Collateral (2004)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Mann
met Tom Cruise, Jamie Foxx en Jada Pinkett Smith

De vriendelijke Max (Jamie Foxx) is taxichauffeur in Los Angeles. Hij krijgt Annie (Jada Pinkett Smith), een advocate, als klant en rijdt haar naar haar bestemming. Ze voeren een goed gesprek en er is een klik, maar beiden gaan verder. Max rijdt door naar het vliegveld om daar zijn volgende klant, Vincent (Tom Cruise), af te halen. Deze vraagt hem ergens af te zetten, maar ook om vlakbij die locatie te wachten tot hij klaar is. Wanneer er een lijk op Max' taxi valt, blijkt dat het begin van een helse nacht...

avatar van Redlop
kos schreef:
Nou ja...bij film-noir stel ik me iets anders voor.

...

Las ik hier en daar. Aangezien 'Heat' ik een moderne film noir vind, ging ik daarvan uit.

Oke, in dat geval wel

Ik denk bij film-noir meer aan die oude Jean Gabin en Edward G. Robinson films, maar dat is inderdaad meer mijn fout.

avatar van Captain Pervert
Bovengemiddeld goede film. Cruise is een beetje wennen als badguy, maar daarom is zijn haar ook grijs gemaakt denk ik. Maakt hem net iets overtuigender.

Erg goede scènes in de nachtclub, waar Cruise zowaar wat Steven Seagal-achtige moves laat zien, erg cool.

Vond verder de dialogen vrij goed, al zijn zowel Foxx als Cruise een beetje murmelaars, dus kon ik niet alles even goed verstaan (ik had even geen ondertitels bij de hand).

Ik vond het einde trouwens niet heel sterk uitgevoerd.

3.5 sterren

P.S. Coole soundtrack!

MWX
ik vond de trailer ietsje tegenvallen dus had er niet echt een goed gevoel bij toen ik eraan begon. maar toen ik m laatst gezien had viel hij toch nog mee leuke film maar om eerlijk te zeggen dank ik dat ik deze film wel snel weer vergeet. maar zekers de moeite waard.

Tom Cruise vind ik echt geen misscast. Voordat ik de film gezien had, had ik ook mijn twijfels over TC als badguy. TC zet zijn rol als Vincent zo goed neer dat het nog geeneens in mijn op kwam om iemand anders deze rol te zien spelen. Vincent moet overkomen als een huurmoordenaar die heel goed is in zijn vak. Iemand die zo koud is als ijs. Tom Cruise is Vincent en Vincent is Tom Cruise.

avatar van Goodfella
Ik heb helemaal niets met Michael Mann, vind z'n films altijd wat taai en droog, maar dankzij deze film moet ik m'n mening toch behoorlijk bijstellen. Heerlijke film namelijk, eindelijk eentje van Mann die lééft.

Er valt genoeg op het verhaal aan te merken, maar de manier waarop Mann het simpele uitgangspunt tot in de puntjes verzorgt werkt perfect. Groteske gangsters die praten in Tarantinotaal, bizarre toevalligheden en de wat flauwe humor passen hier wonderbaarlijk knap in elkaar. Alsof het een opera is, met de sterfscène van Cruise als hoogtepunt. Sergio Leone zou jaloers zijn . Nergens worden de dik aangezette momenten irritant en overbodige lijkende scènes krijgen later alsnog een - overduidelijke, maar daarom helemaal passend in de sfeer van de film - betekenis.

Ik kon er helemaal in meegaan in ieder geval, al helpt de werkelijk sublieme sfeerschepping daar absoluut aan bij. De bijna perfecte soundtrack doet in combinatie met de nachtelijke beelden voor L.A. wat films als Taxi Driver en 25th Hour voor New York deden. 't is een zeer sfeervol beeld van de straat met het ene prachtige shot na het andere. Alleen het laatste kwartier kakt de film in en ontstaat er een flauw kat- en muisspelletje, totaal onnodig en nogal cliché.

