Le Déclin de l'Empire Américain (1986)

Alternatieve titels: The Decline of the American Empire | De Val van het Amerikaanse Rijk

Canada
Komedie / Drama

geregisseerd door Denys Arcand
met Dorothée Berryman, Dominique Michel en Louise Portal

Vier mannen vertellen elkaar tijdens het bereiden van het avondeten allerlei erotische verhalen. De vrouwen doen hetzelfde in het fitnesscentrum. Hierna hebben ze met elkaar een diner, waar wederom veel erotiek boven tafel komt.

hilarische film met een zeer correcte filosofische diepgang. Camerawerk en lokaties, erg mooi. Terecht bekroond.

avatar van xenne
weinig stemmen voor deze film, plotomschrijving klinkt dan ook niet aanlokkelijk... toch gekeken, maar zoals gevreesd is dit niet echt mijn film. hou niet van praatfilms, en dit is er duidelijk zo ééntje, een stelletje "intellectuelen" die uitpakken met hun sexuele escapades, na tijdje begint het toch wel beetje erg saai te worden ...

Goed om de film gezien te hebben; voor mij wel wat veel "bravoure-praat"; mij voelt de film wat gedwongen aan. Maar ze is wel amusant.

Dit is een praatfilm, maar beslist niet saai. De intellectuele benadering belicht vaak de problematische kanten van liefde, maar hier gaat het gelukkig niet alleen daarover.

Bij nader inzien:
tenminste 3 mensen worden gestraft voor hun escapades

Matig. Much ado about nothing. Deze film kon slecht heel af en toe een glimlach aan mij ontlokken, omdat de tamelijk afstandelijke verhalen mij niet of nauwelijks raakten. Ik vind de sequel Les Invasions Barbares veel beter en vooral leuker.