ad

Genre: Western / Komedie

Geregisseerd door: Andrew V. McLaglen

Met onder meer: John Wayne, Maureen O'Hara en Patrick Wayne

Over McLintock!

"Never such a tender love story! Never such a savage showdown! Never such restless natives!"

Veebaron George Washington McLintock (Wayne) heeft alles wat zijn hartje begeert; land, aanzien, een grote boerderij en veel geld. Het enige wat er ontbreekt is zijn vrouw die hem een paar jaar daarvoor heeft verlaten. George zal hemel en aarde moeten bewegen om zijn vrouw terug op de boerderij te krijgen.

imageimage

Louise Warren

Matt Douglas Jr.

avatar van Floris22

Floris22

Wat een lekkere film, niet erg hoogstaand maar heeft wat briljante scene's wat me een beetje doet denken aan Donovan's Reef. McLintock heeft ook weer een meesterlijke vechtpartij om van te genieten.

Een groot gedeelte van de film slaat niet echt ergens op maar er valt genoeg te lachen. Ook het eind is eigenlijk belachelijk maar erg leuk. 3.5*

avatar van Pacino88

Pacino88

Zeker onrealistisch in het echte leven, maar wel een hele vermakelijke productie. Patrick Wayne kan zeker acteren en meppen. Een grote familie film voor iedereen en van de Wayne family. O Hara ziet er zeker niet mis uit.

Die vecht scene is een van de betere, hoewel ze vaak uit niets ontstaan.

Dogie_Hogan

Prima cast, maar een vreselijke film. Leek meer een vader en zoon Wayne reunie met bekende acteurs die onder hunnen kunnen presteerden. Die knokpartij in de modder, flauwe innuendo's, voorspelbare "humor" en maar steeds van de trap afvallen, etc., etc. Enigste plus is Maureen O'Hara; met haar toen 43 jaar zag ze er erg verleidelijk uit.

En waar Wayne is, is natuurlijk weer Hank Worden... (de andere vaste Wayne maatjes Walter Brennan en Ward Bond waren blijkbaar verhinderd).

Taarten en eieren gooien moet je aan Laurel & Hardy overlaten.

Kortom 0,5*.

avatar van Pacino88

Pacino88

Ward Bond was toen al overleden, anders deed die ongetwijfeld mee. Walter Brennan is niet echt een Wayne maatje te noemen, Red River en Rio Bravo zijn de enige titels die ik zo kan noemen.

avatar van Barfly

Barfly

Onderbroekenlollige western.

Niet mijn pakkie an, maar niet helemaal onaardig.

avatar van armand 1

armand 1

Voor een film dat 47 jaar oud is toch geen slechte film,vele komedie's van nu zijn veel slechter.

avatar van tzan

tzan

veel belovend begin, daarna ging het van kwaad tot erger

tzan schreef:

veel belovend begin, daarna ging het van kwaad tot erger

avatar van movie acteurs

movie acteurs

McLintock! kon ik altijd al herinneren als een drukke, maar vooral flauwe western. De film heeft wel een dosis humor, maar voor mij is het een overdosis. Met name het einde en het modder gevechtje. Vaak komt het niet grappig uit de verf, eerder druk en vervelend. Zelfs al is de film best vermakelijk, is dat nog erg hinderlijk. Het echt grote pluspunt van deze film is Maureen O'Hara die ook hier geen teleurstellende rol neer zet. Jammer van de film. Ze zat in veel leukere/mooiere films. Met Wayne heb ik echt absoluut niks. Ook hij weet totaal niet grappig over te komen. Voor de rest is het eigenlijk een zwakke, maar ook best irritante western. 2,0.

avatar van Kr!kke

Kr!kke

Een western die zich zelf niet al te serieus neemt, zo lijk tme. Er zitten nogal veel domme dingen in (die soms grappig waren, maar die het ook soms totaal niet waren). John Wayne heeft wel een leuk personage om te spelen: een brombeer die al eens te diep in het glas kijkt en die bovendien niet te verlegen is om eens een straffe uitspraak te doen. Hij zet dat personage zeer goed neer, en het is ook eens iets anders dan altijd de pure held te spelen (wat ik van hem doorgaans gewoon ben). Wat betreft de rest van de personages, vond ik de Chinees en 1 van die indianen wel geslaagd als komisch typetje. Het verhaal heeft niet al te veel om het lijf, het is nogal simpel waardoor het soms wat langdradig werd.

