Battle of Britain (1969)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog

geregisseerd door Guy Hamilton
met Michael Caine, Harry Andrews en Curd Jürgens

In mei 1940 verovert Hitler in korte tijd West-Europa, waarbij de Engelse troepen bij Duinkerken gedwongen zijn zich terug te trekken. Een chaos aan materiaal op de stranden achterlatend. In Engeland adviseert Sir Hugh Dowding de eerste minister Winston Churchill geen vliegtuigen en manschappen meer naar Frankrijk te sturen, mede omdat de verliezen te groot zijn. De Duitse Baron von Richter adviseert de Engelse consul Sir David Kelly in Zwitserland dat Engeland zich het beste kan overgeven. Maar daar is geen denken aan. Dan volgt een periode van betrekkelijke rust, een tijd die Engeland gebruikt om de RAF (Royal Air Force) weer op sterkte te brengen met nieuwe rekruten. De Duitse Reichsmarschall Hermann Goering is er van overtuigd dat de Engelsen niet opgewassen zijn tegen het superieure Luftwaffe, met name als zij de RAF op de grond kunnen uitschakelen. Engeland daarentegen vertrouwt ook volledig op een nieuwe techniek, de radar langs de Engelse zuidkust. Voor de Duitsers het eerste doelwit...

60 BERICHTEN15 MENINGEN

Bart Simpson
geplaatst op 12 juli 2009, 18:45 uur, permalink
Goede film. De beste film over BoB. Alleen een goede documentaire kan deze film overtreffen. Aanrader!

neo (crew)
geplaatst op 30 juli 2009, 18:00 uur, permalink
Vandaag pas ontdekt wat voor een bijzonder dvd uitgaven hier wel niet van is verschenen... Op de 2 disc dvd uitgaven kun je er voor kiezen om een versie met de toentertijd afgewezen score van Sir William Walton te bekijken of een versie met de vervangende score van Ron Goodwin. Kom maar op met meer van dit soort geweldige initiatieven!

avatar van Timmy757
geplaatst op 27 augustus 2009, 16:36 uur, permalink
Na herziening blijf ik nog steeds op 3*. De gevechts scenes zijn voor zijn tijd echt steengoed, (op bepaalde kritiekpuntjes na, er vallen bommen zonder dat er een vliegtuig te zien is) maar toch vond ik die gevechten na een tijdje eentonig worden. De personages zijn oppervlakkig, en vaak wordt er ook wat van de hak op de tak waardoor gesprongen en kon ik niet echt volgen wie nou in welk vliegtuig zat of wie neerstortte. Zoals ik al eerder zei, vind ik dat in deze film nauwelijks naar voren komt hoe slecht Engeland er voor stond. De piloten waren op de laatste scene na de hele tijd topfit, en sliepen zelfs thuis 😕 of ergens anders buiten hun vliegveld. En werden de Duitsers een beetje afgeschilderd als brokkenpiloten die niet kunnen schieten. Pluspunten waren dan wel weer dat iedereen zijn eigen taal sprak, en de geweldige muziek die je goed weet wakker te houden.

avatar van ThaMovieVoter
geplaatst op 15 november 2009, 20:14 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb aan deze film ook gemengde gevoelens overgehouden.

Pluspunten:

- De cinematografie en effecten (magistrale luchtgevechten, strand van Duinkerken)
- Gebruik van miniatuur niet te zien;
- Authenticiteit (Duitsers spreken Duits, personage Göring en toespraak van Hitler erg overtuigend, vliegtuigen en militaire voertuigen accuraat)

Minpunten:

- Nauwelijks diepgang in de personages en veel saaie dialogen;
- Overbodige liefdesrelatie tussen twee officieren;
- Weinig emotie (Engelse officier toont nauwelijks verdriet wanneer zijn vrouw en kinderen omkomen tijdens een bombardement)

Deze film leunt met name op de sublieme cinematografie, waar hedendaagse CGI niet aan kan tippen. De luchtgevechten zijn daarom wonderschoon in beeld gebracht en erg indrukwekkend. Helaas komen de tussenstukken veelal oppervlakkig en gehaast over en zijn er veel stereotype personages en clichés. Ik twijfel erg tussen 3 en 3.5 sterren.

avatar van Justinw
geplaatst op 27 december 2009, 3:00 uur, permalink
Degelijke oorlogsfilm.

