The Brothers Grimm (2005)

Verenigde Staten / Tsjechië / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Terry Gilliam
met Matt Damon, Heath Ledger en Lena Headey

Jake en Will Grimm, verhalenvertellers en oplichters, reizen van dorp tot dorp. Ze doen net alsof ze het volk beschermen tegen betoverde monsters en geesten. De twee broers worden pas echt op de proef gesteld, wanneer ze in een magisch, betoverd bos komen.

avatar van RuudC
Weinig regisseurs die zo geschikt zijn voor sprookjesfilms als Terry Gilliam, of het zou iemand als Peter Jackson of Guillermo del Toro moeten zijn. Gilliam zet een heerlijk donkere sfeer neer en weet deze erg sterk met humor te verweven. De broertjes Grimm kennen we uiteraard van de verzamelde sprookjes en dus zien we ze hier in hun eigen avontuur waarin praktisch alle verhalen wel even naar voren komen. Ik ben geen uitgesproken liefhebber van iemand als Matt Damon, maar ik kan daar ook vrij makkelijk omheen kijken. Als er trouwens een acteur is die hier een vermelding verdient, dan is dat Peter Stormare wel. Een film als Brothers Grimm leeft van karikaturen. Zowel Matt Damon als Heath Ledger zetten een te veilige rol neer.

Als je puur naar het verhaal kijkt, zijn er ook flink wat op- of aanmerkingen te plaatsen. Het is de manier waarop het geheel is aangekleed, wat het bijzonder maakt. Dat en de details. Ik heb erg genoten van de donkere kant van de film, want kinderen die op verschillende wijzen verorberd worden, is natuurlijk erg luguber. Geen film voor de kleintjes dus, maar zit je koter in de bovenbouw of de middelbare school, dan kan je deze rustig voorschotelen. Erg genietbaar dus.

avatar van juliegirlxoxo
Leuke verhaal,prachtige locatie's, geweldige cast maar wat een slechts special effects, sorry maar bijvoorbeeld die wolf hadden ze beter kunnen doen
Wat wel iets eng was was dat moddermannetje dat het gezicht van dat kind stal. Bah!

avatar van Jawaddedadde
Kolderiek zootje.

Erg matige fantasy-film die maar niet lijkt te kunnen kiezen tussen komedie of drama. Toon is volledig uit balans. Scriptgewijs ook een enorm rommeltje. Lijkt wel of de makers zo maar wat sprookjes bij elkaar gooien in de hoop een fantasierijk verhaal te vormen. Niet dus. Vroeg me vaak af wat een Del Toro hiermee had gedaan.

Qua acteerprestaties springt vooral de performance van Stormare als bloedirritante Cavaldi er op negatieve wijze uit. Ver-schrik-ke-lijk. Wat moest hij trouwens voorstellen: een Italiaan in Franse loondienst?

Visueel valt er hier en daar nog wel wat te rapen, maar overall fikse tegenvaller.

avatar van pollyke
Ik verwachtte meer van een film in dit genre.
Het verhaal leek maar niet op gang te komen, één langdradig boeltje.
Een mix van verschillende sprookjesfiguren en bomen die zichzelf verplaatsen zoals
in LOTR... En dan komen die Fransen er ook nog eens bij.
De heks had zogezegt 12 kinderen nodig voor de eeuwige schoonheid en jeugd maar
dan vlug nog maar een volwassen vrouw erbij nemen

Nee, hier is duidelijk niet veel nagedacht bij het schrijven van het script...

avatar van Sid-the-gekste
Wat een bout film was dit zeg !!! Heeft me totaal niet geboeiend..

avatar van MRDammann
Rommelige film, zoals je dat van Gilliam kan verwachten. Het begint erg aardig, met veel spanning, maar op een gegeven moment ontspoort het volledig. Veel personages en gebeurtenissen komen voorbij, waar verder niks meegedaan gaat worden. Als een soort opvulling wat totaal niks toevoegt.
Naar het einde toe wordt het weer een beetje spannend, goed acteerspel, maar net geen voldoende. Want ik heb me uiteindelijk toch wel vermaakt, ondanks het slechte middenstuk.

gauke schreef:
Toverachtige film die het niet moet hebben van de logica maar van de geweldige effecten. Leuk om naar te kijken.

Het plot van deze fantasiefilm (het verhaal speelde zich af in Europa door het oog van Amerikanen) rammelt en het is allemaal minder subtiel, maar de beelden zijn betoverend (visueel oogverblindend) en het pleziergehalte is bijzonder hoog. Zowel Matt Damon als Heath Ledger speelden dynamisch.

avatar van alexspyforever
Het grootste minpunt aan deze prent is dat ze Monica Bellucci naar voor schoven als zou ze een hoofdrol vertolken, hetgeen helemaal niet zo is. Als liefhebber van fantasy en sprookjes kon ik deze film heel goed waarderen. Het is goed te zien waar de gebroeders Grimm hun inspiratie zouden kunnen gehaald hebben bij het schrijven of herwerken van hun sprookjes. Soms is het niet duidelijk welke richting de regisseur uit wil met de film, eerder fantasy, horror, drama dan weer comedy. Het is misschien wel een zootje op die manier, maar vind deze toch wel geslaagd. Voor mij waren het vooral de vele verwijzingen naar de sprookjes die het voor mij goed maakten.

avatar van kleintje 2
Nogal een vreemde film. Het bevat niet de absolute spanning, maar is te overzien.

avatar van Antonev
Vermakelijk avonturenfilmpje! Niet heel erg hoogstaand, maar de actie en de geestige momenten maken veel goed. Er gebeurt voldoende om je bijna 2 uur bij de les te houden.

Mooie sprookjesfilm, maar soms wat te langdradig.