La Cité des Enfants Perdus (1995)

Alternatieve titel: The City of Lost Children

Frankrijk / Duitsland / Spanje
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet en Marc Caro
met Ron Perlman, Daniel Emilfork en Dominique Pinon

De slechte Krank en zijn hulpjes zijn gecreëerd door een gekke wetenschapper. Krank's probleem is dat hij gekweld wordt door het onvermogen om te dromen. Hij vindt het hierdoor nodig om de dromen van kinderen te stelen. Aangezien ze bang zijn voor hem krijgt hij echter alleen hun nachtmerries. Als de kleine broer van een circusartiest wordt ontvoerd, wordt Krank door hem opgezocht.

Net zo vreemd als de gemiddelde Fransman, maar dat kan ik wel waarderen. 3,5*

djelle
Grimmig sprookje met veel ronduit verbluffende visuals en intrigerende verhaallijnen. 'Een gestoorde wetenschapper die dromen steelt van kinderen' is een te gek idee om iets mee te doen op filmgebied. Ondanks dit alles, wist de film mij weinig tot geen empathie of sfeergevoel mee te geven. Niks mis met verregaande fantasie, maar een brein in een aquarium in een grammofoonspeler dat gekweld wordt door migraine doet mij evenveel als een teen in een computerscherm in een houtkachel die gekweld wordt door voetschimmel. Niet veel. De regelmatige speciale close-ups en scheve beelden doen voor mij ook af in intensiteit. Vaak past en werkt het wel erg goed (zoals bij de prachtige beginscene), alleen niet altijd en overal. Een overdaad aan (steeds gelijkaardige) arty farty effecten kunnen bij mij soms een averechts effect creeeren op de sfeer en me als kijker in een afstandelijke positie stellen.

Hoewel de audiovisuele pracht dus het enige aspect is die me echt kon bekoren, is dit toch voldoende om de film naar ruim 3 sterren te slepen. Tenslotte is het duidelijk een van de belangrijkste peilers van de prent, en is het meer dan indrukwekkend te noemen.

avatar van maxcomthrilla
Prachtige film waarin Jeunet en Caro weer volop hebben geëxperimenteerd met vele kleuren.

Na het sprookjesachtige Amelie weer een geweldig eigentijds sprookje alleen dan met vele grauwere kleuren en af en toe ook lekker grimmig.

Maar echt uitblinken deden de bizarre en bijna altijd grappige personages. De volgende creaties waren echt superieur: de 2 schooljuffrouwen, de vrouw van Krank en natuurlijk de veelzijdige personages gespeeld door Dominique Pinon.

De bizarre personages veroorzaakten veel hilarische situaties. Ik kwam niet meer bij toen Krank een charme offensief inzette jegens de kleine kindertjes! En hoe de 2 juffrouwen elkaar aanvulden....telkens weer. En hoe ze op hun harmonica een geweldig muzikaal hoogstandje ten gehore brachten. De duistere en gekke sferen kwam duidelijk van alle kanten op mij af en ik vond het echt prachtig.

De afsluiting is ook erg goed gedaan! Met dat eetgrage kind dat nog even een boertje laat Aangename verrassing! 4,5*

avatar van sjips
Avontuur / Science-Fiction
Deze aanduiding klopt niet helemaal
Het had beter kunnen worden aangeduid met fantasiefilm.
En dan nog nog een van de allerbeste in zijn soort.

een film om vaker te bekijken

Reinbo
Groteske fantasierijke film. Aan de ene kant vind ik 'm visueel gezien oerlelijk, maar toch zit ik vol bewondering te kijken naar de bizarre shots en art direction. Fijn filmpje. 4*

@maxcom, Amelie dateerd van vele jaren later dan deze, maar het doet deugt dat je beide hebt gezien, ook al was Amelie voor velen de eerste kennismaking met de wereld van Jeuet

avatar van Wouters
ik pikte deze p bij de Mediamarkt tijdens het IFFR en was zeer te spreken over deze fijne film. Bizarre karakters, erg fantasyrijk en een goede score. Heb geboeid zitten kijken.

