Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)

Alternatieve titels: Brotherhood | Tae Guk Gi: The Brotherhood of War | Taegukgi | 태극기 휘날리며

Zuid-Korea
Drama / Oorlog
140 minuten / 148 minuten (director's cut)

geregisseerd door Je-kyu Kang
met Dong-Kun Jang, Bin Won en Hyeong-jin Kong

In 1950 breekt er oorlog uit tussen het communistische Noord-Korea en het kapitalistische Zuid-Korea. Terwijl ze met hun familie op de vlucht zijn worden twee broers meegenomen naar het front, om daar te vechten voor de vrijheid van hun volk. Eén van de broers wil zo snel mogelijk een medaille halen, zodat hij z'n jongere broer naar huis kan sturen.

Bijzonder kundig gemaakt oorlogsdrama, waarin de band tussen twee broers centraal staat. Het leven kan onvoorstelbaar hard en wreed zijn.

avatar van ®Tc
Een indrukwekkende film, ik zat er volledig in. De Korea oolog is goed en realistisch in beeld gebracht. De decors zijn ook top en de acteurs doen het goed. Velen noem hem een rip-off van Saving Private Ryan maar ik vind hem beter. Zeker een aanrader!

*****

mister blonde schreef:
Wat een indrukwekkende film. de film ziet er geweldig uit (prachtige effecten), de twee 'broers' acteren de sterren van de hemel en de film bevat enkele van de meest indrukwekkende scenes in jaren. het enige dat me van 5 sterren houdt, is het sentiment dat af en toe op het randje zit. niettemin een beleving. 4,5 sterren.

Op het randje ja . En af en toe ook flink erover heen. Mijn hemel. Zelfs Bay zou zich er voor schamen mocht ie Pearl Harbor 2 maken. Muziek is erover, begin is erover en daarna is ie er ook regelmatig over. Die Kang is wel een erge Hollywood wannabe. Dit had in handen van een regisseur die niet te veel sentimentele romannetjes heeft gelezen, geweldig kunnen uitpakken. Kan me goed voorstellen dat sommigen niets met de film konden. Als je veel geduld hebt, zie je gelukkig ook nog indrukwekkende momenten, een film die geen seconde stil staat, een film die technisch op een niveau van een Apocalypse Now zit en toch echt een anti-oorlogsfilm is . Dat sentiment zit wel stevig in de weg, veel meer dan tijdens de eerste kijkbeurt. Ik ben coulant en verlaag slechts met een half naar 4 sterren. De film compenseert gelukkig dan ook wel een hoop om toch een goede indruk achter te laten.

avatar van ToNe
mister blonde schreef:
Op het randje ja . En af en toe ook flink erover heen. Mijn hemel.

Ik heb het zelf op een 4 gehouden na de eerste en enige kijkbeurt. Hij is blijven hangen als een ontroerende film, op momenten wat 'bloederig'.
Binnenkort maar eens gaan wagen op HD en kijken of de score stand houdt.

avatar van Rmie
Als je van rondvliegende lichaamsdelen en bloed houdt dan zit je goed bij deze film.

Zelf vond ik het uitkijken een hele prestatie.
Zoals hier al eerder verteld is, zijn de karakters te vlak en daardoor raakte de film me niet.

Ontzettend indrukwekkende film. Mijn favoriet! In eerste instantie had ik niet zoveel verwacht van 'een Koreaanse film'. Maar dit is één van de weinige films die me echt heeft ontroerd. Vooral op het einde krijg je gewoon een brok in je keel. Als een film dat voormekaar krijgt is het volgens mij toch een topper? (Hoewel dat natuurlijk verschilt per mens)

5 sterren van mij, zonder twijfel!

avatar van Donkerwoud
Minstens zo´n goede oorlogsvertelling als Band of Brothers of Saving Private Ryan. Met de stijl en bravoure van die Amerikaanse producties wordt een beeld geschetst van hoe paradoxaal oorlog eigenlijk is. De onmenselijkheid van een systeem waarin mensen elkaar uitmoorden om verkeerde redenen en aangedreven door een situatie waar ze niet meer uitkomen. De beelden tonen ons de gruwelijkheid tot in de kleinste details: van exploderende lichamen tot mensen die levend verbranden en darmen die uit de buikwand stromen.

