Stealing Beauty (1996)

Italië / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Bernardo Bertolucci
met Liv Tyler, Jeremy Irons en Joseph Fiennes

Nadat haar moeder zelfmoord heeft gepleegd reist de 19-jarige Lucy Harmon naar Italië om haar portret te laten schilderen. Ze heeft echter nog een reden om te gaan: ze wil de band met Nicolo Donati aanhalen, een jongen op wie ze vier jaar geleden verliefd werd. Ook probeert ze een raadsel in het dagboek van haar dode moeder op te lossen, om zo haar vader te kunnen vinden.

avatar van Decec
Een redelijke drama/romantiek film...
Actrice Liv Tyler speelt wel goed...
Het is geen (gedeeltelijk) romantiek, maar (gedeeltelijk) erotiek, vind ik...
Prima camerawerk...
Maar geen moeite waard...

avatar van Fran
Ik vond dit een heerlijke film om naar te kijken. Onder andere ook door de schitterende setting in Toscane. Maar ook het idee. Ik had ook graag op mijn 19e een keer in een kunstenaarsgezelschap in Italie gezeten. Het verhaal zelfs stelt niet zo veel voor maar dat maakt voor mij niet zo veel uit als de sfeer goed is. Wel vond ik de vriendschap tussen Lucy en de stervende schrijver wel heel mooi en ook het moment dat Lucy haar vader confronteerd met het feit dat hij haar vader is. .

Het einde vond ik wat standaard. Uiteindelijk vind ze toch nog iemand aan wie ze haar maagdelijkheid verliest maar bijna heel de film is er weinig gedaan aan de verhaallijn tussen haar en what's his face. Waardoor ik een beetje het idee had dat ze maar iemand gekozen hebben om het klusje te klaren om maar snel een slot te kunnen krijgen. Ook wilt die vrouw (de vrouw van Lucy;s vader) opeens terug naar engeland terwijl er daarvoor geen sprake van was. Dat vond ik allemaal toch opeens te makkelijk verzonnen en te afgeraffeld.

Maar dat is het enige minpunt eigenlijk. Ik heb wel genoten van deze film.

Ik ben niet echt een Bertolucci-fan en de enige reden om deze film te zien was Stefania Sandrelli. Helaas voor mij heeft ze maar een bescheiden rolletje.
Bij gebrek aan een boeiend verhaal zijn de fraaie opnames van de Toscaanse omgeving, de poëtische sfeer en de soundtrack eigenlijk de beste bestandsdelen van de film.
Liv Tyler doet het niet slecht in de hoofdrol, maar de enige die echt een goed niveau haalt is Jeremy Irons.