Collateral (2004)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Mann
met Tom Cruise, Jamie Foxx en Jada Pinkett Smith

De vriendelijke Max (Jamie Foxx) is taxichauffeur in Los Angeles. Hij krijgt Annie (Jada Pinkett Smith), een advocate, als klant en rijdt haar naar haar bestemming. Ze voeren een goed gesprek en er is een klik, maar beiden gaan verder. Max rijdt door naar het vliegveld om daar zijn volgende klant, Vincent (Tom Cruise), af te halen. Deze vraagt hem ergens af te zetten, maar ook om vlakbij die locatie te wachten tot hij klaar is. Wanneer er een lijk op Max' taxi valt, blijkt dat het begin van een helse nacht...

Jemig, wat een zit.
Is het echt een soort ongeschreven regel hier dat je pas mag oordelen als je de hele film gezien hebt?
Mijn interesse was na minder dan een half uur al weg. Niet spannend, niet interessant, niet boeiend in geen enkel opzicht.

Loepsaal
Heerlijke ontspannen film, steegscene is hoogtepunt.
Vincent eindigt als die andere moordrobot in LA, mooie verwijzing.

avatar van Carl
mooie film, houdt de aandacht goed vast, en dat vind ik het belangrijkste. Plot wordt op het eind ongeloofwaardig en dat is jammer.
Enkele diepere lagen in de film: de zin van het leven, waar doe je het voor, hoever kun je een mens brengen....goed gedaan.

avatar van DiDa
Sterke scene in de discotheek. Geweldige soundtrack en sfeer!

gisteren voor de 2de keer gezien. Echt een super film , gewoon omdat je mee leeft met de taxi chauffeur Max die niet echt weet wat die met deze situatie aan moet.

de film blijft de gehele tijd boeiend en dat betekend voor mij geslaagd.

Ik had altijd gedacht dat het een actiefilm was, maar het is meer dialogen in een drama. Tot op de helft zéker. Qua thriller element vond ik het niet zo spannend als gedacht.
De belichting en filters vond ik niet zo mooi. Ik kan er niet tegen wanneer iedereen lichtblauw is Maar ook alles groen of bruin valt mij op in negatieve zin.
De achtervolging uit het ziekenhuis is bv wel mooi en wanneer er 'normale' belichting is (dag/nacht) zijn de beelden erg mooi.
De muziekscore vind ik niet echt om over naar huis te schrijven, behalve de song die inzet terwijl de wolf over straat loopt en die in de disco is ook wel leuk.
Ik denk dat Mann even zijn jaar niet had.

avatar van missl
actie en spannend en toch een prima verhaal. Cruise speelt de boeman, de koelbloedige, de taxi meneer is wat menselijker en hierdoor word het verhaal ook beter.

avatar van black swallow
veel beter dan ik dacht - het was zo'n film die ik steeds oversloeg - nu toch gezien: helemaal niet slecht, goede dialogen
niet heel speciaal, wel ruim voldoende

avatar van zxstyle
Zeer goede film.
Deze film is anders dan de meeste Hollywood producties, ondanks dat hij wel in LA is geschoten.
Heerlijk onvoorspelbaar en rustig, beheerst en professioneel begint de film en zet gelijk de toon voor de rest van de film. De dialogen kloppen als een bus en nodigen uit tot verder kijken. Naarmate de film vordert worden er wel wat foutjes gemaakt, maar dit wordt vergeven vanwege het originele plot. Het einde met de achtervolging is dan weer het tegenovergestelde van wat in de rest van de film wordt geprobeerd te bereiken, en is zeer voorspelbaar, maar wel spannend.

Al met al, geen slechte film om aan te zetten en te genieten.

avatar van Justinvdk
Goeie film. Erg sfeervol, prima acteerprestaties van Foxx en Cruise en ook onderhoudend genoeg om dde speelduur te vullen. 100% meegevallen deze film, zelfs best een goede eigenlijk.

avatar van Fran
Wat een heerlijke film is dit zeg. Echt ontzettend goed. Wat er voor mij uitspringt is inderdaad de gehele sfeer die hier uitgeademt word. Het sfeertje van een broeierige nacht waarin van alles kan gebeuren. Door het juiste muziekgebruik, kleureneffecten, lichtgebruik etc kan je het haast proeven. Wat ontzettend goed gedaan. Het deed me een beetje denken aan hetzelfde sfeertje dat heerst in "Leaving Las Vegas".

Het acteerwerk is ook heel goed. Tom Cruise komt als ijskoude killer goed over. Dat had ik niet van hem verwacht. Ik vind hem geen slecht acteur maar had niet verwacht dat hij een rol als deze zou kunnen dragen. Jamie Foxx was ook goed. Maar wat mij vooral trof was het sterke samenspel tussen de twee. Dat klopte precies. Ik denk dat als er voor één van de rollen een andere acteur was aangetrokken, het effect heel anders zou zijn.

