The Brothers Grimm (2005)

Verenigde Staten / Tsjechi√ę / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Terry Gilliam
met Matt Damon, Heath Ledger en Lena Headey

Jake en Will Grimm, verhalenvertellers en oplichters, reizen van dorp tot dorp. Ze doen net alsof ze het volk beschermen tegen betoverde monsters en geesten. De twee broers worden pas echt op de proef gesteld, wanneer ze in een magisch, betoverd bos komen.

avatar van AHWA
jassonn schreef:

Ach jee, op de nieuwe poster raakt ze alleen maar verder achterop

Volgend jaar dus: The Brothers Gimm: Matt's Real Nose.

de trailer: click

avatar van Freud
Mmm. Niet direct het soort trailer waar ik zat op de wachten... Ach ja, zal wel een indrukwekkende film zijn, en we hebben altijd Tideland nog als het tegenvalt

avatar van XfofaXX
Huh? Oplichters? Minstens een van hen was toch professor?

XfofaXX schreef:
Huh? Oplichters? Minstens een van hen was toch professor?

Ja, maar als zelfs de meest geleerde hoogleraar nog zegt dat er spoken en geesten door een bos zweven, hoeft dat niet direct echt zo te zijn

avatar van jex
jex
Een van de weinige films waar ik op zit te wachten

Hoewel niet zo hilarisch of grappig als ik had verwacht, is The Grimm Brothers een erg leuke en mooie film! Werkelijk prachtige sets en aankleding wat teruggrijpt op het klassieke, ouderwetse sprookjesgevoel, met erg leuke rollen van Jonathan Pryce en Peter Stormare, terwijl Ledger en met name Damon ook leuk zijn, maar vreemd genoeg, in tegenstelling tot de rest van de cast, hun Europese (in hun geval Duitse) afkomst totaal lijken te negeren...

Terwijl Shrek meer een parodie op sprookjes was, is dit vooral een homage. Terwijl deze hier wat realistischer gemaakt zijn om te passen in hun periode, is het magische aspect er toch niet afgehaald (zo zit Raponsje in quarantaine in haar hoge torentje i.v.m. de heersende pest, maar is ze wel in het bezit van het 'spiegeltje aan de wand') en zijn ze vermengd met verscheidene aspecten van andere sprookjes om vooral als inspiratie te dienen voor de broers, wat allemaal een erg leuk geheel opleverd. Let wel op; het is niet zozeer een familiefilm, met enkele voor Mony Python typische zwarte humor en harde momenten

FisherKing
Hoe heb je dit gezien ? Hij is niet eens uit, bij mijn weten.

Persvoorstelling, vanmorgen. Ik weet het, erg vroeg, was ook verbaasd toen hij ineens in het rooster stond

Is momenteel nog een 3.5, hangt tegen de 4* aan...

Aha.
Dan neem ik aan dat je een "definitieve" versie gezien hebt.?

Jep, dat neem ik ook aan van wel ja. De film is dan ook gewoon al een tijdje voltooid, en zelfs voorzien van ondertiteling (wat niet altijd het geval is bij persvoorstellingen).

avatar van as
as
leuk interview met Gilliam over grimm. Ook over zijn volgende projecten: met zicht op, jawel, nog steeds The Man who killed Don Quixote, The Defective Detective en Good Omens. http://www.darkhorizons.com/news05/grimm1.php

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Dit lijkt me fantastisch! Ga hem zeker zien in de bios!

avatar van Flipman
Op IMDb heeft ie slechts 'n score van vijf komma negen! Ik heb geloof ik nog geen teaser of trailer gezien, maar het lijkt mij op de een of andere manier gweoon 'n mooie Film. Ik heb vertrouwen in Terry Gilliam en het verhaal spreekt me erg aan.

Uit De Standaard:

Ook veel lol hadden wij met The Brothers Grimm, van de prettig gestoorde ex-Monty Python Terry Gilliam. Matt Damon en Heath Ledger spelen in dit hyperkinetische nonsensverhaal de latere sprookjesschrijvers als ze nog oplichters zijn. Met hun gruwelverhalen over boze wolven en reuzen jagen ze dorpelingen de stuipen op het lijf, om zich dan voor het verjagen van deze kwelduivels te laten betalen. Tot ze in een écht betoverd bos terechtkomen.
Gilliam bewijst opnieuw dat hij beschikt over een ongebreidelde fantasie en weinig gevoel voor richting. Een onevenwichtige, maar enthousiaste en inventieve kruizing van sprookje en griezelfilm is het resultaat

Ik had niet anders verwacht, dit wordt sowieso schitterend .

