• 8.298.424 stemmen

Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)

Drama / Oorlog | 140 minuten / 148 minuten (director's cut)

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 140 minuten / 148 minuten (director's cut)

Alternatieve titels: Brotherhood / Tae Guk Gi: The Brotherhood of War / Taegukgi / 태극기 휘날리며

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Je-kyu Kang

Met onder meer: Jang Dong-gun, Won Bin en Lee Eun-ju

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Releasedatum: 25 augustus 2005

Plot Taegukgi Hwinalrimyeo

In 1950 breekt er oorlog uit tussen het communistische Noord-Korea en het kapitalistische Zuid-Korea. Terwijl ze met hun familie op de vlucht zijn worden twee broers meegenomen naar het front, om daar te vechten voor de vrijheid van hun volk. Eén van de broers wil zo snel mogelijk een medaille halen, zodat hij z'n jongere broer naar huis kan sturen.

imageimageimage

Sergeant Huh

Lee Jin-Seok (old)

North Korean boy solider

Bart Simpson schreef:

Het is mij in deze film niet duidelijk geworden om welke redenen de oorlog tussen Noord- en Zuid-Korea is uitgebroken

Korea was net als Duitsland vlak na de Tweede Wereld Oorlog verdeeld tussen de Sovjet Unie (Noord, communistisch) en de VS (Zuid, kapitalistisch). Na het vertrek van de VS viel het Noorden het Zuiden binnen, waarna de VN het Zuiden ging steunen en de communisten uiteindelijk tot aan de Chinese grens werden teruggedrongen. Daarna bemoeiden de Chinezen zich er mee en deze steunden weer het Noorden, waarna het front zich weer verschoof tot wat nu de grens is.

Als deze film je beviel, is Assembly wellicht ook wat voor je...

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Bart Simpson schreef:

Ik zie dat deze film niet in de top 250 van IMDB staat, terwijl deze film daar 8.1 scoort en meer stemmen heeft dan een aantal andere films met de zelfde score. Waarom

Omdat de Imdb top 250 niet helemaal gebaseerd wordt tussen de score en het aantal votes. Je kunt naar wat voor criteria en stemfilters gehanteerd worden, maar duidelijk is het gelukkig nooit wanneer een film wel of niet in die top 250 wordt opgenomen. Waarschijnlijk hikt hij er wel tegenaan.

Onlogisch systeem maar goed

avatar van Timmy757

Timmy757

Bij de tweede kijkbeurt stond mij het over sentimentele toch wel iets tegen...Daarbij kreeg ik pas tegen het einde van de film een beetje binding met de hoofdpersonen. Ik haal er een 0.5* af. misschien na bezinking nog wel een 0.5*..

Rodger

Goede film.. maar iets te hoog gewaardeerd...

Rodger schreef:

Goede film.. maar iets te hoog gewaardeerd...

Een goede film... je geeft 4/10 voor een GOEDE film?!? En dan nog vind je deze film iets te hoog gewaardeerd...

Een super mega goede meer dan über briljante super über briljante film met strategisch goede zetten op het doek verdient pas een 8/10 zeker?

Bart Simpson schreef:

zo.. wat een reactie,.. zie je wel.. smaken verschillen..

succes...

Bart Simpson

Heeft niets met smaken te maken. Als jij voor een goede film een 4/10 geeft, dan wil ik gewoon weten wanneer een film een 8/10 krijgt of hoger.

avatar van Nomak

Nomak

Rodger schreef:

zo.. wat een reactie,.. zie je wel.. smaken verschillen..

succes...

Bart Simpson heeft hier gewoon gelijk.

Het heeft inderdaad niets te maken met smaken die verschillen. Als je zegt dat het een goede film is, dan is het belachelijk en ongeloofwaardig om daar amper 2* voor te geven.

Vooral nu je erbij zet dat de film te hoog gewaardeerd is lijkt het erop alsof je met jouw lage beoordeling het gemiddelde naar beneden wil halen.

Nomak schreef:

Bart Simpson heeft hier gewoon gelijk.

Dat bedoel ik

Rodger

Film nog 1 keer gezien.. nou vooruit dan.. krijgt er 1 ster bij..

Was inderdaad iets te laag beoordeeld..

Op naar de volgende film..

Tja, moet me toch aansluiten bij wat hier allemaal zo'n beetje staat. De film ziet er op zich prima verzorgd uit, de massale veldslagen zijn goed en bij vlagen indrukwekkend.

Maar het verhaal is wel erg kitscherig sentimenteel. Hollywood is er niks bij.

Dat gezegd hebbende, de film is wel vermakelijk genoeg om 2,5 uur te bekijken.