De gevechten zijn uitermate goed in beeld gebracht, en gelukkig krijg je er zat van te zien. De effecten zijn voor die tijd grandioos, en al het materieel is ook prachtig.

De toespraak van Hitler is echt supergoed gemaakt. En je merkt aan veel dingen dat dit wel groots is aangepakt.

Maar de overvloed aan personages, kleine drama's en dialogen voegen vrij weinig toe. Dit is dan ook een groot minpunt. Als je vliegtuiggevechten zoekt ben je hier aan het juiste adres. Maar voor de rest bied de film vrij weinig aan.

Omdat de vliegtuig battles grandioos zijn toch een welverdiende 3
* * *

avatar van Betamax
geplaatst op 14 februari 2010, 8:52 uur, permalink
Deze wou ik altijd al eens zien.
Nu op blu-ray en ongeloofelijk wat een scherpbeeld en dat voor een film uit 1969.
De gevechten vond ik dus niet goed in beeld gebracht. Als je goed keek zag je dat er ontzettend veel herhalingen tussen zaten.
Zoveel zelfs dat ik het vervelend vond.
Maar op dat punt na een prima film.

avatar van akira124
geplaatst op 24 februari 2010, 10:41 uur, permalink
Voor een film uit 1969 ziet het er allemaal prima uit! Ondanks zijn 2 uur word deze film nergens langdradig.

avatar van movie acteurs
geplaatst op 1 juli 2010, 19:08 uur, permalink
Mooi geschoten oorlogs film. Deze verfilming van helden uit de Engelse luchtmacht is zeker goed gelukt. De toespraak van Hitler is ook zeer goed gemaakt en overtuigend. Sowieso deed de cast het hier zeker niet slecht. Mooie oorlogsfilm van Guy Hamilton die oa ook wat Bondfilms maakte. 3,5.

geplaatst op 9 augustus 2010, 20:43 uur, permalink
Ondanks een pak bekende Britse acteurs en ondanks een interessante periode om te beschrijven geen grootse film.
Wat geveinsd ware inpak op het familieleven tijdens de bange dagen in London en wat flauwe romance maar niets betekenisvol.
De gevechtsscènes maken wel indruk maar meestal is het moeilijk te volgen om wie of wat het gaat.

avatar van mnrk
geplaatst op 2 november 2010, 21:12 uur, permalink
Nog steeds een prima oorlogs film ....

De gehele cast in deze film is dik in orde. Het gewoon praten van Duits in deze film is helemaal goed gedaan (kunnen ze tegenwoordig nog iets van leren).

De lucht gevechten zagen er ook goed uit ( film komt toch uit 69 ) en ook de gehele aankleding van alles was goed.

avatar van Minotaures
geplaatst op 16 januari 2011, 20:30 uur, permalink
Redelijke klassieker.

Eén van mijn favoriete genres: oorlog. Ik probeer dus zo veel mogelijk films die mij wat lijken ervan te kijken.

Tot zover hebben weinig films mij teleurgesteld en tot zover kan ik ook op de conclusie komen dat de beste onder die genre wel de klassiekers zijn.

Dit is het eerste 2de WO film waarin luchtgevechten de rol nemen. Het was dus even wennen voor mij om vliegtuigen i.p.v. tanks te zien. En zo zijn de luchtgevechten tussen de Duitse Luftwaffe en de Britse RAF goed en duidelijk op beeld gezet. Vliegtuigen en andere zien er goed uit. Een echte klassieker.