Als je daarbij optelt dat het verhaal ook behoorlijk origineel is maakt dit echt toch wel een bijzondere film. De scènes in de jazzclub en later in de latinclub waren het spannends maar de ritjes in de taxi zelf geven toch de perfecte sfeer weer.

Wat mij betreft absoluut een aanrader !!

avatar van frolunda
Één van de weinige films waar ik Tom Cruise echt goed in vond.Met de rest was trouwens ook weinig mis.

avatar van Bottleneck
Redelijke misdaadthriller met een goed begin, een paar spannende scenes en LA wordt mooi in beeld gebracht. Maar drama ja dat Foxx een aandoenlijk personage speelt dat 'vastzit' en een slechte relatie heeft met z'n moeder maar verder.. in ieder geval niet de zogenaamd diepere dialoogjes tussen Foxx en Cruise die van Collateral iets meer willen maken dan het is.

Het komt soms ook gemaakt hip/afwisselend over; een jazz-tent, een vage latino rodeo club en ook nog een gelikte disco (en dus een soundtrack die van hot naar her gaat). Foxx vind ik prima spelen, leuke acteur alleen Cruise vind ik hier totaal niet op z'n plaats als niets-ontziende killer, zeker niet aan het einde.

Zo zitten er nog wel meer dingetjes in - waarom zou Cruise überhaupt zo risicovol verwikkeld wilen raken met een taxichauffeur? slaat eigenlijk nergens op behalve om als filmmaker een 'boeiende' relatie te verzinnen.
Nogal gekunsteld dus (stond me bij Manhunter ook zo tegen) inclusief het einde dat terugslaat op z'n monoloog over de dode man in de metro come on zeg. In de kern is het wel een soepel thrillertje maar onnodig belast met poeha.

avatar van Djumbo
Redelijk..... Het begin vond ik ondermaats..... maar naarmate de film vordert kwam ik meer in het verhaal....
Lang getwijfeld, maar uiteindelijk heb ik toch 3/5 gegeven

avatar van Illum Sphere
Ik vind het een meer dan degelijke thriller die ik bij iedere herziening nog even goed vind als daarvoor. Dit is waarschijnlijk de enige film waar Jamie Foxx zo goed speelt, maar ook Tom Cruise mag dit tot zijn betere acteerprestaties voegen. Maar de echte reden waarom ik deze film zo goed vind is omdat Michael Mann de nacht en Los Angeles zo goed wist te filmen. Sowieso heb ik een zwak voor films die s'nachts afspelen, want de nacht heeft gewoon iets meer charme. Ook deed de film me af en toe denken aan Taxi Driver en die gedachten kwamen inderdaad op de momenten wanneer Max achter het stuur zat. De soundtrack was ook heel goed gekozen. Die scène in die discotheek en op het einde in die metro waren de betere scènes in een film die bijna tot geen steekjes liet vielen.

avatar van ChelseaH
Tom Cruise speeld hier echt geweldig! Ook een mooi spannend verhaal. Einde vond ik wel een beetje raar, maar het bleef erg goed!

Ben geen echte Tom Cruisefan. Vind hem zo een beetje de belichaming van de all american boy. En vond hem dan ook enigszins miscast. Maar toch voelde ik me wel een beetje aangetrokken tot de film, vooral vanwege de regie van Michael Mann, van wie ik zeker het fantastische Heat graag onthoud.

De film is best wel boeiend en hier en daar voel je wel enige spanning, maar er had mijn inziens veel meer in gezeten. Ik voelde het psychospel tussen Cruise en Fox niet echt beklemmend aan. Het was allemaal een beetje te smooth en je kreeg ook al in de film te snel de hints en inzichten waarom Cruise als Vincent de trucendoos openhaalde. Ook het identiteitsgeleuter over de persoon van Fox was er mij soms wat te veel aan. Beetje het gevoelen van een déjà vu. Wat maakt de film wel leuk: de toch wel af en toe nodige humor, het redelijk goede script (maar soms een beetje te doorzichtig en vervolgens weer te ongeloofwaardig en - dat is natuurlijk logisch - het Amerikaanse superherogehalte dat toch ook weer hier een beetje boven komt drijven) en ook wel een aantal interessant in beeld gezette actiescènes.

Kortom: ik vond het zeker geen slecht vermaak, maar ik vind het er geentje om een tweede maal te zien.

avatar van Boneka
Gisteren opnieuw bekeken en ik blijf bij mijn 4 sterren. Heerlijk sfeertje perfecte muziek en een mooie confrontage tussen twee uiterste. De enige smet bij dit soort films is dat je weet wat er ongeveer gaat komen. De ontmoetingen vond ik eerst te toevallig, maar dat is maar net hoe je het bekijkt. Alleen de toevallige ontmoeting in de lift hadden ze beter achterwege kunnen laten. De discotheek vond ik een van de beste scenes. O ja heb je last van nachtblindheid sla deze film dan maar over, want daglicht is in deze gehele film niet te zien. Beeld en geluid zijn wel subliem. Topper.

avatar van Leo1954
Onderhoudende spannende goed gemaakte en gespeelde film.

laundromat
Mijn twee minst favoriete acteurs* in één film stemde me niet vrolijk. Films hangen niet alleen af van acteurs, maar ik vind deze film vooral door Fox en Cruise niet fijn om naar te kijken. JP Smith helpt ook niet echt mee. Ligt niet aan Mann (Heat is geweldig!).

