Conan the Destroyer (1984)

Alternatieve titel: Conan de Vernietiger

Actie / Fantasy

geregisseerd door Richard Fleischer
met Arnold Schwarzenegger, Grace Jones en Wilt Chamberlain

Prinses Jehnna wordt gevangen genomen door een tovenaar. De slechte koningin Taramis (die Jehnna wil offeren om de troon voor eeuwig voor zichzelf te houden) roept de hulp van Conan in om haar te redden. Conan accepteert het aanbod aangezien Taramis magische krachten heeft waarmee zijn dode geliefde teruggebracht kan worden.

avatar van rcuppen79
Teleurstellend vervolg op de prima avonturenfilm Conan the Barbarian uit 1982. Met name het script van Roy Thomas, Gerry Conway en Stanley Mann is zwak en voorspelbaar. De makers van dit vervolg hebben besloten om de serieuze stijl van het origineel te vervangen voor een luchtigere en komische stijl. Geen zware scènes zoals de dood van een geliefde of de moord van je ouders. De bijrollen worden met name verzorgd door komische sidekicks (waarvan met name zangeres Grace Jones opvalt). Het acteerwerk is bij vlagen belabberd, en Arnold Schwarzenegger heeft teveel tekst waardoor hij niet zo overtuigend is als in de eerste film. Het grootste mankement van deze film is echter de filmscore. Deze is in grote mate hetzelfde als die van Conan the Barbarian. Die muziek was speciaal voor die film geschreven en paste er ook perfect bij. Hier valt hij met name uit de toon en het is jammer dat componist Basil Poledouris nauwelijks nieuwe muziek schreef voor dit vervolg. Naar eigen zeggen omdat hij vond dat de herkenbare muziek beter paste bij de nieuwe film, maar ongetwijfeld zal hij om financiële redenen geweigerd hebben een volledige filmscore af te leveren. Dat is jammer, want de spaarzame nieuwe muziek die te horen is, is wederom fenomenaal.

Had toch wel wat meer verwacht van dit vervolg, waar de ervaren regisseur Richard Fleischer (The Vikings, Barabba) aan het roer stond.

avatar van JeroenFR08
baspls schreef:
"Maybe they want to capture us, and torture us to death."

Een lichte tegenvaller. Ik had namelijk iets meer verwacht van deze film.
Voor Sword-and-Sorcery-liefhebbers (zoals ik) is dit wel een vermakelijke film. Je moet hem wel een beetje met een korreltje zout nemen maar echt slecht is het niet te noemen.

De acteerprestaties zijn niet al te best en sommige effecten zijn ook niet erg goed maar over het algemeen zitten er wel goede effecten in en ik vond de zwaardgevechten erg goed. De kastelen en sets waren ook erg goed gemaakt. Schwarzenegger doet het ook erg goed als Conan.

Het verhaal was is een echt Sword-and-Sorcery verhaaltje dat ik erg goed kon waarderen. Dat monster aan het eind deed me erg denken aan het monster uit Krull maar dat kan aan mij liggen.

De muziek van Basil Poledouris vond ik erg goed en is erg episch. De proloog van Mako vond ik erg goed en ik vind zo'n Aziaat eigenlijk best wel passen bij een fantasy-film.

Een meesterwerk is het niet echt maar slecht valt dit zeker niet te noemen.
Op naar Conan the Barbarian en Red Sonja (eerst nog wel zoeken).

Een meesterwerk is het inderdaad niet echt, dat je dat nog kan zeggen. Jij hebt toch zoooveel beter dan dit gezien?

Tja,

ik heb best van de film genoten. Maar dan meer als een komedie. Want je kunt dit toch gewoon niet serieus nemen? Iedereen acteert slecht. Alles ziet er ongelofelijk nep uit, dan inderdaad de scene met de spiegels. Zal het de bedoeling zijn dat het zo duidelijk was dat de man een gewoon apenmasker op had? Gewoon ronduit belachelijk, maar wel grappig.

Schwarzenegger die een kameel knock-out slaat...

avatar van baspls
JeroenFR08 schreef:
Jij hebt toch zoooveel beter dan dit gezien?

Euhh... Ja?

avatar van Fryce
Nostalgie. Lekker.

avatar van Vinokourov
Whehe, niet al te best deze pure pulp. Een bont en freaky gezelschap onder aanvoering van Schwarzenegger beleeft een spannend fantasy-avontuur. Het acteerwerk geeft te denken, ik denk dat oud-basketballer Wilt Chamberlain het dufst was, maar de rest is echt niet veel beter. Ach, het heeft zijn lollige momenten en de sets zijn fraai. Ik kan dit dan ook niet een onvoldoende toekennen.

avatar van ambrosini
Conan reeks van Arnold is gewoon "the best"

avatar van PEN15
Als follow-up van Barbarian was deze flink cheesy, maar uiteindelijk met de vele actie en interessante cast nog reuze vermakelijk. Olivia d'Abo was een echte beeldschone prinses, Jones was lachen en de ster Schwarzenegger spant zijn machtige spierpartijen in elk shot, ook al staat hij ergens in de achtergrond. Bepaalde scenes hadden beter uitgewerrkt moeten worden, zoals dat moment dat ze die twee bewakers aanvallen. Je ziet gewoon dat die acteurs gewoon meteen gaan liggen, zo cheap.

avatar van dvdfreak123
Matig vervolg. Een stuk minder dan deel 1. Effecten vond ik met momenten echt slecht stoorde mij bij deel 1 niet zo aan de effecten bij deze wel. Vond het verhaal ook niet zo goed en de actie in deel 1 was ook stukken beter. Kon op vele punten beter vond ik spijtig na het eerste leuke deel. Niet superslecht wel hier en daar vermaak maar kan niet tippen aan het eerste deel. 6/10

avatar van des1
Okay, deze quote was van Conan 1, maar evengoed smeuiig om te vermelden. Hier heeft een scenarist zich lekker over zitten verkneukelen bij een lekk're pul Samuel Adams. "To crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women." Kaik, daar kan de couch potato wat mee.

avatar van JahLex
Die quote is ook weer even actueel dankzij de serie sense8 op Netflix.