Voor de rest was het niet al te geweldig en is deze oorlogsfilm niet een film die ik al te vaak zal zien.

avatar van RuudC
geplaatst op 27 augustus 2011, 15:27 uur, permalink
vliegtuigfilms maak je met echte vliegtuigen of anders schaalmodellen. The Battle of Britain maakt gebruik van beide. Met uitzondering wat de meeste explosies en knip-en-plakwerk (waardoor er soms wel heel makkelijk extra vliegtuigen in de lucht lijken te zitten) ziet het er ontzettend realistisch uit. De luchtgevechten zijn fraai en in tegenstelling tot moderne films niet overdreven spectaculair. Een ander positief punt is dat de film echt om de slag zelf draait. De personen zelf leren we niet kennen, maar wel hoe zij over bepaalde zaken denken en ervaren. Daardoor staan ze volledig in dienst van het verhaal. De film is een mooi verslag van de zomermaanden van 1940. Dat de film behoorlijk verouderd is, verhoogt op een of andere manier de authenticiteit. Een geluk bij een ongeluk zou je het kunnen noemen. Na verschillende keren opnieuw gezien te hebben, mag ik er nog altijd graag naar kijken. Het slotgevecht is prachtig. De schelle, klassieke muziek versterkt de chaos. Ontzettend knap gedaan.

geplaatst op 27 augustus 2011, 15:41 uur, permalink
Ik mag er van tijd tot tijd ook graag naar kijken. Een heel mooie scène heb ik altijd gevonden als zo'n Duitse Heinkel stuurloos over Londen vliegt .... Zal wel inderdaad knip/plakwerk zijn maar toch .... indrukwekkend.

avatar van RuudC
geplaatst op 27 augustus 2011, 16:00 uur, permalink
Ik denk eerder dat daar schaalmodellen voor zijn gebruikt. Het zag er in ieder geval wel realistisch uit. Ik zie toch echt liever dat dan moderne CGI. Het knip en plakwerk is heel duidelijk te zien op momenten waarin er op de achergrond eskaders vliegen. Let er maar op wanneer de camera's wat op en neer bewegen, want eskaders op de achtergrond bewegen vrolijk mee.

avatar van Decec
geplaatst op 7 september 2011, 20:25 uur, permalink
Een redelijke oorlogfilm...
Wel goed verhaal, maar niet zo echt spannend...
Prima acteerwerk...
Wel leuke bekende jonge acteurs zijn:
Michael Caine, Ian McShane, Christopher Plummer en
Edward Fox...
Prima opname uit jaartal 1969...

(geen HD, geen breedbeeld, geen 4:3, nog kleiner...)

geplaatst op 18 september 2011, 17:27 uur, permalink
leuk om een keer weer te zien net op belgie 1, maar jammer dat film niet in breedbeeld was uitgezonden.

avatar van wibro
geplaatst op 18 september 2011, 20:52 uur, permalink
Redelijke film en ook niet meer dan dat. De luchtgevechten zagen er best wel realistisch uit maar daar deze film voor het grootste gedeelte alleen maar bestond uit luchtgevechten werd deze film voor mij op een gegeven moment wel erg langdradig. De speech van Adolf Hitler was voor mij dan ook een welkom intermezzo en dat de Duitsers gewoon Duits spraken vond ik een belangrijk pluspunt in deze film. Over het verhaal zelfs was ik minder enthousiast en ik heb er ook mijn twijfels over of het allemaal wel klopt met de historische feiten. Dat twee Duitse piloten een bombardement op London uitvoerden zonder hier van hogerhand opdracht te hebben gekregen en zich daarvoor in Berlijn moesten verantwoorden wil er bij mij niet helemaal in. De gevolgen daarvan logen er trouwens niet om.
Het beetje romantiek in deze film of wat er daar voor door moest gaan kon beter achterwege gelaten worden. Er was nauwelijks diepgang in de personages en als drama stelt deze film dan ook helemaal niets voor. Echter, als documentaire over een stukje geschiedenis van de 2e Wereldoorlog des te meer, enkele onjuistheden daargelaten.

