Presumed Innocent (1990)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alan J. Pakula
met Harrison Ford, Greta Scacchi en Raul Julia

Rusty Sabich wordt na de moord op zijn ex-vriendin de belangrijkste verdachte. Om zijn onschuld te bewijzen gaat hij op zoek naar de echte moordenaar, en hij komt er achter dat deze misschien dichter bij hem staat dan hij denkt.

AC1
Moet deze toch nog eens aanschaffen op DVD. Al was het maar om te herinneren hoe goed Ford was voor z'n overacting periode.

avatar van DragQueen
Onderhoudende Misdaad Thriller. Harrison Ford zit goed in zijn rol, en weet te overtuigen. Verder zit het verhaal aardig in elkaar, en bevat de film een prima sfeer. 3,5 Ster.

avatar van Spetie
Presumed Innocent is een aardige rechtbankthriller, die af en toe wat aan de trage kant is en ook net wat te lang duurt. Harrison Ford is wel degelijk en kan dit soort rollen meestal wel goed spelen.

Ik vond vooral de aanloop nogal lang duren. Het eerste gedeelte is erg traag en kent iets teveel flashbacks. Vanaf het moment dat Ford beschuldigd wordt, komt het verhaal in een stroomversnelling en wordt gelijk een stuk interessanter. Het rechtbankgedeelte is ook vrij sterk, mede dankzij een sterke bijrol van Raoul Julia, die de advocaat van Ford speelt. Het einde lijkt vrij voorspelbaar, maar kent toch nog een redelijke verrassing, al vond ik het wel een klein beetje gekunsteld, doordat Ford’s vrouw alles zorgvuldig plant, maar wel de moordwapens gewoon terug stopt en onder het bloed laat zitten. Dat was me iets te gemakkelijk.

Maar verder niet slecht, dankzij een boeiende tweede helft. Een iets korter eerste gedeelte had waarschijnlijk een compactere en daardoor ook betere films opgeleverd, vermoed ik.

avatar van Al DeNiro
Ik dacht dat ik alle films van Ford kende, maar niet dus. Vanavond misschien kijken op HBO3.

Al DeNiro schreef:

Zeker kijken, Al, het is een van zijn betere rollen (enfin, zo herinner ik het me).

avatar van Al DeNiro
Brave rechtbank-film met weinig vuurwerk en verkeerde casting. Verassende einde is wel weer sterk. In de jaren negentig zijn er veel betere rechtbank-films gemaakt zoals A Few Good Men, Philadelphia, Primal Fear en A Time Toe Kill.

AC1
Je wou waarschijnlijk grote gebaren, overacting en melodrama, ja dan zit je met deze film wel verkeerd.

avatar van goongumpa
Een avondvullende film voor volwassen koppels uit de 90's, die wel eens een boekje lezen. Niet slecht. Lekkere bruine tinten, afstandelijk camerawerk, uitstekende John Williams score, hier en daar een oeh-la-la sexscène en Ford die moeilijk kijkt (maar dat wel heel goed kan). Een mager plot maar de film heeft een zekere klasse.

mooie film met een leuke einde, soms wel aan de trage kant daarmee bedoel ik scene's die eigenlijk vrij saai zijn, maar voor de rest wel een goede mysterie film!

Uitstekend rechtbankdrama.
Prima verhaal, met een zeer verrassend einde.
Puike vertolkingen ook, door iedereen van de cast.
Met de betreurde Raul Julia, een acteur die ons veel te vroeg heeft verlaten en ons nog zoveel te bieden had.

avatar van rep_robert
Echt een jaren 90 product. Een advocaat wordt zelf verdacht van een moordzaak op zijn ex-collega/maîtresse en probeert hierdoor zijn onschuld te bewijzen.

Gedurende de hele film had ik het idee dat de focus op het verhaal niet helemaal goed lag. De film viel zeker makkelijk uit te zitten, maar echt die drang om de onschuld van de verdachte Ford te bewijzen heb je tijdens het kijken niet. Hierdoor zal deze film voor mij nooit bovengemiddeld worden.

avatar van Insignificance
Verrassend stevig rechtbankdrama. Denk dat dat etiket het beste past. Vaak wat aan de droge kant, zo'n type film, dat is deze hier en daar ook wel, maar Pakula weet, met nog een dikke jaren zeventig touch in z'n regie, hoe hij een dergelijk dossier uit de doeken moet doen. Kalm en doordacht genoeg om het tot en met de uitkomst te laten boeien. Bovendien een zaakje met een nogal dubieuze rand.

Bepaald geen schoolvoorbeeld van een feilloos rechtssysteem. Iedereen sjoemelt en sjachert, ook Rusty en zijn verdediging zijn niet brandschoon. Het legt een vals gevoel van gerechtigheid in de film. Iets dat eveneens geldt voor de vermeende onschuld. Je weet nooit helemaal wat je aan Sabich hebt. Ford doet het wat dat betreft subtiel en ingetogen, zoals wanneer hij zich als de dader voordoet.

