Conan the Barbarian (1982)

Alternatieve titel: Conan, Koning der Barbaren

Actie / Fantasy

geregisseerd door John Milius
met Arnold Schwarzenegger, James Earl Jones en Sandahl Bergman

Wanneer zijn ouders vermoord worden door de slechte Thulsa Doom wordt Conan naar een slavenkamp gestuurd. Terwijl de jaren verstrijken wordt hij een krachtige man, en hij blijft vastberaden om de dood van zijn ouders te wreken. Hij ontdekt dat Thulsa Doom de leider is van een mysterieuze slangen-cult, en in zijn pogingen om hem te vinden maakt hij enkele krachtige vrienden en gevaarlijke vijanden.

avatar van Lord Flashheart
Ha, jij begrijpt het tenminste, rcuppen79.

kappeuter (moderator)
Vrijdag 19 december te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van beavis
kappeuter schreef:
Vrijdag 19 december te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

waar was iedereen!?!?
zo blij dat ik deze eindelijk in de bios heb kunnen zien!!!!
tijdloos meesterwerk

Charmante kolder, maar wel enorm traag. Helpt blijkbaar niet om hem in deze tijd voor het eerst te zien denk ik.

avatar van Lord Flashheart
beavis schreef:
waar was iedereen!?!?
Was er graag bij geweest, maar dat is het nadeel van wonen in de provincie.

avatar van Fryce
Lekker nostalgie.

avatar van ambrosini
Topper van Arnold

avatar van tattoobob
Stem verhoogd naar 4 *.
Gewoon een heerlijke klassieker dit...elke keer als hij voorbij komt op tv zit ik er weer helemaal in.
Er komt dan weer een hoop jeugdsentiment bij kijken....heerlijk.
Acteerwerk van Arnold kan zeker beter maar echt goed word het ook nooit in zijn latere films,
maar zijn karakter in deze film maakt een hoop goed....plus natuurlijk het nodige hak en snij werk.
Ook kan deze film wat gedateerd overkomen....maar dat vind ik een deze film niet zo heel erg.Ik heb begrepen dat er nog een derde deel van komt met Arnold in de hoofdrol...ik kan eigenlijk niet wachten

avatar van PEN15
Dit is zo'n Ahnuld film waarbij ik me goed moet motiveren om hem op te zetten, mede ook door zijn nogal lange speelduur. Er zitten wat langzame stukken in, maar uiteindelijk ben ik toch weer goed vermaakt. Het is ze goed gelukt om met mister Olympia van de jaren zeventig de fascinerende illustraties van Frank Frazetta tot leven te laten komen. Ik vond Thulsa Doom en king Ostric overuigende slechteriken. Veel achtergronden van de filmlocaties in Spanje waren prachtig. Vreemd genoeg was het toch altijd Destroyer en de totale mislukking Red Sonja die je destijds vaker op teevee kon zien dan barbarian en gelukkig is-ie nog altijd mijlen beter dan die verdomde remake. Ik speelde in het begin van de jaren negentig ook Golden Axe die hier duidelijk de inspiratie vandaan heeft en ik herkende wat van het beroemde gegil direct

avatar van dvdfreak123
Goede klassieker met Arnold. Vroeger als ik klein was verschillende keren gezien met mijn vader. Nu na jaren zelf op bluray gekocht en nog eens opnieuw gezien blijft een zeer goede film. Hier en daar zijn de effecten wel veroudert maar dit drukt de fun niet. Ook wel heerlijk bloody voor die tijd. Muziek is ook wel zeer goed.Op naar deel 2 nu.

