Collateral (2004)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Mann
met Tom Cruise, Jamie Foxx en Jada Pinkett Smith

De vriendelijke Max (Jamie Foxx) is taxichauffeur in Los Angeles. Hij krijgt Annie (Jada Pinkett Smith), een advocate, als klant en rijdt haar naar haar bestemming. Ze voeren een goed gesprek en er is een klik, maar beiden gaan verder. Max rijdt door naar het vliegveld om daar zijn volgende klant, Vincent (Tom Cruise), af te halen. Deze vraagt hem ergens af te zetten, maar ook om vlakbij die locatie te wachten tot hij klaar is. Wanneer er een lijk op Max' taxi valt, blijkt dat het begin van een helse nacht...

avatar van tbouwh
Heerlijke actiethriller. Goed verhaal, spanning van begin tot eind. Een Minpuntje is het matige middenstuk, maar het begin en vooral laatste gedeelte zijn om te smullen ( met zeer goede filmmuziek ).
Cruise en Foxx acteren erg goed, dit draagt de film. Twijfel tussen 3,5 en 4* maar dankzij het fantastische laatste halfuur van de film maak ik er 4* van.

avatar van lovecraft
Goede film. Met een Cruise die eindelijk eens te verdragen is. Komt niet zo vaak voor. Foxx is uitstekend.
Lekkere soundtrack ook. Klazz Brothers & Cuba Percussion.

avatar van FunkStarr
Aardige film waarin Cruise inderdaad eindelijk eens te verdragen is. Lekker sfeertje afgewisseld met mooie scenes maken dit een ruime voldoende.

avatar van loneranger
Cruise als bad guy en dat gaat hem goed af. Prima film met lekkere, duistere sfeer en goede muziek.

avatar van Askikker
Niks mis met Tom Cruise zn acteer prestatie.
Wel met de deze film, wat een lulverhaal!
Hoe verder de film volgt hoe acherlijker, toevalliger en kinderlijker het verhaal wordt.
Wist niet of ik t laatste gedeelte nou heel hard moest lachen of juist janken van de ellende.

avatar van JeroenFR08
Een van de beste actiefilms naar mijn mening. Die duidelijk van de hand van Michael Mann komt. Hij beschikt over vakmanschap om van deze film een plaatje te maken, een als geen andere actiefilm. De sfeer met de muziek en zo nu en dan fantastische plaatjes van LA maken deze film af.

Niet te vergeten natuurlijk het acteerwerk van ten eerste Tom Cruise die maar weer eens bewijst wel te kunnen acteren, en wel met grijs haar. Badguy rol draagt hij goed. Ten tweede Jamie Fox die ook goed meedoet.

Yes lekkere film.

avatar van Gerlof1378
Sterke thriller met een eveneens sterke cast, met name Jamie Foxx en Tom Cruise hier in zijn 1ste badguy rol doen het heel goed. Maar ook Jada Pinkett-Smith en Mark Ruffalo zijn ook erg goed. De film speelt zich s'nachts af en is met speciale nachtcamera's opgenomen iets wat regisseur
Michael Mann ook heeft gedaan met Miami Vice. Dat komt vrij korrelig over, wat te veel van het goede is vooral als je de beide films op blu-ray ziet. Maar voor de rest is de film met een mooi verhaal, de setting en de actie een hele sterke film.

avatar van Insignificance
Laat Mann los in nachtelijk Los Angeles en de taxichauffeur hoeft bij wijze van spreken niet eens wat te overkomen om tot een prima film te komen. Biologerende fotografie in een grootstad waar de mensen niet of nauwelijks nog naar elkaar omkijken. Het geeft het een benauwend en surrealistisch effect. Iets als met de overstekende coyotes lijkt onbeduidend, maar het past perfect bij die ambiance.

Wat dat betreft had het plotje wat bescheidener gemogen, want zodra dat nadrukkelijk de kop opsteekt, is het allemaal een tandje minder. Niks mis met Cruise als grijze huurmoordenaar. Een produkt van de stad die hij haat, onverschillig, maar bovenal gedecideerd in hetgeen hij zegt en doet. Rondom Foxx zit het niet lekker. Deels vanwege een ongelukkig rolletje, maar ik geloof hem nooit helemaal.

