Replicant (2001)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ringo Lam
met Jean-Claude Van Damme, Michael Rooker en Catherine Dent

Jake Riley werkt aan de "Torch"-zaak, een psychopatische seriemoordenaar die vrouwen en kinderen vermoordt, en ze na afloop in de brand steekt. De moordenaar belt Riley af en toe, en wanneer Riley met pensioen gaat heeft hij niemand meer om mee te "spelen". Riley krijgt een klus aangeboden van de NSA: een replicant (oftewel een kloon) van de moordenaar kan hem helpen om de echte moordenaar te vinden.

avatar van Captain Pervert
Ja ach, ik vermaak me altijd prima bij VanDamme films, je moet er ook niet teveel van verwachten. Ik vind zijn films van 10 jaar geleden erg aardig en spannend en spectaculair, maar de laatste jaren kan hij me niet meer boeien.

"Replicant" vond ik niet een hoogstandje maar wel erg leuk om te zien hoe VanDamme een keer een heel ander soort personage neerzet dan de "ik vecht liever niet, dat is tegen mijn principes, maar jullie dwingen me ertoe, dus breek ik al jullie botten" figuren die hij doorgaans speelt.

Ik was hem al bijna weer vergeten maar er is kennelijk nog hoop. Deze film is best spannend en leuk tijdverdrijf, verdient wel 2.5 sterren.

Trouwens, ik wacht nog altijd op een film met Jean Claude van Damme en Steven Seagal in de hoofdrol. Wat een badassmovie wordt dat!

Bijzondere film die ondanks een aantal hilarische scenes ('Calm the fuck down!' ook erg rauw overkomt. Het acteerwerk van van Damme is erg goed te noemen, zowel in de vorm van de badguy als in de vorm van de bange, kinderlijke kloon die moeite heeft zijn herinneringen als slechterik te combineren met een eigen identiteit. Michael Rooker was daarnaast in prima vorm.

Ondanks de rare sprongen (het klonen blijft wat vreemd) waren de vragen naar existentie en persoonlijkheid bij de replicant redelijk uitgewerkt en allerbelangrijkste: goed geacteerd. Ik denk dat deze film het in de bioscoop lang zo slecht nog niet gedaan zou hebben.

avatar van 606
Niet al te best maar daar buiten wel vermakelijk.
Acteren was toch redelijk.

3 sterren

avatar van patrick17
Net zoals Double Impact een dubbelrol voor Jean Claude van Damme.
Geen verkeerde film al is hij iets minder dan eerste genoemde.
De kloon van Damme speelt een meer dan prima rol.
De badguy is eigenlijk irritant maar heeft natuurlijk ook wel weer wat.
De laatste scene is met een dikke knipoog en dat valt zeker te waarderen.

3.0 *

avatar van StevenMighty
Altijd heel leuk een Van Damme film waarin hij een dubbele rol speelt. Vooral de scenes waarin hij met zichzelf oog in oog staat vind ik altijd gaaf en zijn in deze ook weer zeer goed gebracht.

De 2 personages die hij vertolkt zijn erg verschillend. De ene is een wrede seriemoordenaar, de ander een kloon daarvan, maar met een heel ander karakter en die nog niets van het leven weet.
Dat leid vaak tot zielige situaties door hoe er met hem omgegaan wordt omdat hij maar een kloon en wegwerpbaar is.

Het verhaal was goed en origineel bedacht, een beetje futuristisch maar tegelijk toch in deze tijd.
Over de andere acteurs was ik ook tevreden.

Heb me dus weer prima vermaakt met deze JCVD film.

4 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Verkwikkende pulp.

Replicant is een van de leukere actieflicks uit de lange rij waaraan Jean-Claude van Damme heeft meegewerkt. Waar de meeste van die films uitblinken in het ‘dertien-in-een-dozijn-gevoel’, kent deze actiefilm een aardig verhaaltje, alsmede uitvoering. Natuurlijk is dit geen hoogstandje, maar de rol van Rooker is erg vermakelijk en het feit dat Van Damme nu eens ondergeschikt is i.p.v. de held werkt verkwikkend. Lekkere pulp.

