La Cité des Enfants Perdus (1995)

Alternatieve titel: The City of Lost Children

Frankrijk / Duitsland / Spanje
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet en Marc Caro
met Ron Perlman, Daniel Emilfork en Dominique Pinon

De slechte Krank en zijn hulpjes zijn gecreëerd door een gekke wetenschapper. Krank's probleem is dat hij gekweld wordt door het onvermogen om te dromen. Hij vindt het hierdoor nodig om de dromen van kinderen te stelen. Aangezien ze bang zijn voor hem krijgt hij echter alleen hun nachtmerries. Als de kleine broer van een circusartiest wordt ontvoerd, wordt Krank door hem opgezocht.

Visueel spektakel en hier en daar een goede scene maken nog geen goede film.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
ben het met Jos eens

film deed me in uiterlijk (en ook in kwaliteit trouwens) nogal aan Vidocq denken. Logisch, aangezien regisseur Pitof (van Vidocq dus) hier de effects deed

avatar van Ramon K
Wat een ontieglijk lage score krijgt deze prachtfilm!! Caro en Jeunet schetsen in deze film een visueel adembenemende droomwereld gevuld met bizaare en absurde personages die allemaal vlekkeloos door de acteurs worden neergezet. Dit is gewoon een modern sprookje. Het is alsof de makers een droom hebben hebben gehad, en die letterlijk op een beeldscherm hebben gezet. Het resultaat mag er wezen. Ik ben gevoelig voor zulke schoonheid en geef de film 4 sterren.

Inderdaad een hele goeie film van dezelfde regisseur van Amelie (pas nog gezien ) en dat was wel te zien ook. Het weirde verhaaltje (hier eingelijk nog meer dan bij Amelie) de mooie camera beelden en erg weirde karakters. Acteerwerk vond ik ook erg goed (vooral van dat kleine meisje in de hoofdrol) dus ik heb me zeer vermaakt. Deze film krijgt van mij nu 4* maar dit vraagt om meer! !

avatar van Goodfella
Idd een prachtige film. Fantastische effecten, verbluffende decors, geweldig camerawerk en compleet geschifte karakters maken hier dus duidelijk wèl een goede film. Ik heb werkelijk de hele tijd met open mond zitten kijken. Visueel gezien absoluut 5 sterren, maar doordat het verhaal niet altijd even sterk en boeiend is vind ik 4* wel voldoende.

Mooiste scène: Het moment waarop een traan (!) van Miette een werkelijk subliem gefilmde oorzaak-gevolg relatie in werking zet.

Ik wil ook meer van dit soort sprookjes!!

kappeuter (moderator)
Misschien moet ik deze film nog eens een tweede kans geven.

avatar van Goodfella
Dat zou ik zeker doen kappeuter! Qua stijl lijkt deze film erg veel op Amélie. En aangezien je die film zo goed vindt...

Misschien wordt er door sommige mensen ook wel verkeerd naar deze film gekeken. Ik denk dat je gewoon niet al te veel waarde moet hechten aan het verhaal, maar je gewoon lekker mee moet laten slepen door die prachtige, fantastische wereld die Jeunet voor ons geschapen heeft!

Het cijfer hier is idd opvallend laag. Die 7.8 op IMDb geeft wat mij betreft een beter beeld van de film.

kappeuter (moderator)
Er zijn films die ik na een eerste kijkbeurt niet goed op waarde kan schatten. Dat je zo'n (voor)gevoel hebt dat 't een tweede keer beter bevalt.
Ik zag de film naar aanleiding van Amelie ja.

avatar van Goodfella
De muziek maakte de film voor mij trouwens helemaal compleet. Dat steeds terugkerende thema nummer is echt geweldig!

Maar ja, de muziek werd dan ook verzorgd door niemand minder dan Angelo Badalamenti

kappeuter (moderator)
Goh, dat is toch de huiscomponist van David Lynch? Ik heb de soundrack van Mulholland Drive onlangs gekocht. Echt super!

avatar van Goodfella
Dan kan ik je ook de soundtrack van Blue Velvet aanraden. Minstens even goed!

Marriane Faithfull, bleeeert ook nog mee op de soundtrack. De muziek is erg mooi inderdaad. Blue Velvet......in dreams...aaaahhh

avatar van jay73
Ramon K schreef:
Dit is gewoon een modern sprookje. Het resultaat mag er wezen. Ik ben gevoelig voor zulke schoonheid en geef de film 4,5 sterren.