Dikke 4*

Fantastische art direction en cinematografie, waar Jeunet terecht vaak om geroemd wordt. Het ziet er allemaal prachtig uit, over elk shot is nagedacht en de decors, kostuums etc. zijn prachtig. De personages zijn heerlijk, zo weggelopen uit een goede Gilliam film (gespeeld door de vaste Jeunet cast).

Toch mist deze film wat. Waarschijnlijk een hart en ziel. Vond het allemaal ontzettend afstandelijk (en dan niet van een bedoelt soort) en het kon me geen reet schelen wat er met de hoofdpersonen zou gebeuren, iets waarmee hij twee jaar later ook de vierde Alien film mee zou verpesten (hoewel die ook nog geholpen werd door een volslagen belachelijk plot). De haast (ook al onbedoeld, waarschijnlijk) pedofilische relatie tussen Perlman en Vittet, vond ik vreemd en slecht uitgewerkt.

Een film met twee gezichten dus. Misschien na verloop van tijd nog eens zien. Voorlopig 3,5 sterren.

avatar van Inland Rabbit
Geweldig. kan mezelf er helemaal in verliezen. Het idee voor hersenen in een aquarium in een oude geluidsinstallatie vind ook helemaal geweldig.

Deze film kan nog wel uit mn lijst gaan misschien. Ik hou van dat soort films, maar het had qua verhaal wel wat beter gekunt en misschien de karakters nog ietsje weirder. De duistere personages hadden van mij ietsje gemener gemogen. Ik heb Delicatessen niet gezien en aangezien ik gehoord heb dat hier hele aparte humor in zit, kan die deze film nog wel eens gaan vervangen.

avatar van keukenzout
Haha, zit ik laatst Amelie te kijken met mn lief, en ik vond echt dat het op city of lost children leek, dikke discussie, maaaar ik had toch gelijk: zelfde regisseur en acteur(s)

avatar van Inland Rabbit
Dit heeft toch een duisterder randje hoor. Maar ja, ze hebben een hele herkenbare stijl ja.

avatar van Boris75
Wow, visueel cq art was echt top. en ook de fantasie kon ik erg waarderen. alleen storend dat de film op bepaalde momenten een overdreven hoog 'bassie & adriaan gehalte' heeft. had niet gehoeven. geeft de film een 3.5.
desondanks ben ik onder de indruk van het vakmanschap van deze regisseur. ik verwacht nog heel veel van hem.

Boris75 schreef:
'bassie & adriaan gehalte'
Leg uit.

avatar van Boris75
soms is de film te kinderlijk. zoals bijvoorbeeld het gedrag van de 6 klonen/clownen. hun domme acties vinden kleine kinderen misschien leuk en ook hun overgedimensioneerde reacties en dito bewegingen.

okay, hij wil wellicht ook een jongere doelgroep aanspreken, maar dit lijkt me niet de manier. want voor kleine kinderen is de film niet zo geschikt. filmkeuring geeft leeftijd aan van 16jr. dat lijkt me weer iets overtrokken, maar goed.
vond het een beetje een vreemd geheel.

Tja, het is een sprookje voor volwassenen. Er zit humor in en over-the-top karakters. Om het dan meteen weer (hoor erg vaak die vergelijking bij werkelijk alle soorten films) B&A te noemen, vind ik kort door de bocht. Kun je van een hoop zeggen dat het een hoog B&A gehalte heeft (hoorde ooit die vergelijking zelfs bij the Maltese Falcon); alles dat humor of avontuur is, alle films die domme bad guys heeft, alles dat een vage connectie met het circus heeft of clowns, alles met robots met dikke rode lippen.

avatar van Boris75
inderdaad Mr Blonde, het zou verboden moeten worden.

Inderdaad, die kortzichtige (of juist ruimzichtige) vergelijkingen. Zo lust ik er ook nog wel een paar. Uiteindelijk is alles met elkaar te vergelijken. Een paar vage raakvlakken is niet genoeg.

uhmmm.. ja.
ik bedoel eigenlijk dat robots met dikke rode lippen verboden zouden moeten worden, alswel domme bad guys en clown acting.
jaah.. een leven zonder B&A. dat lijkt me wel wat.

