Il Cartaio (2004)

Italië
Thriller / Mystery

geregisseerd door Dario Argento
met Liam Cunningham, Stefania Rocca en Claudio Santamaria

Politeagente Anna Mari is gedwongen om een gevaarlijk spel te spelen met een seriemoordenaar. Als ze het spel verliest, zal de mishandelde slachtoffers voor een webcam de strot doorgesneden worden. Ze vormt een team met de Britse politieagent John Brennan om zo uit te vinden wat de ware identiteit van de seriemoordenaar is.

FisherKing
Als het goed is wordt dit de poster. Erg origineel wel.

Best wel een aardige film, het wordt misschien een beetje knullig door een verkeerd kaartspelletje te gebruiken en het plot is wat al te voorspelbaar.

Maar al met al ruim voldoende. 3*

avatar van GFM
GFM
Deze film is in alles een parodie op een spannende thriller...
De insteek op zich origineel, de uitwerking meer dan belabberd en compleet ongeloofwaardig, daarnaast wordt het zo slecht geacteerd dat het echt ergerlijk begint te worden..... Vooral de hoofdinspecteur is een verschrikkelijk acteur (als zijn dochter is ontvoerd en er voor haar leven wordt gepokerd doet hij dit zo zouteloos/emotieloos dat de tranen je letterlijk in de ogen springen)..
Het einde raakt kant noch wal (in een keer krijgt hij met zn sleuteltje de boei niet open, natuurlijk!!)..
Alles bij elkaar maakt deze film er tot een om snel te vergeten....

avatar van dutchtuga
Argento, wat gebeurt er met je...

avatar van kungfuzombie
Deed me wel wat deze film...

erg jammer dat Argento zijn stijl en talent lijkt kwijt te raken. Dit is totaal sfeerloos, en dante bedenken dat ie meesterwerken als Deep Red en Suspiria gemaakt heeft.

Jammer...

avatar van Edie
Idd, vrij sfeerloos, maar ik heb me best geamuseerd en het was soms best spannend ook.. (maar dat komt vast door alleen 's avonds thuis te zijn). Ik irriteerde me soms door dat kleine webcam beeldje (kijkers weten wat ik bedoel...) en het einde vond ik ook matig . Verder best aardig, toch een 3,5*

Wat is het toch in en modern om de nieuwste films van Argento te slashen. Echt - wat er over deze film wordt gezegd is komplete bullshit, en gelukkig zijn de Italianen zelf een stuk slimmer: daar was het een box-office hit. Ook in Scandinavie deed de film het goed. Op de een of andere reden is het hier erg Bon Ton om, wil je als filmkenner serieus genomen worden, al het nieuwe werk van Argento reeds bij voorbaat de grond in te boren.
Wat is er aan de hand? Tegen de wil van zijn fans in maakt Dario films die HIJ mooi vindt (en hij vindt the Card Player een van zijn beste werken). Natuurlijk zou hij OOK worden geslasherd als hij de stijl van de werken van weleer zou volgen (ik zie de koppen al voor me: "kan hij niet eens iets nieuws verzinnen"), nu hij een film maakt over een seriemoordenaar met een hoop geweld zonder EEN druppel bloed of sinistere verlichting zonder aan groezelige sfeer in te boeten is het OOK weer niet goed. Het is juist deze heldere daglichtsfeer die de film wat mij betreft een stuk beangstigender maakt. Aan de oppervlakte lijkt het niet een typische Argento film, maar zoals zo vaak met zijn films zit er heel erg veel meer onder die oppervlakte dan de tegenwoordige filmkijker aankan (in ieder geval zonder de instukties de de geschiedenis en de zelfverklaarde heilige alweters de "critici" dat er nu een "belangrijke en goede" film wordt getoond). Kijken naar een film van deze Meester betekent hard werken, links met eerder werk zien, kruisbestuivingen, metaforen.

En over dat akteren heb ik al zoveel gehoord. Onzin. Hetis absoluut niet Slecht. Het is anders dan het voorgekaude Hollywoodgebeuren, maar als je slecht akteren wil zien (rijkelijk overbetaald ook nog eens), kijk dan naar Gladiator. Ik zie in weinig films tegenwoordig nog zoveel emotie als in zelfs maar alleen het linker (of rechter, dat maakt niet zoveel uit) oog van Stefania Rocca.