*Moet wel zeggen dat Foxx me verrast heeft in de Django Unchained. En Cruise zijn enige goede rol, imho, is die in Magnolia. Hij was daar zo níet Tom Cruise.

avatar van Alonzo
Goeie film. Tom Cruise met zijn gangster look.

avatar van tattoobob
Oh ik heb zo niets met Cruise!!!!!!
Maar deze film is wel GOED!!!

avatar van Daan258
Ook voor de 2e x een erg lekkere film, van begin tot eind onwijs goed mee vermaakt.
Leuk verhaal, af en toe redelijk spannend en erg goed acteerwerk van Jamie Foxx en Tom Cruise.
Ik heb een beetje hetzelfde als Tattoobob hier boven, ben zelf ook niet zo'n fan van Tom Cruise maar in deze film zet die toch een erg goede rol neer.

avatar van Hey Blondie!
Tom Cruise kon mij niet imponeren, voor mij wel een beetje jammer. Er zijn nogal wat acteurs die ik voor deze rol liever had gezien, en de film was dan makkelijk 4 sterren geworden, voor mij althans.

Gewelddadige, maar tegelijkertijd ook, stemmige stads-odyssee.

Cruise en Foxx vullen elkaar goed aan in deze geslaagde nachtelijke road-movie. De een een vlotte huurmoordenaar met een opdracht, de ander een tight-ass taxichauffeur met een droom. De dialogen van Cruise en Foxx zijn intelligent en bij vlagen levensbeschouwelijk en er valt om het botte geweld ook nog wel het een en ander te lachen, zwarte komedie stijl.

De film verveeld nergens, behendig wordt de kijker van het ene incident naar de volgende moord geleid met als highlight de geweldige club-scene met bijpassende muziek.

Soundtrack is met o.a. ‘Hands of Time’ van Groove Armada, de Jazz-scene en al genoemde club-scene om maar een greep te doen, dik in orde.

Zoals bij het uitkomen van deze film al terecht gezegd werd: “The Mann is back”.
Zeer goed, 4*.

De clubscène was zo intens, die muziek maakte het helemaal af net als de plottwist toen de good guy werd neergeknald. Beetje cliché dat de vrouw het laatste doelwit was.
Al met al een flotte film met sterk acteerwerk van Cruise en lekkere muziek.

avatar van stultmeister
Jaren geleden in de bioscoop gezien (in 2004 volgens het uitkomen van de film). Destijds viel ik in slaap in de bioscoop wegens een gebrek aan slaap. Ik had dus het volledige begin tot de helft gezien. Verder werd ik wakker bij de laatste 10 minuten. Deze film herkijken was dus een keuze die lang op zich heeft laten wachten, omdat ik weinig behoefte had de film vanaf het begin nog een keer te zien. Vandaag toch eindelijk de keuze gemaakt deze film te kijken. Mijn conclusie:

Een coole film waarin Tom Cruise laat zien dat hij een coole badguy kan spelen. Ook Jamie Foxx speelt een goede rol. In het midden van de film zakt de film voor mijn gevoel een beetje in, maar toch weet Michael Mann de film tot een interessant geheel te maken. Echter geen film die ik vaker hoef te zien. 3 sterren.

avatar van Reinoir
Heb zojuist de film in bluray qualiteit gekeken. Vind Collateral tot nu toe de interessantste film van Mann. Zowel een voordeel als nadeel aan bluray is dat je de details ziet. Er waren wat scene's die in bluray wat karig overkwamen. Bij de carcrash scene bijvoorbeeld. Hier vliegt de auto over de kop en zie redelijk duidelijk dat Vincent (Tom Cruise) vervangen is met een statische pop. Dit soort details zijn jammer want zo besef je weer dat je naar een film zit te kijken waardoor je er even uit word gehaald.

avatar van heibert
Heerlijke film van Mann, genot om de nachtscene's van L.A. Te zien met de vliegtuigen en verlichting. Cruise is amper on cruise in deze topper en dat is meer dan prima. Strakke rol voor hem, Foxx doet het ook goed als een bijna verlegen en in het leven vastzittende taxirijder met een droom op beter leven maar hij 'kan' niet. Gelaagdheid door karakterontwikkelingen en ook onwijs goed gefilmd maakt dit tot een topper met mooie soundtrack als de kersen op de taart.