Collateral (2004)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Mann
met Tom Cruise, Jamie Foxx en Jada Pinkett Smith

De vriendelijke Max (Jamie Foxx) is taxichauffeur in Los Angeles. Hij krijgt Annie (Jada Pinkett Smith), een advocate, als klant en rijdt haar naar haar bestemming. Ze voeren een goed gesprek en er is een klik, maar beiden gaan verder. Max rijdt door naar het vliegveld om daar zijn volgende klant, Vincent (Tom Cruise), af te halen. Deze vraagt hem ergens af te zetten, maar ook om vlakbij die locatie te wachten tot hij klaar is. Wanneer er een lijk op Max' taxi valt, blijkt dat het begin van een helse nacht...

Prima thriller, hoewel ik misschien bepaalde stukken liever anders had gezien, maar dat kan de film toch niet bederven.

Heerlijk sfeertje, dat doet denken aan Miami Vice en Heat met werkelijk prachtige beelden zoals ik gewend ben van Mann. Het gegeven dat de hele film zich 's nachts afspeelt, biedt voor Mann de mogelijkheid al zijn favoriete (en die van mij) stijleffecten uit de kast te halen.

Het verhaal is goed, maar minder gedetailleerd uitgewerkt dan ik had gehoopt. Er zijn een paar stukjes waar ik mijn twijfels bij heb en naar het einde toe wordt het af en toe een beetje standaard.

Desalniettemin erg vermakelijk, met verrassend goede rollen van Foxx, Ruffalo en Pinkett en een solide Tom Cruise (hoewel ik me op momenten afvroeg of een andere acteur misschien beter was geweest, alleen zou ik niet weten wie).

Als Mann-liefhebber geef ik toch 4 sterren, omdat ik nu eenmaal dol ben op dit soort films en zijn stijl. Voor anderen zal het cijfer waarschijnlijk wat lager liggen, vanwege enkele verhaalobstakels.
, your loss

avatar van Jordy
Na het tegenvallende Ali weer een heerlijke Mann-kneiter.

Cruise is stoer en geloofwaardig, z'n beste rol in 5 jaar. Foxx speelt perfect de rol van normale, ietwat onzekere gast. Vond het na de trailer nogal jammer dat de film digitaal was opgenomen, als je hoort dat Mann een misdaadfilm maakt verwacht je stiekum toch weer die prachtige Heat-plaatjes. Maar het warrige, bijna Dogma-achtige camerawerk (veel uit de losse hand, veel close-ups) en de digitale (en dus, in ieder geval in deze film, fletse en minder scherpe) plaatjes doen de film alleen maar goed. Je hebt écht het idee dat je door LA reist, en dat je bovenop de gebeurtenissen zit.

Personages handelen geloofwaardig, de film is tot het eind spannend, er zitten genoeg verrassingen en genoeg humor in de film (die Zwarte Piet-monoloog was inderdaag bijna Tarantino-achtig goed...)

een dikke 4

avatar van bioscoopzaal
Ik vond het toch weer een erg sterke, en vooral spannende film van Mann. Het verhaal is inderdaad erg rechtlijnig, maar het blijft toch de hele tijd ongemeen boeiend. De grootste verrassing was voor mij nog de fantastische acteerprestatie van Tom Cruise, die hier een zeldzame keer onherkenbaar in zijn personage opgaat. Gelukkig is ook Jamie Foxx een bekwame tegenspeler (ik had hem eigenlijk nog nooit bezig gezien), en de twee leveren echt acteervuurwerk.

Alweer grote klasse, voor mij een van dé films van het jaar.

4.5 sterren.

avatar van BoordAppel
Het begint allemaal erg origineel (dat die agent doodgeschoten wordt kwam nogal als een verrassing) maar de film vervalt helaas later in cliches. Dat Cruises laatste slachtoffer dat mens uit de taxi was had ik al door nadat ze de taxi uitstapte. Toch kon me dit niet heel erg storen omdat ik de finale dan wel weer erg goed vond. Best spannend en Cruise sterft meesterlijk.

Het acteerwerk was trouwens over het algemeen erg goed. Cruise speelde perfect een klootzak maar Foxx maakte op mij de meeste indruk. Vooral bij de scene in die club waar hij ineens zijn zelfvertrouwen vind en heel subtiel Cruises acteerstijl nadoet.

