Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 144 minuten / 152 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Josh Hartnett, Ewan McGregor en Tom Sizemore
IMDb beoordeling:
7,7 (451.152)
Gesproken taal: Engels en Somalisch
Releasedatum: 28 februari 2002
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Viaplay
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Black Hawk Down
"Leave no man behind."
Het waargebeurde verhaal van de slag om Mogadishu, de langste grondstrijd met Amerikaanse troepen sinds Vietnam. Een elite-team van 120 Amerikaanse militairen wordt op 3 oktober 1993 in Mogadishu gedropt om 2 Somalische luitenanten te ontvoeren. Bedoeld als een operatie van een uur, loopt het echter flink uit de hand.
Externe links
Acteurs en actrices
SSG Matthew Eversmann
SFC Norm 'Hoot' Gibson
SPC John Grimes
LTC Danny McKnight
SFC Jeff Sanderson
MG William F. Garrison
CPT Mike Steele
SPC Shawn Nelson
PFC Todd Blackburn
SPC Lance Twombly
Video's en trailers
Reviews & comments
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3473 stemmen
Black Hawk Down is behoorlijk patriotistisch. Ik zag eens op Al-Jezaahra (op vakantie in Turkije, jaja) een documentaire over Amerikaanse propagandafilms, en daar werd deze film aangehaald. Nu vind ik het niet zo erg om deze film tot propaganda te rekenen, maar die Somaliers worden echt neergezet als een stel chaotische Neanderthalers die maar wat in het rond schieten. De muziek is verschrikkelijk overdreven, maar dat zijn we wel gewend van Gladiator-regisseur Ridley Scott.
Toch maar een half puntje omlaag, 3*
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Nu heb ik ook niet veel met patriotistische verheerlijking van oorlog, maar om nu in elke oorlogsfilm weer met dezelfde kritiek te komen gaat mij ook wat ver.
We weten het ondertussen al wel zeker ?
Dank je dank je dank je. Je haalt me de woorden uit de mond!!!
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
...maar die Somaliers worden echt neergezet als een stel chaotische Neanderthalers die maar wat in het rond schieten.
Wat waarschijnlijk niet eens zo heel ver van de waarheid is. En dan bedoel ik niet het Somalische volk natuurlijk maar wel de misdaadsyndicaten en clans die daar de dienst uitmaken of ben jij die vreselijke journaalbeelden al weer vergeten? Misschien is de film wel een tikkeltje heroisch maar helemaal niet zo kritiekloos vind ik, je ziet toch duidelijk waar de amerikanen de mist in gaan met hun tactieken.
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Het plan was volgens mij een verrassingsaanval om mensen gevangen te nemen. Wie gaat er dan in godsnaam met tientallen helikopters op af. En wie gaat er vervolgens met die (zwakke) helikopters rondjes cirkelen boven een Somalische menigte die door de dolle heen is. Je weet dat wanneer je (zwakke) staart geraakt is, je tollend tenonder gaat. Het verbaast me dat er niet meer neergestort zijn.
De Sikorsky UH-60 Black Hawk is absoluut geen zwakke helicopter. Het is één van de best gepantserde, best bewapende, stilste (vandaar ook geschikt voor een verrassingsaanval), meest wendbare en snelste machines ter wereld, hoewel niet zo robuust als zijn voorganger de UH-1, ofterwel Huey, die in Vietnam werd gebruikt.
En waarom daar dan rondjes mee circelen boven een Somelische menigte: gewoon, omdat ze daarvoor gemaakt zijn! En omdat dat de opdracht was: steun geven aan de grondtroepen vanuit de lucht.
Iedere piloot is zich bewust van het feit dat je geraakt kunt worden, natuurlijk. Maar NIEMAND laat zijn mensen op de grond in de steek als het jouw taak is om te blijven.
Ik ken veel helicopterpiloten uit de Vietnam-oorlog en heb met hen de film gekeken, dus mijn mening is gesteund door mensen die de situatie veel beter kunnen inschatten.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
De Sikorsky UH-60 Black Hawk is absoluut geen zwakke helicopter. Het is één van de best gepantserde, best bewapende, stilste (vandaar ook geschikt voor een verrassingsaanval), meest wendbare en snelste machines ter wereld, hoewel niet zo robuust als zijn voorganger de UH-1, ofterwel Huey, die in Vietnam werd gebruikt.
En waarom daar dan rondjes mee circelen boven een Somelische menigte: gewoon, omdat ze daarvoor gemaakt zijn! En omdat dat de opdracht was: steun geven aan de grondtroepen vanuit de lucht.
