephone")
Mary (segment "The Telephone")
Helen Chester (segment "A Drop Of Water")
Giorgio (segment "The Wurdalak")
Pietro (segment "The Wurdalak")
Maria (segment "The Wurdalak")
Frank Rainer (segment "The Telephone")
Video's en trailers
Reviews & comments
Mac Hammer Fan
-
- 5229 berichten
- 7660 stemmen
Nog een prachtige DVD release in de januari door Green Cow / Paradiso Entertainment. Fans van gotische griezel zullen erg blij zijn met de DVD. OK, er zijn geen extra's, maar de prijs is slechts 8 EUR en de kwaliteit van de print is heel degelijk.
Giorgio Ferroni verfilmde het verhaal van de Wurdulak nog eens tien jaar later (NOTTE DEI DIAVOLI). Die zou ik ook dolgraag op DVD zien...
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Na een saaie opening met een telefoon in de hoofdrol, wordt de liefhebber van old school horror getracteerd op een bijzonder vormgegeven 'vampieren' verhaal met lord karloff in de hoofdrol om vervolgens te eindeigen met een eng twillight zone-achtig derde verhaaltje. zeker de moeite waard. Bava weet zijn actrices wel uit te zoeken. 4
jimbo79
-
- 274 berichten
- 2890 stemmen
Na een saaie opening met een telefoon in de hoofdrol, wordt de liefhebber van old school horror getracteerd op een bijzonder vormgegeven 'vampieren' verhaal met lord karloff in de hoofdrol om vervolgens te eindeigen met een eng twillight zone-achtig derde verhaaltje. zeker de moeite waard. Bava weet zijn actrices wel uit te zoeken. 4
ben het volledig met je eens het eerste is een voorspelbaar thrillerverhaaltje maar vooral het 2de is qua sfeer echt geniaal met een duivelse boris karloff. een echte aanrader en het derde is echt griezelig kijk maar eens naar het aangezicht van het medium. koude rillingen gegarandeerd. meer dan 40 jaar oud en nog altijd effectief
mario bava was een grote.
kungfuzombie
-
- 274 berichten
- 1626 stemmen
Het eerste verhaaltje is misschien wat aan de trage kant maar is mooi gefilmd en je inderdaad het is meer dan 40 jaar oud!
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Een goede Bava: ik ben geen fan van films die eigenlijk uit verschillende verhaaltjes bestaan (tenzij er één grijpbaar iets is dat de stukken aan elkaar lijmt, zoals bv. in Pulp Fiction; liefst niet een abstract ding zoals 'angst'), maar ik wist Black Sabbath best te pruimen.
Het begint al met een sfeervolle intro van Boris Karloff die baadt in een zee van kleuren: jammer genoeg niet met de authentieke Karloff-stem (de film is in het Italiaans), maar de intro zet meteen de toon voor wat komen gaat.
Het eerste verhaal, The Telephone, zou naar verluidt de eerste giallo in kleur zijn (de film dateert uit 1963), wat het sowieso al tot een interessant document maakt.
Het verhaal doet sterk denken aan het eerste kwartier van Scream en horrorklassiekers als Black Christmas en When a Stranger Calls: een mooie jongevrouw wordt in haar huis gestalkt, de stalker is vermoedelijk haar man die net uit de gevangenis ontsnapt is en haar wil vermoorden In werkelijkheid is de beller haar vriendin, met een motief dat de film een lesbische ondertoon geeft.
De film is erg sfeervol qua opzet en is onderhoudend genoeg voor 20 minuten, met enkele spannende momenten en mooi camerawerk.
Het tweede verhaal, de Wurdalak, is een klassiek griezelverhaal over vampiers die het bloed van hun geliefden willen drinken. Voor liefhebbers van het genre is dit zeker en vast een aanrader, zelf ben ik niet zo'n fan van dit type horror. Echter kon ik nog steeds genieten van de knappe aankleding, een creepy Karloff en prachtig kleurengebruik van de regisseur. Naar mijn mening mocht dit verhaal iets meer van zijn tijd afstaan aan 'A Drop of Water', het derde verhaal: het kon ondanks de relatief korte speelduur nog net iets beknopter volgens mij. Een verhaal dat meer in de lijn van films zoals Black Sunday en Kill Baby...Kill! ligt.