Ik kan alleen maar zeggen dat de meeste mensen die deze film kraken in de bewoordingen waarin ze dat doen (de kritieken na dertoning op het AFFF waren ook al niet mals) maar de (buitenste) helft van de film hebben gezien, niet hebben begrepen wat er gebeurt. En ze missen wat.

avatar van Naomi Watts
Matig filmpje. Geef mij maar de heerlijke sfeervolle oudere films van Argento, dit is niks dan een slap standaard horrortje. De film is niet saai maar brengt ook weinig spanning en dat einde is natuurlijk zo onbevredigend als het maar zijn kan. Ook de engelse taal door de Italiaanse cast is verschrikkelijk om aan te horen. 2* en dan ben ik nog mild.

avatar van Jonkster
Leuk dat Dario er zelf blij mee is maar hier kon ik niet veel mee. Niks tegengekomen waar ik echt blij van werd: Het acteren dus en het verhaal raakte ik ook niet van ondersteboven, nergens verassends. Visueel ook amper boeiend.
Het sufste vond ik nog wel hoe de kaartspelconfrontaties zijn uitgewerkt. Politie en moordenaar krijgen een aantal kaarten toegedeelt dan kan er gekozen worden kaarten vast te houden, vervolgens word er nog 1 keer gedeelt. En dat is het. Iedere keer is er maar 1 voordehandliggende keuze. Heel gaar gedaan, daarbovenop gedraagt de politie zich alsof het om een zeer vernufftig ingewikkeld spel gaat waarbij ze uiteindelijk met een of andere wonderspeler komen aanzetten.
Het was inderdaad hard werken..... om de film uit te zitten.
Snel vergeten maar. 1*

avatar van Quentin
Viel toch erg mee na al het negatieve commentaar. Erg vermakelijk, enkele spannende momenten, zag er goed uit (geen argento-stijl, maar toch ..), alleen jammer van het flauwe script maar dat wordt in de 2e helft beter. 3*

avatar van KristofBeckers
Ik snap niet waarom hij zo slecht haalt.
Ik kan wel niet vergelijken met zijn vroegere films want die heb ik jammer genoeg nog niet gezien, maar deze ziet er toch al wel erg goed uit.
Het is een leuke spannende film die het niet verdient zo slecht bekritiseerd te worden.
Het acteren vind ik trouwens cool. Het is weer eens iets anders.
3.5!!!

Ryam
Ik vind hem wel goed hoor alleen jammer dat je de moorden niet goed ziet en voor de rest is ie wel leuk!

avatar van Friday the 13 th
heeel leuke film, ook een leuk einde. Heel spannend

avatar van maxcomthrilla
Aardig filmpje.

De scènes op het spoor waren wel spannend. De vele herhalingen van nieuwe slachtoffers die zich aandienden op een computer, waren wat minder. Ook omdat er geen spanning hing, ja men probeerde de daders te traceren maar dat gebeurde zoals in een willekeurige standaard politieserie. Wel een leuk gegeven overigens.

Niets bijzonders of zo, maar wel vermakelijk. 3*

avatar van RyanB
Ik vind deze film niet zo leuk omdat, dat op het spoor was gewoon te voor spellen. en de moorden waren niet leuk. 2.0*

avatar van JorgXIV
Ik vond de film een grote teleurstelling. Er zitten basisingrediënten van Dario Argento in, maar ik vond het zeer storend dat ik na tien minuten wist wie de moordenaar was.

avatar van Friac
Kabukiman schreef:

Best grappig. Beweer je nu dat box-office hits sowieso gelijk zijn aan knappe films? Het grote publiek heeft in het verleden al voldoende bewezen halve of complete rotzooi te slikken wanneer het maar voldoende warm gemaakt kan worden. Dan nog is het me een raadsel dat deze film een box-office hit in Italië is geworden, maar leuk voor Argento zelf natuurlijk.

Je hebt een punt: de nieuwste films van Argento krijgen het moeilijk te verduren. Ik probeer er zoveel mogelijk van weg te blijven, en heb voorlopig van zijn recenter werk enkel Non Ho Sonno en Il Cartaio gezien. Binnenkort volgt The Phantom of the Opera, wat werkelijk een draak van een film schijnt te zijn (wat ook makkelijk beweerd wordt door mensen met filmkennis die niet vertrouwd zijn met de oude Argentofilms). Het probleem met Dario Argento is misschien wel dat je bij elke film van hem de oude, goede Argento wil terugzien. Zo vond ik Non Ho Sonno nog behoorlijk goed meevallen owv de goede gore, de bevreemdende score en de vlotte en vaak bizarre camerabewegingen. Dat zijn nu toevallig zaken die ik ook terugvind in oude klassiekers zoals 'Deep Red', 'Suspiria' en 'Opera'. Voor de rest was het verhaal zwak, maar dat is bij zowat elke Argentofilm het geval (al is het bij de films t.e.m. Deep Red wel beter gesteld met het scenario). Maar hoe dan ook: het waren vooral dat soort elementen die ervoor zorgden dat ik nog met een relatief gemak naar Non Ho Sonno, een middelmatige film, kon kijken. Die typische Argento-touch die nog ergens op de pellicule sluimerde...