Later onderzoek naar deze missie heeft gewoon feitelijk aangewezen dat het van tevoren gedoemd was te mislukken. Het lag aan drie factoren, waarvan één al in de film naar voren komt middels een quote van commandant Garrison:
"I requested light armour and AC130 Spectre-gunships. Washington, in all it's wisdom, decided against this". Er was te weinig politieke steun voor deze missie, het verzoek om Lockheeds ipv o.a. Black Hawks werd genegeerd.
Daarnaast was de informatievergaring vooraf veel te mager. Was dat beter gedaan, hadden ze de menigte kunnen verwachten, en hadden ze ook kunnen weten dat de somalische militie beschikking had over RPG-wapens die vrij gemakkelijk een Black Hawk kunnen neerhalen.
De derde factor was het feit dat er te weinig grondtroepen waren, die niet genoeg uitgerust waren (ook dit zie je terug in het begin wanneer de troepen de uitrusting uitkiezen) en die op een gegeven moment te besluiteloos waren.
En dan kunnen een paar Vietnam veteranen wel iets anders beweren, maar dit zijn toch echt de feiten die na diepgaand onderzoek naar voren zijn gekomen.
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Later onderzoek naar deze missie heeft gewoon feitelijk aangewezen dat het van tevoren gedoemd was te mislukken. Het lag aan drie factoren, waarvan één al in de film naar voren komt middels een quote van commandant Garrison:
"I requested light armour and AC130 Spectre-gunships. Washington, in all it's wisdom, decided against this". Er was te weinig politieke steun voor deze missie, het verzoek om Lockheeds ipv o.a. Black Hawks werd genegeerd.
Daarnaast was de informatievergaring vooraf veel te mager. Was dat beter gedaan, hadden ze de menigte kunnen verwachten, en hadden ze ook kunnen weten dat de somalische militie beschikking had over RPG-wapens die vrij gemakkelijk een Black Hawk kunnen neerhalen.
De derde factor was het feit dat er te weinig grondtroepen waren, die niet genoeg uitgerust waren (ook dit zie je terug in het begin wanneer de troepen de uitrusting uitkiezen) en die op een gegeven moment te besluiteloos waren.
En dan kunnen een paar Vietnam veteranen wel iets anders beweren, maar dit zijn toch echt de feiten die na diepgaand onderzoek naar voren zijn gekomen.
Ho, wacht, maar daar had ik het allemaal niet over. Ik heb alleen de bewering dat de Black Hawk een zwak toestel is tegengesproken.
Enne...veteranen BEWEREN nooit iets, ze hebben ERVAREN.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Ho, wacht, maar daar had ik het allemaal niet over. Ik heb alleen de bewering dat de Black Hawk een zwak toestel is tegengesproken.
Enne...veteranen BEWEREN nooit iets, ze hebben ERVAREN.
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen hebben lopen praten. Ik probeerde met zwakke helikopter (had zwakke overigens tussen haakjes gezet) aan te geven dat wanneer ze vantevoren beter hun voorwerk hadden gedaan, ze hadden kunnen weten dat de somaliers over wapens beschikten die de helikopters neer zouden kunnen halen.
En dat over die veteranen neem ik terug, voegde van mijn kant ook weinig toe.
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen hebben lopen praten. Ik probeerde met zwakke helikopter (had zwakke overigens tussen haakjes gezet) aan te geven dat wanneer ze vantevoren beter hun voorwerk hadden gedaan, ze hadden kunnen weten dat de somaliers over wapens beschikten die de helikopters neer zouden kunnen halen.
En dat over die veteranen neem ik terug, voegde van mijn kant ook weinig toe.
Is sympathiek van je en dan zijn we het dus eigenlijk al die tijd best met elkaar eens geweest. Je krijgt me nou eenmaal nergens zo snel mee op de kast dan met het bekritiseren van "Mijn" amerikaanse veteranen. Maar dat heb je gewoon niet gedaan en als je enkel naar de situatie kijkt, dan kan je niet anders dan toegeven dat er geweldige fouten zijn gemaakt.
Jammer maar waar. Enne...excuses voor mijn enigszins overtrokken reactie.
Discussie gesloten dan maar? 
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Een paar jaar terug heb ik wel eens wat glimpen op mogen vangen van deze film, maar vanavond eindelijk in zijn geheel bewonderd. Ridley Scott is een geweldig regisseur en hij levert met Black Hawk Down weer een ijzersterke film af.
