Collateral (2004)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Mann
met Tom Cruise, Jamie Foxx en Jada Pinkett Smith

De vriendelijke Max (Jamie Foxx) is taxichauffeur in Los Angeles. Hij krijgt Annie (Jada Pinkett Smith), een advocate, als klant en rijdt haar naar haar bestemming. Ze voeren een goed gesprek en er is een klik, maar beiden gaan verder. Max rijdt door naar het vliegveld om daar zijn volgende klant, Vincent (Tom Cruise), af te halen. Deze vraagt hem ergens af te zetten, maar ook om vlakbij die locatie te wachten tot hij klaar is. Wanneer er een lijk op Max' taxi valt, blijkt dat het begin van een helse nacht...

avatar van Jordy
Tja, ik zag het dus wel (zonder dat ik wist dat deze film digitaal opgenomen was)

avatar van ThaMovieVoter
Tom Cruise is een geweldige acteur, ik ken geen films van hem die slecht zijn, deze vast ook niet.

avatar van ThaMovieVoter
Hmm, toch wel tenminste één (slechte) film ontdekt waarin hij speelt, minority report.

Tja, over smaken en kleuren valt niet te twistten hé, ik vond Minority report geweldig. Hier zal hij het wel goed vanaf bregen, de eerste reviews zijn in elk geval positief

avatar van davidov
minority report is geen slechte film, als je een tom cruise film zoekt die slecht is noem dan mission impossible 2

(trouwens kan aan mij liggen hoor maar ik vind het wel mooi digitaal opgenomen,....kweenie maar ik vind het wel wat hebben)

avatar van sn@ke
Het verhaal heeft " iets ". Zou zelf zeggen dat ik dit voorlopig één van de betere scenarios van de laatste jaren vind. Kan bijna niet tegenvallen volgens mij.

[email protected] schreef:

Huh? Heb je de film al gezien dan?

Logisch nadenken wouter, ook al is het heet

Ik voel een Van Gaal-moment aankomen...

Hoezo? Als iemand iets een van de betere scenario's vind zal hij de film gezien moeten hebben of het scenario gelezen.

Mijn commentaar sloeg meer op het feit hoe iemand de film nu al gezien zou kunnen hebben terwijl deze in Nederland nog niet uit is? Aangezien je dit zich leek af te vragen.

morpheus schreef:

De vraag was dan ook retorisch.

Aangezien [email protected] dit zich leek af te vragen.

Pardon? You lost me here...
Heb jij het zelf niet gewoon te warm?

Wouter schreef:

Pardon? You lost me here...
Heb jij het zelf niet gewoon te warm?

Gelukkig ben ik voorzien van airconditioning op mijn kamer, dus het antwoord is nee .

Helaas voorkomt dat kennelijk geen typfouten

avatar van sn@ke
Ik bedoelde gewoon dat ik het verhaal erg goed vind : origineel , uitdagend .... En wat ik van de trailers afleidt , laat mij die mening behouden. Natuurlijk heb ik de film nog niet gezien , of het script gelezen .. moest je dat denken Het is gewoon het uitgangspunt dat ik erg goed vind.

[email protected] schreef:
Ik bedoelde gewoon dat ik het verhaal erg goed vind (...) Het is gewoon het uitgangspunt dat ik erg goed vind.

Maar een goed verhaal en een goed uitgangspunt zijn toch twee heel verschillende dingen? Er zijn genoeg films met een goed uitgangspunt en toch een zwak verhaal, en ook genoeg films met een stompzinnig uitgangspunt en toch een prima verhaal.

Mag hoor.
Maar een goed uitgangspunt maakt nog geen goed scenario, natuurlijk.

avatar van Phoenix
Reviews counted: 150
Fresh: 129 Rotten: 21
Average Rating: 7.5/10
RATING: FRESH ---- READING: 86%

Tsjonge...

avatar van petey
recentie die ik las, was niet dusdanig dat ik nog uitkijk naar deze film.

avatar van Jordy
berichten verplaatst naar Digitale film

petey schreef:

recentie die ik las, was niet dusdanig dat ik nog uitkijk naar deze film.

