Hawaii (1966)

geregisseerd door George Roy Hill
met Julie Andrews, Max von Sydow en Richard Harris

1820. Abner Hale, een strenge en humorloze missionaris uit New England trouwt met de prachtige Jerusha Bromley en neemt haar mee naar het exotische eiland Hawaï, waar hij de bevolking wil bekeren. De tegenstelling tussen de twee culturen blijkt echter te groot, hoewel Jerusha haar best doet de eilandbewoners te begrijpen.

avatar van speedy23
Nog voor er met het draaien werd begonnen, werd regisseur Fred Zinneman al vervangen door George Roy Hill. Ook Richard Harris gaf forfait, zijn rol werd overgenomen door Max von Sydow. Toch is het een magistrale film geworden, gebaseerd op een bestseller van James A. Michener. Dit is ook de eerste serieuze filmrol voor Gene Hackman...

Nee, Charlton Heston werd vervangen door Richard Harris.

avatar van speedy23
Oeps, sorry. Domme fout...

De leukste in deze film vond ik toch Julie Andrews. Beetje jammer dat die vent van d'r haar zo uitbuit, maar verder een mooie film. Het boek is ook goed!

lezertje
mariekjuh1982 schreef:

Michener is gewoon een top schrijver. Maar zijn beste verfilming is 'Sayonara' (1957) met Marlon Brando. (Ook een heel mooi boek trouwens).