De spaarzame actiescènes zijn overigens wel weer super. Plotselinge geweldsuitbarstingen die Kitano bedacht zou kunnen hebben brengen de film uiteindelijk goed in balans. Indringend gefilmd ook, die digitaal geschoten plaatjes voegen veel toe aan de sfeer.

Knap hoe zo'n minimaal verhaal toch zo'n sterke film oplevert.

Het basale en minimale van Mann is overigens iets wat mij juist altijd erg aanspreekt. Natuurlijk is het heel veel stijl, maar wel erg minimaal gebracht, zodat het ook wel weer realistisch lijkt ...of zo. Ik heb het idee dat de stijl eigenlijk een groot oog voor detail is.

Het zorgt er in ieder geval altijd voor dat ik helemaal in de film kom.

avatar van Goodfella
Hehe, volgens mij zijn we het eens maar toch ook weer niet. Ik vind het juist helemaal niet minimaal gebracht hier, alleen het uitgangspunt past dus op een bierviltje . Al die toevalligheden, die overdreven personages... zou het liever magisch realisme willen noemen.

De "Santa Claus" monoloog kan trouwens met gemak de concurrentie aan met het Supermanverhaal uit Kill Bill 2. Heerlijk overdreven ongein

Goodfella schreef:

Overigens, dat was ik nog helemaal vergeten te melden.

Santa Claus die Zwarte helpers heeft die iets van 'Black Pete' of zo heetten

Dat is wel heel toevallig of niet?

avatar van Goodfella
Black Peter ja, komisch toch?

Goede omschrijving.

Laat ik het zo zeggen: voor mij kan niemand zo goed extreme en overdreven situaties zo normaal laten overkomen als Mann.

Net als in Heat een extreem gewelddadige overval net lijkt alsof hij bij jou in de straat kan plaatsvinden, zo zit deze film ook vol met dat soort stukken.

Goodfella schreef:

Black Peter ja, komisch toch?
Ja, maar het deed me nogal veel aan Zwarte Piet denken, dat is niet echt internationaal weet je

kos schreef:

Inderdaad ja, spijker op z'n kop. Ik snap mezelf nu ook wat beter

Juist die gelijkenis is zo grappig Zou toch kunnen dat er wat leentjebuur wordt gespeeld met die namen? Lijkt me hierdoor wel duidelijk dat het niet iets specifiek Nederlands is iig.

Ckr wel onderhoudend filmpje.

Het is allen jammer dat aan het begin het einde al word prijsgegeven .

Waarom zijn altijd de accu`s van mobiele telefoons op als je ze echt nodig hebt. Somebody tell me!!!
Helaas een beetje cliche allemaal.

Ik houd het voorlopig op *** sterren

avatar van Captain Pervert
Goodfella noemt één van de laatste scènes (de sterfscène) het hoogtepunt van de film. Ik vond het juist een anticlimax, ik zag er niets in. Vond de film erg goed maar dat was gewoon dom. Zelfs de manier waarop hij daar dood bleef zitten sloeg natuurkunding gezien nergens op.

Kan je uitleggen wat daar zo goed aan was?

avatar van Goodfella
Die scène is gewoon heerlijk theatraal. Hoe hij dat zinnetje over een dode kerel in de metro herhaald en vervolgens langzaam z'n laatste adem uitblaast.. het past helemaal in ietwat groteske sfeer van de film. Die vergelijking met Sergio Leone was ook best serieus bedoeld eigenlijk. Juist dat stuk voor de sterfscène, die domme achtervolging enzo.. dát was dom.

AHWA
Ik vond hem toch enigszins tegenvallen. Ik had er meer van verwacht en vond dat de politie en FBI na de shootout in de club wel heel erg afwezig was.

3 sterren.

AHWA
Leuke cameo van Jason Statham trouwens. Het eerste wat ik riep was: Turkish!

avatar van Jordy
Na het tegenvallende Ali weer een heerlijke Mann-kneiter.