Er komen ook nog wat mooie dialogen bij kijken, en de film was zo af en toe ook nog eens grappig. Stukje over Miles Davis vond ik bijvoorbeeld erg mooi. De film ziet er ook prachtig uit. Ik kan niet precies zeggen wat er nu anders is door dat digitale camera gedoe maar het werkte wel, prachtige plaatjes van nachtelijk LA.

Al met al een geslaagde film ondanks het cliche einde 4*.

avatar van Phoenix
In veel opzichten perfect: rolbezetting, acteerwerk, visueel, soundtrack. Allemaal heel goed. Wat de film van scores als 4,5 en 5 afhoudt is het vervelende einde en gewoon een soort impact die de film niet had op mij. Daar vond ik hem iets te doorsnee voor qua opzet. Toch 4 sterren voor prachtige sfeerbeelden, een ontzettend coole badguy en veel mooie scènes (de shootout in de club!).

Wat een gedrocht. Wat ik ooit van Heat zag (lang niet alles) zag er wel degelijk uit, dus toen deze voorbij kwam de sprong gewaagd. Het resultaat was een slechte film die hoe langer hoe lachwekkender wordt.

Het eerste deel van de film slaagt er nog in om normaal boring te zijn. Doorsnee Hollywood pulp, met zoutloze shots, kutmuziek en wat onbedoeld grappig acteerwerk en gebeurtenissen.

De echte ellende begint wanneer Max als Vincent bij die baas moet komen. De analogie die die beste man daar afsteekt is hilarisch. Na eerder dit jaar (ja ja, vorig jaar) al een debiele serenade aan de superheld (Kill Bill 2), is nu de kerstman aan de beurt. Vraag me af of Freud (niet de MMer dan) er wat over te zeggen heeft. Niet veel later volgt zo'n ubertypische "disco - wat een kutfeestjes toch altijd in die films - scene" waarin dwerg Cruise een heel leger CIA agenten weet af te houden. Heb je ook nog die carcrash, het killer met een ideaal/filosofie gedoe en die geniaal onnozele eindachtervolging.Whooo, spannend allemaal.

Sfeerloze, onnozele, debiele, humorloze en lachwekkende (op zich wel een prestatie voor een humorloze) film. 0.5*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Wel erg standaard thriller dit. Echt een heel dun voorspelbaar verhaaltje. Oke de nachtelijke beelden zijn soms erg mooi maar ze deden me wel erg aan die van Heat denken. Niks nieuws dus eerder volgens het vertrouwde succesvolle recept verder werken. Ook komt Tom Cruise als badguy bij mij in ieder geval erg lachwekkend over en dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn in een thriller.

Tot de laatste twintig minuten erg sterk. Dan zakt de film in een diep dal, daar waar alle goede films met een slecht einde samenkomen.

avatar van Hannibal
Spannende film, goed verhaal. Jammer dat de film werd verpest door het laatste stuk: Cruise neemt precies de juiste beslissing om niet naar de straat te lopen maar naar de parkeergarage, en neemt ook nog de juiste metro, om daar á la Terminator op de achterkant mee te reizen en de achterdeurtjes te openen alsof die niet op slot behoren te zitten. Jammer. Ik geef toch een 3.5 met name omdat ik Jamie Foxx erg goed vond acteren, en omdat de film na een kwartiertje spannend wordt en dat ook blijft tot het einde.

avatar van otherfool
Aardige (maar zeker niet meer) actiefilm met een behoorlijke (maar zeker niet meer) Foxx en een nog net uit te staan (maar zeker niet meer) Cruise. Het einde waarin Cruise verandert in de Terminator is te lachwekkend voor woorden.

Krijgt wel bonuspunten voor de prachtige, intense scene in de nachtclub. 3* dan maar.

avatar van eRCee
Voor mij een tegenvallende film. Elke vergelijking met Heat is eigenlijk ongepast.
Het verhaal is niet boeiend, het slappe gelul van Cruise gaat al snel irriteren en de muziek is zo overheersend dat er een vervreemdend effect van uitgaat. Daarbij zitten er enkele zeer ongeloofwaardige scenes in (disco, auto-ongeluk) en bevat alleen het laatste half uur enige spanning.
Dat alles weegt zwaarder dan de mooie manier van filmen van Mann en enkele leuke momenten.