Bava bewaart het beste verhaal voor het dessert: 'A Drop of Water' vond ik werkelijk een schitterend griezelverhaal. De film bevat tevens enkele van de akeligste beelden en momenten die ik al ben tegengekomen in de wereld van de horrorfilm. Het verhaal is, zoals de andere twee verhalen, erg simpel van aard: een verpleegster ontvreemd een ring van het lijk van een dood medium waarna ze geplaagd wordt door een enorm schuldgevoel (of zijn het echt de doden die haar terroriseren?).
De hele film baadt in een zee van prachtige kleuren, met een dominant groen in het nachtelijk appartement van de verpleegster, en het medium (het is duidelijk een pop) is werkelijk angstaanjagend.
Dit verhaal had wat mij betreft een pak langer mogen duren: met stip het beste verhaal van Black Sabbath en sowieso al een goede reden om de dvd in huis te halen!
3,5*
('A Drop of Water' sleept afzonderlijk makkelijk 4* in de wacht)
Patat
-
- 319 berichten
- 0 stemmen
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelden te vinden ben voor een film waarin verschillende kortfilms zijn verwerkt. Om de één of de andere reden zit er altijd een verhaal bij dat het geheel wat naar beneden haalt, en ook bij deze "I tre volti della paura" is dit niet anders.
Zo is het eerste verhaal "The telephone" duidelijk de mindere in dit trio met een -naar huidige normen- nogal achterhaald plot: een eenzame vrouw wordt op een avond via de telefoon bedreigd. Dit is in veel latere slashers en giallo's nog veel gebruikt zoals in "Black Christmas" en "Scream". Met de stijl in de film zit het goed, al komt het overweldigende kleurgebruik dat Bava zo kenmerkte vooral tot uiting in de twee volgende verhalen.
Zo baadt "The Wurdalak" in een overwegend blauwe dreigende tint, maar het ganse kleurenspectrum wordt aangesproken om een beklemmende, surrealistische sfeer te scheppen. Het verhaal is tegenover het eerste origineler, al gaat het om een soort vampierenverhaal in een nieuwe verpakking. Toch blijft de spanning erin zitten, omdat dé grote vraag blijft wie al bezeten is door de Wurdalak en wie niet. Het eerste slachtoffer is een onverwachte verrassing en dit doet een doorwinterde horrorfan natuurlijk altijd een plezier. Ook de figuur van de vader is werkelijk fantastisch neergezet met een gelaatsuitdrukking die lang bijblijft. Dit deel is prachtig vormgegeven: alleen daarom al een groot plezier om naar te kijken.
Save the best for last, was allicht het moto van Bava, want "A drop of water" slaagt er -net als bij "The Wurdalak" een geweldige dreigende sfeer te scheppen met een zo mogelijk nog rijker kleuren- en schaduwenfestival. In dit gedeelte wordt hebzucht bestraft door een overleden medium, met een enerzijds lachwekkend gezicht, maar anderzijds een zeer effectieve griezelige gelaatsuitdrukking.
Met uitzondering van het eerste verhaal word je in "I tre volta della paura" van je stoel geblazen. Dit is pure stijlvolle horrorcinema zoals we ze tegenwoordig véél te weinig zien.
Mijn oordeel: een zeer goede 4/5.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Het meeste is al gezegd, dus ik hou het kort.
Black Sabbath laat ons een Bava zien met een neus voor sfeer door middel van prachtige gothische decors en lumineus kleurgebruik.
Deel 1, The Telephone, is werkelijk waardeloos, maar de twee daaropvolgende kortfilmpjes staan bol van pure filmmagie.
The Wurdalak is bij vlagen net een schilderij met al die uiterst sfeervolle shots die baden in wonderlijk licht- en kleurenspel en getuigen van een meesterlijk oog voor compositie.
In The Drop of Water zijn het opnieuw de sublieme kleurencombinaties - paars en groen gingen nooit eerder zo mooi samen - en het cynische einde die de kijker onderdompelen in de magische wereld van Mario Bava.
Spijtig dat deze drie verhaaltjes één geheel vormen; als afzonderlijke kortfilmpjes zouden ze een stuk beter uit de verf komen. Nu blijf je met de wrange nasmaak van The Telephone zitten die z'n flauwheid afstraalt op de overige delen.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Interessant drieluik van Bava. Giallo-achtige psychologische thriller + gothische horror + sfeervol spookverhaal.