Het idee achter het verhaal is wel oke, nu de uitvoering nog. De relatie tussen de broers lijkt meer op een liefdesrelatie. Dat de ene naar het rode kampt gaat en de ander naar het blauwe is nog tot daar aan toe, maar dat ze elkaar niet meer herkennen en elkaar af willen maken wordt dan wel ongeloofwaardig. Dan wordt er ook een zwakzinnig vriendje van de 'goede' broer tegenaan gegooid die wordt vermoord door de (hoe kan het ook anders) 'slechte' broer en emotie alom, althans dat is de achterliggende gedachte. Hoewel dat niet het slechtste deel van de films was, is de relatie tussen de broers dusdanig nep, dat het bijna lachtwekkend wordt. Desalniettemins zaten er wel enkele indrukwekkende scenes in de film en zijn de veldslagen prima in beeld gebracht.

avatar van jipt

jipt

avatar van Minotaures

Minotaures

• 2009 stemmen

jipt schreef:

Valt deze te vergelijken met Letters from Iwo Jima?

Goede vraag. Ik vind het niet direct te vergelijken met.

Assembly vind ik een stukken meer vergelijkbaar met deze.

Iwo Jima is te vergelijken met Flags of our Fathers, wat allebei een verfilming zijn van beide partijen.

Mijn inziens de beste aziatische oorlogs film die ik ooit heb gezien, ook al tergt het nogal soms met de romantische kant, de film weet je wel te pakken! En hoe!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film die al een tijdje op 'het lijstje' staat, en nu de stap gezet dankzij een tip van Niveath. Een oorlog waar ik minder van af weet, buiten de grote lijnen. Het grote probleem is dat de oorlog zelf, los van de erge feiten, mindere visueel interessant is (meer loopgraven als WOI) en meer een ver-van-m'n-bed-show is dan WOII of Vietnam.

Visueel is het wel mooi gedaan, al overweldigt het ook weer niet. En qua verhaal is het wel wat mager om meer dan 2 uur te vullen. Het acteerwerk is ook niet sterk. Op zich heb ik wel genoten, dit gaat richting onderhouden blockbuster. Maar meer is het niet helaas.

avatar van Sibelius

Sibelius

jipt schreef:

Valt deze te vergelijken met Letters from Iwo Jima?

Deze film is meer te vergelijken met een bollywood film zonder zang en dans. Net zoals sommige bollywood films overdreven hoog gewaardeerde sentimentele brol volgens mij. Enigste vergelijking met Iwo Jima is dat het over oorlog in Azië gaat, maar de stijl en sfeer is totaal anders.

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

Dit gaat natuurlijk wel over een compleet andere oorlog.

avatar van aristo

aristo

wat een stel ouwe wijve zijn jullie zeg gewoon wat je van de film vindt en lig verder niet te zeike ouwe kut wijve

avatar van Poepgezicht

Poepgezicht

Bah, deze gekocht blijkt het regio 3 te zijn. Zonde van mn 3 euro

Wel 3 onderzetters erbij

Raar dat deze dan ook niet in de computer werkt. Zegt dat mn instellingen verkeerd staan.

Poepgezicht schreef:

Klopt ook, die staat ook op regio 2. Je kunt hem wel verzetten naar regio 3, maar dat kan maar 3 x.

avatar van Spetie

Spetie

Deze film deed me in eerste instantie denken aan Saving Private Ryan en dan vooral voor de heftige en harde actiescènes, waarbij de ledematen soms letterlijk in het rond vliegen. Die actiescènes zien er prima uit en dat is dan gelijk ook het grote pluspunt van de film. Ik ben verder niet zo bekend met de Koreaanse oorlog, dus dat was op zich ook nog wel enigszins interessant, al ebde dat naarmate de film vorderde wel enigszins weg.

Het verhaal wordt op een gegeven moment gewoon te overdreven uitgewerkt. Er wordt alleen maar aandacht besteed aan de twee broers, de rest van de personages zijn oppervlakkig bijrolspelers. Dat de oudste broer op een gegeven moment lijnrecht aan de andere kant tegenover zijn jongste broer komt te staan vond ik tamelijk ongeloofwaardig. Het was zeg maar net een stap te ver in een film, die het overdreven, soms erg aangedikte drama toch al niet schuwt. Dat het drama voor mij totaal niet werkte, kwam ook door de overdreven en vaak erg matige muziek. Die past soms totaal niet bij datgene wat je ziet en zwakt sommige scènes juist af.

Toch waren de twee uur en twintig minuten dat de film duurt makkelijk uit te zitten en verveelde de film nooit. Vooral door de vele actiescènes, die er toch voor zorgden dat mijn blik ondanks het zeer late tijdstip nooit afdwaalde. En het is ook geen muziek waar je makkelijk bij in slaap valt, dat moet natuurlijk ook gezegd worden.

avatar van hkoster16

Aantal berichten: 6

Hij zat er ECHT mee..

avatar van megaman

megaman

Zijn er nog meer films die ook over de Koreaanse oorlog gaan?

Zie deze link

Assembly

avatar van Poepgezicht

Poepgezicht

Assembly vind ik persoonlijk stukken beter dan deze.