avatar van Rianneke_Dan
Goeie film met een zeker geweldige rol voor Tom Cruise!!!

avatar van Mug
Mug
Michael Mann weet Los Angeles inderdaad op een mooie en desolate manier te laten zien. Het eerste anderhalf uur heb ik me zeer goed vermaakt. Maar dan gaat het finaal mis. Het mocht geen verrassing heten dat de advocate als vijfde op de hit-list stond, om maar te zwijgen over de apotheose in de metro, met [aaargh] de zinsnede dat het wel een tijdje zou duren voordat ze Vincent zouden vinden dood, alleen, in de metro. Behoorlijk jammer, het verfrissende drie kwart van de film mondt uit in een doorsnee actie-film met een tenenkrommende acteerprestatie van Tom Cruise wanneer hij sterft.

Toch 3,5*, voor het camera-werk, de eerste 90 minuten, en zelfs in de laatste 30 minuten waren er hier en daar toch nog wel wat lichtpuntjes. Jammer, het script had toch beter gekund, dit was 'too bloody obvious'.

avatar van serpico
Mijn 2e Mann-film, en wat een verademing. Na Miami Vice vreesde ik voor deze film, maar hij is kundig gemaakt met mooie beelden en een sterk verhaal; een interessante emotionele reis voor Jamie Foxx die ook nog eens goed geacteerd is.

Cruise doet het ook verassend aardig als Bad Guy die erg origineel is aangepakt:Het grootste cliché Bad Guy met dit keer woorden die je doen twijfelen aan leven en dood. Dat zal al wel eerder gedaan zijn, toch kwam het precies goed op mij over.

Daarnaast werd hij naar het einde toe steeds spannender, met een zeer passend einde. Ook erg mooi in beeld gebracht. Mann heeft zeker een boeiende misdaadfilm gemaakt.

avatar van Shinobi
Heerlijke film om te zien, met geweldige rollen van Cruise en Foxx. Deze film heeft mij echt niet verveeld en ik bleef geboeid kijken van het begin tot het eind. Verder is de actie gewoon goed in deze film en ik heb ook wel van de dialogen genoten.

Ik geef 'm 4, 5 sterren.

avatar van brabusRUS
Boeiende film alleen irriteerde ik een beetje aan de 'Hollywood-geluidsdemper' van de pistool.

avatar van sinterklaas
Na Heat heeft regiseur Mann het alweer voor mekaar met de prachtige ubercoole Collateral. Mann zet twee hele goede hoofdpersonen neer. Tom Cruise die het feest echt helemaal compleet maakt als de coole Vincent en Jamie Foxx als een naive nette taxichafeur. Je zit gewoon te genieten van alles van het begin tot het eind. De sfeer zit er goed in en de decors van LA zijn ook weer erg toepasselijk en het verhaaltje is ook weer zo typisch.

Tom Cruise is gewoon helemaal mijn held geworden na deze film. Hij is hierin wel best anders dan in andere films. Misschien wel omdat ik hem anders nooit als bad-guy heb gezien. Maar als Cruise weer eens in actie komt in deze film dan krijg je gewoon een adrenaline stoot. En dat Foxx er alleen maar een beetje door heen rent. Vooral die scene in die disco vond ik echt een prachtige actiescene. En ook dat einde dat Vincent de vriendin van Max op zijn hitlist heeft staan met als gevolg: dat Foxx van een net persoon uit paniek veranderd in iemand die terugschiet. Ook die metro waarin dat zich afspeelde kwam me bekend voor uit Heat. Soms krijg je nog wel eens een deja vu moment uit Heat. Wel mooi gedaan van de regiseur.

Heb de film ook zomaar even meegenomen omdat ik te horen kreeg dat ie goed was en erg spectaculair. Nou en ik heb gelijk een hele goede aankoop gedaan. Gewoon een aanrader voor iedereen eigenlijk. Een nieuwe film die altijd in mijn achterhoofd zal blijven zitten. Echt niks valt tegen.

Klassieker.

Leuke thriller met goed bedachte filmbeelden. Af en toe spannend.
Langzamerhand zie je Max zijn ongedachte talenten gebruiken.