Il Cartaio miste gewoon alles voor mij. Als doorsnee thriller stelt het al niet zoveel voor: de plot is te dun (zoals anderen zeiden: je hebt te snel door wie de moordenaar is, en zijn motief is te clichématig en belachelijk), en dit in combinatie met een mix van matige acteerprestaties, veel te sfeerloze muziek en een traag tempo zorgde er bij mij voor dat de film vrij saai was. Op de grote achtervolgingsscène van Remo, het pokerwonder, en een flard van de finale na, heb ik eigenlijk geen enkele keer echt geboeid naar het scherm zitten kijken. De spanning was veel te sterk afwezig om van een goede thriller te kunnen spreken.

Hiernaast ben ik nu éénmaal een fan van het oude werk van Argento. Zijn grote pijnpunten in mijn ogen zijn matige scenario's en ondermaatse acteursregie/casting. Maar Argento wist deze tekorten op te vangen door spanning, bizarre soundtracks en vooral knappe cinematografie (met bevreemdend camerawerk en excentrieke belichting). Om het compleet te maken schuwde Argento ook bijna nooit de gore, en werden we in veel van zijn films getrakteerd op enkele groteske bloederige scènes.
Waar is dat alles naartoe??? Het lijkt wel alsof Argento bewust de mainstream wilde bereiken, want deze film voelde gewoon aan als een doorsnee Hollywoodthriller. Het is de regisseur zijn volste recht om te evolueren en zichzelf te veranderen. Maar ik beschouw die evolutie met deze film (en in mindere mate met Non Ho Sonno) als sample helaas als een negatieve. Ik wil Argento gerust de vrijheid laten om te evolueren en nieuwe dingen uit te proberen, maar wanneer hij nog steeds niet in staat blijkt te zijn om een goed script en een boeiende film af te leveren, dan is het doodzonde dat zijn oude sterktepunten compleet afwezig zijn.

2* (1,5* voor de all-round kwaliteit, extra halve ster voor de degelijke achtervolgingsscène van Remo en enkele andere aardigheden)

Enlighten me, please. Ik ben één en al oor, want behalve zelfbedachte links naar Twin Peaks en een plot van een Postbus X-aflevering geraak ik voorlopig niet. Maar als er in deze film zoveel extra lagen blijken te liggen, dan is het jammer dat ze voor mij niets extra toevoegden aan de filmbeleving.

avatar van erik1677
Vindt dit toch echt een zwak werkje van argento.
daarin tegen kan ik van n latere werk the stendhall syndrome, sleepless en the mother of tears wel waarderen.
Vindt dit ongveer van het zelfde niveau als het masters of horror werkje jennifer,wat me eigenlijk weinig tot niks deed.

Meneer Bungel
Argento goes mainstream, maar niet helemaal. Als geheel een zeer matige film, maar met toch een paar momenten die er weer even lekker in hakken. Dat matige gaat vooral op voor de uitwerking van het basisgegeven van de film, het poker-of-ze-sterft gedeelte en de feel van een benedenmaatse BBC-detective(met, jawel, ook een flinke rol voor een Engelse detective). Maar de scene waar Anna in haar huis wordt overvallen, de jacht op Remo, de scene waarin de detective het onderspit delft en in mindere mate de eindscene(want die is tegelijk ook vrij hilarisch) zijn allemaal flinke pluspunten en maken de film toch de moeite waard om eens gezien te hebben.

Argento laat best wat van zijn kwaliteiten zien, maar verwacht niet de gore, niet de sterke soundtrack(wat bliepbliepboemboem drumcomputer-werk en dan bedoel ik niet van het niveau The dust brothers in 'Fight club') maar wel een stuk of wat sterke scenes. Nu moet ik er bij zeggen dat ik slechts 'Profondo rosso' van hem ken, wat betreft zijn klassiekers, maar dat is dan ook een prachtfilm...