avatar van Uzza_Sparta
geplaatst op 18 september 2011, 22:07 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few" - Winston Churchill

🙇

tijdens de Battle of Britain hadden de geallieerden 446 en de Duitsers 3089 verloren! 😱

wibro schreef:
..... Over het verhaal zelfs was ik minder enthousiast en ik heb er ook mijn twijfels over of het allemaal wel klopt met de historische feiten. Dat twee Duitse piloten een bombardement op London uitvoerden zonder hier van hogerhand opdracht te hebben gekregen en zich daarvoor in Berlijn moesten verantwoorden wil er bij mij niet helemaal in. De gevolgen daarvan logen er trouwens niet om.....

zo ver ik weet is deze film een waarheidsgetrouwe afbeelding.

of die twee Duitse piloten die eerste bombardement op London uitvoerden kan niemand met zekerheid zeggen, maar vanwege die grote blunders van Goring was het uiteindelijk wel zo verlopen. Sterker nog, toen Goring uiteindelijk vertrok in die trein was het in het echt nog absurder verlopen...

The scene of Göring accusing Kesselring of betrayal as his train departed was based on a real event. In the actual event Göring had left in such a hurry that electrical and telephone wires between train and the station building were left connected. These were broken and left trailing from the carriage when the train departed. Director Guy Hamilton had wanted to include this in the scene but thought it would look too comical.

Voor deze film hadden ze ook behalve die scenes met de Stuka's echte vliegtuigen gebruikt

"27 Spitfires in various degrees of repair were found for the film, 12 of which could be made airworthy. Only six Hurricanes where found, three of which were made flyable. The Messerschmitt 109 where all retired from the Spanish Air Force. The production company bought them all, about 50 of them, and put 17 of them back in flying condition. They are in the movie flown by Spanish Air Force pilots, and members of the Confederate Air Force. The 32 Heinkels, with crews, were on loan for free from the Spanish Air Force, where they still were used for transport and target towing. Two of them were eventually bought by the production company and flown together with the 17 Messerschmitts to England for further shooting. The two Junkers 52 were also on loan from the Spanish Air Force."

source (met andere SPOILERS): Battle of Britain (1969) - Trivia - IMDb

avatar van Number23
geplaatst op 19 september 2011, 1:03 uur, permalink
Volgens mij was dit een hele dure film voor die tijd, want als je ziet hoeveel er kapot gaat. De gevechten worden na een tijdje saai, want het is heel de tijd hetzelfde. Wat ik ook erg mis in de gevechten zijn rondvliegende kogels, je ziet ze niet. Okay misschien kon dat niet in 1969, maar het spectaculaire gaat er zo vanaf. Verder is het leuk om jonge versies van Caine, Plummer en McShane te zien, al is het acteerwerk matig. Zo worden zware emoties veel te luchtig benaderd.

geplaatst op 19 september 2011, 1:21 uur, permalink
Number23 schreef:
...Wat ik ook erg mis in de gevechten zijn rondvliegende kogels, je ziet ze niet. Okay misschien kon dat niet in 1969.....

volgens mij kon je ook geen rondvliegende kogels zien toen het echt aan het gebeuren was in 1940 😉