Welke recensie was dat? En op welke wijze was die recensie niet dusdanig? En hoe heeft deze dusdanige recensie jouw uitkijken naar deze film negatief beïnvloed?

avatar van petey
ach een typo, moet kunnen.

Was op CNN, en de recensie kwam eropneer dat het meer vorm dan inhoud was, dat de film totaal niet spannend was en dat er geen sprake was van een verhaal.
Dat zijn toch wel zaken die ik liever wel aanwezig zie in een film die een actie/thriller zou moeten (willen) zijn.

Klinkt als de nieuwe Mann....

avatar van davidov
hmmz mijn bericht ging niet over digitaal

anyway geen zin om te zoeken, zei alleen dat het "idee" van de film me wel grappig lijkt en dat ik persoonlijk ook uitkijk naar een film van de spellen serie "hitman" erg sterk zal het niet worden maar lijkt me wel grappig.

Ik hoop dat de film een beetje duister blijft en dat de badguy (cruise) in de film clever overkomt en dus niet de standaard domme villain is...maar meer zoals in Heat. Potverdikkie, zelfde regisseur

Prachtige film. Wat kan Mann nachtscenes zo betoverend in beeld brengen. Visueel gezien echt een hoogstandje. Dat het maar een redelijk verhaal is maakt voor mij niet uit. De sfeer is zo goed dat ik de film 4 sterren geef.

avatar van jedymaster
de sfeer is deze film is goed doet me ook denken aan phonebooth

Prima thriller, hoewel ik misschien bepaalde stukken liever anders had gezien, maar dat kan de film toch niet bederven.

Heerlijk sfeertje, dat doet denken aan Miami Vice en Heat met werkelijk prachtige beelden zoals ik gewend ben van Mann. Het gegeven dat de hele film zich 's nachts afspeelt, biedt voor Mann de mogelijkheid al zijn favoriete (en die van mij) stijleffecten uit de kast te halen.

Het verhaal is goed, maar minder gedetailleerd uitgewerkt dan ik had gehoopt. Er zijn een paar stukjes waar ik mijn twijfels bij heb en naar het einde toe wordt het af en toe een beetje standaard.

Desalniettemin erg vermakelijk, met verrassend goede rollen van Foxx, Ruffalo en Pinkett en een solide Tom Cruise (hoewel ik me op momenten afvroeg of een andere acteur misschien beter was geweest, alleen zou ik niet weten wie).

Als Mann-liefhebber geef ik toch 4 sterren, omdat ik nu eenmaal dol ben op dit soort films en zijn stijl. Voor anderen zal het cijfer waarschijnlijk wat lager liggen, vanwege enkele verhaalobstakels.
, your loss

jedymaster schreef:

de sfeer is deze film is goed doet me ook denken aan phonebooth

Dat mocht Schumacher willen.

Ik heb zo'n stil vermoeden dat deze film die van schumacher zal overklassen.
Maak de weegschaal :
cruise - farell
mann - schumacher

avatar van Redlop
kos schreef:
...een solide Tom Cruise (hoewel ik me op momenten afvroeg of een andere acteur misschien beter was geweest...

Cruise vind ik best jammer, zo'n letterlijk en figuurlijke film-noir hoort ook een bijpassende acteur te hebben. Geen gelikt figuur dat ook het method-acting heeft ontdekt maar iemand met een wat doorleefdere uitstraling als Harvey Keitel, Vincent Cassel of Gabriel Byrne had ik beter gevonden. Of Philip Nahon...maar dat zou de kijkcijfers wel erg drastisch pijn doen. Maar afgaand op Kos' verhaal zit ik toch vol ongeduld te wachten.

Nou ja...bij film-noir stel ik me iets anders voor.

Gabriel Byrne zou inderdaad misschien wel geschikt zijn. Cassel zeker niet, het is best wel een ingehouden rol en daar zie ik hem niet zo snel in. Keitel...mwa.
Ik zat eerder aan een jonge Al Pacino te denken, die zou echt perfect zijn, maar is nu toch wel te oud voor die rol.