3,0*.

avatar van K*D
K*D
Stefania Rocca speelde verschrikkelijk slecht.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het is dat Argento een goed gevoel en goed gehoor heeft voor passende 'vette' muziek - dat behoedt de film nog enigzins voor een compleet fiasco. Dus bij de begintune ging ik er toch even voor zitten.

Het poker gegeven wordt zo ongelofelijk onwaarachtig uitgewerkt (hele kuddes mensen erom heen, de zg. 'rookie'/professional speelt het live mét schreeuwende meisjes links in beeld. Dat soort stupide uitgangspunten zijn zelfs Argento onwaardig. Want ze werken totaal niet spannings- of gore verhogend. Daarnaast ziet de film er ontzettend goedkoop uit. Mainstream wordt hier ergens genoemd. Mainstream TV-politieserie uit de Benelux dan wel te verstaan. Flikken in Maastricht of zo.

Wordt tijd dat ik nog eens oudje van hem kijk om zijn blazoen een beetje op te poetsen. Gelukkig moet ik er nog twee of drie, dus ik zal mijn best doen.

avatar van beavis
dit was wel een dieptepunt inderdaad

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik heb er nog een halfje afgedaan. Het was gewoon over de hele linie zwak en onzinnig.

avatar van citybird
Zeer zwakke film, doet inderdaad denken aan een lange aflevering uit een slechte politieserie. Weinig tot geen spanning of sfeerschepping. Acteerprestaties van de hoofdrolspelers waren matig, bepaalde zelfs zeer "houterig". Af en toe waren er een aantal lichtpuntjes/ideeën (oa de inbraak bij politieinspecteur Anna Mari en de eindscene) maar deze waren dan zodanig slecht uitgewerkt dat ze eigenlijk weinig tot geen meerwaarde bieden aan de film. Ook het het nut van het eindshot, waar Anna Mari een telefoontje krijgt van het ziekenhuis met de melding dat ze zwanger is, ontgaat me momenteel compleet.

avatar van Peake
Bij herziening deze week viel mij weer de prachtige cinematografie van Benoît Debie op. Daarnaast bevat de film een aantal zeer sfeervolle, karakteristieke Argento-scènes die het vlakke script wat mij betreft ruimschoots compenseren.

avatar van dutchtuga
Bij herziening niet veel beter. Het begin is best goed en zelfs typisch Argento, maar dat vreselijke einde maakt echt heel veel kapot. Wat een irritante vent is die killer toch.

avatar van wendyvortex
Ach, zeker geen Argento-classic, al zitten er bij zijn latere films wel toppers (The Stendhal Syndrome en Trauma). Toch is The Card Player best wel onderhoudend ondanks het ietwat simpele online-poker-spelletje. De lijken zien er behoorlijk gruwelijk uit en het typische Argento-kenmerk als de killer die weerspiegelt in de glazen asbak en zo nog wel wat fijne verrassingen.
De Italianen die allemaal Engels spreken met elkaar met volvet Italo-accent is vijf minuten storend.
Argento kan misschien beter, maar binnen het horrorgenre is The Card Player nog altijd bovengemiddeld.

Wat een draak.

Deze film was me niet eens om Argento te doen, wel om het werk van Debie. Blijkt dat hij ook geen complete wonderdokter is, want hoewel je hem nog enigszins z'n best ziet doen is het ook visueel niet om aan te zien. Lelijke kale settings, pover kleurgebruik, overdreven camerawerk dat door het compleet sfeerloze uiterlijk van de film compleet doodvalt.

Het plotje is echt hilarisch slecht. Domme personages, brakslechte acteurs, een vervelende killer en geweldig irritante screamqueens die steeds een hele pokersessie lang hun keel mogen openzetten via een chatvenstertje. Sowieso is het hele tech-gebeuren erg knullig uitgewerkt, leek wel een film uit 1994 ipv 2004.

De soundtrack is zo mogelijk nog erger. Amateuristische electronische soundtrack die de knulligheid van deze hele productie alleen maar onderstreept. Wat zat Argento te roken toen hij deze film regisseerde ...