geplaatst op 6 maart 2013, 21:48 uur, permalink
Dick2008 schreef:
Stem ietsje verhoogd. Grootste minpunt in deze film is dat je tijdens de luchtgevechten niet meer goed ziet met welke acteurs je te maken hebt. De variatie in vliegtuigtypes is ook wat beperkt, maar misschien wordt zo'n film dan al snel te duur. Daar staat tegenover dat er niet al te veel bla bla bla is maar veel actie. Vrij lange film maar door redelijk tempo goed te doen. Heb hem een paar keer op tv gezien, dit keer op dvd en vond hem in zijn geheel toch mooi gefilmd, hoewel geen van de acteurs er echt uitspringt, daarom kom ik niet verder dan 3.5.
Bij het laatste luchtgevecht wordt best de indruk gewekt dat de Duitse overmacht eigenlijk te groot is. Je hebt dan een muzikaal gedeelte en het lijkt of er geen eind aan de strijd komt. Aan het eind zijn de piloten uitgeput wachtend op de volgende aanval die niet komt. Dus op het nippertje komt best wel wat uit de verf. Verder zijn films uit die tijd vaak 'heldenfilms'.

Dick2008 schreef:
Een heel mooie scène heb ik altijd gevonden als zo'n Duitse Heinkel stuurloos over Londen vliegt .... indrukwekkend.

Nu deze nogeens bekeken. De dvd is trouwens prima, maar dat is meestal zo met die van MGM/Fox.
Het was wel grappig om Christopher Plummer na The Sound of Music nu weer in deze film te zien. Die speelt als één van de weinigen nog het beste, maar toch springt werkelijk geen enkele acteur er echt uit, ondanks de vrij sterke bezetting.

De film start vrij matig en richting einde zwakt de film ook steeds meer af. Ik ben allang geen echte oorlogsfilm-liefhebber zie ik nou weer, dat neemt niet weg dat je zulke films dan niet kunt bekijken. Maar de film is wel erg mat. Hoewel de luchtscènes wel mooi zijn opgenomen, vind ik juist de grondscènes veel beter om te zien, alleen die worden er vaak wel heel slecht tussengelast. De speciale effecten zijn verder wel goed.

Aanvankelijk zijn de Duitsers zeer machtig en voor degene die er weer mee zit, ze praten Duits in de film, alleen het lukt ze niet om Engeland te verslaan. In hoeverre dat allemaal correct is weet ik niet, het interesseert me eigenlijk ook niet.
Na het eerste halfuur wisselt de film nogal, van saai en dan juist weer goed. Scènes tussendoor zoals de aanvallen van Duitsers op vliegvelden, de bombardementen op Londen, toespraken van Hitler en Göring........dat levert nog wel een hoop aardige beelden op. Wel wordt er een hoop gesnauwd aan beide zijden, of is het humor, of is het beide, ook niet helemaal duidelijk.

De Britten zouden naast Spitfires ook Hurricanes gebruiken. De Duitsers zouden ook massaal Junkers 88 en Dorniers inzetten maar niks te zien. In het begin Stuka's later alleen Messerschmidts en Heinkels. Die luchtscènes worden op gegeven moment wat eentonig. Wat dat betreft zijn de opnamen dat ze op de grond staan, dan wel opstijgen of landen ook weer leuker om te zien.

Matige film die vooral ook te lang duurt maar aan de andere kant toch ook weer niet slecht. Voor vliegtuigliefhebbers en de bedrijvigheid eromheen blijft het leuk om te zien. 4.0.

geplaatst op 15 maart 2013, 12:46 uur, permalink
Leuke in elkaar gezette oorlogsfilm, aardige luchtgevechten die op den duur wel wat te eentonig worden, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van filip500
geplaatst op 14 augustus 2013, 14:24 uur, permalink
😄voor 1969 geweldige luchtgevechten

avatar van badfans69
geplaatst op 17 december 2013, 18:49 uur, permalink

geplaatst op 30 december 2013, 14:10 uur, permalink
Verschrikkelijk saaie bedoening - ik hou ook gewoon niet zo van oorlogsfilms. De 2,5* is voor de indrukwekkende luchtgevechten, de massascenes en het feit dat twee van mijn favoriete Britse acteurs - Michael Bates en David Griffin hier een rol in spelen.

geplaatst op 22 maart 2015, 17:50 uur, permalink

Dick2008 schreef:
De dvd is trouwens prima, maar dat is meestal zo met die van MGM/Fox.