The Telephone vond ik wel sterk. Twee prima actrices, vreselijke kitsch appartement, en goede camera-standpunten. Wellicht geperfectioneerd in latere horrorfilmpjes, maar het mocht voor mij de pret niet drukken.
The Wurdalak is Karloff in goede vorm. De kleurencomposities (Bava is opgeleid als kunstschilder) zijn om van te smullen. Het verhaal (naar Tolstoi) is van voorspelbaar allure. But who cares?
The Drop of Water is (zoals de voorgangers reeds zeiden) het absolute hoogtepunt van de film. Lekker spookverhaal (naar Tsjechov) met druppende kranen. Als je het lijk (een beschamende pop!) van de oude dame ziet, zou je normaal gesproken niet bijkomen van het lachen. Het filmpje laat je echter lachen als een boer met kiespijn. Erg erg erg goed.
Een 3,5 + 3,5 + 4 maakt een keurige 3,5* waardering.
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Een absoluut angstaanjagend meesterwerk. Zelden heb ik in horror zo'n meesterlijke en zorgvuldig opgebouwde mise-en-scene ontdekt. Van de meesterlijk geplaatste bijgeluiden tot de schilderijachtige cinematografie, briljant.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Wat een waar meesterwerk, dat laatste filmpje! 25 minuten waar je wordt ondergedompeld in een kleurenpracht en een geniaal neergezette sfeer. Een mise-en-scene waar je U tegen zegt. Bava toont hier zijn klasse en meesterschap in het gotische, Bava's terrein. Het tweede verhaaltje blinkt ook uit in sfeer en is zeker te genieten, maar wat doet dat eerste segment in dit drieluik? Verbazingwekkend misplaatst. Gemiddeld kom ik uit op 2+4+5 / 3 = 3,66, maar dat laatste filmpje tilt dit in zijn eentje gewoon op naar 4,5*.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Heb deze ''film'' hier liggen, binnenkort maar eens kijken dan..
Vascago
-
- 4736 berichten
- 3249 stemmen
Echt jammer dat het laatste segment niet wat langer is. De rest is al wel gezegd: 2*, 3.5* en een 4*.
chevy93
-
- 12691 berichten
- 1243 stemmen
According to Quentin Tarantino and Roger Avary, Black Sabbath was the inspiration for Pulp Fiction.
Ik ben benieuwd.
AGE-411
-
- 10236 berichten
- 723 stemmen
Dit is ook de film waar Ozzy Osbourne en Geezer Butler de inspiratie vandaan haalden om hun band 'Black Sabbath' te noemen.
Met alle gevolgen vandien: een wereldband die voor altijd de rock en metalscéne zou veranderen was geboren.
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Dinsdag 13 september te zien samen met Blood and Black Lace (ook van Bava) in Cinema OT301 (Overtoom 301, Amsterdam). Inloop om half 8 en een kaartje kost 4 euro:
MovieSense Presents: Mario Bava double-feature filmavond | MovieSense - Online filmmagazine
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
De drie gezichten van angst
Gisteravond kreeg ik opeens weer zin in een oude vertrouwde Bava en vermits deze Black Sabbath de enige Bava was die nog geen review had gekregen (was ook mijn eerste film van de regisseur en het was alweer 4 jaar geleden dat ik hem had gezien) was de keuze snel gemaakt. En ik moet zeggen, dit zou misschien samen met Lisa and the Devil wel eens mijn favoriete Bava kunnen zijn.