Er zat behoorlijk wat bloed en veel geweld in deze boosaardige, kitscherige, epische avonturen-wraak-fantasyfilm die voorzien was van een ironische ondertoon. De productie moest het vooral hebben van de locaties, de decors in vaak felle kleuren, de kostuums, het knappe grimewerk, de soundtrack en de spectaculaire actiescènes. Want in het verhaal zelf zaten te veel ziel- en brodeloze, vervelende en saaie stukken. Arnold Schwarzenegger zette een opmerkelijk goede rol neer; dit in tegenstelling met Sandahl Bergman en Gerry Lopez en hun tenenkrommende acteervermogen.

ipman-99
"He is Conan, Cimmerian, he won't cry, so I cry for him." ... " !!!

Klassieker (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Conan The Barbarian' is het eerste deel uit
de Conan franchise. Deze film is gemaakt in mijn geboortejaar (1982), en dat sfeertje
uit de oude doos is ruimschoots aanwezig.
Arnold Schwarzenegger zet op een coole manier Conan neer ... de actie is gedoseerd
maar komt mooi uit de verf. Soms bij enkele scènes zie je dat het in een studio is opgenomen,
maar dat bracht dan weer zijn bepaalde charme naar voren.
Frisse verschijning in deze film is Sandahl Bergman ... die we ook hier even naakt kunnen bewonderen.
Arnold heeft uiteraard ook niet veel kleren aan ... en wat een spierkast zeg !

Oeverloos fout.

Tegenwoordig weet men toch iets beter hoe men Schwarzenegger moet inzetten. De kreuntjes die hij maakt wanneer hij aan het vechten is zijn ... njah, onbeschijflijk eigenlijk. Ook de pogingen die hij maakt om enige emotie in z'n blik te leggen worden op een vreemde manier geaccentueerd. Het ziet er een beetje uit alsof hij naar een moeilijke rekensom aan het staren is. Had zo'n dingen gewoon geknipt, 't is niet dat 2 uur voor een film als deze een must is.

Verder ben ik geen fan van dit type fantasy. Lapjesuniformen en zwaarden/speren hebben bijna hetzelfde effect als dorre woestijnen en leren laarzen, gelukkig dat er nog een paar binnenscenes zijn die net wat beter ogen. Effecten zijn echter zwak (dat gevecht met die reuzenslang) en qua actiechoreografie heeft deze film ook weinig tot niks te bieden.

Als avonturenfilm is de wereld niet echt interessant genoeg. Thulsa Doom is een flauwe bad guy en zijn slangenwereldje oogt vaak wat flauwtjes. Ondanks dat oogt het niet overdreven goedkoop, maar dat komt eerder door de traagheid van de film dan door de kwaliteit in decors en kostuums.

120+ minuten is véél te lang voor een films als deze. Het wil graag episch zijn maar de wereld waarin Conan vertoeft is saai en eentonig, daarbij zijn de acteerprestaties vaak zo slecht dat het beetje drama en gewicht dat in de film gelegd wordt eerder als lachwekkend ervaren wordt.

Blijkbaar is er ook een tweede deel, die laat ik nog maar even in de vriezer.

avatar van Filmkriebel
Ik vond het ook slecht. De pompeuze muziek en decors roepen de spektakelfilms uit de jaren '50 en '60 maar dat werkt meer op de zenuwen dan het indruk maakt. De special effects zijn haast niet om aan te zien, met de smoelverbreding van Thulsa Doom als dieptepunt. Door de weinige dialoog, de sjamaanistische onzin en een onevenwichtig lopend plot ging ik me op bepaalde momenten stierlijk te vervelen. Een grappig moment was wel die priester die homoseksuele avances deed bij Conan, waarop de barbaar hem de kop inramde. Leek bijna een stukje parodie binnen de film. In twee dagen bekeken maar het was een moeilijke film om door te komen. Eén ding is zeker : deze Schwarzenegger "klassieker" bekijk ik nooit meer.

avatar van FlorisV
Voor mij was het echt 30 jaar geleden dat ik deze film gezien had. Er stond me amper iets van bij. Ik had er een wat negatief beeld van: goedkope b-film met de toen nog niet zo bekende Schwarz en wat wapengekletter. Gelukkig klopte dat beeld niet.