De film start vrij matig en richting einde zwakt de film ook steeds meer af.

De Ju52, transportvliegtuigen, zijn ook nog even te zien. (Ook zijn er 2 Hurricanes gebruikt)

Langdradige film, die geen succes was. Dit kan te maken met, aldus Wiki, de Vietnam-oorlog en de anti-oorlogshouding.
Die luchtgevechten gingen me ook vrij snel vrij vervelen. En hoewel hij twee uur duurde leek hij veel langer. Dit had toch allemaal wel korter gemogen. Ondanks de mooie luchtopnamen, zijn de grondscènes vaak beter. Zowel de Duitse kant, Göring, Hitler en begrijpelijk optimistische houding van Duitse piloten, die naarmate de film vordert steeds meer afneemt. De stemming bij de Engelse piloten is dit niet zo veel anders. Ook de scènes op de vliegvelden en met de burgerbevolking blijven boeiend om te zien. Vaak erg mooi geschoten en rijk gedetailleerd. Het Frankrijk-gedeelte had achterwege kunnen blijven. De scènes tussen Michael Caine en Susannah York voegen ook weinig toe. Ondanks sterke rolbezetting, krijg je met geen één een goede band. De Duitse piloten lijken in de lucht ook meer figuranten.
Zo'n film als deze, zouden ze nu toch niet meer zo snel kunnen maken. Met echte vliegtuigen (en modellen) die ze gebruikt hebben want dat zou nu weer met de computer gebeuren.
Heb er dit keer ook weer met gemengde gevoelens naar zitten kijken. Ze hebben er een te gedetailleerde film van gemaakt. 4.0

avatar van james_cameron
geplaatst op 6 februari 2016, 9:47 uur, permalink
Dit oudje had ik nog niet eerder gezien, maar doet het nog prima. Vooral de vele luchtgevechten zien er heel goed uit, natuurlijk oneindig geholpen door het feit dat er vrijwel alleen maar echte vliegtuigen gebruikt zijn. Probeer die nu nog maar eens bij elkaar te krijgen! Op de grond is het helaas wel wat minder interessant allemaal. Het is hoofdzakelijk een komen en gaan van grote namen die niet zo heel veel te doen hebben en er is niet veel ruimte voor de ontwikkeling van de vele personages. Overigens wel leuk dat er flink wat aandacht wordt besteed aan de duitse kant van het gebeuren, compleet met akteurs die voor de verandering in de eigen taal spreken.

geplaatst op 1 mei 2016, 19:20 uur, permalink
Na een Bridge too far, deze ook maar weer opgezet. Maar veel verandering zit er niet in.
Dick2008 schreef:

Over de Blu-ray had ik eigenlijk ook gemengde gevoelens. Maar vergeleken met de dvd, die ik ook in bezit hebben gehouden vanwege de vliegtuigopnamen is het toch wel een hele verbetering. Alleen ook karig, zonder veel extra's verder. Maar grotendeels ziet het er toch helder uit en dat voor zo'n oude film. Alleen het brengt geen verandering in mijn mening van vorige keer.

Deftige film, die goed gedetailleerd is maar wat korter had gemogen. De grondopnamen blijven mooi, de luchtgevechten worden al gauw langdradig. Plummer speelt wel redelijk goed, maar Caine raak ik ook steeds meer op uitgekeken. De speech van Hitler blijft indrukwekkend en Göring wordt ook goed neergezet. Het toont ondanks de uiteindelijke verliezen, hoe oppermachtig Duitsland in 1940 nog was ook al blijft het spel van de acteurs voor het grootste deel oppervlakkig . 4.0