• 20977 berichten

ARD (McLintock!, zaterdag 31 maart, 3:10 uur)

avatar van Metalfist

Metalfist

Swell party, where's the whisky?

McLintock behoort tot één van mijn allereerste John Wayne films. Het begon ooit met een aantal boxsets waar voornamelijk films uit de jaren '30 tussen zitten. De meesten zijn van Wayne's Lone Star periode en dat zijn praktisch allemaal films die de speelduur hebben van een goed uurtje maar tot mijn verbazing zat daar dan ook opeens McLintock tussen. Een film die de acteur eerder tegen het einde van zijn carrière maakte en die schijnbaar een komedie zou zijn met een vrij lange speelduur voor een komedie. En laat ik daar nu juist schrik voor hebben gehad want hoewel ik een enorme fan ben van Wayne, kon ik me hem niet echt in een komische rol voorstellen. Het werd echter wel eens tijd om de film te kijken want hij lag hier toch al erg lang.

En dat is eigenlijk uiteindelijk goed meegevallen. Vooral ook omdat hij hier eigenlijk niet veel anders doet dan gewoonlijk, namelijk de tough-guy spelen met een goed hart. Regisseur McLaglen maakt dan ook gelukkig niet de fout om Wayne als billenkletser af te schilderen want ik betwijfel of dat goed tot zijn recht had gekomen. Ik ben daar zelfs vrij zeker van want het slapstick einde waar McLintock zijn vrouw voor ettelijke minuten doorheen het stadje achtervolgt is niet zo enorm geslaagd. De langere speelduur valt trouwens ook nog enorm goed mee, zeker voor een komedie weet de film de aandacht goed vast te houden en blijft het allemaal vrij vermakelijk. De knokpartij halverwege de film is het hoogtepunt, nu hou ik sowieso wel van eens een lekker potje knokken in een film, maar ook het universele thema van venten die werkelijk geen snars begrijpen van vrouwen is een goede kapstok voor een aantal leuke scènes. Het blijft weliswaar allemaal redelijk voorspelbaar maar bon, dat durf ik wel eens meer met de mantel der liefde bedekken met dit soort oude films. Bizar trouwens dat dit oorspronkelijk bedoeld is als verfilming van The Taming of the Shrew van Shakespeare. Nu heb ik dat verhaal gelezen en eerlijk gezegd, ik zie het er toch niet in. Een Western is dit dan ook niet want geweren komen er amper aan te pas.

Let trouwens wel op met welke DVD versie je koopt. Die van mij komt uit een John Wayne collectie met zo'n 8 andere films maar er bestaat ook een reeks genaamd 'John Wayne Collection' die allemaal uit aparte films bestaat. Ik heb er daar zo'n 9 van geloof ik en degene die ik al heb gezien zijn van degelijke kwaliteit. Op mijn DVD ontbreekt het geluid in de laatste minuut en zijn de eerste minuten van barslechte kwaliteit. Dit is ondertussen mijn 29e film met John Wayne in de hoofdrol/bijrol en hij begint zich toch wel tot één van mijn favoriete acteurs te ontpoppen. De man straalt een heerlijk charisma uit en is in dit soort rollen dan ook perfect op zijn plaats. Het was ook al de 4e keer (van de 5) dat Maureen O'Hara meedeed en die tandem is dan ook enorm goed geolied. De wisselwerking is heerlijk om naar te kijken en O'Hara ziet er nog altijd verdomd goed uit. Voor de rest zitten er in McLintock nog wel een aantal leuke bijrollen zoals Running Buffalo en de mannelijke kok ten huize McLintock. Vrij racistische karikaturen eigenlijk maar wel leuk. Patrick Wayne, inderdaad zoon van, doet het trouwens ook niet slecht als Devlin.