Cruise is stoer en geloofwaardig, z'n beste rol in 5 jaar. Foxx speelt perfect de rol van normale, ietwat onzekere gast. Vond het na de trailer nogal jammer dat de film digitaal was opgenomen, als je hoort dat Mann een misdaadfilm maakt verwacht je stiekum toch weer die prachtige Heat-plaatjes. Maar het warrige, bijna Dogma-achtige camerawerk (veel uit de losse hand, veel close-ups) en de digitale (en dus, in ieder geval in deze film, fletse en minder scherpe) plaatjes doen de film alleen maar goed. Je hebt écht het idee dat je door LA reist, en dat je bovenop de gebeurtenissen zit.

Personages handelen geloofwaardig, de film is tot het eind spannend, er zitten genoeg verrassingen en genoeg humor in de film (die Zwarte Piet-monoloog was inderdaag bijna Tarantino-achtig goed...)

een dikke 4

Jammer dat hij naar het einde toe enorm clichematig werd.... jammer 3*

Eerste drie kwartier waren inderdaad zeer goed om daarna langzaam maar zeker naar een typisch ( braak braak) Amerikaans eind over tegaan.
Toch jammer,.... dat kost in mijn ogen toch minimaal een * aftrek... ik kom nu uit op een magere zeven dus 3.5*

avatar van Jordy
De agent wordt neergeschoten door de bad guy, kan ik toch niet typisch Amerikaans noemen.

Ach... wat is 1 agent op 6 miljard mensen?? Toch?? Uiteindelijk is het net een sproojeseinde....

avatar van davidov
heb de film niet gezien maar volgens mij heeft tommie niet de hele wereld gegijzeld...dus dan snap ik die opmerking van je eventjes niet

Dat kan ik me voorstellen als je de film niet gezien hebt

avatar van davidov
maar de film is toch local, er zijn toch geen 6 miljard mensen bij betrokken, dan is het vreemd om te zeggen dat er geen 6 miljard mensen doodgingen.

Is iets als zeggen dat bij phone booth, het ook een happy ending heeft want er vielen geen 10 miljoen doden (terwijl daar nooit sprake van was)

tenzij de film dus wel de kans geeft om 6 miljard mensen te laten sneuvelen, dan heb ik het helemaal bij het verkeerde eind....

avatar van davidov
ach ik wil die film gewoon graag zien, loop nu maar wat te zeuren eigenlijk

avatar van zeus
Heb me eigenlijk best wel vermaakt bij deze film. oke hij begon vrij sterk en daarna werd het wel erg clichematig maar toch stoorde ik me er niet aan. 4*.

You killed him?
No, I shot him. The bullets and the fall killed him.

Hier moest ik toch wel om lachen.

avatar van Wolkenmeter
Zoals we van Michael Mann gewoon zijn, staat ook nu weer de vorm ver boven de inhoud. De manier waarop hij de taxi volgt door de straten van LA is onnavolgbaar. Wat mij betreft is er momenteel niemand die beter straten en gebouwen kan filmen dan Mann. Pas bij een tweede visie valt op hoe beredeneert elk shot is gemaakt. Die aandacht voor detail mis je toch bij andere regisseurs.
Het is ook opvallend dat de muziek alweer erg goed gekozen is. Heat, The Insider en Ali blonken ook al uit dat gebied. Ik denk dat ik alweer een soundtrack van een Mann-film ga aanschaffen.

Al die aandacht voor stijl en atmosfeer is deze keer echter ook functioneel: het verhaal stelt immers niet zoveel voor, en dus is alles goed om de aandacht ervan af te leiden. De beste momenten waren voor mij dan ook aan het begin van de film: de eerste taxi-ritten en de ontmoeting met Annie. Daarna had ik de indruk dat het langzaam iets minder goed werd. Er wordt nog wel slim verwezen naar 'Cosmic Coïncidence' om één van de laatste plotwendingen te verklaren, maar soms leek het gewoon op een subliem gefilmde actie-film. De diepte van Heat en The Insider was er niet. Gelukkig is het einde van het weer erg mooi, zodat je geneigd bent al die kleine ergernissen meteen te vergeten.

NB:Er zat trouwens nog een leuke verwijzing naar Taxi Driver in: bij het bezoek aan de moeder in het ziekenhuis. Zij beschrijft Max als "always talking to himself in the mirror"