Als laffe dromer is het al niet veel, maar hij krijgt de twee uitersten van zijn karakter ook nooit verenigd in z'n personage. Dat merk je dan vooral wanneer hij Felix ontmoet. Beste scènes zijn wanneer Vincent aan de bak moet. De jazz- en nachtclub bijvoorbeeld, maar ook de kille, klinische wijze waarop Ruffalo de film verlaat. Weer zo'n momentje waarop de sfeer de film bepaalt. Het beste onderdeel.

avatar van baspls
"Get with it. Millions of galaxies of hundreds of millions of stars, in a speck on one in a blink. That's us, lost in space. The cop, you, me... Who notices?"

Een erg sterke thriller van Michael Mann.

Tom Cruise speelt een koele huurmoordenaar en Jamie Foxx speelt een vriendelijke taxichauffeur. De chemie tussen beide vond ik erg sterk. Mooi verhaal met toch best wel een beetje diepgang, vooral in Cruise's personage.

Collateral begint meteen, geen openingcredits. En meteen al is de cinematografie van Mann perfect. Erg mooie beelden van het nachtelijke L.A., deed je terugdenken aan films als Heat.

De film heeft een erg mooie soundtrack. Niet alleen de muziek van James Newton Howard was sterk maar ook de vele tracks die zijn gebruikt waren typisch Michael Mann.

Een goede combinatie van drama en actie maken Collateral tot een erg sterke film. Mann kan het nog steeds.

Zwolle84
Redelijke film, maar bij lange na niet wat ik had verwacht na de positieve verhalen. Vrij langdradig ook vanwege de oninteressante dialogen. Wel mooie nachtbeelden, sterk acteerwerk en goed geluid, helaas hinderlijk onderbroken door goedkope paupermuziek.

Echt slecht wordt het maar één keer: die belachelijke scène in de club. Ik heb zelden mensen zo onlogisch zien reageren. Er wordt geschoten met elektrische wapens, dus ren je van links naar rechts... en weer naar links... en weer naar rechts. Telkens vlak langs de wapens heen. En de muziek gaat natuurlijk gewoon door én 10 meter verderop blijven de bezoekers dansen alsof er niks aan de hand is.

Zeker niet een van de sterkere Manns, maar zijn klasse - gaaf camerawerk ook - tilt de film nog nét naar een voldoende.

Heb deze film al 3 keer gezien en iedere keer weer genieten. Tom Cruise en Jamie Foxx zijn hierin zó goed op dreef. Goed verhaal, goeie actie en prachtige beelden van Los Angeles.

avatar van Aazhyd
Is dit nou zo'n film die 5 keer per jaar op TV moet? Hij was alweer op TV.

Gister voor de derde keer gezien, en voor de derde keer genoten. Alleen dat is al bijzonder! Gave, duistere film met zo nu en dan perfecte muziek en mooie beelden. Tom Cruise tilt de film naar een hoger niveau. Man, wat heeft hij een toffe rol.

Leuk filmpje wel, wel zielig dat de taxichauffeur niet ontsnapte, hij had al wel 20 keer kunnen ontsnappen die sukkel, wat een gewillig slachtoffer was dat zeg, die zich bewust naar de slachtbank liet leiden!!
Bovendien vond ik het ook irritant dat er in die gehele wolkenkrabber, niemand werkte behalve die vrouw die bij het gerecht werkt, en 1 beveiliger, vraag me af waar de rest is gebleven?; of huurde die vrouw de gehele wolkenkrabber om haar job uit te oefenen, alleen hierom al 1 ster in mindering, want dit slaat gewoon helemaal nergens meer op!!

avatar van IH88
“Take comfort in knowing you never had a choice.”