Inderdaad een leuke thriller met goede rollen van Tom Cruise en Jamie Foxx. De sfeer van de film past perfect bij het verhaal (speelde zich af in de avond). Heb me goed geamuseerd met deze film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Actievolle thriller met Hitchcockiaanse trekjes. Cruise is op dreef, alleen Foxx lijkt een beetje misplaatst. Desondanks goed.

avatar van Zandkuiken
Broeierige thriller die ik al 'ns had gezien, maar waarvan ik me duidelijk niet te veel meer kon herinneren.

En da's vreemd want Michael Mann slaagt er toch wel in om 'n sfeervolle, uiteindelijk vrij sobere stadsfilm te maken die dankzij de goede acteurs boven de middelmaat uitstijgt. Zo is Cruise hier supercharismatisch als top-killer en houdt ook Foxx zich staande als de ietwat sullige maar sympathieke Max.

Niet enkel de acteerprestaties zijn goed, Manns talent om de kijker z'n geliefde LA op beklemmende wijze te presenteren zorgt ervoor dat Collateral meer dan de moeite waard is. Beter dan ik me kon herinneren!

avatar van patrick21079
Hele goede actiethriller met Tom Cruise als de koelbloedige huurmoordenaar met een hele eigen kijk op de wereld, en Jamie Foxx als de stereotype, sympathieke taxichauffeur zetten een goede film neer.

Het sfeertje dat gecreërd word zorgt ervoor dat het niet verveelt en past perfect bij de film. Een paar leuke shots (het eerste slachtoffer dat op het dak van de taxi valt) en de humor zorgen voor de afwisseling. Het verhaal is goed en ik op sommige punten wel voorspelbaar met op het einde een verassende plotwending en een Max die helemaal omslaat.

Prima film en zeker een aanradertje.

avatar van Spetie
Sterke film van Mann, die wel weet hoe je een goede misdaadfilm moet maken, dat heeft hij immers met Heat wel bewezen. Het verhaal van deze film stelt eigenlijk niet zoveel voor, maar Mann slaagt er in om zijn acteurs tot grote hoogte te laten stijgen. Foxx is echt zeer goed en ook Cruise als bad guy is eigenlijk een aardige meevaller, al oogde soms wel weer iets minder. Daarnaast weet Mann mede door de goed gekozen muziek en de uitstekende cinematografie van een doorsnee verhaal iets heel interessants te maken. Jammer dat het einde dan weer een tikkeltje teleurstellend was, anders hadden er zelfs nog wel vier sterren in het vat gezeten. Nu moet deze vermakelijke thriller het met een halve ster minder doen.

avatar van Jawaddedadde
Gisteren voor het eerst bekeken. Jongens, wat een knappe thriller zeg.

De opzet is eenvoudig. Tom Cruise speelt huurmoordenaar Vincent en moet op 1 nacht vijf moorden plegen. Taxichauffeur Max (Jamie Foxx) is de man die hem van het ene naar het andere slachtoffer brengt, zij het onder dwang natuurlijk. Voilà, meer is het niet. Uiteraard gebeuren er onderweg genoeg dingen die er voor zorgen dat zowel de vaart als ook de spanning erin blijft.

Ondanks het feit dat heel het verhaal zich op 1 nacht tijd afspeelt, neemt Mann toch ruimschoots de tijd om z'n hoofdpersonages wat uit te diepen. Tussen de moordpartijen door wordt er gemoedelijk gebabbeld met één van de slachtoffers, is er ook nog tijd voor een bezoekje aan de moeder van Max en zelfs wat gefilosofeer kan er ook nog bij. Dat vind ik zo geweldig aan Mann: waar andere regisseurs ongetwijfeld de spanning en de vaart zouden laten primeren en karakteruitdieping zouden laten vallen, daar kiest Mann ervoor om even gas terug te nemen. Is dit dan een saaie film? Hoegenaamd niet! Zoals al eerder vermeld, vaart en spanning zitten er genoeg in deze film.

Cruise is als kille huurmoordenaar top. Met z'n grijze pakkie en z'n grijze haardos ziet er nog killer uit. Jamie Foxx bewijst dat ook hij z'n mannetje kan staan.

Maar de ster is in mijn ogen toch de regisseur. De manier waarop Mann Los Angeles in beeld brengt is gewoonweg schitterend (die luchtshots!). Ook de scène in de overvolle nachtclub en de eindscène zijn visueel een pareltje en bovendien razend spannend.

