The Black Orchid (1958)

geregisseerd door Martin Ritt
met Sophia Loren, Anthony Quinn en Peter Mark Richman

Na de moord op haar man werkt Rose Bianco (Loren) lange uren door het maken van kunstbloemen om zo haar zoon en zichzelf te kunnen onderhouden. Sommige mensen beschuldigen Rose's ervan dat het haar schuld is dat haar man in het criminele milieu terecht is gekomen en geven haar de schuld van zijn sterven. Weduwnaar Frank Vente (Quinn) voelt wat voor Rose en probeert haar te overtuigen dat echte liefde bestaat.

Het thema van deze film is eerder en beter gedaan (zie o.a. All That Heaven Allows (1955). Het einde komt tamelijk geforceerd over en met uitzondering van Sophia Loren valt het acteerwerk niet mee. De film is zeker niet uitzonderlijk, maar ook niet slecht. Zo’n beetje wat je van Martin Ritt doorgaans kunt verwachten.