Sleepwalkers (1992)

Alternatieve titels: Stephen King's Sleepwalkers | Sleepstalkers

Horror

geregisseerd door Mick Garris
met Brian Krause, Mädchen Amick en Alice Krige

Charles Brady en zijn moeder Mary verhuizen naar een klein dorp. Ze zijn Sleepwalkers, een soort moderne vampiers, die zich voeden met jonge vrouwen. Charles kiest Tanya uit als zijn volgende slachtoffer en vraagt haar mee uit...

m1chel
Leuk die cameo rollen voor John Landis, Tobe Hooper, Joe Danté, Clive Barker en Stephen King... Ik herkende Mark Hamill (Luke Skywalker uit Star Wars) zelfs aan het begin van de film. Heb deze vroeger nog in de Bioscoop gezien, en ik vind het nog steeds een prima film. Ik verlaag wel met 1/2 ster want ik betrapte de film op nogal wat foutjes. Zoals de microfoon aan het begin van de film die je in de reflectie van de politie wagen ziet... Desondanks nog een ruime voldoende hoor.

avatar van John Milton
Typische film die ik als tiener er leuk vond en achteraf behoorlijk slecht bleek te zijn. Slap verhaaltje, niet eng en slechte special effects.

Ik dacht ik zoek die Brian Krause eens op, die was in Return to the Blue Lagoon ook al niet echt goed, die zal intussen wel eens zonder werk zitten. Nou de beste kerel heeft in 2012 genoeg te doen.

avatar van Metalfist
Cop-kabob!

Ik heb altijd wel een zekere fascinatie gehad voor het werk van Stephen King. Zijn boeken ben ik zowat mondjesmaat aan het verzamelen, nu alleen nog de tijd zien te vinden voor ze ook eens te lezen, maar ook de vele verfilmingen wekken altijd wel mijn interesse. Vooral omdat daar erg sterke films tussen zitten maar ook wel eens regelmatig wat crap tussen zit dus je weet nooit wat te verwachten. Sleepwalkers behoorde in mijn herinnering tot de eerste categorie maar jammer genoeg is gisteren gebleken dat dat vandaag de dag niet meer klopt.

Mijn stem hier op de site dateerde van ergens midden 2008 dus je kunt nagaan hoe lang het eigenlijk geleden was dat ik de film nog had gezien. Bijna 5 jaar later en mijn smaak is dan ook wel wat veranderd maar ik vind het vreemd dat ik vroeger niet heb ingezien dat dit gewoonweg een vrij onsamenhangende film is. Ik ken het oorspronkelijke verhaal van King niet (is er eigenlijk wel een verhaal of heeft King gewoon het script geschreven?) maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het de bedoeling was dat dit zo vaag is. Geen idee wat de Sleepwalkers eigenlijk moeten voorstellen maar blijkbaar zijn het vampiers. Op zich geen problemen mee maar met vampiers die zich onzichtbaar kunnen maken en perfect in het zonlicht kunnen rondlopen heb ik toch wat meer problemen. Nu oorspronkelijk zouden vampiers geen problemen hebben met zonlicht maar ik ben daar ondertussen zo gewend aan geraakt dat dit me toch makkelijk ergert. Nog maar te zwijgen over hun merkwaardige angst voor katten natuurlijk. Qua effecten voelt dit ook enorm verouderd aan en heeft het de tand des tijds niet doorstaan.

Dit is echter nog wel wat draaglijk door een aantal leuke bijrollen. De interessantste bijrollen zijn die van Stephen King zelve, Tobe Hooper, Joe Dante, Clive Barker en Mark Hamill. Waarom die laatste vier ineens allemaal komen opdraven in de film is me eerlijk gezegd een raadsel maar bon, je hoort me niet klagen. Maar daar stopt het feest der herkenning niet want ook Brian Krause zal me voor altijd bijblijven als Leo uit Charmed. Daar doet die het dan ook wel wat beter dan hier dus dat is ook mooi meegenomen. Het fijnste aan de film is echter de toevoeging van Mädchen Amick. Wegens het succes van Twin Peaks (waar ze zowaar nog bevalliger is dan hier) begon ze in wat andere films op te draven en hoe zeer ze ook haar best doet, ook zij gaat uiteindelijk ten onder. Leuk ook om Ron Perlman nog eens te zien verschijnen, die man is echt nog altijd geen spat veranderd.

