Don't Say a Word (2001)

Verenigde Staten / Australië / Zwitserland / Canada
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Gary Fleder
met Michael Douglas, Famke Janssen en Brittany Murphy

Een psychiater doet zijn uiterste best om de vrijheid van zijn gekidnapte dochter terug te krijgen. Om dit voor elkaar te krijgen moet hij eerst belangrijke informatie zien te krijgen van zijn nieuwe patiënt: een gewelddadig 18-jaar oud meisje.

avatar van Daan258
goeie thriller

* leuk verhaal
* goeie acteurs
* film is goed spannend

Wat ik wel wat nep vond is, dat kind die ontvoerd word is totaal niet bang en doet of alles gewoon bijna normaal is

Verder was het zeker een goeie film.

avatar van Spetie
Redelijke thriller, die ondanks het clichématige scenario best vermaakt.

Michael Douglas acteert redelijk, maar zijn personage wordt nogal overdreven positief neergezet. De ideale huisvader, die goed zorgt voor zijn dochter en zijn vrouw. Famke Jansen mag trouwens de ondankbare rol van zijn vrouw spelen. Ondankbaar vanwege het feit dat zij zowat de gehele film aan bed gekluisterd is, vanwege een gebroken been. Dan is er nog Brittany Murphy die een redelijke rol neerzet als het meisje dat niets wil zeggen. Het jammere is dat de personages erg plat zijn en weinig diepgang meekrijgen.

In de tweede helft van de film zakt de film langzaam aan meer weg. Het verhaal wordt volgens het bekende boekje afgewerkt, bevat enkele ongeloofwaardigheden, maar slaagt er desondanks nog wel in om te vermaken. Sean Bean is een redelijke bad-guy en de afloop van de film is ook nog wel aardig. Al met al is het niet heel slecht maar ook niet heel goed. Middelmaat dus en die score krijgt de film dan ook mee van mij.

avatar van Kelsey16
Daan258 schreef:

Zij was wel degelijk bang, ze raakt niet voor niets in paniek wanneer haar vader aan de telefoon is, echter reageren veel kinderen (en volwassenen) in een situatie als deze heel rustig, je kan toch niet meer dan dat.
Bovendien heb je een belangrijke opmerking gemist, want ze handelt zoals haar vader, hij is haar voorbeeld en dat merk je heel erg terug.

avatar van Ditto
Een opvallend schril contrast tussen een gewoonweg saaie eerste helft, gevolgd door een spannend tweede deel en mooi einde. Jammer dus dat de film wat traag op gang komt, maar wie verder kijkt zal het zich niet beklagen.

avatar van mnrk
You want what they want, don't you... I'll never tell. I'll never tell... Any of you.

Dit was een prima thriller van Gary Fleder...

Het verhaal is in orde en wordt ook op een prima manier gebracht, er zit genoeg vaart in waardoor het leuk blijft om naar te kijken...

Maar het is het acteerwerk van vooral Brittany Murphy en Michael Douglas wat de film zo sterk maakt en ook bepalend is voor de sfeer die erbij hoort...

avatar van pierre18
Misschien een beetje vergezocht verhaal, maar wel realistisch en vakkundig in beeld gebracht. Prima thriller. Douglas kan altijd een juiste toon neerzetten, wat een acteur zeg! Leuke vondsten en wendingen.
Sean Bean heb ik altijd een uitstekende schurk gevonden, wat kan hij een etter goed neerzetten zeg.Prima acteerwerk van 006.(blijft altijd bij me hangen...)
Zoals zo vaak bij dit soort films vind ik het eind een beetje tegenvallen. Vind ik iets te ver gezocht, maar dat zal wel aan mij liggen ....ik heb het gevoel dat het dan net even te ver doorslaat naar actie. De actie in deze film zit 'm in de spanning die je steeds meer in de greep houdt. Waarom moet die agente nu weer worden neergeschoten? Te voorspelbaar ook.
Maar goed, al met al een uitstekende onderhoudende film.

avatar van erpunited
Goede sterke film. Uitstekend acteerwerk. Lekkere spanningsopbouw. Uitstekende thriller om te kijken

avatar van zxstyle
erpunited schreef:

sluit ik me bij aan, Douglas is een meester in thrillers, al is dit niet zijn beste.

avatar van filmfreak 101
Heel mooie film...goeie acteurs....goeie verhaalopbouw....heb er echt van genoten en heb met spanning gekeken naar het verhaal wel ziiten er soms wat foutjes in de film.....Als het nummer die grafkist was zouden ze dat toch kunnen achterhalen hebben ofzo...waar die vader begraven lag...En achter de moord op haar vader hoe is ze dan in godsnaam op dat eiland geraakt...ze was nog een kleuter!Maar als ik de foutjes wegdenk was dikt best nog ee mooie film....3 sterren krijght hij!

avatar van Sergio Leone
Doorsnee.