Inderdaad Ramon, goed gesproken. Ook ik heb de film als een sprookje bekeken, een donker sprookje weliswaar. En ook ik verbaas me over de lage score van deze film hier op MM. Naar mijn smaak net zo goed als Delicatessen: 4 sterren.

sydney
Een sprookje inderdaad. Vanuit die optiek geef ik hem ook 4*. Begon wat rommelig en vaag, maar het laatste gedeelte compenseerde dit helemaal.

sydney schreef:
Begon wat rommelig en vaag.
Klopt.
En dat vind ik niet nodig. Daarom als totaal
onvoldoende voor mij.

avatar van narva77
Samen met 'Delicatessen' wederom gezien, en ondanks het feit dat ie wat rommeliger en vager is als 'Delicatessen' is het gewoon een prachtig sprookje, visueel, het verhaal enz.
Het kleine meisje Miette speelt erg goed voor haar leeftijd, en de prachtige filmmuziek maakt het compleet. Maar natuurlijk niet zo goed als 'Amelie'.
Heb 'Vidocq' nog immer niet gezien trouwens...

FisherKing
Toch veel slechter dan Delicatessen en Amelie... Bijzonder zwak begin en zo deze film.

avatar van jay73
FisherKing schreef:

Bijzonder zwak begin en zo deze film.

Ik ben nieuwsgierig wat je zo stuitend slecht aan het begin vond, FK. Staat mij toch niks van bij.

FisherKing
Ja het probleem was voor mij, dat ik niet in het verhaal kon komen. Teveel zijlijnen en weinig to the point scenes. Zal wel een persoonlijk iets zijn.

avatar van narva77
Nog een keer kijken FK

avatar van wackyboy
Heb de film net gekeken en ben het wel eens met de kritieken hier.
Het verhaal is af en toe wat moeilijker te volgen als Amelie en Delicatessen, maar de overweldigende schoonheid van de film trekken de eindwaardering een stuk omhoog.
Ik zag dat Jeunet alweer met een nieuwe film bezig was. Benieuwd wanneer die te bezichtigen valt.

Magische film.

Jeunet, Caro en Pitof zijn een fantastisch trio. Sprankelende verbeelding, heerlijk in beeld gebracht en ongelooflijk mooi vormgegeven.

La Cité is een heerlijk donker sprookje, waarbij elk shot overladen is met de meest geweldige details. Zeer mooie rollen van de acteurs ook (vooral dat meisje, deed me denken aan Natalie Portman - Léon), met heel wat Jeunet regulars.

Prachtig sprookje, zoals Tim Burton enkel maar kan dromen ze te maken. Intens genoten van dit klein meesterwerkje. 4.5*.

Herzien dus

avatar van BoordAppel
Onderhond schreef:

Edward Scissorhands of Sleepy Hollow gezien?

Ja, daarom.

avatar van BoordAppel
Wil deze film nog graag zien maar dat ie beter is dan Edward qua sprookjesheid geloof ik niet. Maar ik denk dat het vooral ligt aan een verschil in smaak.

Hangt er vanaf wat je onder "sprookjesheid" verstaat. Edward Scissorhands blijft vrij realistisch, La Cité heeft met realisme niks meer te maken. ES speelt zich gewoon af in een Amerikaanse buitenwijk, terwijl de wereld in La Cité totaal imaginair is.

Verwacht alleszins geen "realistisch" sprookje hier, maar pure magie.

Onderhond schreef:
Edward Scissorhands blijft vrij realistisch.

??????

Kom Wouter, er lopen genoeg mensen rond met een lijkbleek gezicht, een sm-pakje aan en scharen voor vingers. Als je goed kijkt dan!

Nuance Wouter, nuance ... ik zeg vrij realistisch, omdat ES zich wel in de normale doodgewone (Amerikaanse) wereld afspeelt, terwijl La Cité een volledige sprookjeswereld is. Buiten Edward zelf zijn de fantasie elementen ook niet echt talrijk, terwijl zowat alles in La Cité uit de verbeelding van het trio lijkt ontsproten te zijn.

Ik zeg niet dat ES een diepgeworteld zielblootleggend karakterdrama is.