Goed.

In Replicant vertolkt Jean-Claude sinds lang nog eens een slechterik. En het moet gezegd, hij doet dat ook overtuigend. Bovendien speelt hij opnieuw een dubbelrol (de derde keer al) zodat we kunnen spreken over een typische Van Damme-film. Ook de aktie is daar niet vreemd aan.

avatar van Tommy De Vito
Na Maximum Risk hebben Lam en van Damme weer hun krachten gebundeld voor deze 'prima' actie film Replicant.

Van Damme zijn acteerprestaties zijn nooit geweldig geweest, maar in deze film acteert hij buitengewoon goed. Als schurk komt hij overtuigend over. De rest van de cast acteert ook voldoende.

Het verhaal is niet geweldig, maar heeft toch goed uitgepakt omdat de film genoeg vermaak en actie biedt. De vechtscènes zijn prima voorzien met genoeg geknok. De laatste vecht scene met twee van Dammes is goed in beeld gebracht! 3,5

Een typische B-film over het klonen van een mens, met zowel de nodige actiescènes als komedie delen, die wel weet te onderhouden/vermaken. Jean-Claude Van Damme neemt een dubbelrol voor zijn rekening: als rechtschapen goede kerel en als slechterik. Als acteur heeft hij zijn grenzen en hij laat het betere werk aan Michael Rooker over. De film heeft een opmerkelijke en hilarische scène in de keuken van een druk restaurant.

Matige bedoeling deze Jean-Claude Van Damme film, waarin hij wederom een dubbelrol speelt zoals in "Double Impact (1991)", die ik persoonlijk leuker en beter vond.

Het verhaal is niet alleen flauw, het stelt ook eerlijk gezegd weinig voor en wist me daarom mede ook nauwelijks te boeien. Sowieso vond ik de eerste drie kwartier tenenkromend slecht en zie je de goede Jean-Claude Van Damme (hij is de "replicant") letterlijk en figuurlijk acteren als een soort zwakzinnige. Daarna wordt de film gelukkig beter en zit er ook redelijk wat actie in en zelfs humor zoals de scene met de fraaie straatprostituee (gespeeld door Marnie Alton), waarbij de goede Jean-Claude Van Damme klaarkomt in zijn broek . Met die straatprostituee eindigt de film ook overigens.

Tussentijds komt het al een paar keren tot een confrontatie tussen beide (de goede en de slechte) Jean-Claude Van Damme's, maar de film eindigt (zeer voorspelbaar overigens) natuurlijk met een gevecht tussen beiden. Helaas stelt dat gevecht weinig voor en wie dat gevecht wint valt natuurlijk makkelijk te raden (vooral door hulp van detective Jake Riley). Jean-Claude Van Damme deed het nog enigszins verdienstelijk in zijn dubbelrol, maar de enige echte goede acteur in deze film is toch Michael Rooker in de rol van detective Jake Riley.

Niet meer dan een matige bedoeling deze flauwe Actie / Sciencefiction film en de beste films heeft Jean-Claude Van Damme toch gemaakt in de eindjaren 80 en de begin jaren 90.

avatar van Metalfist
Calm the fuck down

Wat is dat toch met Ringo Lam en zijn fascinaties voor dubbelrollen? Dit is nu de derde film die ik van hem zie en het is de derde keer dat hij besluit om zijn hoofdacteur een dubbelrol te laten spelen. Jackie Chan deed het in Twin Dragons en Jean-Claude Van Damme deed hetzelfde in Maximum Risk. Beide films kregen van mijn kant 2* dus ik moest bekennen dat ik er niet enorm hard naar uitkeek wanneer Lam hetzelfde trucje ging bovenhalen.

