Paris - When It Sizzles (1964)

Alternatieve titel: Together in Paris

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Richard Quine
met William Holden, Audrey Hepburn en Grégoire Aslan

Producent Meyerheim is het beu dat het altijd zo lang duurt voor scenarist Benson een scenario af heeft. Hij zet hem onder druk, door hem te zeggen dat hij voor zijn laatste opdracht, waarvoor hij al goed betaald werd, nog 48 uur krijgt. Dat maakt Benson wanhopig, want hij staat nog nergens. Hij gaat dan maar op zoek naar een secretaresse met fantasie die hem kan helpen.

avatar van Poisonthewell
Ik vind dit toch wel een onweerstaanbaar leuke film. Niet Audrey's beste, maar alles wat zij aanraakt verandert voor mij sowieso in goud. De plot gaat helemaal nergens over, en dat is dan ook de charme van de film. De vaart zit er goed in. Ook leuk zijn de sneren naar de opkomst van het method acting en de nouvelle vague stroming die destijds in volle gang waren. 4*

avatar van matthijs_013
Weer een leuke film van Hepburn. Ze is zoals ze altijd is; een nieuwsgierige vrouw die altijd wel wat te zeggen heeft. Altijd leuk natuurlijk.
Over de film: Ik heb erg echt van genoten. Ze gingen openmondelijk alle cliché's tegenin, vandaar dat ik het einde erg vond tegenvallen. Het eindigt met een Hollywood filmzoen?! Dat had echt niet gehoeven van mij. Stomme MGM.

Vandaar *2,5

Oja, leuk al die referenties naar Hepburn's andere films (Breakfast at Tiffany's, My Fair Lady en de film in de film deed me een beetje denken aan How to Steal a Million)

avatar van TheGizkaEater
Ondergewaardeerd volgens mij!

Hartstikke leuke film, die nergens over gaat, waarbij ik vooral William heel goed vond acteren dDay, or night?).

Ik vind dit een beetje een voorloper van de wat absurdere comedy-films uit america, zoals Naked Gun..

avatar van movie acteurs
De film speelt zich hoofdzakelijk af in een kamer en/ of het huis van Richard Benson (William Holden). De meeste shots/stukjes zijn de bedenksels van Holden, die Hepburn als scenario opschrijft. Dit is toch wel leuk bedacht . Een uitstekende komedie die inderdaad ondergewaardeerd is. Leuke plaatjes van Hepburn in een soort feeën outfit (laten we het zo maar noemen). Wel is het einde een beetje goedkoop met die zoen. Voor de rest prima film met Hepburn en Holden. 4,0.

avatar van IcU
IcU
Insteek is leuk, maar het wordt te vaak en te veel en chaotisch rommeltje. De film zwenkt aan alle kanten uit wat net iets te oppervlakkige humor op levert. Audrey Hepburn weet helaas niet veel te brengen, en speelt weer een zelfde soort type. Daarnaast blijft het natuurlijk wel een briljant actrice.

avatar van Dievegge
In deze doldwaze komedie wordt de draak gestoken met Hollywood. William Holden, een acteur die nooit de aandacht op zichzelf vestigt, speelt een screenwriter met een deadline. Hij is een broodschrijver die alle professionele trucjes en technieken kent. Op nieuwlichterijen als method acting en de Nouvelle Vague reageert hij minachtend. Zijn tegenspeelster Audrey Hepburn was een stijlicoon met een voorkeur voor komisch-romantische rollen. Net als in Breakfast at Tiffany's - een titel die zelfs vermeld wordt - werden haar kleren ontworpen door Givenchy. Met haar korte haar en slanke figuur had ze een ondeugend en jongensachtig uiterlijk, het prototype van de gamine. De dialogen zijn scherp en gezwind, met onder andere het spelletje een vraag beantwoorden met een vraag.

Het is een raamvertelling met verschillende versies van het gedrocht van een script waaraan ze werken. Het narcisme van de schrijver komt naar boven wanneer hij bewonderend in de spiegel kijkt en een held neerzet als geïdealiseerde versie van zichzelf. Verschillende genres worden geparodieerd, van spionagethriller met bijhorende macguffin tot caper comedy, horror en western. Niemand zal nog vergeten wat dissolve betekent. Leuke bijdragen zijn er van Noël Coward als de ongeduldige producent, Marlene Dietrich als zichzelf en Frank Sinatra als zangstem garant voor succes. Er komt metafictie in voor, wanneer de personages van zichzelf beseffen dat ze fictief zijn, zoals wanneer Tony Curtis klaagt dat hij slechts de naamloze tweede politieman mag spelen. Op spitsvondige wijze wordt gespeeld met de onhebbelijkheden die bij een productieproces komen kijken.

Vermakelijke komedie wel waarbij het uitgangspunt noopt tot meerdere heel afwisselende settings en
een aldoor heen en weer geschakel tussen fantasie en realiteit. Veel varieteit aldus, dit met veel
schwung gebracht, niet in de laatste plaats door de hoofdrolspelers Holden en Hepburn, die zichtbaar
schik hebben met een grappige bijrol ook voor Tony Curtis.