Blink (1994)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Michael Apted
met Madeleine Stowe, Aidan Quinn en James Remar

Emma is een mooie jonge vrouw die door toedoen van haar moeder blind is geworden. Door een bepaalde nieuwe techniek kan zij door een oogoperatie af en toe zien. Het probleem is alleen dat zij later pas kan 'herinneren' wat ze ziet. Als zij op een nacht door kabaal wordt gewekt, ziet ze een figuur de trap af rennen. Overtuigd dat haar buurvrouw iets is overkomen, benadert ze de politie. Maar die hechten geen waarde aan het verhaal van een bijna compleet blinde vrouw.

avatar van narva77
Aardige thriller.

Heel aardig.

avatar van narva77
Wat ik zeg

Ik heb deze film wel eens gezien toen ik 13 was. 5 jaar geleden. Ik vond dit een best creapy film

avatar van fritsy
komt op tv vandaag, ga zeker kijken, De film is nog goed genoeg om nog eens een keer te kijken na 10 jaar. Zo hoort een thriller toch te wezen.

avatar van blondegod8
Net gekeken.......WAT EEN SLECHTE FILM!!! alleen het slot was nog enigszins acceptabel,

geen aanrader 1,5 *

movie-edje
Je hebt ( The Eye )

En je hebt ( Blink ) deze film is vele male beter , dan die van ( Alba )
Ook hier, na een geslaagde operatie kan ( Stowe ) weer zien, ( op een vage manier )

De spanning zit er goed in , en je leeft met ( Stowe ) helemaal mee.
Een heerlijk verrasende thriller, die mij wel deed boeien.

Toch vreemd dat deze film zo'n relatief laag gemiddelde hier krijgt, aangezien hij me na overweldigende eerste kijkbeurt nog steeds niet tegen is gaan staan. Het personage van Emma is in ieder geval intrigerend en heeft een fijn fel karakter ten opzichte van de wat slomere John Hallstrom (goed neergezet door Aidan Quinn: vervelend, maar toch sympathiek). De twee hebben een uitstekende onderlinge chemie en zijn daardoor een plezierig koppel om naar te kijken.

Blink draait echter niet alleen om het acteerwerk van van de hoofdpersonen, maar ook om sfeervolle en angstaanjagende situaties. Het moment waarop Emma voor het eerst de moordenaar registreert nadat hij al uren weg is, is erg sfeervol en verontrustend, helemaal vanwege de kille blik van dat figuur. De momenten die hierop volgen waarbij het niet meteen duidelijk is of Emma nu wel of niet te vertrouwen is als getuige zijn daarnaast perfect gefilmd op een manier zodat wij als kijker ook fijn in de war raken over wat er nu wel en niet echt is.

De film heeft wel een aantal onrealistische zaken, waarbij het gedrag van haar blindegeleidenhond (die teveel reageert op andere personen) en de manier waarop zij ineens een wapen kan hanteren bovenaan staan. Dit zijn echter kleine minpuntjes bij een verder erg spannende film, jammer dat ik hem nog steeds niet op dvd heb gevonden.

avatar van breedbeeld
Vond de film okay , vooral dankzij Madeleine Stow. Uitstekende actrice en verbazend dat ze nauwelijks in goede films te zien is. Zal wel een rottige agent hebben.
Volle ster extra voor miss Stow.

avatar van Muggsy
Was bij vlagen degelijk, maar het hele 'zaken pas een dag later zien' wordt wel op een heel idiote wijze geïntroduceerd en natuurlijk enkel gehanteerd op momenten van uiterste nood, wat een pech voor Mrs. Stowe

avatar van Aapje81
Hele aardige thriller die het moet hebben van de mooie en goed acterende Madeleine Stowe. De plot is best interessant. Vooral de gezichtsperspectieven van een herstellende blinde zijn overtuigend neergezet. Hier en daar deed de film denken aan Wait until Dark (1967) maar dan allemaal wat minder spannend.

De troeven van de film blijven echter Stowe en ook Quinn die samen een sterke chemie hebben en er daardoor voor zorgen dat de film het kijken waard blijft.

Boven gemiddeld.

Redelijke film over een blinde vrouw die door een operatie haar visie deels terug krijgt. Een vrij standaard thriller met een seriemoordenaar, maar waarbij de spanning vooral voortkomt uit wat het hoofdpersonage wel en niet kan zien. Zeker niet slecht, maar hier en daar zakt het wel wat in en is het wat voorspelbaar. Een nipte 3.0 sterren.