geplaatst op 2 juli 2016, 10:19 uur, permalink
Tarkus schreef:
Goede oorlogsfilm die in het rijtje past van films als 'Longest Day', 'A Bridge Too Far' en nog enkele andere filmen die in de jaren '60 zo populair waren.
Goede gefilmd, vooral de gevechtsscènes en de beelden van de gebombardeerde steden, o.a. Londen.
Een pluspunt aan deze prent is dat iedere nationaliteit zijn eigen taal spreek.. Duitsers - Duits, Polen - Pools enzoverder, iets wat heden ten dage in vele oorlogsfilmen nog wel eens over het hoofd wordt gezien en de geloofwaardigheid niet ten goede komt, dat is in deze prent dus niet het geval.
Hoewel de film ondertussen al zo'n 40 jaar oud is, is ie nog steeds de moeite waard om te bekijken, het moet indertijd wel een huzarenstukje zijn geweest om aan het nodige materieel, vliegtuigen en ander oorlogstuig, te raken.. toen had men immers nog niet de beschikking over computer graphic design.
Ook de verscheidene rollen zijn prima vertolkt, met enkele grote namen.
Kortom, een goede oorlogsprent die gebaseerd is op ware feiten.

Heb de film aangekocht op Blu-ray.
Heb weinig toe te voegen aan mijn eerste commentaar, ik blijf daar allemaal bij.
Maar de film heeft een mooie restauratie gekregen op dit schijfje, haarscherpe beelden en een prachtige sound.
Echt een aanrader om de prent te bekijken of opnieuw te bekijken.

avatar van W.V.
geplaatst op 5 september 2016, 13:35 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als je even de moeite neemt om deze paginas te lezen, dan valt direct op dat een paar fora leden het hebben over het niet verdiepen van de personage's, dat de luchtgevechten na verloop van tijd saai zijn en dat daardoor de film te lang duurt.
De film heet Battle of Britain, een van de belangrijkste militaire gebeurtenissen uit WO 2, daarin waren uitgediepte karakters niet zo belangrijk, standvastigheid en besluitvaardigheid werd van de daar ter zake toedoende figuren gevraagd en meer niet, dus is het logisch dat het draait om de luchtgevechten en de interactie tussen militair personeel.
En hoe zo is er geen ruimte voor persoonlijke zaken, denk eens even aan de vrouw die een verminkte medewerker in de plotroom ziet komen en daarbij dus geconfronteerd wordt met de risico's die haar man loopt. En wat denk je van de zorgen die geuit worden door Richardson na zijn gesprek met de duitse diplomaat. Of van Olivier wanneer hij wordt geconfronteerd met het feit dat de verliezen wel erg hoog worden.
Tegenwoordig worden er geen grote oorlogsfilms meer gemaakt die handelen over WO 1 of 2 en daarbij masale gevechtshandelingen moeten laten zien, des te knapper is het dus dat vooral in de jaren 60 prachtige films werden gemaakt als BoB of the longest day. Het probleem toen en ook nu voor de filmmakers is de getrouwe weergave van aan de ene kant de werkelijk gebeurde handelingen, maar ook om het juiste materieel ten tonele te voeren, reken maar dat ook heden ten dage er nog steeds puriteinen zijn die je onmiddelijk kunnen vertellen of er voer of vliegtuigen zijn gebruikt uit een verkeerde periode.
Wat dat betreft is deze film heel nauwkeurig, de gebruikte voer en vliegtuigen stammen inderdaad uit die periode, ook de gebeurtenissen kloppen. Grootste pluspunt is naar mijn inzicht Duitsers spreken duits en Engelsen spreken engels.
De film kent ook de nodige engelse onderkoelde humor, ook de duitsers laten zich op dat gebied niet onbetuigd, Von jetzt an heisssen wir Meier of vragen aan Goring of hij kan regelen dat ze de beschikking krijgen over engelse toestellen..
Ook het feit dat aandacht wordt besteed aan de internationale squadrons is een groot pluspunt omdat op die wijze ook eer wordt toegekend aan al die piloten uit andere landen.
Battle of Britain is gewoon een goede oorlogsfilm en wat mij betreft een absolute aanrader