Visueel is dit een waar spektakel natuurlijk. De aktie is om te smullen en Scott levert deze dan ook van de bovenste plank. Het verhaal is niet tot op de puntjes uitgewerkt en dat is jammer, maar het is wel een gehele speelduur lang genieten geblazen wat betreft de scenes die we voorgeschoteld krijgen. Nou jah, genieten; het is natuurlijk verschrikkelijk wat we te zien krijgen en veel beelden zijn dan ook erg aanrijpend, maar wel tot in perfectie uitgewerkt.
Voeg hier een aantal leuke personages aan toe en prop de geweldige score van Hans Zimmer (wel of niet met Lisa Gerrard?) ook nog erin en je hebt een film van formaat. Een hoofdrolspeler heeft de film trouwens niet wat mij betreft. Josh Hartnett staat overal aangegeven als hoofdrolspeler, maar heeft volgens mij niet de grootste rol. Alle rollen zijn wat verdeeld dacht ik zo. Kort samengevat dus: veel spetterende actie, indrukwekkende beelden, leuke personages, prima score van Zimmer, mooie cinematografie en (jammergenoeg) een wat mager verhaal maken Black Hawk Down een geweldige film wat mij betreft!
* * * *
Dark Miracle
-
- 56 berichten
- 0 stemmen
Visueel is dit een waar spektakel natuurlijk. De aktie is om te smullen en Scott levert deze dan ook van de bovenste plank.
Precies, 141 minuten non-stop actie van de bovenste plank. Overal soldaten, overal wapens en de kogels vliegen je de hele film om de oren. Gewoon een toffe film.
AVM
-
- 26 berichten
- 7 stemmen
Een super oorlogs film. Ik heb hem in Dolby Surround voor het eerst bij een kennis bekeken en had het gevoel, dat ik letterlijk in het oorlogsgeweld zat. De film heeft inderdaad een patriotisch ondertoontje. Maar mag dat dan niet? Het is een eer betoon aan die soldaten die hun hagje ( naar wat we nu weten teveergeefs) waagden, om een door anarchie beheerst land op orde te brengen en de voedsel hulp aan de lijdende bevolking veilig te stellen. Het is alleen zo jammer, dat de hoge heren, dachten na de roes van de overwinning op Irak ( in de eerste golfoorlog) dit varkentje wassen wij ook wel. De macht van de warlords in Somalie, zat echter zo diep, dat je alleen door keihard maar ook strategisch optreden, dit had kunnen breken. Mooi al die internationale verdragen, maar die telden in Somalie niet.
Theunissen
-
- 12276 berichten
- 5517 stemmen
De eerste paar minuten is deze film nog vrij rustig maar daarna is het gewoon een al schieten wat de klok slaat. De kogels vliegen je werkelijk ruim 2 uur langs de oren. Leuk voor de buren als je een home-cinema set hebt waarvan het geluid hard staat 
De film was verder dik in orde (boeiend en spannend) en de gevecht scènes zien er schitterend uit. De veel bekende acteurs spelen zeer overtuigend in deze film.
Ninto
-
- 728 berichten
- 1142 stemmen
Wat een ongelooflijk vette film! Ik vond de scene in de straat met de militairen in Cloverfield echt bruut. En dan krijg je ineens die scene 2 uur lang te zien, ONGELOOFLIJK!!!!
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Heftige film, waarbij ik door de manier van filmen regelmatig het gevoel had midden in de gevechten te zitten. Jammer van de kleurenfilter, zeker meer naar het einde toe; dat overdreven blauwe en gele licht deed me opeens weer beseffen dat ik niet alleen naar een waargebeurd drama zat te kijken maar in de eerste plaats vooral naar een actiefilm die er gelikt uit moet zien. Dat had voor mij niet zo gehoeven, het verhaal maakte van zichzelf al indruk genoeg eigenlijk.
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1385 stemmen
bij de aftiteling van de DVD staat dat er 19 amerikanen gedood zijn en ongeveer 1000 Skinny's. 
Verder blijft dit een geweldige film. 20 minuten voorbereiding, en dan bijna dik 2 uur Heftige Oorlog! Dé film als je lebbert aan actie!
palingroker
-
- 41 berichten
- 42 stemmen
bij de aftiteling van de DVD staat dat er 19 amerikanen gedood zijn en ongeveer 1000 Skinny's. 
Wat is je punt?
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1385 stemmen
Wat is je punt?
hierboven staan andere feiten vermeld
BronxTale
-
- 53 berichten
- 0 stemmen