Wat een heerlijke actiethriller! Collateral is een film van een Michael Mann in topvorm. De prachtige beelden van nachtelijk Los Angeles, de heerlijke dialogen en Tom Cruise en Jamie Foxx die een puike prestatie afleveren. Veel scènes spelen zich af in de kleine ruimte van een taxi en de spanning die er tussen beide heerst is op elk moment voelbaar. Cruise mag zich lekker uitleven als huurmoordenaar Vincent en Jamie Foxx biedt knap tegenspel als Max. Foxx heeft de wat moeilijkere rol maar speelt de ingetogen Max die steeds meer weerstand biedt aan Vincent knap. Alle scènes in de taxi zijn pareltjes maar ook de scene bijvoorbeeld met Max, Vincent en een jazzmuzikant is intrigerend. Alles komt samen in de nachtclubscene. Een geweldige opbouw met alle personages die zich naar de nachtclub begeven wordt voortgezet in de nachtclub met ongekende spanning en keiharde actie tot gevolg. Complimenten voor Mann en alle acteurs. De soundtrack is schitterend en echt een meerwaarde is in sommige scènes. Het einde hangt een beetje van toevalligheden aan elkaar en een ervaren huurmoordenaar als Vincent wordt wel erg vaak in de luren gelegd door de onervaren taxichauffeur Max. Maar de schitterende cinematografie, de acteurs en de spanning maken veel goed.

Naast Cruise en Foxx zijn ook Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo en Bruce McGill erg goed. Soms zijn het kleine rollen maar iedere acteur weet er alles uit te halen. Mann weet wel raadt met nachtelijk Los Angeles, knetterende dialogen en het opbouwen van de spanning. Collateral is een schoolvoorbeeld van hoe een thriller niet veel nodig heeft om nagelbijtend spannend te zijn.

avatar van Jusstinb
Het verhaal is origineel dan wel ver gezocht dat mag de pret op zich niet drukken maar krijg later in de film toch het beeld dat een en ander (slecht) geacteerd is waardoor ik niet echt "in" de film kom.. Helaas is de muziekkeuze in de film ook rampzalig..

Heb me toch wel vermaakt met o.a. de nachtelijke sfeer in L.A en het plot is spannend ondanks de redelijke voorspelbaarheid!

avatar van stefan dias
Deze is mij super meegevallen! Wat speelt Cruise goed zijn volledig fout, maar toch wel cool personage. Geweldige casting. Vooral in het begin is de film echt prachtig, met het fantastische L.A. by night. Ook de muziek kon mij erg bekoren. Behalve bij de finale dan. Daar ging het echt wel mis met wat goedkope design-techno. Ook de film kreeg dan een klein dipje omdat deze heerlijk droom natuurlijk ook beëindigd moest worden. Vandaar de wat banale plotwendingen, maar daar hoeven we in dit soort films niet echt over te struikelen.

avatar van Boenga
Het eerste uur, daar valt nog net mee te leven. Vooral de interactie tussen Cruise en Foxx werkt prima.
Vanaf het discotheekbezoek waar Max zich moet presenteren als Vincent is het om zeep. Daar waar bij de gemiddelde Bond de ironie er af druipt, gaat het hier zoals in zowat elke US-actiefilm allemaal totaal té over the top, met de ene ongeloofwaardigheid na de andere onwaarschijnlijkheid, allemaal in een muur van machogedrag - maar het blijft wel bloedernstig.
Ik vraag me dan af waarom er in de aftiteling niet vermeld stond dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.
Maar goed, hier is een groot publiek voor, dus wie ben ik...

avatar van Filmkriebel
Uit eigen collectie. Blijft een leuke stijlvolle nachtelijke "hitlist" thriller vol goede scènes en met o.a. Calexico en Paul Oakenfold in de soundtrack. Niet altijd geloofwaardig echter: het nummertje van Max die stoer zijn brilletje afzet rechtover een misnoegde Bardem is een pijnlijke misser. Normaal gezien val je met zo'n prestatie direct door de mand lijkt me. Verder wel spannend met enkele bedenkingen over de anonimiteit van levens in een stad en morele kwesties met Max die nillens willens medeplichtig wordt in Vincents onderneming. Het einde blijft lekker hangen. Cruise in één van zijn betere films : dankzij de invloed van Mann ligt het ego-trip gehalte wat lager dan in andere van zijn films. Van mij mag hij nog zo'n rollen vertolken.

avatar van Vdk_Movie
Erg goede film, met mooie sfeerbeelden van L.A by night' maar soms zaten er wel wat onrealistische scenes tussen, vooral het einde
.. Er worden meerdere kogels afgevuurd, maar geen één passagier die ook maar iets deed. Die metro reed ook maar gewoon door als of er niks was gebeurt. Maar ja het is "film". 3,5 ster is hij wel waard.

avatar van Filmkriebel
Vdk_Movie schreef:

Is dat onrealistisch? In zo'n situatie zou ik ook niks doen, behalve ophoepelen.