Ik ben geen groot liefhebber van oorlogsfilms, omdat ik de kleine subtiliteit in drama interessanter vind dan het grootse, bombastische wat bij dit genre hoort. Daarbij vind ik deze film ook minder innoverend op het visuele vlak dan bijvoorbeeld landgenoot Oldboy. De stijl is opvallend westers in hoe het een persoonlijke verhaallijn opbouwt tegenover een grote geschiedkundige gebeurtenis. Visueel ziet het er eigenlijk niet beter of slechter uit dan de grote Amerikaanse klassiekers in het genre. Het dient zijn doel voor de mooie verhaallijn, maar nieuwe gronden zoekt het dus niet op. Desalniettemin heb ik het toch als een indrukwekkende zit ervaren, met name door de schitterende enscenering van de epische gevechten, waarin een immense hoeveelheid figuranten in wordt gezet om het gevoel van een oorlog authentiek te brengen. Zelden heb ik zoveel zien gebeuren op mijn scherm en alleen daarom is het al watertanden voor de cinefiel.

De film is één oorlogsgevecht met daar doorheen geweven de band tussen twee broers en wellicht met als enig doel de wreedheid en de waanzin van de oorlog te onderstrepen.
Indrukwekkende scènes (lees gevechten) en sterk werk van de acteurs.
Film zet zijn voet naast de meest spectaculaire Amerikaanse oorlogsproducties.
Merkwaardig is de vaststelling, voor mij althans, dat de Koreaanse oorlog, eigenlijk een burgeroorlog, waarin alleen maar het doden telt, een loopgravenoorlog was, man tegen man, bajonet op het geweer, precies als W0 I.

83Utreg!
Zoals ik al vaker aangenaam verrast werd door koreaanse films, zo nu ook weer. Ik vond de beelden van de gevechten, zéér realistisch ogen, echt verglijkbaar met band of brothers bijvoorbeeld. de muziek was goed, en de acteurs ook. voor zover je dat kan beoordelen...qua cultuur is het echt enorm anders, maar dat maakt het juist interessant om naar te kijken. De film is ook keihard en onverbloemd. toch zeker een aanrader.

avatar van Ramon K
Ik herinner me de film als vreselijk melig. Met dik opgelegd sentiment dat werkelijk niet te harden was.

83Utreg!
dan heb je een andere film voor je. want deze is namelijk bikkelhard.

avatar van Ithildin
Een interessante opsomming van alle clichés die het genre oorlogsfilm te bieden heeft, meer niet.

't Valt me op dat steeds vaker regisseurs het 'weergeven van de wreedheid en zinloosheid van de oorlog' als excuus gebruiken om zo veel mogelijk bloed tegen de cameralens te laten spatten.

avatar van Ramon K
83Utreg! schreef:
dan heb je een andere film voor je. want deze is namelijk bikkelhard.

Je bedoelt in de oorlogsscenes? Heeft toch niets met mijn opmerking van doen? Drama in de film is meliger dan in vele stroperige Hollywoodfilms.

Verder nog iets dat wel van toepassing is?

83Utreg!
oh je had het over de mooie muziek, en de dramatische wendingen in de relatie van de twee broers. is inderdaad niet gortdroog en ongevoelig neergezet....

avatar van Legan
Als er iets is waar ik niet van hou, dan is dat toch wel zwaar aangedikte sentimentele emomuziek. Maar om de één of andere reden kan ik mij er hier niet aan ergeren. En hoewel de film ook op andere gebieden soms wel erg over de scheef gaat (over-the-top), vergeef ik het ze graag want het vlotte Brotherhood is gewoon een imponerend schouwspel. Hulde voor deze aziatische hollywoodfilm.

Mr_White
De meesten hebben het al aangegeven, de film heeft teveel overdreven sentiment (zowel in situaties als in muziek) en dat is het voornaamste minpunt (maar een gelauwerde film als Saving Private Ryan heeft daar ook last van). Verder uitstekende oorlogs-scènes en ondanks het verzuipen in sentiment af en toe ook écht emotioneel.

avatar van Minotaures
Prachtige film. Een hele aangrijpend en emotionele einde.