Ik weet nog dat de eerste keer de film me een tikkeltje tegenviel. Het was allemaal wel vermakelijk maar het had niet het gewenste effect op mij maar gisteravond werd ik compleet weggeblazen. Black Sabbath opent meteen op een typische Bava wijze. We zien Boris Karloff staan in een surrealistisch kleurenbad en daarna kiest de regisseur ervoor om drie verhalen te tonen die op zich niets met elkaar te maken hebben. Het eerste verhaal (The Telephone) is een heerlijke thriller die misschien ietwat traag op gang komt maar dit zonder twijfel goed maakt met een paar heerlijke suspense momenten. Ik blijf het altijd knap vinden om een verhaal zo te laten boeien terwijl het zich maar één locatie afspeelt. Het tweede verhaal (The Wurdulak) is misschien wel het interessantste van de drie doordat Bava zich hier helemaal kan laten gaan. Een Wurdulak, een oud stadje, een herberg en wederom de heerlijke suspense die de regisseur zo eigen is. Het kleurgebruik ziet er weer prachtig uit en ik weet direct weer waarom ik fan ben van Bava. Het derde verhaal (The Drop of Water) stond in mijn herinnering ten boek als een serieuze afknapper maar daar was gisteravond niets van te merken. Alleen ontzettend jammer dat het lijk er zo enorm fake uit ziet... Vreemd eigenlijk als je bekijkt dat het door dezelfde man is gemaakt (de vader van Bava trouwens!) als het hoofd van de bandiet uit het 2e verhaal. Als dit er iets beter had uitgezien, dan had de film sowieso zijn 4.5* verdiend maar nu twijfel ik nog een beetje. Dat einde met Karloff is trouwens te geniaal voor woorden. Ik wist dat het nog ging komen van mijn vorige kijkbeurt maar het werkt nog altijd.
Bava weet trouwens ook altijd wel zijn actrices te kiezen. Vaak zijn het niet de beste actrices maar net zoals in de Hammer films zijn het praktisch allemaal enorm mooie vrouwen en dat werkt perfect in dit soort films. Maar het zou fout zijn om dit slechte actrices te noemen want dat zijn ze zeker en vast niet. De bijrol van Karloff is trouwens één van de vele must-see redenen. Velen zullen hem alleen maar kennen als Frankenstein (zijn rol hier was ook de enige rol waar hij een vampier in speelt) en meestal verbleken zijn andere rollen in vergelijking met Frankenstein. Hier is dat zeker en vast niet het geval want Karloff is hier enorm goed op dreef. De make-up ziet er erg geloofwaardig uit maar ook de acteur lijkt het beste van zichzelf te geven. Oorspronkelijk was hij alleen maar in de film terecht gekomen doordat hij nog onder contract was met American International Pictures die de film produceerden. Interessant weetje misschien is dat de legendarische groep Black Sabbath zijn naam hier vandaan haalde. In 1963 bestonden ze nog onder de naam Earth en tijdens een optreden in een kleine pub in Burmingham viel het hun op dat er een veel langere rij stond aan de cinema aan de overkant van straat dan bij hun optreden. De film die toen speelden was deze en de groepsleden besloten toen van naam te veranderen omdat ze dachten dat horror voor ticketverkoop zorgde. Wie zich ook maar een beetje in het muziekgenre heeft verdiept weet wat voor een groep Black Sabbath later is geworden.
In tegenstelling tot de meesten vond ik het eerste verhaal wel de moeite. Heerlijke suspense gevolgd door een geweldig tweede verhaal en afgesloten met een erg sterk derde verhaal. Alleen jammer van het overduidelijk fake lijk maar dat deert de pret maar een klein beetje. Bava is meester in het sfeer scheppen en levert visueel prachtig werk af. Moet toch maar dringend eens werk maken om de rest van zijn oeuvre te verzamelen.
4*
alexander038
-
- 885 berichten
- 1222 stemmen
Ik vond het eerste verhaal ook nog wel aardig hoor, maar het tweede en derde verhaal stegen
er inderdaad ver bovenuit.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
De (Engelse) titel leverde in ieder geval de bandnaam voor een legendarisch bandje uit Birmingham.
Horrordrieluik ingeleid door Boris Karloff. Nadeel zoals altijd dat (iets minder dan een ) half uur per verhaal wat weinig is om veel spanning en thrills op te bouwen.
We beginnen met een soort van Giallo-filmpje (including de gebruikelijke leren handschoenen) in een inmiddels vrij vaak vertoond verhaaltje over een vrouw die per telefoon bedreigd wordt. Laat helaas nauwelijks een fatsoenlijke indruk achter ondanks de in het genre eveneens gebruikelijke twist op het einde.
Vervolgens een interessante variant op het bekende vampieren-thema. Klassiek verhaal met Karloff als vampieren-jager die terug komt naar zijn familie, maar is pa Karloff nu zelf niet inmiddels een vampier geworden? Aardige klassieke horror.