Ik zag hier eigenlijk wat tegenop maar dat is onterecht doordat het resultaat er mag wezen, ik kan me in ieder geval meer vinden in de Imdb rating dan die hier op MovieMeter. Af en toe voelt McLintock wat gedateerd en niet-grappig aan maar over het algemeen heb ik me toch wederom geamuseerd. De combinatie Wayne en O'Hara werkt goed en daar wordt de film toch grotendeels door gedragen.

Dogie_Hogan

Blu-ray release op 27 maart 2013.

Dogie_Hogan

Review van de Blu-ray: geen subs.

BBarbie

Meer een komedie dan een western. Jammer van de uitgerekte slapstickscènes (bij de bouwplaats van de kolonisten, op de trap), want anders zou ik dit ongetwijfeld een erg leuke film vinden. Nu is het vooral een te vet aangezette klucht, waarin zelfs John Wayne letterlijk en figuurlijk kopje onder gaat. Dat geldt min of meer ook voor Maureen O’Hara, zij het dat zij op de momenten dat ze vuur spuwt haast van het scherm spat. Die scènes zijn dan ook zeer amusant, maar de rest van de film komt amper boven de middelmaat uit.

Tamelijk pijnlijke humor.

avatar van mjk87

mjk87

Komedie die nergens grappig is, maar wel best vermakelijk. Fijn sfeertje in dat stadje zo, veel leuke bonte personages en een heerlijke Wayne die helemaal in zijn rol van goedzak zit. Maar de twee uur zijn wel vrij veel en veel knokscènes worden te lang gerekt. De film leek me ook eerder een goed uitgangspunt voor een serie met kortere afleveringen. Ook omdat de film enorm chaotisch is en soms nergens heen gaat. Verder leuk om een Wayne-film in kleur te zien, maar helaas wel in enorm matige kwaliteit en ook weinig bijzonder in beeld gezet. 3,0*.

avatar van clubsport

clubsport

• 2039 berichten

een western komedie die veel meer komedie dan western is , helaas is het komedie gedeelte niet altijd even geslaagd en echt schaterlachen is er ook niet bij maar bij tijd en wijle toch wel lichtelijk amusant

er worden ook wat lichte drama elementen toegevoegd aan het verhaal en dat werkt het ene moment wel en het andere moment wat minder .

De ruzie tussen Wayne en Maureen O'Hara wat als een soort rode draad door het hele verhaal loopt boeit het meest en de eindscene waarbij ze billekoek krijgt omdat ze zich vaak als een verwende en arrogante onvolwassene gedraagd is best bevredigend (al was het maar omdat we zoiets in tegenwoordige films nooit meer zullen zien want feministes zouden hierover moord en brand schreeuwen)

avatar van mr rumson

mr rumson

McLintock! is een vermakelijke western .

Wayne die dit keer niet de stoere held speelt brengt het er niet slecht van af .

Maar de show word echter gestolen door Maureen O'Hara .

Ook is het leuk om een hoop bekende te zien in deze western .

Zoals Yvonne Decarlo die een leuke zuip scene heeft met Wayne .

Sommige scene duren net wat te lang waardoor ze minder leuk worden zoals met de trap.

Maar over het algemeen is dit een aardige western komedie .

avatar van Brix

Brix

Wie John Wayne met de Duitse (synchroon-acteur) stem van Ben Cartwright (Bonanza) wil horen spreken kan terecht bij NDR TV > 20:15 uur