Op de één of andere manier vond ik toch dat Jin-seok onoverwinnelijk en kogelwerend wordt gezet. Ik bedoel, die gast moorde meer dan 30 man, met niet meer dan een paar schaafwonden (sarcastisch).

Dat verandert niet dat het een erge mooie en bloedige film is!

Niet aan te raden voor mensen met een zwakke maag.

avatar van twenty6
Zeker een goede film mooie effects en een hele leuke verhaal.
zeker een aanrader

avatar van JosieT
Hele mooie oorlogsfilm. Normaal hou ik niet echt van dit genre, maar ik heb hierbij een traantje weg moeten pinken. Het verhaal, de acteurs en de muziek zorgden allemaal voor een interessante film. Ook bijzonder dat de film over de Korea oorlog gaat, daar zijn niet erg veel films over te vinden..(tenminste niet dat ik weet)

*4,0

avatar van wendyvortex
Tamelijk realistisch oorlogsgeweld vermengd met nogal wat te veel sentiment.
Technisch gezien erg goed gemaakt, maar ook een klein beetje hol.
Net als: juist! Saving Private Ryan!
De Korea-oorlog wordt helaas niet echt uitgediept en dat zorgt er voor dat er niet veel verschil is met al die Tweede Wereldoorlog-films.
Geen strijd van mytische proporties als in Apocalypse Now of Platoon.
Toegeven het is best een lekker filmpje en de bijna 2 en een half uur vliegt redelijk snel om. Maar we zagen het al vaker en deze Brotherhood voegt niet heel veel nieuws toe aan het genre.

avatar van B_B
B_B
Alleraardigst filmpje met net wat teveel minpunten om meer te zijn.

Vooral het script laat nogal wat te wensen over. Deze is vooral erg rommelig en zit vol dialogen die helaas niet weten te overtuigen en random gebeurtenissen en wendingen. Ook de relatie tussen de broers kon mij niet echt overtuigen, misschien ook wel omdat die jongste broer nou niet echt een interessant personage is.

Maarja bij een oorlogsfilm horen natuurlijk de nodige actiescènes. Deze zien er echt geweldig uit. Leuk opgezet, knap geschoten en erg kundig gemonteerd. Vooral die modder-explosies zagen er echt geweldig uit. Verder zit er ook wel de nodige sfeer in de film (vooral het begin) alleen is het jammer dat deze soms een beetje kapot gemaakt wordt door de matige score.

3.5* dan maar.

avatar van HolyGrail
Ik hink een beetje op twee gedachtes bij deze film

Aan de ene kant is het een prima verhaal, en zijn de gevechten zeer rauw en realistisch weergegeven (de vreselijke CGI van de vliegtuigen en de ingestudeerde knokpartijtjes daargelaten).

Aan de andere kant zit de film vol met niet te harden sentiment. Waarom moet om de 10 minuten de dramatische muziek weer uit de kast worden gehaald? Dat trekt echt alle kracht uit de eindscene's, want die waren weldegelijk sterk.

Een krappe 3,5 *

avatar van Bramha Bull
ik ben deze film helemaal blanco gaan kijken en wat was ik aangenaam verrast, wat een super film.

avatar van Baggerman
Vanwege het vele spektakel toch wel te pruimen oorlogsfilm, maar viel met toch een beetje tegen. Dat kwam toch vooral door de jongere broer en zijn acteren. Al gauw begon ik hem een enorme dropveter te vinden. Verder had ik moeite om me met het bataljon verbonden te gaan voelen: ze worden in een flits aan ons voorgesteld en blijven enorme vlakke karakters. Zó interesseert me het als kijker geen ene reet als er eentje wordt neergemaaid!

Ik begrijp ook niet dat deze film zó ontzettend hoog wordt gewaardeerd en bekeken en dat het Chinese Ji Jie Hao (Assembly) zoveel minder is bekeken en gewaardeerd? Liefhebbers van deze film zouden Assembly ook zeker eens moeten bekijken! Ook omdat daar de hoofdpersoon aan de andere kant staat.