Laatste verhaal is iedereen het wel over eens: stukje klassieke horror. Visueel prachtig en gruwelijk eng. Verpleegster steelt ring van net gestorven medium maar zal dit bezuren. Echt absoluut klassiek meesterwerkje en de reden om deze "Black Sabbath" te gaan zien.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Zowaar mijn eerste (Mario) Bava… Daar stond ik tijdens het kijken eigenlijk helemaal niet bij stil. Van zoonlief heb ik er al enkele gezien. Gelukkig liggen er van Mario nog enkele films klaar, want dit smaakte zeker naar meer. De interesse voor I Tre Volta Della Paura komt voornamelijk door Black Sabbath. Het verhaal over hoe deze legendarische metalband aan zijn naam komt is inmiddels wel bekend als ik deze topic doorlees, ik wilde het alleen nog even met eigen ogen bekijken. Overigens zijn er wel meer rock/metalbands die hun naam ontlenen aan horror/sf-films. Steve Harris van Iron Maiden schreef veel nummers over filmklassiekers.
In ieder geval is Black Sabbath een erg leuk drieluikje. Enkel The Telephone kon me maar nauwelijks boeien. Het beste is daarmee voor het laatst bewaard, maar na de zoveelste keer PRONTO schreeuwen in de telefoon, was ik het wel beu. Geinig slot, maar verder een vrij zwak filmpje. The Wurdulak is al een hele vooruitgang. Leuk, kort spannend verhaal met een toffe Boris Karloff, waarin de sfeer en de decors briljant zijn. Lekker spannend verhaal waarbij je als kijker heel goed weer hoe de vork in de steel zit. Dat het voorspelbaar is, mag de pret allerminst drukken.
Het hoogtepunt is ook wat mij betreft The Drop of Water. Ook hier weer die ijzersterke sfeer en de prachtige interieurs. Dit soort horror heeft automatisch een streepje voor. Heerlijk kort verhaal waarin het verloop zelf niet heel bijzonder is, maar het resultaat is ook hier weer lekker spannend. Met simpele effecten wordt een effectief heerlijk horrorsfeertje neergezet, wanneer de barones opduikt is het feest compleet. Erg goed gedaan! Dan is het eigenlijk jammer van het eerste verhaaltje, anders had ik hier zonder twijfel 4,5, misschien wel 5 sterren, gegeven.
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
een leuk drieluik waarvan het eerste deel wellicht wat beroerde verwachtingen schept voor de volgende twee episodes: het eerste deel is, naast niet spannend, ook niet echt bijzonder geschoten. Pas bij het tweede deel gaat de film echt van start in een prachtige set waarin een dracula-achtig wezen de boel komt terroriseren. Bava's prachtige cameragebruik, de indrukwekkende sets stelen vooral de show, aangezien het nergens echt origineel wordt.
Het derde deel is tenslotte de topper. Het deed me wat aan argento's inferno denken in termen van kleurgebruik (volgens mij was Bava dan ook special effects man of iets in die richting voor die film). Plottechnisch wederom nogal simpel. De hele film is dan ook niet echt de moeite waard als je op zoek bent naar een spannend verhaal. Het is dan wel weer de moeite waard als je zoekt naar spannende en mooie gotische beelden. Na het derde verhaal komt tenslotte nog een epiloog die je doet glimlachen, mocht je wat down zijn geworden van al die horror.
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
ik zie hier trouwens 2 regisseurs vermeld staan. Iemand enig idee wat de bijdrage was van Salvatore Billitteri?
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3131 stemmen
Wanneer je het over telefoonterreur in horrors hebt, denkt men al snel aan When a Stranger Calls of Scream. Ruim dertig jaar eerder kwam Bava hiermee al op de proppen in The Telephone. Zo slecht als sommige zeggen vind ik deze zeker niet. Door de mooie actrices en het enorm kitscherige apartement was er voortdurend wat te genieten. Het oog wil ook wat. Het segment begint best spannend, maar loopt helaas met een kleine sisser af. Toch genoot ik hier meer van dan het tweede segment.