Goede spannende film!

avatar van mjk87
Prima film. Het verhaal is soms wat vergezocht en ongeloofwaardig op heel wat momenten, maar het is wel prima kijkvoer met vooral heel veel sfeer van de nacht in een grootstad, fantastisch in beeld gebracht met alle neon- en straatverlichting. Prima muziek, soms erg prettige scènes tussendoor en je verlangt ernaar direct het vliegtuig richting L.A. te pakken. Niet alles overtuigt. Die schietscène in die club sloeg nergens op en beide acteurs vond ik ook niet heel geweldig. Cruise (ondanks een goed kapsel) was toch te veel Cruise en Foxx overdrijft net te veel in zijn sulligheid en is aan het eind ook wat ongeloofwaardig. Maar al met al wel vermaakt. 3,5*.

avatar van John Barry
Erg spannende film met sterk acteerwerk. Cruise komt in de film erg overtuigend over als een meedogenloze moordenaar, maar de show wordt gestolen door Jamie Foxx die ik geweldig opdreef vindt als de sympathieke en iets wat onzekere taxichauffeur Max. Ook mooi uitgewerkt in de film is hoe Max geleidelijk aan steeds meer zelfvertrouwen krijgt. Bijna de hele film speelt zich af in de nacht. Dit levert een paar erg mooie beelden op. Het camerawerk vind ik dan ook behoorlijk sterk. De muziek vind ik een beetje standaard en niet echt bijzonder, maar kan er op zich wel mee door.

4,0 *

avatar van knusse stoel
Een erg indrukwekkende film qua niveau en er wordt in dit goede verhaal ook nog eens bijna geweldig gespeeld door de crew. Zijn een paar raffelrandjes maar dat tref je in bijna alle films van deze lengte wel aan. Daarom wel genoemd maar niet benoemd.
Als je van een goede thriller houdt, deze beveel ik jou aan. Klagen doe je maar naderhand bij de regisseur Michael Mann, die ook "Heat" en "Public Enemies" heeft geregisseerd, ook twee films van niveau!
Deze film staat op nr. 53 in de top 100 films uit 2004.

avatar van Antonev
Bijna alles klopt aan deze film, van de sfeer tot aan het camerawerk. Cruise en Foxx laten in deze film zien dat zij top acteurs zijn, die een film naar een hoger niveau kunnen tillen.

Spannende actie-misdaad thriller met natuurlijk een verwerpelijk geweldadig onderwerp maar tussendoor, door het contrast tussen misdaad en onschuld, enkele positieve morele bedenkingen. Uiteraard een pak onwaarschijnlijkheden, maar die sluipen nu éénmaal gemakkelijk in actiefilms.
Beide hoofdacteurs, kwijten zich uitstekend van hun "taak".

avatar van Fed
Fed
Film opzich vond ik wel gaan alleen ongeloofwaardig dat "Max" de politie niet waarschuwde toen hij de mogelijkheid had. Ik rij zelf ook taxi en toen ik bedreigd werd...met "pistool",stopte ik meteen uit toen de politie me aanhield omdat ik opvallend raar reed. Maar dit terzijde...de film,daar gaat het hier om. Ik vond dit 1 van de leukste films met Tom Cruise en Jason Statham. Ik zeg niet de beste...maar wel leuk om te zien. Alleen het einde...beetje een anticlimax. Zo leukerder zijn als er nog een tweede deel met Cruise zou komen,maar helaas.

Ik ga deze eens herzien, de vorige keer is al lang geleden. Ben benieuwd!

avatar van pierre18
Verloor mijn aandacht geregeld bij deze film. Sommige momenten waren leuk maar andere weer overdreven, vergezocht en onrealistisch zoals in de discotheek. Kan ook nooit aan Cruise wennen. Vond hem zelfs op bepaalde momenten lachwekkend overkomen, maar dat zal wel aan mijn diepgewortelde afkeer tegen hem liggen, veroorzaakt door die ballen films Cocktail en Topgun