The Princess Bride (1987)

Fantasy / Komedie

geregisseerd door Rob Reiner
met Robin Wright, Cary Elwes en Peter Falk

Het verhaal speelt zich af in het fictieve land Florin. Prinses Buttercup wordt verliefd op de stalknecht Wesley. Het jonge stel zweert elkaar eeuwige trouw. Maar dan wordt Wesley tijdens een zeereis vermoord door een bende piraten. Buttercup gelooft stellig dat zij nooit meer van iemand anders zal houden. Vijf jaar later wordt zij ontvoerd door een stel boeven in opdracht van de duistere prins Humperdinck, die haar tot zijn bruid wil maken. Maar vanuit het niets, verschijnt er een mysterieuze man in zwart en met zijn meesterlijke vechttechniek probeert hij haar te redden.

avatar van rcuppen79
The Princess Bride is een leuke fantasy-film die het meer van de humor moet hebben en minder van het sprookjesachtige scenario. Met een budget van 16 miljoen dollar was was er dan ook weinig ruimte voor grote decors, dure trucages of grote massascènes. De film besteedt dan ook meer aandacht aan de karakters dan aan de visuele pracht.

Het scenario is wat aan de voorspelbare kant en ook het einde is ietwat teleurstellend. Het sterke punt is met name de humor en de vertolkingen van bijrolspelers als Mandy Patinkin, Chris Sarandon, Wallace Shawn. De worstelgigant Andre the Giant steelt de show als rijmende reus. Het kleurloze liefdespaar Cary Elwes en Robin Wright staat hierdoor volledig in de schaduw.

The Princess Bride bevat een aantal knap gechoreografeerde zwaardgevechten en in het geheel ziet de film er gelikt uit. Een geslaagde film dus!

avatar van RuudC
Op aanraden van Lennert gekocht en waar ik hoopte in een prachtige sfeer a la The Neverending Story of Labyrinth ondergedompeld te worden, viel dit toch wat tegen. Nu kostte de dvd maar een euro, dus het is absoluut geen ramp. Toch jammer dat ik bij The Princess Bride net dat beetje extra mistte. Het avontuur was wel aardig, de personages wel geinig en met name Cary Elwes lijkt niet goed tot zijn recht te komen. Dit was toch net allemaal wat te droog om uitzonderlijk te zijn. Het subplotje met de voorlezende opa voegt eigenlijk niks toe en dus blijft het bij een ervaring die leuk was, maar niet super. Kinderen zullen zich hiermee wel meer vermaken. Toch blijf ik bij de eerder genoemde films en andere Jim Henson producties.

avatar van baspls
"Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die."

Ik ben er misschien wat laat mee, maar gister heb ik dan toch deze klassieker eens bekeken. Niet geheel wat ik had verwacht, maar deze nogal komische fantasy film mag er best wezen.

De film speelt zich af in de landen Florin en Guilder, vernoemd naar de Nederlandse woorden Florijn en Gulden (ja, echt). Waar een Prinses verlieft word op een boerenjongen. Als deze jongen op zee word vermoord door de beruchte Dread Pirate Roberts zweert de prinses nooit meer van iemand te houden. Vijf jaar later, als ze op het punt staat om te trouwen met de prins van Florin word ze ontvoerd door een Italiaan, een Spanjaard en een reus... Ooh en het is allemaal niet echt, slechts een verhaal dat een grootvader zijn kleinzoon voorleest (die heeft trouwens een typische 80s kamer, compleet met He-man actiefiguren. Het enige wat ik vond missen is een Star Wars poster).

De film mag wat gaatjes hebben, (Waar is Buttercup in godsnaam prinses van?) maar door de komische toon van de film is dat niet zo erg. Ik naam aan dat de film zich in een Fantasy wereld afspeelde maar dat bleek niet zo toen, Spanjaard, Sicilië, Groenland en Dread Pirate Roberts (een echte piraat) werden genoemd. De humor werk goed in deze film, hoewel ik niet echt van de bank ben gevallen van het lachen (de filmmakers braken een rib omdat ze hun lag probeerden in te houden) vond ik het wel erg vermakelijk. Vooral de Spanjaard vond ik absoluut briljant, en Billy Crystal was ook erg goed. De humor is vaak ontzettend droog en in sommige shots is dat echt geniaal gedaan.

De sets zijn wat magertjes maar gelukkig is de film grotendeels op locatie in Engeland opgenomen. De kastelen zien er dan ook wel goed uit. De Maté-paintings van Peerless Camera Company en Matte Effects die zijn gebruikt om de landschappen wat mooier te maken zagen er erg goed uit. Ook vond ik de on-camera effecten zoals de alen en de reuze ratten lang niet slecht (zeker als je bedenkt dat de rat een man in een pak was).