Het tijdsbeeld waarin The Wurdalak zich afspeelt staat me sowieso al een beetje tegen. Visueel is het in orde met mooi kleurenspel en wederom een paar mooie actrices. Bava kiest ze altijd wel uit hoorde ik jullie zeggen, maar dit is pas mijn eerste. Als Karloff-leek moet ik zelfs Frankenstein nog zien, maar een goede kop heeft hij in elk geval al wel. Alleen zijn rol vond ik niet zo bijzonder. Mooie decors en een klassiek verhaal die niet zo veel indruk achter laat.
Gelukkig blijft het beste voor het laatst bewaard. The Drop of Water is een spookverhaal met erg veel sfeer. Het enorm grote landhuis dat bestaat uit vele felle kleuren is een perfecte locatie voor een dergelijk verhaal. Het medium ziet er angstaanjagend uit en kunnen veel horrorregisseurs die vandaag de dag met CGI werken nog een puntje aan zuigen. Simpel maar doeltreffend. Het cynische einde is de kers op de taart. Leuk!
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
He geinig, ik snap nu waar het idee van Treehouse of Horror-episodes van The Simpsons gebaseerd is. Of heb je vaker horrorfilms uit deze tijd die de structuur van drie losse verhaaltjes met daarvoor een introductie van één van de hoofdrolspelers, in dit geval de enige echte Boris Karloff? Hoe dan ook, het is best sfeervol en mooi gefilmd. Wat een decors inclusief spetterend kleurenpalet en ohja, ook nog knappe dames boort regisseur Mario Bava aan! Met de klassieke horrorverhaaltjes zit het qua spanning ook prima in orde. Het eerste verhaal betreft telefoonterreur, het tweede is een vampierenverhaaltje en het derde leert de kijker dat het niet sjiek is om van overledenen kostbare sierraden te stelen. Kortom leuk om dit eens te zien.
namingway24
-
- 1117 berichten
- 1403 stemmen
Wat een visuele (kleuren)pracht in deze anthologie-film van Mario Bava!
Vond ik het zwart/wit van Bava's Black Sunday goed voor de sfeer van die film, hier bepaald het gebruik van kleur in grote mate het succes van Black Sabbath Vooral in het laatste verhaal wordt het fraai gebruikt om de emotionele toestand van onze hoofdrolspeelster te verbeelden.
De versie die ik gekeken heb is uiteraard de originele, waarin bepaalde details zitten die de Amerikaanse release mist. Ook is de volgorde van de verhalen anders, maar in de Italiaanse versie werkt het het best. Het eerste verhaal is het minste, het tweede al spannender en het derde verhaal is de spectaculaire afsluiter.
Ik ga ook maar weer even vermelden dat de vrouwen in deze film bijna stuk voor stuk erg aantrekkelijk zijn, vooral de blonde vrouw in het tweede deel. Door het standaard gedubde geluid van Italiaanse films uit de periode kan ik over acteerprestaties niet al te veel zeggen, maar ik vond het wel overtuigend. Karloff is de grootste naam, en hoewel ook hij was gedubd sprak zijn gezicht boekdelen. De intro van de film en het laatste grappige stukje waren trouwens ook geweldig en had ik niet willen missen.
knusse stoel
-
- 3142 berichten
- 3751 stemmen
3,5* (naderhand geplaatst)
Black Sabbath; jammer dat het gesynchroniseerd is want als men dat niet had gedaan met de film die wij hebben gezien, was het een topfilm op zijn gebied. Griezelig, ook nu en dan enige horror en goede verhalen. Echt eentje uit de stal van "Hammer house of Horror" en de film voldoet dan ook aan die kwaliteitsnormen. Dus geweldig!
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Vreemd genoeg hanteert de Netflix-versie een andere volgorde die begint met het onbetwiste hoogtepunt: Drop Of Water. Toch wel jammer, dan krijg je toch dat nachtkaarseffect.
Overall (ik behandel het als 1 film) doet mijn tweede Bava het flink minder dan Black Sunday. Waar laatstgenoemde de tand des tijds fantastisch doorstaan heeft en nog oprecht beklemmend overkomt, is Sabbath in mijn 2014-ogen toch vooral een - letterlijke - poppenkast die ik in achteroverleunende positie aanschouw. Meer een geschiedenisles dan een ervaring, met andere woorden. Maar voor die tijd zal het vast baanbrekend zijn geweest, dat geloof ik direct.