Je voelt de ingehouden woede tijdens die scène. Het (bekritiseerde) slot is daar een duidelijk vervolg op. Ik vond dat ook niet het beste onderdeel, maar Pakula's film speelt met de notie van rechtvaardigheid in een systeem dat zo broos en beschadigd is, dat het begrip nauwelijks nog enige waarde heeft. Daarmee komt het beduidend verder dan het gebruikelijke juridische gekonkel voor het hekje.

avatar van frolunda
Zeker geen slechte film maar echt spannend wil het helaas ook niet worden.Het betere boek wordt stapsgewijs verfilmd iets wat de vele bekende acteurs ook niet echt de ruimte geeft om te schitteren.Het verhaal en vooral het einde zijn wel sterk al wordt er wel een hoop bijgehaald om het interessanter te laten lijken dan het in feite is.Desondanks een goed te kijken rechtbank drama waar uiteindelijk-en dat is wel weer eens verfrissend-helemaal niemand brandschoon blijkt te zijn.

avatar van john mcclane 2
ik weet nog dat ik hier met mijn vader naar keek.
en die zei na 17 min of wat.die persoon is de dader.
kijkt het toch een stuk minder.'
hoe dan ook.als je dat niet weet,en misschien zelfs als je het wel weet,'sterk staaltje cinema.
een van de betere Ford films.

avatar van baspls
"I'm a prosecutor. I'm part of the business of accusing, judging and punishing. I explore the evidence of a crime and determine who is charged, who is brought to this room to be tried before his peers. I present my evidence to the jury and they deliberate upon it. They must determine what really happened. If they cannot, we will not know whether the accused deserves to be freed or should be punished. If they cannot find the truth, what is our hope of justice?"

Niet Harrison Ford's beste film maar zeker een prima rechtbank-drama.

Aanklagen Rusty Sabich word belast met de zaak van de moord van zijn collage en ex-vriendin. Na het vinden van een schokkend stuk bewijs word hij echter van de zaak gegooid en zelfs aangeklaagd.

Acteerwerk was prima, al heb ik Ford wel eens beter zien doen. Mijn verwachtingen waren niet heel hoog door de negatieve waarderingen maar uiteindelijk vond ik het toch wel een sterke film. Het verhaal was erg boeiend en hoewel de film best een beetje langdradig is in het midden bleef het verhaal als een huis staan. Het einde was een enorme plottwist en erg sterk gedaan, de vrouw van Sabich was niet eens bij mij opgekomen als de dader.

De muziek van John Williams was goed, mysterieuze piano's en aan het einde ook wat dramatische orkestrale muziek. Toch wel stukken minder als de epische melodieën die de componist gewoonlijk aflevert.

Presumed Innocent is een prima film, goed opgenomen en goede locaties. Het verhaal maakt het waard om de film te bekijken en ik vond de film ook nog best vermakelijk.

avatar van Left4Dead
Halfje erbij op. Normaal ben ik niet zo voor de rechtbankfilms maar vandaag kon ik me met deze erg goed vermaken. Prima acteerwerk, het juiste tempo en de ontknoping is ook erg sterk, ook al had ik hem vaker gezien. Prima wegkijkert.
Vooral Raul Julia vond ik weer een genot om naar te kijken.

lezertje
Na 26 jaar een nog steeds zeer genietbare en sterke thriller, mede dank zij het prima spel van Harrison Ford, die als openbare aanklager wordt beschuldigd van moord en waarbij je als kijker lang twijfelt over de vraag schuldig of niet?

Goeie film waarin een aanklager zelf wordt aangeklaagd vanwege een moord op zijn vrouwelijke collega. Een prima rechtbank-thriller/drama met een goed verhaall en tevens goeie opbouw. Ook al is het verloop wat voorspelbaar, bevat de film nog wel een goeie ontknoping. Een solide cast en een redelijk ingetogen, maar mooie muziekscore van John Williams. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Filmkriebel
Spetie schreef:

Helemaal mijn mening ... weinig aan toe te voegen. Zuiver rechtbankdrama met lange aanloop, boeiende tweede helft eens de vervolging tegen Sabich begint , maar ik vond de twist zowel verrassend als geloofwaardig. Puik geacteerd door Ford en Raul Julia. De flashbacks over Sabich's verhouding met Carolyn maakten het allemaal wel aan de lange kant.

Wat verwarrende aanzet maar gaandeweg wordt het onderzoek naar de dader van een moord op een gerechtsdienaar boeiender en vlug blijkt - en dit wordt tot aan het slot aangehouden - dat de film toch een pak stevige kritiek bevat op de rechtspraak in de States en als ge even alle personages nagaat is het moeilijk er één uit te halen die zijn taak in alle correctheid waarneemt. Bedroevend eigenlijk.
Harrison Ford, Brian Dennehy, Greta Scacchi, als een femme fatale, enz...overtuigen in hun act.