Arme Debie, gelukkig is hij daarna wel weer goed terechtgekomen. Dit onding hoef ik in ieder geval nooit meer te zien, Argento houdt niet veel krediet meer over.

avatar van Richard_Voorhees
De film kent een sterk begin, maar zwakt daarna meer en meer af.
De personages van Anna (Stefania Rocca) en John (Liam Cunningham) kennen weinig diepgang. Ze zijn wel erg voorspelbaar, vooral John's personage die niet voor niets helemaal naar Italië werd gestuurd en uiteraard ook nog eens een dronkaard is zo nu en dan.
De moordenaar is redelijk creatief, maar de manier waarop hij het doet is al wel vaker in een iets ander jasje in crime series/films voorbij gekomen. Zo meen ik me nog een Baantjer aflevering/film te herinnern waarin de moordenaar wel op een soortgelijke wijze te werk ging.
Daarnaast is het online pokerspelletje dusdanig cheesy dat het nogal afleid van de moordenaar en zijn daden. Nergens word het dan ook nagelbijtend spannend en zelden leef je mee met de slachtoffers.
Het einde hoort meestal het hoogtepunt te zijn bij dit soort films, maar helaas moet ik eerlijk zeggen dat dit in deze film niet zo is. Sterker nog, met 's werelds meest irritante moordenaar ooit moet ik eerlijk toegeven dat ik het eerder het dieptepunt vind van de film.
Naar mijn mening Argento's zwakste film die ik tot dusver gezien heb.

avatar van baspls
Dario Argento's filmografie aan het afwerken en nu is het einde al bijna inzicht. Waar Sleepless nog een heerlijke ouderwetsige Giallo was is Argento hier toch echt overgegaan op een moderne standaard Thriller.

De film was oorspronkelijk bedoeld als vervolg op The Stendhal Syndrome. Toevallig dat ik beide films vind aanvoelen als een boekverfilming en niet als iets dat Argento zelf zou bedenken. Een moordenaar ontvoerd Engelse toeristes in Rome en daagt de politie uit om een spel videopoker met hem te spelen. Als de politie wint laat hij zijn slachtoffers leven, als ze verliezen vermoord hij ze. Politieagente Anna Mari probeert samen met de Britse agent John Brennan om de moordenaar te stoppen.

Het acteerwerk vond ik al niet heel indrukwekkend en werd nog minder door die ergerlijke dubbing. Ik weet niet hoe Engelstalige nasynchronisatie in zijn werk gaat, maar dat zijn echt een stelletje amateurs. Ze zoeken niet eens een stem die past bij het uiterlijk van de acteur, iets waar Nederlandse nasynchronisatie wel erg goed in is. Gelukkig is Liam Cunningham (Game of Thrones, First Knight) er nog, als enige niet gedubde acteur. Hij zette wel een goede rol neer als politieagent, maar was verder ook niet erg bijzonder.

De achterhaalde computers en technologie waren wel grappig. Het videopokerspel is waarschijnlijk een effect en geen echt spel, anders zou het wel zwaar zijn geweest voor de computers van toen.

Omdat Sleepless (een film die Argento's stijl nog vollop heeft) niet zo succesvol was als dat Argento voor zijn terugkeer naar het Giallo genre had gehoopt, koos hij ervoor om dit een een modernere thriller te maken. Geen visueel spektakel dus en een vrij standaard plot dat net zo goed uit Hollywood had kunnen komen. Wel zaten er enkele (overbodige) close-ups in waaraan je Argento's hand nog een beetje kunt herkennen en de moordenaar had nog steeds zwarte handschoenen.

Ook Claudio Simonetti gaat op de moderne toer en zet een typische melenial beat met abstracte computer-synths neer als soundtrack. Mist totaal de stijl die hem vanaf de jaren 70 tot aan Sleepless heeft gekenmerkt. Opzich vond ik het wel geinig, maar toch zonde.

Het is een Argento film, maar er zit eigenlijk nauwelijks gore in. De Webcam-moorden zijn volledig bloedeloos. Wel zijn de lijken dan weer erg mooi gemaakt, maar toch jammer van het gebrek aan gore.

Al met al voelt The Card Player aan als een aflevering van een Politieserie, en is ook net zo vermakelijk. Niet heel goed, maar ook niet heel slecht. Het plot was wel aardig, al was het wel vrij voorspelbaar aan het einde en de film is toch bijzonder degelijk geschoten. Standaard thriller.

avatar van Roger Thornhill
Doorsnee serial-killer-met-een-aparte-modus-operandi-thriller die zich onderscheidt door wat extra gruwelijkheden (de expliciete beelden van twee autopsies), de verrassing dat de mannelijke hoofdpersoon het einde van de film niet haalt, en de beroemde naam in de regisseursstoel. En van diens reputatie begin ik persoonlijk eigenlijk steeds minder te begrijpen.