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
De film trapt af met een weinig boeiende "telefoon thriller" waarin we zien hoe een vrouw gekweld word door een stalker die regelmatig naar haar belt. Tegenwoordig is een dergelijke verhaallijn niet bepaald vernieuwend meer, maar de uitwerking gaat er nog best redelijk mee door.
Het tweede verhaal is echter al een stuk interessanter. Een familie (waarvan Boris Karloff de vader speelt) maakt jacht op lokale bloedzuigende vampiers. Bava bewijst wederom dat hij erg goed was in het maken van gotische horrorfilms. Ook is het kleurengebruik erg interessant (vooral het groen) en zorgt dit voor een aparte sfeer. Dit deed mij ook gelijk aan Argento's eerste werken denken.
Het derde verhaal vond ik oprecht creepy. Vooral de make-up van de geestverschijning is erg effectief en draagt hier een grote steen aan bij.
De Italiaanse dub ging er ook nog wel mee door. De tussenscenes met Karloff als narator zijn wel verschrikkelijk, maar in de rest van de film stoorde het mij niet heel erg.
Mede door de visuele uitstraling door de kleurenpracht vind ik dit één van de betere Bava films die ik tot op heden gezien heb.
comely
-
- 310 berichten
- 60 stemmen
Als horrorliefhebber moet je deze film gezien hebben. Vooral de laatste 2 verhalen zorgen voor sfeervolle en spannende momenten.
Het eerste verhaal is teleurstellend, maar die heeft dan wel een segsssy actrice. Dus dat maakt het een beetje goed.
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Tussen mij en de gotische horror van Mario Bava wil het nog altijd niet vlotten.
Het beste verhaal is The Drop of Water (3.5*) in zijn magistrale eenvoud: jonge verpleegster (?) wordt op een regenachtige dag opgeroepen om naar het lichaam van een gestorven vrouw te kijken. Ondanks de gedateerde special effects en volstrekt voorspelbare opzet weet Bava een continu gevoel van dreiging vast te houden. Subtiele touches op de geluidstrack - lekkende kraan, piepende deuren, haperende grammofoon- vergroten het gevoel dat er elk moment iets staat te gebeuren. Op het beeld een uiterst sfeervol expressionistisch spel van schaduwen in combinatie met de vrolijke kleurenfilters van 'giallo' uit die tijd. Oog- en oorstrelend mooi.
The Telephone (3*) weet met een zwoele, jazzy soundtrack en rijk kleurenspel evenwel te verleiden om ons mee te nemen in zijn cinematografische schoonheid. Het uitgangspunt van de voyeur die elk detail via de telefoon doorseint is niet meer zo origineel door de speelse twist die Scream (1996) er ooit aan heeft gegeven, maar het blijft onverminderd een zinderende opzet van psychische terreur naar een vrouwelijke hoofdpersonage. Helaas slaat de opbouw een tikkeltje dood met een plotselinge plotwending als het hoofdpersonafe in een soort vagevuur terecht is gekomen. Iets minder dan twintig jaar daarvoor deed Dead of Night dat óók al, en daar werkte het echt een stuk beter.
The Wurdalak (3*) is een twijfelgevalletje. Het voelt als een ingekleurde versie van Bava's eerdere zwart-wit klassieker 'Black Sunday' (1960). Sfeervolle theatrale setting: oud kasteel in de mistige heuvels van Centraal-Europa. Verhaal is in lijn met de overbekende vampiermythologie van de mysterieuze vreemdeling die op bezoek gaat bij een aristocratische familie. Nadeel hier is dat de korte opzet niet genoeg ruimte biedt om de centrale liefdesgeschiedenis bevredigend uit te werken. Belangrijke wendingen zijn afgeraffeld en geven niet het idee dat ze onderdeel zijn van een meeslepend geheel.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Alice in den Städten
Roadmovie, 1974
23 reacties
Cani Arrabbiati
Thriller / Drama, 1974
35 reacties
Milano Calibro 9
Actie / Misdaad, 1972
23 reacties
Nain Souruzu
Drama, 2003
16 reacties
The Invisible Man
Sciencefiction / Horror, 1933
88 reacties
6 Donne per l'Assassino
Horror / Thriller, 1964
53 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.