Cry-Baby (1990)

Alternatieve titel: Cry Baby

Komedie / Muziek

geregisseerd door John Waters (I)
met Johnny Depp, Amy Locane en Susan Tyrrell

Wade "Cry Baby" Walker (Johnny Depp) is lid van de beruchte groep Drapes, die door de brave groep de Squares als criminelen beschouwd worden. Op een dag wordt Wade verliefd op Allison Vernon Williams (Amy Locane) en zij valt ook voor zijn charmes. De relatie zorgt echter voor problemen: de ex van Allison, een Square, kan niet verkroppen dat zij met een Drape omgaat. Na een grote rel op een feest belandt Wade tot zijn 21ste in de gevangenis. Wanneer Allison verschillende valse geruchten over hem te horen krijgt besluit ze niets meer met hem te maken te willen hebben. Daar laat Wade het echt niet bij..

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hoewel ik dit niet erg leuk vond, maakt het me wel nieuwsgierig naar de oudere, extremere films van Waters.

avatar van Rianneke_Dan
Nou vond ik de film niks voorstellen, maar Johnny is echt geweldig hier.
Wat een mannetje, oke het acteerwerk was ook lekker overdreven en de film moet het echt van Depp hebben.
Maar heel leuk om hem eens in zijn jonge jaren te zien.
Opzich best een vermakkelijke film, en ik vond er wel leuke stukjes in zitten.
3* maar voornamelijk voor Johnny Depp!

Ik apprecieer het idee wel.

Maar daar blijft het dan ook bij. 't Is nogal braaf en voorspelbaar in uitvoering. Typische elementen die gewoon een beetje uitvergroot worden.

Levert enkele geinige dingen op, maar als film kon het mij echt voor geen meter boeien. Daarbij vond ik de muziek echt enorm irritant en waren sommige scenes gewoon te mak op echt komisch te zijn.

Idee is aardig, uitwerking veel te braaf en gepolijst. 1*

avatar van Jolienepien
Wel grappig filmpje. Beetje slap verhaaltje en overdreven geacteerd maar hij is wel lekker jaren 50-achtig ja. Ik wist trouwens niet dat Johnny Depp zo goed kon zingen (dat ie überhaupt kon zingen)!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Een lekkere soundtrack en heerlijk aangedikte characters maken deze luchtige komedie van Waters. Goed.

avatar van Norma
"I guess I'm doin' time for being young"

Heerlijk!
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik deze film zou beoordelen als er geen stukje jeugdsentiment bij zou komen kijken, maar nu vind ik hem in ieder geval erg leuk. 15 was ik toen de film uitkwam, Johnny was hot, de filmposter hing op mijn slaapkamerdeur en bij het zien van de eerste gel-traan (of waar maken ze die dingen van) lag ik samen met mijn vriendinnetjes direct in zwijm.
Uiteraard had ik toen geen oog voor de flinke vette knipoog naar de vele films die het thema good girl/bad boy behandelen, maar dat is juist wat de film nu zo leuk maakt. En eerlijk gezegd, meer is het ook niet want van diepgang is geen sprake en de afloop staat bij aanvang eigenlijk al vast, maar de heerlijk over the top liedjes en personages zijn geweldig.

avatar van Spetie
Best een leuk idee dit, en Johnny Depp is iemand, die zeker op zijn plaats is hier en doet het niet slecht.

Er zitten aardig wat verwijzingen in naar andere films, zoals Grease. Verder zitten er een hoop liedjes in, maar ondanks dat men het lekker overdreven probeert te brengen, is het niet allemaal even leuk. Wel geinig trouwens om Willem Dafoe en Iggy Pop hier ook nog voorbij te zien komen in kleinere rolletjes. Ik wist trouwens ook niet dat Ricky Lake nog actrice is geweest. Zo zie je maar weer.

Cry-Baby is in zijn geheel niet heel slecht en ik geef toe dat er best wat vermakelijk momenten in zitten. Maar meer dan dat is het ook niet en ook lang niet alles is leuk.

avatar van Sergio Leone
Leuk.

Het idee is wellicht iets beter dan de uitwerking, maar er zitten te veel stukken in om Cry-Baby als middelmaat te bestempelen. De muziekscènes zijn oké, maar het zijn een paar enorm dik aangezette en overdreven stukjes die de ruggegraat vormen.

Johnny Depp is de perfecte karikatuur van de macho uit de jaren '50. Dit is misschien wel de film waar zijn jeugdig charisma het meest benut wordt. Daarnaast is ook nog eens zijn chemie met de onweerstaanbare Amy Locane dik in orde. Hen bezig zien is puur genieten.

Regisseur John Waters zet het concept goed om. De liedjes - uiteraard niet allemaal even geslaagd - zijn goed gedoseerd, enkele quotes worden over-the-top uitgekraamd door de cast en het duo Depp - Locane zorgt zowaar voor een beetje sex on the plate.

Guilty pleasure, jawel.

"You got it, Allison... you got it raw."

avatar van Ebenezer Scrooge
Heerlijke parodie op tienermusicals als Grease en zogenaamde juvenile delinquent movies uit de vijftiger jaren. Johnny Depp ziet er ongelofelijk cool uit als tieneridool met zijn zwarte kuif en traantje dat over zijn wang rolt.

Een nostalgische, absurd grappige, zonderlinge, uitdagende en luchthartige jaren vijftig cliché- en cult rock-and-roll tienermuziekfilm, waar van alles wat inzat, met geweldige liedjes. Een verhaal vol freaks en excentriekelingen en een boodschap dat ware liefde altijd overwint. Johnny Depp was onweerstaanbaar aantrekkelijk als een tieneridool.

Goeie film over een stoere jongen en een braaf meisje uit twee verschillende jeugdgroepen die verliefd worden op elkaar. Een simpel verhaaltje met lekker dik aangezette personages en gebeurtenissen. De film speelt zich af midden jaren '50 en bevat een aantal leuke liedjes. Ook de cast doet het leuk. Mede door het vlotte tempo en korte speelduur nog net 3.5 sterren.

avatar van TheManInBlack
Wel een leuke film met Johnny Depp in de hoofdrol. Johnny Depp doet het erg leuk in deze film. Muziek is om van te genieten. Verhaal vind ik wel erg simpel maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Speelduur is overigens niet lang, maar dat maakt niet uit met dit simpel verhaaltje. Grappig dat Iggy Pop ook een rolletje heeft in deze film.

avatar van rep_robert
Toch wel een vreemde parodie. Het begin van de film krijg je te maken met de vele gekke typetjes en de heerlijke jaren 50 vibe, maar de film is nog niet zo absurd dat je doorhebt dat dit een parodie op films als Grease is. Hierdoor komt het verhaal wat simplistisch over en zijn de personages veel te makkelijk beïnvloedbaar, maar eenmaal na de knokpartij gaan de remmen los.
De ene na de andere absurde scene komt voorbij, met als hoogtepunt het kindertehuis, waar de kids in kubussen zichzelf moeten verkopen aan adoptieouders. Erg leuk gedaan.
Jammer dat het absurde niet gelijk vanaf het begin zo goed naar voren kwam, waardoor er lichte irritaties ontstonden.
Later in de film kon ik het makkelijker laten varen en genieten van het vele onnozele dat op het scherm getoverd werd.