De muziek van Mark Knopfler was niet geweldig. De synthesizers zijn een beetje verkeert gebruikt, iets te cheesy, en de gitaar muziek past niet echt bij de film. Toch was de muziek ook niet slecht, maar ik denk dat een volledig orchestrale score met hier en daar wat synthesizer geluiden wat beter had gepast.

Al met al is The Princess Bride een erg geinige film waarmee ik me prima heb vermaakt. Voor kinderen is dit al helemaal een super film.

avatar van Daenelia
Zal wel het cultuurverschil zijn, maar dit is mijn favoriete film. Nog steeds. Natuurlijk is het ook een kinderfilm (waarom hij op kijkwijzer 12+ krijgt; geen idee). Maar er zitten zoveel leuke dingetjes in dat ik er elke keer weer van geniet. Dat komt waarschijnlijk door de knipoogjes naar bijvoorbeeld Errol Flynn's belangrijke degengevechtscene op een trap. Het enige minpuntje is Billy Chrystal, maar die vind ik toch al niet zo erg grappig.

Buttercup is inderdaad geen prinses: ze is een gewoon blond burgermeisje, die met een prins moet trouwen, en daardoor dus een aanstaande prinses is, als aanstaande bruid. Als simpel boerenmeisje wordt ze pas na lange tijd verliefd op haar boerenjongen, die al meteen op haar verliefd was toe hij haar zag. Pas nadat hij haar verlaat en niet meer terugkomt, komt dat prinsessen-verhaal in beeld.

Cary Elwes is erg leuk in deze film. Hij treft precies de goede balans tussen grappig doen, tongue-in-cheek en serieus acteerwerk.

avatar van blurp194
Leuk.

Maar een echte topper kan ik er toch niet in zien, en de status die deze film in de VS heeft is ook wat moeilijk te begrijpen. Elwes en Wright zijn best ok hoewel wel met behoorlijk dunne rollen. Meer inhoud eigenlijk krijgen de bijrollen van Patinkin, Andre, Sarandon en Guest - waarbij Patinkin natuurlijk de mooiste toespraak ooit mag geven, dat zeker. Maar dan ook weer de af en toe best irritante raamconstructie met Falk en Savage, en het verhaaltje dat eigenlijk best erg simpel is.

Leuk, dat zeker, maar wat ik al zei, ik heb wat moeite om er iets meer dan dat in te zien.

kappeuter (moderator)
Vrijdag 26 augustus te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van wess16
Not my cup of tea. Ik vond de grappen nogal geforceerd en meestal niet grappig. Het verhaal had niet veel om het lijf. Verbazingwekkend dat deze in de imdb top 250 staat, niks bijzonders aan imho. Maar misschien verwachtte ik een ander soort film vanwege regisseur Rob Reiner, warmer en sfeervoller.

avatar van Metalfist
Inconceivable

The Princess Bride was zo'n film die al langer op het verlanglijstje stond. De film heeft in Amerika een heuse cult-following, bij ons lijkt hij wat onbekender te zijn, maar als WCW fan was mijn interesse vooral gewekt dankzij André the Giant. Sowieso altijd wel te vinden voor een film in de stijl van Labyrinth en dan leek ik met dit hersenspinsel van Rob Reiner (mij vooral gekend van compleet andere films qua stijl zoals A Few Good Men en Misery) wel een goede keuze te maken.

En een goede keuze is het geworden. Blijf het wat vreemd vinden hoe dit balanceert tussen een sprookje en een film voor iets oudere kijkers (de Rodents of Unusual Size of de killer eels lijken me niet iets teveel horror voor een kind) maar bon, ik heb me hier in ieder geval danig mee geamuseerd. The Princess Bride is dan ook een soort van parodie op de avonturenfilm/sprookje (ik kan toch niet de enige zijn die regelmatig aan de films van Errol Flynn moest denken?) en met de onderbrekingen van de opa en zijn kleinzoon wordt nog eens regelmatig de fourth wall doorbroken, iets wat ik altijd wel fijn vind. Verder is dit vooral een film die het van zijn personages moet hebben en met figuren als de gigantische Fezzik, Spanjaard Inigo Montoya en de slinkse Vizzini valt er best wel wat te beleven. Volgens mij ook wel het soort film dat met meerdere kijkbeurten nog wat beter wordt, al is het maar om de talloze quotes wat beter in je systeem te krijgen. Toffe soundtrack trouwens. Sowieso wel grote fan van Dire Straits, waar Mark Knopfler onderdeel van uitmaakte, maar het was me ontgaan dat hij hier de soundtrack voor verzorgde. Ietwat atypisch in vergelijking met zijn ander werk, maar de synthesizer werkt goed.