Black Hawk Down is behoorlijk patriotistisch. Ik zag eens op Al-Jezaahra (op vakantie in Turkije, jaja) een documentaire over Amerikaanse propagandafilms, en daar werd deze film aangehaald. Nu vind ik het niet zo erg om deze film tot propaganda te rekenen, maar die Somaliers worden echt neergezet als een stel chaotische Neanderthalers die maar wat in het rond schieten. De muziek is verschrikkelijk overdreven, maar dat zijn we wel gewend van Gladiator-regisseur Ridley Scott.
Toch maar een half puntje omlaag, 3*
Nou daar sluit ik me volledig bij aan, ik vind het te patriotisch.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2406 stemmen
Ridley Scott een engelsman die een film maakt over Amerikanen.
En dan zo'n propaganda film maken.
Het aantal Somaliers die sterven in deze film ligt echt vele malen hoger dan van de Amerikanen.
Snap wel dat Amerikanen veel beter getrainend zijn, maar het blijft overdreven.
gillette
-
- 314 berichten
- 575 stemmen
Eindelijk gezien.
Heel goede oorlogfilm.
Heel veel actie.
Ik hou van oorlogsfilms.
Veel bekende en goede acteurs ook.
Actiescenes zijn heel cool.
1 minpunt: duurde iets te lang.
3,5* sterren.
jippiekajee
-
- 32 berichten
- 54 stemmen
ZEER GOEDE oorlogfilm
ook geen WO II of oorlog in vietnam maar deze keer in Mogadishu (Somalië)
074
-
- 147 berichten
- 0 stemmen
ik zoek nog meer zulke films als deze! ik heb laatst ook 3 kings gezien. ook een grappige en spannende film die zich afspeeld in een wat nieuwere oorlogs situatie. Weet iemand nog meer zulke films als dit?
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
ik zoek nog meer zulke films als deze! ik heb laatst ook 3 kings gezien. ook een grappige en spannende film die zich afspeeld in een wat nieuwere oorlogs situatie. Weet iemand nog meer zulke films als dit?
We were soldiers is wel wat voor jou zou ik zeggen.
Al speelt die zich af tijdens de Vietnam oorlog, en deze dus duidelijk niet. Beter dan deze is hij niet, maar ze bezitten beide non stop actie
thomzi50
-
- 1991 berichten
- 2530 stemmen
Misschien is de film wel een tikkeltje heroisch maar helemaal niet zo kritiekloos vind ik, je ziet toch duidelijk waar de amerikanen de mist in gaan met hun tactieken.
Mee eens. Vond de film niet heroïsch, eerder realistisch overkomen. Mislukte tactieken, doden, hopeloosheid. Het leek wel even op onopgedrongen en toch oprechte aanklacht tegen oorlog af te stevenen. Tot de laatste 10 minuten, toen alles nog even een stukje heroischer en patriotischer werd. Dat had van mij niet gehoeven en deed zelfs nogal afbreuk aan het sterke geheel.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Ik vind 18 amerikaanse doden nog relatief weinig trouwens als je bekijkt wat ze hebben moeten doormaken.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Mee eens. Vond de film niet heroïsch, eerder realistisch overkomen.
palingroker
-
- 41 berichten
- 42 stemmen
Dat is natuurlijk bullcrap, je ziet genoeg momenten waarop de soldaten zelf twijfelen of redelijk in paniek zijn (neem de chauffeur van McKnight / Sizemore). En daarnaast denk ik dat je als soldaat ook beter weinig tot geen angst moet kennen om je beroep goed uit te kunnen voeren.
Gister ook nog een docu over 9/11 gezien waarbij brandweerlieden ook zeker wisten dat ze de dood tegemoet gingen maar toch het WTC betraden.
Gerelateerd nieuws

Oorlogsfilm 'Black Hawk Down' van Ridley Scott morgenavond (31 januari) op televisie: 'Grimmig, hard en uiterst realistisch'

Binnenkort vliegt 'Black Hawk Down' weg van Netflix

Oorlogsfilm 'Black Hawk Down' van Ridley Scott vrijdagavond 17 mei op televisie: 'Grimmig, hard en uiterst realistisch'

De tien best beoordeelde films van de jarige Ewan McGregor (53)
Bekijk ook

Saving Private Ryan
Oorlog / Drama, 1998
2.512 reacties

Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.282 reacties

Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties

Platoon
Oorlog / Drama, 1986
824 reacties

Temple Grandin
Biografie / Drama, 2010
154 reacties

American Gangster
Biografie / Misdaad, 2007
994 reacties
Gerelateerde tags
ambushgebaseerd op boekmilitiakrijgsgevangenewoundsomaliawarlordfaminechaosarms dealergebaseerd op een waargebeurd verhaaldelta force vuurgevechtgevechtus militaryjaren 90helicopter crashmogadishu rescue operationpeacekeeper soldiersbloody violencestreet shootout
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