Maar toch, films over de Koreaanse oorlog zijn dun gezaaid en deze kijkt wel lekker weg.

avatar van Vinokourov
Een film met plus- en minpunten en dat eindigt bij mij vaak op een veilige 3,5*-score. Om maar eens met de pluspunten te beginnen: die gevechtsscenes zagen er wel lekker expliciet uit en waren ook bijzonder mooi geschoten met al die opspattende aarde. Ook het plot rondom de twee broers tijdens de Koreaanse oorlog was wel oke en boeiend tijdens de gehele film om te volgen.
Tegelijkertijd hangt met dat plot een minpunt: alle karakters naast de twee broers waren nauwelijks uitgewerkt en blijven op de oppervlakte. Ander minpunt waren die drama-scenes, bedoeld om de Hollywoodkijkers ook te pleasen voor deze film. Vooral dat in het begin de twee broertjes hand in hand lopen is wel heel bedenkelijk. Al met al toch zeer onderhoudend voor een oorlogsdrama met epische allures.

Ik vond de drama sfeer juist erg aantrekkelijk!
Dat maakte de film juist meer 'compleet'

4.5!

avatar van gerrit019
Zoals met Assembly ook het geval was.... deze film gaat mijn verwachtingen sterk te boven en ik heb er met erg veel plezier naar gekeken.

Bart Simpson
Wat een fantastische film!

Ik heb zelden zo'n goede oorlogsfilm gezien, waarin veel actie zit, een goed verhaal en de nodige drama. Deze film was een perfecte combinatie van dat alles en dat maakt deze film gewoon meer dan perfect.

Om te beginnen is de opening van deze film heel erg goed gemaakt, er heerst een vrolijk sfeertje en je verwacht dat er nog lang geen oorlog opkomst is. Plotseling word je opeens verrast, door het feit dat er oorlog is uitgebroken. Dit wordt op een perfecte, duidelijke manier overgebracht en er heerst meteen grote chaos. De film zit goed in elkaar en loopt lekker vlot, de film heeft een vrij lange speelduur, maar daar merk je echt niets van!

Wanneer de actie begint in deze film, word je echt enorm verrast. Het gaat je verwachtingen te boven, dat was bij mij in ieder geval wel zo. De actie scenes zijn perfect gefilmd, de special effects zijn super toegepast en de actie in deze film is niet eentonig. Het is elke keer weer een prachtig spektakel, met name dankzij de prachtige helden-acties door Jin-tae.

Verder blijft deze film de gehele speelduur erg spannend. Er is constant iets gaande waarbij je je aandacht moet houden. De film is niet moeilijk te volgen/begrijpen, ondanks dat er enorm veel in deze film gebeurd. En dat is met name dankzij de goede acteerprestaties, door de geweldige acteurs in deze film. Ook de regisseur heeft knap werk geleverd en niet te vergeten is de muziek in deze film prachtig.

Het blijft toch altijd vreemd hoe een oorlog uitbreekt en om welke redenen. Het is mij in deze film niet duidelijk geworden om welke redenen de oorlog tussen Noord- en Zuid-Korea is uitgebroken, maar dat maakt voor mij weinig uit. Wel is mij duidelijk geworden dat de Noord- en Zuid-Koreanen een enorme hekel aan elkaar hadden (hebben) en elkaar (met name de Noord-Koreanen) eigenlijk wouden uitroeien. Misschien dat dat dan de reden was voor deze zinloze oorlog (zijn alle oorlogen overigens). Maar dat heeft verder weinig met deze film te maken. (Officieel is de oorlog tussen Noord- en Zuid-Korea nog steeds gaande..)

Tot slot heb ik nog een vraag: is dit een waargebeurd verhaal of is dit verhaal tot stand gekomen zoals bij de film Saving Private Ryan?

Bart Simpson
Ik zie dat deze film niet in de top 250 van IMDB staat, terwijl deze film daar 8.1 scoort en meer stemmen heeft dan een aantal andere films met de zelfde score. Waarom

avatar van Chuck Taylor
Maak een account aan op imdb en stel dezelfde vraag daar nogmaals zou ik zeggen. Vind het nog steeds zeer spijtig dat deze film zo hoog staat in de MM top250..