Zoals het spreekwoord echter zegt is derde keer, goede keer. Replicant is op narratief vlak dan ook net iets meer dan een tweelingbroer die opeens op de proppen komt aangezien Lam het op de science-fiction manier heeft aangepakt. Hoewel het gerommel met klonen hier en daar nogal vreemd en onlogisch oogt, is het best nog wel een leuk uitgangspunt. Wat overblijft is een strijd tussen een politie-agent en een seriemoordenaar met een moedercomplex. Niet al te veel bijzonders dus en Lam maakt er ook vrij standaard werkje van, maar ik vond het best nog wel een leuke zit. De foute bad-boy in de vorm van Garrotte/Sevard die het opneemt tegen de replicant om dan tot de conclusie te komen dat hun moves altijd hetzelfde zijn... Heerlijk foute scène! Sowieso wel een film met een paar grappige scènes zoals de replicant die een bende pooiers bij elkaar rammelt om dan op het einde van de film de prostituee terug te gaan opzoeken.

Voornamelijk gekocht dus vanwege Jean-Claude Van Damme. Voor de Muscles from Brussels was het dus ook al niet de eerste keer dat hij het tegen zichzelf ging opnemen (hij deed het reeds in Maximum Risk en ook al eens in Double Impact), maar ik blijf het wel een leuk gegeven vinden. Van Damme speelt langs de ene kant de meedogenloze killer en langs de andere kant de mentaal zwakke replicant. Twee uiteenlopende rollen en Van Damme geraakt zowaar met allebei weg. Michael Rooker neemt praktisch in zijn eentje de rest van de film op zich en doet dat ook nog wel vrij degelijk. Af en toe wat irritant, maar over het algemeen kan hij er nog mee door.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik toen ik deze film zag nog ietwat gedrogeerd was van de verdoving van een operatie dus wie weet vind ik het een verschrikkelijke film mocht ik hem opnieuw kijken. Soit, ik heb me er in ieder geval goed mee geamuseerd maar hoop toch eerlijk gezegd dat Ringo Lam het bij 3 films met dubbelrollen heeft gelaten.

Ringo Lam terug naar Amerika.

En weer aan de slag met JCVD. De film lijkt een doorslagje van Face Off. Een wat techy opzet waaruit dan een actiefilmpje gepuurd wordt. Maar Lam is duidelijk geen Woo en zijn acteursarsenaal is ook niet dat van Woo's Amerikaanse hoogtepunt.

Wie hoopt dat Lam met dit clone (oh sorry, replicant) verhaaltje aan het oude nature vs nurture debat een einde brengt komt van een kale kermis thuis, maar da's toch vooral z'n eigen schuld. Lam staat nu niet meteen bekend voor z'n sterk uitgewerkte verhaallijnen, wel voor de spectaculaire actie.

Jammer genoeg ontbreekt ook die een beetje in deze film. JCVD die tegen zichzelf vecht ziet er niet echt geloofwaardig uit en ook de andere actiescenes zijn niet bepaald van een hoog niveau. Enkel dan misschien het ziekenwagen moment dat er positief uitspringt.

Acteerwerk is echt belabberd. JCVD is zowel als bad guy en als replicant compleet idioot, Rooker weet het ook niet echt en de rest loopt er voor spek en bonen bij. Verhaaltje is te simpel, de actie niet spectaculair genoeg en visueel stelt het ook helemaal niks voor. Lam kan gewoon beter in Hong Kong blijven, die tripjes naar Amerika leveren zelden iets op, ook deze film is weer een sof.

avatar van Left4Dead
Erg slappe regie en zeer matig script. De regisseur maakte eerder films met JCvD, de houten klaas is niet echt geschikt voor vele rollen. Ook hier is dat duidelijk zichtbaar, de man is beperkt tot het uitdelen van klappen in een prent, andere rollen gaan gewoonweg niet. Ook Michael Rooker is maar een éénzijdige acteur en ook niet één van mijn favorieten.

Voor de JCvD-fan zal dit wel een lekker prentje zijn, voor een grote meerderheid zal het niet verder komen dan ondermaats. Maar is het nu allemaal helemaal verkeerd, nee want op een druilige dag als vandaag biedt het voor een leeg hoofd enig vermaak.

Mijn 2,5** blijven staan, low budget film met weinig om het lijf.