Mick Garris heeft blijkbaar een patent op Stephen King verfilmingen (ik tel er momenteel 6) dus ik zal hem nog wel eens regelmatig tegenkomen want The Stand en The Shining heb ik hier zelfs nog liggen. Als die echter van hetzelfde niveau zijn, dan vrees ik er echter voor want dit is niet het van het. De cast doet nog een leuke poging maar het vage verhaal en lelijke effecten zorgen ervoor dat dit gewoonweg niet voldoende is.

avatar van ReplicaF
Gaap... wat een domme film was dit. Zonde van het geld wat die film toen gekost heeft om te maken. 0,5 voor de redelijke effecten (tot op die rubberen pakjes na vond ik nog netjes gedaan eigenlijk.

avatar van John Milton
Alleen met de domestic box-office heeft hij zijn geld al terugverdiend, denk daar de verhuur en overseas bij en ze hebben zich kapot gelachen op financieel vlak.

Voor de rest heb je uiteraard gelijk, al moet ik bekennen dat ik deze toen ik veertien was best goed vond toen ik hem met een vriendje huurde op VHS

avatar van Gang_Star
Matige Stephen King verfilming. Acteerwerk is zwak, de sfeer is niet zoals gehoopt en de horror en spanning stellen op alle fronten teleur.

avatar van Basto
20 jaar geleden gezien. Nu weer. Vind het nog steeds een van de betere King verfilmingen. Waarom hebben we niks meer van die leuke hoofdrolspeelster gehoord?

Basto schreef:

Ze is wel bezig met van alles hoor, maar veel televisie...

Basto schreef:

Ze is wel bezig met van alles hoor, maar veel televisie...

avatar van knusse stoel
Metalfist schreef:
Cop-kabob!

Toch een reactie hierop: "The stand" is een redelijke film die je wel doorkomt, tenminste dat vermoed ik. Maar dan....."The shining", over welke hebben wij het hier?
Die uit 1980 met Jack Nicholson vond ik geweldig en dan had je later nog een uitvoering die bijna 4 uur duurde. Diezelfde volgt het boek meer maar was voor mij toch de nummer 2. Nicholson speelt de sterren van de hemel en de gehele film is boeiend! Vooral als ze later (hij en zijn eega) op de trap elkaar in het oog houden vanwege een uitbarsting van de heer des huizes. (trouwens, het boek van deze film is heel erg goed!, dus snel gaan lezen als je daar de tijd voor hebt, ik vond het een van de betere griezelverhalen die ik ooit gelezen heb!!!)
En snel beide films maar gaan kijken, vooral als je van goede horror houdt!

En "Sleepwalkers"? Ach, helaas worden de meeste boeken van King niet verfilmd zoals het hoort te zijn. De boeken (vooral de oudere) zijn prima, de meeste films zijn beneden dat niveau!
Voor "Sleepwalkers" een 6, dus 3*.

avatar van Metalfist
knusse stoel schreef:
Ik heb het natuurlijk over de versie van Mick Garris, dezelfde regisseur als van deze Sleepwalkers en The Stand.

avatar van Mr-Mcmovie
Cop Kebab !

Vroeger vaak gezien.
Nergens eng en oogt allemaal enorm goedkoop, maar het blijft altijd erg vermakelijk deze Sleepwalkers. Zelfs heel erg over de top allemaal.

Leuke cameo's voor John Landis, Clive Barker, joe Dante, Ron Perlman, mark Hamill, en Stephen King zelf (die dit verhaal schreef)

Vult toch een saaie namiddag.

avatar van Insignificance
Er zijn leukere kattenfilmpjes te vinden op het net. Eentje uit de pen van King die het doet met koddige humor en dat doet het meer kwaad dan goed. Op zich geen onaardig idee met deze malle Sleepwalkers (veranderende en vervagen is niet hun enige merkwaardige gedrag), maar je zit zo wel met een onnozel, dik aangezet sfeertje opgescheept. Dat wil wel eens wat aardigs opleveren, zoals de cop kebab, ja, maar verder is er weinig aan. Met de bloeddorstige taferelen wil het ook al niet erg vlotten, de rubber outfits zijn vooral mallotig. Clovis is de uitblinker.

avatar van Brabants
Persoonlijk vind ik de verhalen van Stephen King erg boeiend en zeer fascinerend. Helaas vind ik dit verhaal te infantiel en te weinig uitgewerkt. De oorsprong van de wezens is te weinig uitgewerkt en de zucht naar overleven te simpel neergezet. Erg jammer voor een schrijver van zo'n kaliber.

avatar van baspls
Weer een film die ik al heel lang had liggen. Toendertijd wilde ik hem eigenlijk alleen maar zien omdat de knappe Mädchen Amick erin speelt. Wilde de film eigenlijk gewoon weg doen, maar door de sfeervolle poster met katten (mijn lievelings-dieren) heb ik hem dan toch maar opgezet.