Veel toffe personages dus en Mandy Patinkin is daar denk ik de leukste van. Een soort van Frank Zappa met een degen en een hoop memorabele quotes. Zijn zoektocht naar de moordenaar van zijn vader is nu al legendarisch (Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die) maar Patinkin lijkt ook gewoon enorm veel plezier te hebben met de imposante André the Giant. Dat was ook wederzijds precies aangezien André ook best wat fun lijkt te hebben in zijn rol van reus. Beetje jammer dat Wallace Shawn zo snel uit de film verdwijnt, was nog een leuke toevoeging aan de Spanjaard en de reus. Leuke bijrollen ook nog van onder andere Peter Falk, Mel Smith en Billy Crystal maar de main focus ligt toch op Cary Elwes en Robin Wright. Zoals het een sprookje betaamt worden de twee verliefd op elkaar, maar ook naast de camera sprongen de vonken er vanaf.

Had hier eigenlijk al veel langer eens werk van moeten maken, zoveel is wel duidelijk. Moet dit dringend maar eens op DVD gaan vinden, want nu heb ik de film enkel via een televisie-uitzending gezien. Soit, samen met Labyrinth één van de leukste films in het genre als je het mij vraagt. Benieuwd wat een herziening van The Neverending Story gaat geven, verwacht ik ook wel wat van.

Avontuurlijk, aanvaardbaar en vaak plezierig sprookje. Een aangenaam kijkstukje voor de ganse familie want is het niet grappig dat het ganse verhaal wordt verteld door opa Peter Falk en dat het aandachtig luisterend jongetje zelfs het kussen noodzakelijk vindt.
Cinematografisch zeker in orde met de kleuren en vooral met enkele mooie scènes zoals die waarbij geschermd wordt om Errol Flynn of andere Musketiers te doen blozen of die avontuurlijke voorvallen in het wonderlijke woud.
Binnen zijn genre, zeker geslaagd en genietbaar.

avatar van PEN15
Viel me door zijn reputatie en filmgenre best tegen en heb het afkijken van begin tot eind met aardig wat tegenzin volgehouden. Er waren nauwelijks echte verrassingen of fantasierijke decors. Meer dan een ridders-piratenfilm van de jeugdafdeling kon ik er niet in zien. Pluspuntje voor de swamp en de rodent of unusual size. Ik voelde al aankomen dat het einde niet meer zou gaan boeien, daarom kon die sluwe opmerking van opa als afsluitende woorden me nog net een glimlachje geven.

Overigens: Guilder en Florin? Ik ruik verwijzingen naar benamingen van onze oude nationale monetaire munteendheid.

avatar van joolstein
Zelden zal een film je zo verkeerd op het been zetten als deze film. Net zoals het zieke jongetje in bed dat voorgelezen wordt door zijn opa (Peter Falk) denkt je aan het begin dat de film meer voor meisjes is. Toch is de film net als het stopwoordje van het personage Vizzini (Wallace Shawn) zeg: “Inconceivable!” Niet briljant, al krijg de film zeer hoge waarderingen maar is zeker charmant en bij tijd en wijlen ook echt hilarisch. “The Princess Bride” doet dus maar weinig echt verkeerd, alhoewel het tegelijkertijd ook niet op enige gebied echt uitblinkt. Ook is de romantiek effectief op een oppervlakkige, sprookjesachtige manier, maar over het algemeen is de film toch vrij nietszeggend. Het verhaal wordt zoals al gezegd voorgelezen door een opa aan zijn kleinkind. En gaat over de mooie boerendochter Buttercup (Robin Wright) die heimelijk verliefd is op haar knecht Westley (Cary Elwes). “Buttercup” komt erachter dat Westley met zijn woorden “as you wish” eigenlijk wil zeggen “I love you” en de romance is geboren. Natuurlijk moeten er wat perikelen worden overwonnen en ontmoeten onze helden vele vrienden en vijanden. En die personages zijn precies waarom de film nu juist zo amusant is. Zij zorgen voor leuke momenten, dialogen, of one-liners en zijn soms geestig of ad rem. Mijn persoonlijk favoriet is “Miracle Max” gespeeld door een praktisch onherkenbare Billy Crystal. Een pluspunt is dat op momenten dat het stelletje te klef wordt, het jongetje ingrijpt en meestal precies verwoordt wat wij denken. Ik vind het een zeer knappe prestatie dat ondanks er nogal weinig gebeurd en het verhaal niet heel veel meer is als dan zoete romantiek gecombineerd met grappige humor en er meerdere “neutrale” momenten in voorkomen, die op zich niet slecht zijn, maar ook weinig meerwaarde hebben, er toch zo`n vermakelijke film te zien is!