Een dik uur lang kijkt Don't Say A Word vlot weg. Het verhaal is wat vergezocht, maar vermaakt uitstekend.
Na een tijdje raakt het tempo dan toch zoek. Een aantal zaken beginnen te irriteren - de agente of het mentaal gevalletje - en de climax is een kleine afknapper: plots neemt actie de bovenhand en dat duurt dan ook nog eens vrij lang.

De cast presteert wisselvallig. Van acteerkanonnen Michael Douglas en Sean Bean had ik wel wat verwacht en zij stellen niet teleur. Vooral Bean zet weer maar eens een geslaagde slechterik neer.
De overige acteurs zijn duidelijk van een paar niveautjes lager. Famke Janssen kan dat nog toeschrijven aan haar ondankbare rol, maar zo'n Brittany Murphy verprutst een moeilijk doch interessant personage.

Don't Say A Word - lelijke titel, eigenlijk - oogt vrij fris en modern, evenwel zonder een uitschieter in het genre te zijn. De finale en het instorten van de loopgraaf in het bijzonder zien er wel vrij goedkoop uit.

Tussendoortje.

Goede thriller, puike cast.
Maar het einde viel me toch een beetje tegen, dat had beter gekund.

avatar van totkijkdanmaar
Begint heel goed, maar zakt wat weg, vooral door een aantal ietwat ongeloofwaardige gebeurtenissen in het plot. Al met al best een aardige film, maar geen topper.

avatar van schram101
Flinke misser. Ben sowieso al geen fan van Douglas, maar hier bewijst hij maar weer eens waarom. Weinig memorabele rol van zijn kant. Nee, qua acteerwerk moeten we het hebben van Brittany Murphy die een leuke rol neerzet. Van onze trots Famke Jansen kunnen we gezien haar personage weinig genieten.

Don't Say a Word heeft vooral te kampen met een totaal gebrek aan realisme en geloofwaardigheid. Dit laatste blijkt uit de bijzonder vergezochte handelingen van Conrad. Nu is het plot natuurlijk sowieso verre van realistisch maar een geloofwaardige weergave van een wanhopige man die zijn dochter probeert vrij te krijgen zouden nog wat goed kunnen maken. Dat is echter niet zo.

Het einde is dan ook weer way-over-the-top. Toch jammer, want Bean zette een aardige slechterik neer.

avatar van StevenMighty
Redelijke thriller die heel de tijd kon boeien, maar af en toe wat ongeloofwaardige dingen bevatte.
De film had ook wel iets korter gekunnen denk ik.

Michael Douglas speelt goed maar zoals hier reeds gezegd, hij zet geen memorabele rol neer.
Ook jammer dat het personage van Famke Janssen de hele tijd met een gebroken been op bed ligt.

Het verhaal om onder bedreiging informatie van een patiënt te bekomen was wel goed bedacht.

3 sterren

In het begin dacht ik dat het verhaal psychologische diepgang zou krijgen, maar lopende de rit zakte deze thriller in en bleek ie vrij conventioneel (volgens het bekende stramien) en doorsnee te zijn. Het (onlogische) verhaal werd wel met vaart gebracht en een aantal plotwendingen zorgen toch voor spanning. De cast speelde sterk.

avatar van notsub
In Don't Say a Word gebeurt alles volgens het boekje, maar blijft het de hele speeltijd boeien. Extreem goed is de thriller niet. De boeven zijn niet bijzonder eng en Micheal Douglas beweegt zich degelijk door de film heen. De plotwendingen zijn wel een noodzaak om het levendig te houden, maar het werkt. De film steekt nergens zijn kop boven het maaiveld en het loopt af zoals het begint, volgens het boekje dus.

avatar van Alexander1900
Prima film maar had van mij wat spannender gemogen.

Cijfer: 6,5/10

Het zeer spannende, maar grotendeels voorspelbaar slot maakt veel goed in deze misdaadfilm die amper de middenmoot raakt.
Het klassieke verhaal van de kidnapping met het avontuurlijke, niet al te geloofwaardig vervolg waarbij een betrokken familielid zich in de hoofdrol werkt, wordt hier eens te meer uitgezet.
Op Michael Douglas kunt ge voor dergelijke rol best rekenen en ook Brittany Murphy is erg verdienstelijk.

Het is al weer jaren geleden dat ik deze film voor het laatst gezien heb. Ondanks de onwaarschijnlijkheden en tekortkomingen in het verhaal blijft het ook na herziening een boeiende thriller in weerwil van de tamelijk ridicule ontknoping op de anonieme begraafplaats van Hart’s Island. Prima rollen van een kille Sean Bean en de veel te vroeg gestorven Brittany Murphy.

avatar van missl
Redelijk. Film begint best sterk met de nodige spanning maar weet het niet vast te houden. Wel onderhoudend maar niet bijzonder.

avatar van darlynhailey
zeer spannende triller met goed acteerwerk van Michael Douglas

avatar van SmackItUp
Viel me toch wat tegen. Het begint allemaal best aardig, maar het wordt op een gegeven zo voorspelbaar dat ik moeite had om de film uit te zitten. Gelukkig doen Douglas en Murphy het goed, waardoor de schade beperkt blijft.