Sleepwalkers zijn kat-achtige vampiers die zich voeden met de ziel van maagden en alleen door katten kunnen worden gedood. Een moeder en haar zoon zijn Sleepwalker en hebben het voorzien op Tanya.

Mädchen Amick speelde eigenlijk maar matig, ontzettend kinderachtig hitsig tienertje en erg slecht in vergelijking met haar rol in Twin Peaks. Brian Krause acteerde haast komisch slecht. Alice Krige was wel redelijk, maar ik kon haar personage ook niet uitstaan. Verder was het acteerwerk toch niet heel verkeerd. Bovendien zit de film vol van leuke cameo's: Mark Hamil, Stephen King, John Landis, Joe Dante, Clive Barker, Ron Perlman en Tobe Hooper.

Stephen King schreef het verhaal speciaal voor de film (het is dus geen boekverfilming). Het concept vond ik erg fascinerend, maar het is nogal matig uitgewerkt. Zeker een van de mindere creaties van King. Het verhaal was nog niet eens het grootste probleem. Het is alleen ontsettend slecht verfilmt. De kills waren belachelijk absurd en het leek haast alsof ze komisch waren bedoelt (iemand die met een stuk mais wordt doodgestoken). De achtergrond is heel slecht uitgewerkt en het kabbelt allemaal maar voort. Bovendien probeert de film ook nog medelijden voor de sleepwalkers op te wekken, terwijl ik ze het liefst op de meest pijnlijk mogelijke manier zou willen zien sterven met hun rot koppen... Ondanks de komische toon is het overigens alles behalve een brave film, van insest tot pedofilie, King schuwt niets.

Er zitten een aantal vrij akelige shots in met katten die worden gedood of lichaamsdelen van katten die overal verspreidt liggen. Ik kreeg bijna een hartverzakking toen er een kat bij een berenval stond. Tijdens het kijken was ik toch erg bezorgt dat er niet lomp met de katten op de set werd omgegaan. Godzijdank heeft de American Humane (filmdierenbescherming) de film op de voet gevolgd en een pagina's dik verslag over de productie waaruit valt op te maken dat er acceptabel met de dieren is omgegaan.

De film is degelijk opgenomen, de gore is prima maar de special effects zijn toch wel ondermaats. De muziek valt erg uit de toon en komt vaak komisch over, al zat er wel een stukje in de soundtrack dat ik echt heel erg mooi vond. Boadicea van Enya, dat op het einde werd gebruikt, echt schitterend met die beelden van poezen en Amick eroverheen.

Dus een eindoordeel: Een zeer matige Stephen King-film. En dat is erg jammer omdat er gigantische potentie in had gezeten. Niets mis met de cast, die Mick Garris is gewoon een ongelofelijke prutser. Tobe Hooper, Joe Dante of Clive Barker hadden veel beter de regie opzich kunnen nemen... Ik geef twee-en-een-halve ster voor dat mooie liedje, het concept, de knappe Amick en Clovis de politiekat. Ik wordt er altijd heel verdrietig van als een film zo tegenvalt. Gelukkig zijn er wel twee goede Stephen King films met katten; het redelijke Cat's Eye en het fenomenale Pet Sematary (mischien wel de beste King-verfilming).

een hele leuke stephen king verfilming.al vaker gezien hij blijft goed.zoiezo ben ik stephen king fan .

avatar van GrobbekuikenXL
Erg matig. Sowieso geen echte King verfilming omdat hier geen boek van was. Alle korte verhalen van King die tot speelfilm zijn geworden stellen ook weinig voor. Wel grappig om keer te zien en verder weinig soeps.

avatar van John Milton
Alle korte verhalen? Niet alleen The Shawshank Redemption (1994) (een novella tel ik voor het gemak even als kort), maar ook Stand by Me (1986) is best kort?

avatar van GrobbekuikenXL
Ik bedoel de korte horror verhalen die tot lange film zijn bewerkt. De twee die jij noemt zijn goede films maar geen horror ! Silver bullet ook heel dun flutboekje eigenlijk dus die film is nog behoorlijk leuk. Films als sometimes they come back zijn echt op korte verhalen gebaseerd.

Behoorlijk ondergewaardeerd als je het mij vraagt. Misschien komt dat wel omdat de film als horror aangeprezen wordt, terwijl het eigenlijk meer een thriller is...