Tja, ga niet overal smiley's neer kwakken zodat het obvious is dat ik een grapje maak. Word gewoon moet van B&A vergelijkingen, op deze site. Compleet onzinnig m.i.

avatar van Wouters
lees er gewoon overheen. Doe ik ook. De dag dat ik dat soort 'gelul' serieus ga nemen zal er echt nooit komen.

avatar van Twilight
Erg mooie film. Ik kwam er pas op het laatste moment achter dat de regisseur ook Amelie heeft geregisseerd. Maar de stijl is zeker te herkennen.
Leuk hoe het water steeds groenig was en in heel veel beelden ook wat paars was te zien, prachtig gedaan!
Camera standpunten vond ik ook heel goed gekozen. 4*

Ik hoop alleen dat de Franse versie goed te vinden is.

avatar van Lord Flashheart
Hoewel het voor mij een overdosis surrealisme was, bleef de film me wel van begin tot eind boeien. En dat vind ik dan toch de klasse van Jeunet, want andere volledig surrealistische werken van b.v. Lynch kan ik met moeite uitkijken. Niettemin hou ik na afloop van dit soort films altijd een naar en unheimisch gevoel over, zoals ik dat ook bij Dark City had, die me hieraan sterk deed denken. Nee, dan heb ik liever het vrolijker atmosfeertje van huppeldoos Amelie. Verhaal vond ik matig, maar vanwege mijn fascinatie voor de sombere sfeer en ditto kleuren toch 3***.

avatar van keukenzout
Hier ga ik voor opblijven, dat ik hem al 1999 keer heb gezien maakt niet uit. Ge-wel-dig!

avatar van Banjo
ik ben hem nu aan het kijken en ....wat de fuck is dit !!
nou ja door kijken denk ik maar..

avatar van Banjo
wat een vage houterige franse film!
maar het heeft ook wel weer zijn charme.
en hier moet je toch wel een liefhebber van zijn wil je er van houden.

3 sterren

avatar van psychonaatje
Fantastische film! Het ietwat vage begin (waar overigens later in de film telkens naar verwezen wordt) zorgde ervoor dat ik de nodige concentratie opbracht (terwijl ik me toch kon ontspannen), waardoor ik de hele sprookjeswereld goed op mij in kan werken. Daardoor kon ik het opbrengen om op wat details te letten, waar de film vol van zit. Alles is ook nog eens fantastisch in beeld gebracht. Alleen al dat shot van die kwijlende hond die naar die worst zit te staren! Ook de geweldige oorzaak-gevolg relaties die worden weergegeven, zoals de traan van Miette en dat gedeelte met die muis en de sleutel. Een hele film met dat soort vondsten, echt ongelooflijk. Deze film krijgt 4,5 sterren, maar zou bij een tweede keer kijken wel eens de volle mep kunnen krijgen.

avatar van BlueVelvet
Waar ik Delicatessen nog te pruimen vond, vond ik deze toch echt niet meer uit te zitten. Heb het wel gedaan natuurlijk, maar het laatste uur keek ik regelmatig op de klok. Een paar mooie beelden, maar verder een lange herhaling van irritante personages en slechte humor. Too much.

avatar van lucdecoster
BlueVelvet schreef:

Na 30 minuten heb ik de film afgezet dus geen stem.

avatar van Ambru
fijne film. Visueel oogt hij erg mooi.
3.5

avatar van Co Jackso
Visueel een prachtige film, maar helaas is dat niet genoeg voor een voldoende. Inhoudelijk kan de film mij namelijk totaal niet boeien. Waar het bij een film als Brazil nog aardig te doen was, bevat deze film teveel vreemde en gestoorde personages, gecombineerd met teveel "over the top" humor. Ook was de film op veel momenten lastig te volgen. Waarschijnlijk zal er nog diepere betekenis achter verschillende gebeurtenissen zitten, maar eigenlijk kunnen die betekenissen mij niets meer schelen.