My Cousin Vinny (1992)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jonathan Lynn
met Joe Pesci, Marisa Tomei en Ralph Macchio

De New Yorkse tieners Bill en Stan reizen door het zuiden. Wanneer ze per ongeluk iets meenemen uit een winkel zonder te betalen worden ze opgepakt voor een moord die ze niet gepleegd hebben. Ze kunnen geen advocaat betalen, en dus bellen ze de oom van Bill (Joe Pesci), die zegt advocaat te zijn en samen met zijn verloofde (Marisa Tomei) naar het zuiden afreist. Zijn talenten in de rechtszaal blijken echter een stuk minder te zijn dan hij de jongens deed denken.

avatar van Jordy
net gekeken. Vermakelijk fimpje, aantal zeer komische momenten en leuke rollen voor Pesci en Tomei (al vind ik die Oscar nogal overdreven). 3 sterren.

avatar van otherfool
Pesci is schitterend als cousin Vinny, maar Tomei steelt de show als zijn liefje. Ik leer net dat ze voor haar rol een oscar heeft gekregen, en ik kan het in retrospectie slechts met de Academy eens zijn.

Verder: leuke vondsten (het vroege wakker worden, de absurditeit van de hele zaak), geweldige dialogen (vooral tussen Pesci en Tomei), goede grappen (gevangenisscene), oftewel: erg leuk om naar te kijken. Nadeeltje is misschien dat de film iets te lang duurt, hoewel het niet geweldig hinderlijk was.

Judge: What are you wearing?
Vinny: Clothes..... I don't know what you mean....

daar moest ik wel erg hard om lachen...

Ik zet eens in op 3,5*

avatar van 606
Wat een film geweldige humor en dialogen.
Zeer goed verhaal en prachtig geacteerd.

4 sterren

avatar van Jack Sparrow
Leuke rechtbank film met een erg sterke Pesci. Jammer dat die man nog zo weinig films doet. Ook zijn verloofde Marisa Tomei levert een fijne acteer prestatie af. Grappig om te zien hoe hij zonder kennis van een advocaat zijn neefje en vriend moet vrijpleiten voor een moord die ze niet gepleegd hebben. Erg geestig dat hij totaal geen idee heeft hoe het er in de rechtszaal toegaat. Deed me veel denken aan het later gemaakte en even leuke Find Me Guilty.

3,5 ster

Was destijds best een leuke misdaad komedie met sterke rollen van Joe Pesci en Marisa Tomei die dankzij deze film min of meer doorbrak. En wat zag ze er heerlijk en aandoenlijk uit in deze film. Het verhaal is best aardig en er valt ook geregeld te lachen en dan vooral natuurlijk om Joe Pesci die in het begin heerlijk onwennig als advocaat in de rechtszaal staat te schutteren. Natuurlijk is de film ook behoorlijk cliché en in het tweede gedeelte ook wat flauw want het laat zich natuurlijk makkelijk raden hoe de film zal aflopen.

avatar van Sergio Leone
Amusant tussendoortje.

My Cousin Vinny kent een vlot begin met een geslaagde intro van Vinny de neef. Na een tijdje zakt het boeltje een beetje in met wat trage en zelfs lamlendige passages zoals de liefdesperikelen etc.
Gelukkig kan de film z'n niveau terug opkrikken vanaf Vinny de rechtzaal betreedt. Een vermakelijke finale volgt.

Joe Pesci is een acteur die mij niet altijd kan bekoren. Zijn opvliegende en vloekende rollen in Scorsese's films worden door velen subliem gevonden. Ik vind ze ook niet slecht, maar ik vind hem hier beter op dreef. Hij is menselijker, met een geweldig gevoel voor timing.
Over de bijrollen valt overigens ook niet te klagen. Een jonge Marisa Tomei is dan nog een zwakkere schakel (vooral dat rare accent doet haar een beetje de das om), maar is als eye candy met glans geslaagd.

De speelduur is misschien een tikkeltje te lang, waardoor het middenstuk niet genoeg kan boeien. De lange finale in de rechtzaal maakt dat echter goed, met dank aan een fantastische Joe Pesci.

"Counselor, do you wish to make an opening statement?"
- "Uh, uh, ... everything that guy just said is bullshit. Thank you."

Prachtige komedie, rijkelijk gevuld met hilarische dialogen en one-liners. Joe Pesci en vooral Marisa Tomei (een terechte Oscar) zijn in topvorm, maar ook de vertolkingen van Fred Gwynne (de rechter) en Austin Pendleton (de toegewezen advocaat) mogen er zijn. Zonder meer een van de betere Hollywood-komedies. Een film, die ook na een paar keer kijken nog steeds niet verveelt.

"I got no more use for this guy."

Een iets te trage komedie, met droge, onbenullige en knotsgekke humor over misverstanden die bovendien nogal wat tijd nodig had om op gang te komen. De productie moest het dan ook geheel van de beide hoofdrolspelers, Joe Pesci en Marisa Tomei, hebben die fris en vaardig speelden.

avatar van Vinokourov
Alleraardigste komedie die helaas naar mijn smaak wat onevenwichtig is. Twee onfortuinlijke jongens, Bill en Stan, worden per abuis opgepakt en in de cel gezet met de beschuldiging dat één van hen een moord heeft gepleegd. Eentje regelt een oom (Joe Pesci) die voor advocaat moet doorgaan en de twee jongens moet vrij pleiten in de rechtbank. Pesci krijgt samen met een jonge Marisa Tomei erg veel screentime, terwijl de verhaallijn rond Bill en Stan me ook nog wel de moeite waard leek.

Anyway, het wordt vrij vlot formule-werk. Joe Pesci kan er eerst niks van en slaat een pleefiguur in de rechtszaal, maar de afloop laat zich wel raden. Desondanks toch een vermakelijke film, die wel lekker wegkeek en Joe Pesci is toch wel tof om te zien in dit soort rollen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Joe Pesci op de top van zijn carrière en dat is goed te merken in deze film! Het speel plezier spat er gewoon vanaf en het mag duidelijk zijn dat grotendeels Joe Pesci de film naar een hoger niveau weet te tillen.
Het nadeel van de film is dat hij eigenlijk net een tikkeltje te lang duurt, maar gelukkig krijg je in ruil daarvoor wel meerdere erg leuke scenes!
De hoogtepunten zijn voor mij toch wel dat hij 200 dollar gaat innen en natuurlijk de scenes die zich afspelen rond een uur of 5 in de morgen.

Ik neig erg naar een 4, maar omdat de film hier en daar helaas wel wat kracht verliest hou ik het voorlopig op een dikke 3,5.