Ik heb er nu veel meer van kunnen genieten. De trage stijl zorgt er juist voor dat je kunt genieten van de prachtige vormgeving van de film. Echte klassieke cinema met geen woord teveel. Nergens te braaf ook wat betreft mores, bloed of bloot. En Sandahl Bergman is oogverblindend lekker als de metgezellin van Conan, Valeria. Zo mooi naturel zie je vrouwen tegenwoordig gewoon niet meer. Doet een beetje denken aan Farah Fawcett in haar beste jaren. Maar dan wat minder fragiel en in een prachtige amazone-outfit.

De opbouw van de film is ook stevig gefundeerd zonder zijsporen. De soundtrack doet denken aan jaren 50 klassiekers als Spartacus.

Absoluut ondergewaardeerd. Sword & Sorcery had zelfs in die tijd al een naam van domme exploitatiefilms: het draaide om tieten en zwaarden. Conan overstijgt dit door zijn bronmateriaal en die andere wereld van magie en barbarij wel serieus te nemen. Kan zich hierdoor nog best meten met het buitenissige meesterwerk Excalibur uit hetzelfde jaar.

mikey schreef:
Deze film kent geen scrupules en daar hou ik wel van. Peter Jackson maakt films voor het gezin.

Je bedoelt films als Meet The Feebles, Bad Taste en Braindead? Haha snap wel wat je bedoelt, met de LOTR reeks heeft hij een brave box office pet op moeten doen. Ik vind wel dat een film als Conan meer persoonlijkheid uitstraalt dan LOTR maar dat komt ongetwijfeld door de wat rauwe randjes. Ik denk dat als Peter Jackson het had gemaakt, er nog wel heel wat meer gore in had gezeten evengoed, als hij daarvoor carte blanche had gekregen.

avatar van John Milton
Oei. Dat was niet zo goed. Daar genoot ik al twaalfjarige toch beduidend meer van. Misschien is die 2,5* zelfs wat gul...

megaman schreef:

Weet iemand of er nog meer van dit soort Sword & Sorcery films zijn? Ik heb zelf Conan the Barbarian, Conan the Destroyer en Red Sonja. Ik heb geen idee of Clash of the Titans (beide versies), Jason and the Argonauts en de Lord of the Rings trilogie er ook bij hoort maar die heb ik ook in m'n collectie staan. Vroeger had ik ook een film in bezit genaamd The Sword and the Sorcerer maar die kwam totaal niet in de buurt bij Conan en Red Sonja. Any one?

Sword & Sorcery is een genre b-films, meestal in Italie voor weinig geld geschoten, vervolgens slecht gedubd en vaak met het nodige bloot. Ze zijn allemaal van het nivo The Sword and The Sorcerer of nog slechter. Deze "meesterwerken" behoren tot de bekendste en zijn bijna allemaal uit 1982 of 1983:
Sorceress
The Sword And The Sorcerer
Conquest
Deathstalker 1 t/m 4
Barbarian Queen 1 en 2
The Beastmaster
She

The Beastmaster vond ik destijds nog wel aardig en is geen halve soft porno zoals een aantal andere titels. Maar eigenlijk is het verder allemaal rommel en ik heb nooit de moeite genomen echt die films te gaan bekijken door de tenenkrommende poverheid ervan. Vind ze hooguit amusant als rariteit om te bewaren op de hard disk (kopen zou ik niet doen). Eigenlijk zijn alleen de hoezen mooi als je die op imdb bekijkt.

Clash Of The Titans is toch een ander kaliber film en net als Conan veel mooier dan al deze goedkope troep. Maar als je gewoon wat meer tieten wilt zien kun je je lol op met gedrochten als Conquest of Deathstalker.

avatar van DwarreI
+1 voor de scenes waarin Arnold een kameel en een paard met zijn blote handen tegen de grond slaat.