Ik heb gehoord dat Steven De Foer, redacteur van de standaard, ervan genoten heeft op het filmfestival van Venetië, maar ik vond het eerder een stuurloos kermisspektakel. Vaak is de stempel van die dekselse Monty Python wel aanwezig. (zo is er een scène waarin de kameraden van de Grimm's in een slakkenbad gedompeld worden) en de decors zijn naar vanouds schitterend, maar waar is het scenario naartoe. BIj wijlen zeer druk en chaotisch (opnieuw typisch Gilliam), maar ditmaal gaat het echt vervelen. tja, gemiste kans voor Gilliam, had er nochtans meer van verwacht. Hopelijk dat zijn Tideland soelaas brengt.

avatar van Freud
Steven De Foer zegt toch zelf dat hij het verward en stuurloos vindt? Dat is zoals ik het verwacht had, veel recensenten verwijten Gilliam dat, ook in films als Brazil, en zeker bij Time Bandits of Baron Munchhausen, maar ik vind het juist een van zijn charmes. Het maakt zijn films ook anders, terwijl The Fisherking bijvoorbeeld, hoe prachtig ook, klassieker overkomt.

avatar van The One Ring
Freud schreef:

Inderdaad, dat rommelige hoort bij Gilliam. Het zat in Baron of Munchhaussen, die mede daardoor nooit echt de waardering kreeg die hij verdiende en ook in Brazil, die bij de release ook niet gewaardeert werd. Dat deze film dat ook heeft, stemt mij alleen maar hoopvol. Ik kan die Gilliam-warrigheid wel waarderen

Freud schreef:
terwijl The Fisherking bijvoorbeeld, hoe prachtig ook, klassieker overkomt.

Het is officieel los geschreven hoor, Fisher en King dus

Met weinig verwachtingen naartoe gegaan. Grote sterren met veel CGI is de laatste tijd niet echt een garantie voor een goede film.
Aangenaam verrast door goede acteerprestaties, een onderhoudend verhaal, soms absurde humor en prachtige sets. Voor mij is het een goed teken als ik tijdens het kijken niet stilletjes zit af te vinken: " Echt.... CGI..... echt.... CGI... CGI... CGI...." Na een klein kwartier zat ik er goed in en heb ik genoten.
PS, heb de film al gezien omdat ie hier (Spanje) al 2 weken draait.

weet iemand waar je posters kunt kopen van films en muziek enzo ik woon in kortrijk...liefst dichtbij

james.dean
Deze film is redelijk op sommige punten dan he, en op andere punten erg slecht. vond het wel leuk hoe dat ze roodkapje, hans en grietje en ga zo maar door er in hadden verwerkt. het slechte vond ik het verhaal zelf wat meer een mislukt sprookje is. zoals het einde waar Matt Damon weer tot leven komt, maar waarom kwam Old Miller niet weer tot leven??
mischien als ik hem nog eens kijk dat de sterren omhoog gaan maar betwijfel het.

avatar van KrisV
james.dean schreef:

Tja, je hebt meer dan 300 films gequoteerd op één dag, het is dus wel best mogelijk dat er bij zijn die je je niet meer zo goed herinnert.
Je geeft trouwens 2/3 van de films 4,5 of 5.
Lijkt me een rare verhouding. Bij de meesten ligt het zwaartepunt precies tussen de 2,5 en 4.
Het kan volgens mij niet dat je alleen maar superfilms of slechte films gezien hebt, en niets daartussen.
Maar goed, dat is mijn mening. Iedereen doet natuurlijk wat hij wil.

Leuke film. Idd soms rommelig, vooral in het begin maar dat wordt beter naarmate de film vordert. Het acteerwerk is uitstekend en de special effects en settings zijn erg mooi. Je ziet de hand van Gilliam goed, lekker donker. Bizarre scenes ook,zoals die ontvoeringsscenes, zoals met dat paard, echt heel bizar gemaakt. Niet iedereen zal het leuk vinden,maar ik vind het zeker wel een goede film.

Ik heb op moviefacts er wat van gezien.
Doet me een beetje denken aan Lord Of The Rings.
Maar opzich lijkt me er niks mis mee.

Gisteren in België op de avant-premiere gezien en vond hem redelijk goed meevallen. Misschien om dat ik mijn kaartjes had gewonnen en dus mij achteraf niet voelde of dat ik in de zak werd gezet. Ik leg me dan ook gedeeltelijk neer met Loverman hier boven. Toch vond ik dat de laatste 30 minuten van de film voorspelbaar en vervelend begonnen door te wegen. Een 3,5 is dan voor mij wel op zijn plaats maar zeker niet meer.

Leuk verhaal.
Leuk dat ze de verschillende sprookjes in het verhaal verweven. Alleen niet zo als de sprookjes echt zijn.

onderhoudende film, de dialogen zijn niet echt verheffend. Toch altijd weer vervelend dat er geprobeerd wordt engels met een accent te spreken om aan te duiden dat de mensen uit verschillende landen komen. 't wordt meestal erg pover uitgevoerd (hier ook). De decors en special effects zijn daarentegen wel weer erg goed. 3,5 *

Een film die echt alleen en uitsluitend wordt gedragen door de secial effects en de decors, die zijn dan ook helemaal top. Voor de rest is het een matig filmpje, een slap scenario, de verhaallijn is matig en de eerder geroemde acteerprestaties zijn schromelijk overdreven. Het is echt zo'n film van 13 in een dozijn met veel actie en special effects. Mijn waardering van 2* is dan ook echt alleen bedoeld voor de special effects en de decors die, zoals eerder genoemd, top zijn.