Deze film laatst geprobeerd te kijken. Niet gelukt. Ik vond het maar belabberd: het slechte acteerwerk, de ridicule monsters, het niet te volgen script. Daarentegen vond ik de sets, de kleding, de karakters en de spierbundels van Arnold(dat is toch niet gezond) dan weer wel goed.

Ik denk ook aan 2 a 3 sterren. Voor de nieuwschierige met zitvlees.

ipman-99
"My brother's sister's cousin never said anything about bars." ... " !!!

Heerlijk vervolg (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Conan The Destroyer' is een geweldige
'vervolg' klassieker met krachtpatser Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol.
Opvallend is uiteraard ook de rol van Grace Jones ... wat een coole verschijning !
Fijne klassieker met geweldige actie ondersteunt met dat vleugje fantasy.
De charme is dat bepaalde scènes 'ietwat' verouderd overkomen ... maar dit komt
zelden voor en zoals eerder gezegd brengt dit een bepaalde charme naar voren.

avatar van FlorisV
Prima vervolg met een wat hoger tempo en nog mooiere locaties. Wilt Chamberlain, de legendarische basketball mastodont uit de jaren 70, is zelfs bij Schwarzenegger fysiek imposant door zijn lengte.
Ik meende Nigel Terry (Merlijn in Excalibur) terug te zien als wizard te zien maar het was toch iemand anders.

Jammer dat er geen deel 3 kwam. Vroeger interesseerde Conan me niet zo maar nu vond ik het toch echt leuk, juist door de eenvoud van het Sword & Sorcery-genre.

Minpunten:
-Rubberen monsters....ugh.
-Grace Jones...idem. Ze doet het niet slecht maar geef mij maar die heerlijke Sandahl Bergman.
-De dief die de komische noot moet spelen.
-Klungelige vechtscenes. Dit goldt ook in de eerste film, het onbreekt aan echte gevechtschoreografie zoals je die in moderne films standaard wel ziet. Maar de montage kijkt dan wel vaak prettiger omdat er niet teveel cuts in zitten.

avatar van Metalfist
Death to the world. Life for Valeria

Conan the Barbarian, het is een film die niet echt voor mij is weggelegd. Heb hem een aantal jaar geleden gezien toen ik het briljante idee had om een Conan-dag te houden (de twee Schwarzie films en als ik zin had nog eens de remake) maar de plannen werden opgeborgen na de eerste film. Veruit één van de zwakste films uit het oeuvre van Schwarzenegger en daardoor bleef Conan the Destroyer ook altijd links liggen. Het is echter de laatste Schwarzenegger film die ik ongezien in mijn bezit heb en vandaar dan toch eens opgezet.

En zowaar, dit is een betere film dan zijn voorganger. Het is nog altijd een zwakke schakel in de carrière van de Oostenrijkse Eik, maar het is wel wat beter behapbaar dan Conan the Barbarian. De speelduur speelt daar ongetwijfeld een grote rol in. Waar de voorganger er meer dan twee uur over deed om één of ander inwisselbaar plotje te vertellen, doet deze film dat gelukkig in anderhalf uur. Veel meer tempo dus en dat had de film wel nodig. Verder worden Conan en de zijnen (een groepje ongeregeld dat bestaat uit de standaard figuren die je in dit soort films kunt verwachten) erop uit gestuurd om een of ander juweel te vinden - waarbij de terugreis uiteraard heel wat korter is dan de heenreis - en uiteindelijk de wereld te redden van hel en verdoemenis. Klinkt standaard? Dat is het ook en toch zit hier een zekere fun in die ik in het voorgaande deel mistte.

Al was dat niet dankzij Tracey Walter die één van de vervelendste personages aller tijden speelt. Naar het schijnt zou Malak een knipoog zijn naar Vila Restal (uit Blake's 7, misschien wel één van de beste sci-fi reeksen ooit) maar dan hebben Richard Fleischer en de zijnen toch niet echt goed begrepen waar het bij Vila om draaide. Schwarzenegger blijft overigens zijn vertrouwde ding doen, inclusief weer een aantal geweldige gelaatsuitdrukkingen, en verder is het nog opletten voor een aantal vreemde nieuwkomers. Zangeres Grace Jones doet het behoorlijk, basketballer Wilt Chamberlain is imposant en Olivia d'Abo overtuigt in haar debuut. Conan the Destroyer is voor het overige van hetzelfde laken een pak als zijn voorganger. De sets blijven hun charme hebben en ik kan me voorstellen dat dit voor liefhebbers van het genre wel genieten is.

Ik denk dat het echter een genre is dat aan mij niet is besteed. Pas op, die remake met Jason Momoa vond ik wel leuk maar ik ga het hierbij laten. Misschien dat ooit Red Sonja nog wel eens passeert, zou graag het oeuvre van Schwarzie compleet krijgen, maar ik ga er in ieder geval niet actief naar op zoek gaan. Beter als zijn voorganger, nog steeds een shitty film. Je moet het maar kunnen.