Zijn er dan geen minpuntjes? Toch wel hoor. Allereerst, waarom zou een huurmoordenaar in godsnaam een taxi nemen? Zou het niet handiger zijn om gewoon een eigen wagen te huren? Ook de relatie Vincent - Max neemt soms bizarre vormen aan. Soms leek het wel of Vincent Max helemaal niet wilde vermoorden (behalve op het einde dan). En Max zelf, die kan wel heel snel van zielig hoopje mens naar zelfvertrouwde gangster gaan (de scène waarin hij voor Vincent de info over z'n 2 laatste moorden moet gaan halen). En natuurlijk het ongelofelijke toeval dat Max het laatste slachtoffer kent! Maar goed, dit zie ik graag door de vingers. Zolang je er niet al te veel over gaat nadenken stoort het niet.

Na Heat en Miami Vice is dit mijn derde film van Mann en hij situeert zich tussen deze twee in. Heat is een meesterwerk, Miami Vice vond ik onderhoudend, doch niets meer. The Insider ligt nog op mijn dvd rek te wachten en Public Enemies zie ik binnenkort wel in de bios.

Michael Mann, here I come

avatar van Awake78
Eigenlijk niet zo vermaakt met deze film. Begon heel voortvarend en het eerste half uur zat de vaart er goed in. Maar naar verloop van tijd begon ik me toch te storen aan een paar dingen.
Zo vond ik Cruise net iets te makkelijk/ongeloofwaardig spelen en zag ik er absoluut geen bad-guy in, terwijl ik het doorgaans een fantastisch acteur vind.
Ook het verhaal ging ineens te snel en werd te onoverzichtelijk, voor mij althans. Werd op het eind wel beter (na de scene in de disco) maar toen was het kwaad voor mij al geschiedt.
Dacht ook later dat het eigenlijk niets meer dan een standaard actiefilm is, maar door de grote namen (TC, JF) wordt dat redelijk gecamoufleerd.
Zonder deze A-acteurs was het een aardige B-film, mét deze A-acteurs is het een bedenkelijke A-film.

Aardige spannende thriller met veel actie, veel voorspelbare momenten, maar ook veel onverwachte momenten.

Het einde van de film waar de laatste slachtoffer deed me meer een beetje denken aan Die Hard 1, maar dat was niet zo groot probleem.

Sommige scene's waarin de mensen werden geëxecuteerd waren vrij eenvoudig maar ook vrij indrukwekkend. Die met de dansfeest was voor mij het meest indrukwekkendst.

avatar van Denveen
Film begint heel sterk met een mooi portret van Max en zijn personage wordt dan ook sterk uitgewerkt. De rest van de personages blijft echter erg op de oppervlakte en op het moment dat daadwerkelijk de 'actie' begint verliest de film zijn grip en ook zijn geloofwaardigheid. Best aardig, maar er had meer ingezeten.

avatar van B_B
B_B
Ongelofelijk hoe Mann hier de broeierige sfeer van het nachtelijke stadsleven weet neer te zetten.

Film loopt echt over van de sfeer. In Heat probeerde Mann ook al zoiets maar vind dat het hier veel beter uit de verf komt. Deed me af en toe ook wel wat denken aan 25th Hour aangezien Spike Lee daar ook veel aandacht besteed aan ‘de stad’.

Visueel sowieso erg knap. Camerawerk is erg goed en ook het kleurgebruik spreekt me erg aan. Mooi hoe allerlei tinten bruin, blauw en groen steeds terugkeren. De pacing werkt hier goed maar de montage had wel wat lomer gekund. Muziekkeuze is eigenlijk altijd wel goed.

Het script viel me eigenlijk enorm mee. Concept vind ik leuk gevonden en de uitwerking is meer dan voldoende. Zeker geen hele diepgaande film maar voor een pretentieloze thriller zijn de dialogen toch echt wel sterk. De acteurs zetten hun rollen eigenlijk vrij naturel neer maar juist dit spreekt mij wel aan.

Kleine 4.5*

avatar van skip
Visueel sterke film en mooi neergezet verhaal. Een film die jou rustig meeneemt een bizarre nacht in. Ik vond deze erg goed.

avatar van Vinokourov
Dit was automatische piloot-werk van Tom Cruise, Jamie Foxx als taxichauffeur maakte meer indruk. Jammer dat de film steeds ongeloofwaardiger wordt met als dieptepunt de metroscene.